Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:01

Vanmorgen heeft ie toch een serieuze poging gedaan om zijn gedrag van doordrammen weer op te pakken .

Als een tank was ie bezig , zo hyper, zo helemaal ,, ik wil mijn zin hebben " en ik ben jou , vervelend mens helemaal zat met je nieuwe aanpak -:(- .
Oren plat en met lage lange nek op mij afkomen , gewoon bedreigend was ie vanmorgen , dit heb ik nog niet eerder bij hem gezien.
Ik heb mij geweerd als een flippende kabouter ~~}> en hem niet de kans gegeven door te knallen , hij had dat heel snel door en draaide als een blad aan een boom om .
Was gewoon mooi om te zien hoe ie op 50 meter afstand met zichzelf stond te overleggen wat ga ik nu doen ? .
Stapvoets is ie door de opening gelopen , waakzaam en kijkend , maar oren goed en geen teken van boosheid meer .
Heb hem daarna gewoon aangehaald en even geknuffeld .

Ik ben mij er ook van bewust dat er geen klap gevallen is , het is alleen maar uiterlijk vertoon wat al de nodige positieve verandering in werking zet .

Net een paar keer met hem aan het halster door de opening heen en weer gelopen en hij doet niets , loopt gewoon braaf mee !

Maar ben er nog lang niet , hij zal zeker nog pogingen blijven doen , er zit een stevige druppel boefjesbloed in hem .

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:08

Toen ik dit paard wat ik nu heb net had deed ze dit ook, ik heb haar toen geleerd om te wachten op commando
nu wacht ze tot dat ik het hek heb opengezet en zelf aan de kant ben gegaan en dan beloon ik haar voor het wachten en zeg ik vrij, en dan mag ze op haar eigen tempo de wei.

LoveBodin

Re: Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:10

Super TS!
Blijven doorzetten, ooit houdt-ie er wel mee op :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:15

Het is er één met karakter! Voorlopig zal je er zeker alert op moeten blijven, en in de toekomst heb je maar zo kans dat deze het na een paar maanden weer eens probeert.
Maar voorlopig is het 2-0 voor jou!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:39

Haha, ik heb er toch wel beeld bij - flippende kabouter- versus paard met zichzelf in overleg :')
Maar, je ziet je hebt resultaat en daar gaat t om- idd zal je bij deze zeer duidelijk je eigen grenzen moeten blijven aangeven, maar als dat eenmaal in je systeem zit heb je daar wel profijt van.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:40

Harmonie6 schreef:
Vanmorgen heeft ie toch een serieuze poging gedaan om zijn gedrag van doordrammen weer op te pakken .

Als een tank was ie bezig , zo hyper, zo helemaal ,, ik wil mijn zin hebben " en ik ben jou , vervelend mens helemaal zat met je nieuwe aanpak -:(- .
Oren plat en met lage lange nek op mij afkomen , gewoon bedreigend was ie vanmorgen , dit heb ik nog niet eerder bij hem gezien.
Ik heb mij geweerd als een flippende kabouter ~~}> en hem niet de kans gegeven door te knallen , hij had dat heel snel door en draaide als een blad aan een boom om .
Was gewoon mooi om te zien hoe ie op 50 meter afstand met zichzelf stond te overleggen wat ga ik nu doen ? .
Stapvoets is ie door de opening gelopen , waakzaam en kijkend , maar oren goed en geen teken van boosheid meer .

Ik ben mij er ook van bewust dat er geen klap gevallen is , het is alleen maar uiterlijk vertoon wat al de nodige positieve verandering in werking zet .

Net een paar keer met hem aan het halster door de opening heen en weer gelopen en hij doet niets , loopt gewoon braaf mee !

Maar ben er nog lang niet , hij zal zeker nog pogingen blijven doen , er zit een stevige druppel boefjesbloed in hem .

Oooohhh.... maar uit jouw verhaal nu begrijp ik dat hij dus heel goed weet wat er van hem verwacht wordt.
Hij is 'n keertje beloond geweest voor z'n imponerende gedrag, kan niet anders. En nu denkt hij: dit werkte de vorige keer prima, ik stond gelijk op het zo felbegeerde gras... laat ik er nog een schepje bovenop gooien!! En dat heeft misschien ook gewerkt. Dit was niet stap 1... op zo'n manier imponeren.
Dit paard heeft nodig wat jij nu gedaan hebt. Duidelijkheid! En uit jouw ruimte blijven! En dat is precies wat je nu bereikt hebt.
Perfekt gedaan! En helemaal geweldloos... kan ik alleen maar toejuichen! Op deze manier is het voor beiden een positieve ervaring.
Vervelend gedrag is omgebogen naar positief gedrag, heel goed!

Boefjesbloed... ;-)) _/-\o_
Lachen.... je zult eens zien, als jij maar voet bij stuk houdt.... hoe snel zijn macho gedoe verdwenen is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:43

Als ik het verhaaltje zo lees is het net of ik dat filmpje zie.

Ik vind dat je het echt super oppakt...ben haast jalours :D
Volgens mij gaat het helemaal goed komen als je dit aanhoud.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:48

Haha flippende kabouter... _O-

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:11

Gefeliciteerd aan de flippende kabouter 2-0. Blijf alert het zal nog terug komen dan maak je er gewoon 3-0 van :P

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:26

hihi ik zag het plaatje ook al helemaal voor me. Een wupsende boze kabouter een een groot boos paard met slangen nek. _O-

Goed gedaan hoor ts!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:33

Ben benieuwd naar het vervolg vandaag!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:38

Harmonie6 schreef:

haha vet goed! je kan me oprapen bij die zin _O- wel goed dat hij nu even is afgekoeld maar ja voor hoelang :wow: ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:33

Hij zal nog wel pogingen gaan ondernemen. Maar als jij (en ieder ander die wellicht dit paard moet verplaatsen) even consequent handelt leert ie het op een gegeven moment wel. Nu is het nog "wtf?! Wat doe jij nou?!" En dat moet meer "ik probeer het al niet eens meer en loop gewoon rustig mee, het werkt toch niet meer.." worden :)

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:50

Vanmorgen had hij absoluut een dubbele salto met schroef voor mij in gedachten , hij kwam in volle galop op mij afgestormd .
Helemaal straalde ie uit , en nu opzij jij .

Ik had echt even een seconde een whoow :? momentje maar gelukkig herpakte ik mij snel en heb de ingang geheel geclaimd .
Nog een hoop gestuiter en gebok op afstand maar binnen de minuut toch er rustig doorheen gelopen .

Ben er nog lang niet met die knakker :D maar zet nu goed door !

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:11

3-0!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:22

He flippende kabouter, top dat het de goede kant op gaat.

Wat je ook nog kan proberen is een stok/zweep met een plastic zak eraan. Van het geluid en de beweging hebben ze vaak wel ontzag en kan je hem op afstand houden, als hij toch besluit de flippende kabouter opzij te drukken.
Zo heb je toch nog wat extra afschrik materiaal bij de hand.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:30

Goed bezig!!!!!!!

Het had het tot in details verhaal van het gedrag van mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie kunnen zijn, daar brak je echter gewoon de (lange, anders mepte hij je nog in 't voorbijstormen) zweep nog bij. Hij ging er door en bij een dreun of klap mepte hij gewoon terug. Levenslink.
Met twee ervaren sterke kerels aan weerzijden met een halstertouw aan het bit van het een hoofdstel hield je die ook echt totaal niet. Het leek er juist wel erger door te worden. Klotig was, dat hij heel goed wist dat hij sterker was, en voorts ook nul respect voor "een mensje" had.
Aanvallen, intimideren, en pas ECHT woest worden toen ik er totaal genoeg van had en de door mij veel te gebrekkige "leiding" terugpakte door geen kwart meter meer vrij te geven of toe te staan.
Dit alles ligt al langere tijd achter ons, inmiddels, en ik heb 'm nog steeds, een knaap van nu bijna 9 jaar met flink wat karakter, maar het eieren-eten was: ik hield mijn grond toen niet en o ja wat kan zo'n stormende reus je intimideren, ik herbeleefde het weer toen ik je topic doorlas, TS.
Je moet je VOORNEMEN om HOE DAN OOK geen millimeter toe te geven.
Dan wordt kwaaie tank opeens eerst onzeker, vervolgens kwaad, en uiteindelijk legt-ie zich er bij neer.
Je zult er echter steeds weer overduidelijk op moeten letten, op je lichaamstaal en bewuste instelling, en altijd op (wan)gedrag bedacht moeten zijn, zeker bij een gepensioneerd paard, die is natuurlijk niet jong meer en heeft dat volledig zich eigen gemaakt.

Dat paard wet dat-ie het kan en weet niet beter dan dat-ie er mee weg kan komen.

Je hebt dit patroon nu in elk geval moedig doorbroken, maar blijf op je hoede.... het neemt tijd om zulk ingeconditioneerd gedrag om te buigen, onmogelijk is dat echter beslist niet!
Ben je een dag moe, nochalant of in een laatmaar stemming, zal je zien dat hij het weer probeert, dus BE STRONG en laat de bullebak nooit meer de vloer met je aanvegen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het kan echt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:09

Geen update vandaag?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:19

janouk schreef:
He flippende kabouter, top dat het de goede kant op gaat.

Wat je ook nog kan proberen is een stok/zweep met een plastic zak eraan. Van het geluid en de beweging hebben ze vaak wel ontzag en kan je hem op afstand houden, als hij toch besluit de flippende kabouter opzij te drukken.
Zo heb je toch nog wat extra afschrik materiaal bij de hand.

Mijne komen daar juist op af, denken dat er wat lekkers in het zakje zit.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:22

Ojee, nog geen update vandaag inderdaad.... :=

TS, je ligt toch niet vertrappeld voor de poort hoop ik? :+

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:30

Hier dan even het Update, tje .

Hij was vanmorgen als een lammetje ( kan natuurlijk incognito zijn als de wolf in schaapskleding :D )
Maar hij heeft mij verrast .
Heb hem in alle rust aan het halster op de weide kunnen zetten ( geen touw eraan , maar zo in de hand ) , geen stap verkeerd .
Geen longeerzweep hoeven pakken , geen brullend woest paard in mijn ooghoeken gezien .

Of hij had een time out dag ............of hij vind mijn act als flippende kabouter, stuiterend , bij de weide poort met de schuimvolkjes in de mondhoeken , echt niet leuk ! _/-\o_
Ik hoop het laatste , want ik vond hem vandaag veel leuker sinds lange tijd .

Harmonie

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:56

Jaaaa goed gedaan! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Pak 'm b*tch. ~~}>

Heel goed van jou! Nu vol blijven houden!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:35

Leuk, leuk, leuke update!!!!
*\o/* *\o/* *\o/*

Ik zeg: supergoed bezig!!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:59

Harmonie6 schreef:
Hier dan even het Update, tje .

Hij was vanmorgen als een lammetje ( kan natuurlijk incognito zijn als de wolf in schaapskleding :D )

........of hij vind mijn act als flippende kabouter, stuiterend , bij de weide poort met de schuimvolkjes in de mondhoeken , echt niet leuk ! _/-\o_

Harmonie

Wie is nu hier de wolf in schaapskleding?? }> jij staat met schuim in de mondhoeken :=

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:12

Haha...wat supergoed van je! Best kans dat het nu gewoon klaar is hoor...hoe dan ook, petje af voor jou ts!