Wat mankeert die jury toch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:04

Citaat:
Ik denk dat het elkaar vaakk wel redelijk goed opheft.

Dat denk ik dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:25

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik denk dat het elkaar vaakk wel redelijk goed opheft.

Dat denk ik dus ook.

Misschien overbodig; maar ik ben het er ook mee eens Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:56

Ik heb dit weekend ook gejureerd. Nu in het winterseizoen heb je allemaal kleine groepjes, dus ook meerdere klassen per dagdeel.
In de L1 heb ik niet 1 winstpunt weg kunnen geven, in de M1 die ik daarna had had echter iedereen een winstpunt.
Ben ik dan juist een hele strenge jury, of een jury die de punten kado geeft? Verward

Ik kan alleen maar beamen dat het goed is kritisch naar jezelf te kijken voor je de jury veroordeeld, maar wil ook best toegeven dat er juryleden zijn die wat 'onvoorspelbaar' punten.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:06

Excuses, maar ik heb even pagina 3 overgeslagen met lezen (in mijn pauze, dus wegens tijdgebrek). Maar wanneer mag een paard zich niet meer vertonen op regionale wedstrijden???
Zoals het hier eerst ging over een Young Rider, heb ik afgelopen seizoen (Olimpic) Barbria gezien in een M1-proef.....

Ook niet echt logisch.

het regelement zegt:
Zij die met een ongeklasseerd paard beginnen, moeten beginnen in de klasse B, indien zij met een ander paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M1 of hoger.

Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Een ruiter die gepromoveerd is vanuit de klasse Z2 en die gestart is in de klasse ZZ-Licht mag met hetzelfde paard tot het behalen van 5 winstpunten in de ZZ-Licht blijven starten in de klasse Z2.

Een ruiter die is opgenomen in de ZZ-Licht (met tenminste 1 winstpunt) mag met een lager geklasseerd paard starten in de klasse Z1, tenzij hij met meerdere paarden in de klasse Z2 opgenomen is geweest, dan mag hij direct in de Z2 starten.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse ZZ-Zwaar (met 1 winstpunt) mag met een ander paard starten in de klasse ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Lichte Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Midden Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Zware Tour (met 1 winstpunt) mag met een nieuw paard naar keuze starten in de klasse Midden Tour, Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Met andere woorden: mijns inziens mag een young rider gewoon starten in de l1, mits het paard nooit hoger geklasseerd is geweest.
en dan is het aan de jury om normaal te beoordelen op de proef en niet op de persoon.

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:19

hoi.

zou ik ff wat mogen vragen welke jury is dat want ik heb net zo'n jury gehad in ter apel

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:48

Citaat:
Ja maar die overgang terug en er naar toe toon je dus ook niet als je amper middengalop toont.

Ja ik bedoel dat je wel veel verschil kunt laten zien, mooi vooruit en terug kunt rijden, maar als je niet verruimt krijg je nog een 4.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:22

ik denk dat er vaak word vergeten naar wat voor factoren een jury allemaal moet kijken om tot een cijfer te komen.

ik maak ook wel eens mee dat ik iemand een 5 voor een uitgestrekte draf geef, en dat daar het nodige commentaar op word gegeven..want het paard verruimde vreselijk goed...word er dan gezegt, maar dat is niet het enige waar opgelet word er zijn diversen beoordelingsfactoren waar wij als jury op moeten letten en in mijn voorbeeld dus niet alleen maar of een paard zijn pas goed verruimd, ik zal als voorbeeld de beoordelingsfactoren geven voor het rijden van een overgang, dan kunnen jullie zien waar wij als jury op moeten letten om tot een cijfer te komen:

* hoe word de overgang ingeleid.
* word de overgang vloeiend gereden.
* blijft het paard in de juiste aanleuning.
* is het paard zuiver in de bewegingen.
* blijft de achterhand er voldoende onder.
* blijft de hals op de juiste lengte en de nek op juiste hoogte.
* kan de ruiter in de juiste houding de overgang volgen.
* word de overgang op de juiste plaats uitgevoerd.
* word de overgang recht uitgevoerd.

een paard kan zijn pas goed verruimen, heeft het paard geen vloeiende overgang terug gaat er al een 1 punt van het cijfer af, gaat het paard daarbij ook nog dieper lopen gaat er weer een punt af van het cijfer.
zo heeft het paard voor de oefening bv een 8 maar door deze twee foutjes komt het cijfer toch op een 6

zo heb je voor iedere oefening beoordelingsfactoren waar op gelet moet worden, en vaak is het voor de toeschouwers een mooi gezicht maar die kijken niet verder.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:22

Op de regiosite van de KNHS groningen heeft een jurylid een lovenswaardig initiatief genomen. Op het discussieforum heeft ze aangegeven dat er -expirimenteel- nagepraat kan worden over een gereden proef; ze probeert zoveel mogelijk 'verslagjes' te maken van een gereden proef die ze heeft gejureerd, om zo het beeld vast te kunnen houden. Wil je verheldering over jouw punten? Gewoon gaan overleggen dus... Ben benieuwd of het wat meer wederzijds begrip oplevert...

Hier de link naar dat forum: http://pub33.bravenet.com/forum/show.php?usernum=2773764873&cpv=1

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:10

Dat is inderdaad veelbelovend !
Vroeger (ja, heeeeel lang geleden) kon je meteen na het rijden van je proef bij de jury terecht voor commentaar.
De proef stond nog vers in zijn/haar geheugen en het was vaak erg leerzaam.
Vanwege de tijdsdruk is dit jaren geleden al afgeschaft, maar wat mij betreft zou het zo weer ingevoerd mogen worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:19

Ik blijf (behalve op buitenconcoursen met een gigalang programma) altijd tot een half uur na de prijsuitreiking.
Weet je dat er nog NOOIT iemand om uitleg gevraagd heeft? Dat vind ik best vreemd of mijn commentaar moet duidelijk genoeg zijn Schijnheilig

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:22

nou Fitzroy ik ben dus iemand die het best eng vind om een discussie aan te gaan met een jurylid Scheve mond

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:25

Maar wie zegt dat je in discussie moet gaan? Als je toch gewoon om wat meer uitleg vraagt is dat toch geen probleem?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:26

ja dat snap ik wel maar soms lees ik iets op mijn protocol waar ik heb op dat moment absoluut niet mee eens ben Bloos

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:27

Kunnen we niet een jury dag/avond organiseren, zo te zien komen er heel wat juryleden op bokt en zijn er in elke catagorie vast wel bokkers die een proef voor willen rijden, om deze achteraf te bespreken? Heb niet veel ervaring nog maar wil best de opnames maken!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:29

Dat meen je niet, Fitz ? Bloos!
Ik kan me voorstellen dat er een bepaalde drempel is om naar een jury toe te stappen, niet iedereen durft/wil dat blijkbaar.
Maar je zou toch denken dat er altijd vragen blijven die juist op zo'n moment gesteld kunnen worden.

Heb jij nog gejureerd in de tijd dat het nog gebruikelijk was om na afloop van de proef commentaar te vragen bij de jury ?
Qua planning is het misschien niet ideaal (met name voor de organisatie), maar ik heb het altijd een goede zaak gevonden.
Als er direct contact is tussen jury en ruiter, kun je imo. toch nog meer duidelijk maken dan op papier.
Een ander voordeel vind ik dat je meteen na afloop van je proef commentaar krijgt.
Ik kan me voorstellen dat als een jury 30 combinaties beoordeeld heeft, dat hij/zij zich het plaatje niet meer exact voor de geest kan halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:29

ik heb dat vorige week gedaan, en kreeg als enige reactie. Ja, het beeld was gewoon niet genoeg. Wat dan? Eh ja, nou ja, het beeld.

*daag*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:32

Barb, c'est le ton qui fait la musique. Dus als jij op normale wijze vertelt aan een jury waarom je het niet eens bent met een bepaald onderdeel kan zij/hij jou vertellen waarom zij/hij het anders zag.
Als je meteen begint met schelden dan zou ik persoonlijk idd ook de bokkepruik op krijgen Bloos
Een heleboel mensen vergeten dat het voor de jury ook hobby is en dat ze daar niet zitten om mensen af te kraken.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:35

Fitzroy schreef:
Ik blijf (behalve op buitenconcoursen met een gigalang programma) altijd tot een half uur na de prijsuitreiking.
Weet je dat er nog NOOIT iemand om uitleg gevraagd heeft? Dat vind ik best vreemd of mijn commentaar moet duidelijk genoeg zijn Schijnheilig

Ja maar ik knik een keer (nouja 2 keer Knipoog ) naar de jury en kijk er verder niet naar, dus ik kan mijn jury na de proef echt niet herkennen. En in het buitenseizoen lijkt me dat al helemaal geen doen, meestal zijn het toch allemaal opa's en die lijken sowieso best veel op elkaar vind ik.
En als ik hem wel zou herkennen dan zou ik er inderdaad ook niet naar toe durven stappen Bloos, en ik denk ook niet dat hij elke combinatie nog op zijn netvlies zal hebben staan, zeker niet als er zo'n 25 in de ring zitten. Maar ik ben het doorgaans ook wel eens met mijn punten dat scheelt Lachen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:35

hallo ik begin niet meteen met schelden etc. ik doe dit nog steeds voor mijn lol hoor Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:36

Oscar, ik ben het met je eens dat ik ook liever commentaar na afloop zou geven omdat de proef nog vers in het geheugen ligt en ik bepaalde dingen niet op het protocol kwijt kan.
Maar bij indoor wedstrijden is dat echt niet te realiseren, niet alleen vanwege het tijdsaspect maar ook vanwege de locatie van de jury.
Soms zit je in hokken waar je niet eens een raampje oid open kunt zetten en alleen maar op een belletje kunt drukken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:38

Barb schreef:
hallo ik begin niet meteen met schelden etc. ik doe dit nog steeds voor mijn lol hoor Haha!

Ik bedoelde ook niet dat jij dat deed, het was meer om een voorbeeld te noemen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:39

Fitzroy schreef:
Oscar, ik ben het met je eens dat ik ook liever commentaar na afloop zou geven omdat de proef nog vers in het geheugen ligt en ik bepaalde dingen niet op het protocol kwijt kan.
Maar bij indoor wedstrijden is dat echt niet te realiseren, niet alleen vanwege het tijdsaspect maar ook vanwege de locatie van de jury.
Soms zit je in hokken waar je niet eens een raampje oid open kunt zetten en alleen maar op een belletje kunt drukken.

haha ja, dat je als jury moet kunnen liplezen om te weten welke naam de aanmeldende ruiter noemt.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:39

Fitzroy"]
[quote="Barb schreef:

Ik bedoelde ook niet dat jij dat deed, het was meer om een voorbeeld te noemen.
[/quote]

nee oke Haha!

kan me wel voorstellen dat het wel eens gebeurd hoor wat jij net opnoemde

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:41

Begrijpelijk !
Bij Indoor wedstrijden was het vroeger ook niet gebruikelijk om direct na afloop van de proef commentaar te geven.
Uit practisch oogpunt is het imo. ook niet haalbaar.
Bij buitenwedstrijden zou ik het heel graag weer terug willen zien, maar ja..... wie ben ik (Oscar )

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:45

Ik moet zeggen, dat ik ook wel last heb van schroom om achteraf op een jury af te stappen.
Maar de enkele keer dat ik wel durfde, moet ik zeggen dat het toch wel duidelijkheid gaf.
1x stapte trouwens de jury op me af, of niet t'e teleurgesteld was over mijn punten, ze hoopte niet dat ik dacht dat het helemaal top zat en dat de punten daardoor zo tegen vielen.
Nou had ik bagger gereden, we waren er idd nog lang niet aan toe om M2 te gaan starten... Ze was opgelucht dat ik dat ook vond Knipoog