ik word gek van dat kuddegedrag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:13

Dreamy schreef:
Uh, wie zegt dat ik het daarbuiten laat?
Loopt hij langs mij, laat ik hem weer teruggaan etc. Als het moet duurt het stukje van 5 minuten gewoon lekker een uur.
Alleen het lijkt totaal niet aan te slaan, daarbuiten blijft hij vervelend hoe vaak je alles ook herhaalt.

Verder gaat hij prima weg bij de groep verder, loopt goed mee de weide uit op wat geroep na. Op de trailer en weg is ook allemaal prima, buitenrijden kan prima. Maar op de poetsplaats waar hij ze dus gewoon kan zien wordt ie al gek, en binnen op stal gaat hij roepen en er reageert altijd wel een ander paard en dan wordt ie uiteraard ook helemaal gek.
Rijden gaat dan weer prima.

Ergens laat je iets liggen aan de hand, waardoor hij zo gek wordt buiten de paddock. Zeker als je met rijden geen problemen hebt, dan zou ik kijken naar wat je met rijden (en met grondwerk in de paddock) anders doet, dan op de grond :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:19

Hoe stond ze voor ze in deze kudde stond?
Als ze toen individueler stond (daarmee bedoel ik niet gelijk te zeggen alleen, maar op pension staan is toch anders) kan het ook een soort verlatingsangst zijn.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:19

Arghhh, heeeel herkenbaar. Mijn jonge ruin heeft dit ook :n Heeeel irritant! Maar het wordt gelukkig steeds beter! Hij was denk ik bang dat ie nooit meer terug mocht naar zn maatjes := Keer op keer geoefend, steeds kleine stukjes lopen uit zicht, stukken en tijd ertussen steeds langer en nu gaat het redelijk goed :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:52

sanne83 schreef:
Dreamy schreef:
Uh, wie zegt dat ik het daarbuiten laat?
Loopt hij langs mij, laat ik hem weer teruggaan etc. Als het moet duurt het stukje van 5 minuten gewoon lekker een uur.
Alleen het lijkt totaal niet aan te slaan, daarbuiten blijft hij vervelend hoe vaak je alles ook herhaalt.

Verder gaat hij prima weg bij de groep verder, loopt goed mee de weide uit op wat geroep na. Op de trailer en weg is ook allemaal prima, buitenrijden kan prima. Maar op de poetsplaats waar hij ze dus gewoon kan zien wordt ie al gek, en binnen op stal gaat hij roepen en er reageert altijd wel een ander paard en dan wordt ie uiteraard ook helemaal gek.
Rijden gaat dan weer prima.

Ergens laat je iets liggen aan de hand, waardoor hij zo gek wordt buiten de paddock. Zeker als je met rijden geen problemen hebt, dan zou ik kijken naar wat je met rijden (en met grondwerk in de paddock) anders doet, dan op de grond :)

Nee, ik doe echt hetzelfde als in de paddock. Behalve dat ik buiten de paddock dus nog strenger moet zijn dan erin. Daarbuiten moet ik dus nog meer geduld hebben en herhalen, wat ik dus ook doe! Maar het lijkt niet aan te komen, de blik in zijn ogen wordt anders en hij begint te knarssentanden etc. Een en al stress en ongeduld op een of andere manier. Kwam vandaag op stal en merkte dus dat hij alweer een touw kapot heeft getrokken (en dan echt die ijzeren haak).. Zal wel gisteren bij de eigenaar zijn gebeurd.
Met rijden wordt t gewoon een heel ander paard terwijl ik dan dus weer veel minder moeite hoef te doen.

Meneer staat nu wel pas voor het tweede jaar op het land. Stond hiervoor altijd jaar in en uit op stal. Dus ik vind het niet heel gek dat hij zo graag het land op wil. Maar dit gedrag is echt rot, en ook gevaarlijk voor jezelf.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:50

Laten merken dat jij er ook nog bent en dat ze haar focus naar jou verplaatst. Wanneer ze vooruit loopt, gelijk terug achteruit zetten, 2 stappen verder dan dat zij naar voren is gelopen. Verder het schrapen, hinniken, draaien gewoon negeren en zelf rustig blijven. Wachten totdat ze uit zichzelf ontspant, daarna pas gaan rijden.

Dreamy

Re: ik word gek van dat kuddegedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:14

En hoe moet je dit gedrag negeren met een paard dat gigantisch gaat hangen (door de benen, steigeren, echt doortrekken) en zo de haakjes van de halstertouwen helemaal kapot trekt? :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:16

Meppen, paard mag best laten merken dat die het ergens niet mee eens is maar hoeft niet te overdrijven.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:20

xSlvna schreef:
Meppen, paard mag best laten merken dat die het ergens niet mee eens is maar hoeft niet te overdrijven.

Helpt niet heel goed, knietje geven (als ie me bijna tegen de muur plet), tik tegen z'n neus, in z'n vel knijpen/draaien, zweepje erbij..
Hij is er totaal niet bij en wordt er niet bepaald rustiger van.
Vandaag was ie trouwens wel braaf, alleen onrustig maar niet extreem, want zijn vriendinnetje stond binnen wegens koliek. :+

Maar ik hoorde ook al dat hij rechtop gaat als met uitmesten z'n vriendinnetje een stal verder wordt gezet (en dan zien ze elkaar dus nog). Zelfs als hij tegenover haar wordt gezet wordt ie gek.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 05-06-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:20

Dreamy schreef:
En hoe moet je dit gedrag negeren met een paard dat gigantisch gaat hangen (door de benen, steigeren, echt doortrekken) en zo de haakjes van de halstertouwen helemaal kapot trekt? :P

oooh haha wist niet dat het zo heftig was (A). Misschien iemand je paard vast laten houden die je paard corrigeerd wanneer nodig en jij poetsen? Wanneer het paard blijft bewegen, gewoon doorgaan met poetsen en niet stoppen, anders denk ze: '' heee als ik ga bewegen stopt m'n baasje wel met poetsen en mag ik naar de bak''. Zodra het paard halve minuut stilstaat even de druk eraf, stoppen met poetsen en beginnen met opzadelen en weer hetzelfde doen, net zolang totdat ze haar focus maar net even verlegd. Dan lekker gaan rijden!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:21

Hier hetzelfde verhaal. Ik ga binnen poetsen met de deur dicht. Verder als hij gaat hinniken o.i.d. negeer ik hem en ga lekker verder waar ik mee bezig ben. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:25

jackie1995 schreef:
Dreamy schreef:

oooh haha wist niet dat het zo heftig was (A). Misschien iemand je paard vast laten houden die je paard corrigeerd wanneer nodig en jij poetsen? Wanneer het paard blijft bewegen, gewoon doorgaan met poetsen en niet stoppen, anders denk ze: '' heee als ik ga bewegen stopt m'n baasje wel met poetsen en mag ik naar de bak''. Zodra het paard halve minuut stilstaat even de druk eraf, stoppen met poetsen en beginnen met opzadelen en weer hetzelfde doen, net zolang totdat ze haar focus maar net even verlegd. Dan lekker gaan rijden!

Dat is wel misschien oplossing, alleen kan ik ivm werk vaak alleen gaan op tijden dat er vaak niemand anders is. Of zijn ze net zelf al bezig met rijden etc. / geen tijd. :') Dus dat wordt ook moeilijk.

Ik heb hem 3 dagen terug trouwens eens geprobeerd op stal te zetten en dan te poetsen/doen, maar dat is hier echt geen oplossing. Weer die blik in z'n ogen en gewoon door je heen gaan. Zweep erbij en hij komt omhoog, nou op zo'n manier wil je niet met je paard in een stal staan..

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:30

mmmja lastig! Ik ga er even over nadenken :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:32

Is goed, er blijft heel weinig over en dat weet ik. Het is dus gewoon een kwestie van blijven doorgaan en gewoon m'n ding doen. Rustig blijven vooral en dingen blijven vragen. Alleen vind ik het ook gewoon sneu voor hem, het lijkt echt pure stress.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:53

Misschien kun je oefeningen gaan doen met je paard waar je paard de kudde niet kan zien? Laat het paard stilstaan, achteruit, vooruit. 5 tellen stilgestaan? braaf paard! Het poetsen dus even laten voor wat het is. Ook kun je bijvoorbeeld een L figuur maken met 4 balkjes, en hierin gaan schakelen. Vooruit door de L, achteruit erdoor, middenin stilstaan. Zigzaggen om pionnetjes en tussendoor weer even stilstaan. Het paard moet de rust gaan vinden in het stilstaan. Dus lekker aan het werk gaan op de plek waar het moeilijk wordt en hier vooral heel erg consequent in blijven en niet over je heen laten lopen.

Als het paard eenmaal de rust vindt en bijvoorbeeld een keer diep ''uitademt'' zuuuuchtt..... mag ze weer naar de wei! Het is dus wel belangrijk dat je op het juiste moment stopt. Blijf dus goed naar je paard kijken :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:56

Heb je al geprobeerd te grondwerken daar waar hij vervelend doet? Dan bedoel ik niet achteruit zetten en het "normale" wat ie aan de hand altijd moet doen, maar echt longeren bijvoorbeeld?

Op het moment dat hij vervelend gaat doen, zowel lopend als stilstaand als whatever, laat je hem direct rondjes om je heen lopen, desnoods met een zweepje. Hij moet in ieder geval aan het werk en op jou letten. Probeer hem duidelijk te maken dat als hij zo irritant doet, hij het moeilijker krijgt dan wanneer hij het niet doet.

Ik weet niet hoe lang je al samen bent met dit paard, maar probeer goed te lezen, is het echt stress, of puur dat ie terug naar zn vriendjes wil?
Ik heb namelijk ook een paard, dat als je niet beter weet, je zou denken dat hij in dikke stress zit, terwijl hij in werkelijkheid je dik in de zeik zet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:57

jackie1995 schreef:
Misschien kun je oefeningen gaan doen met je paard waar je paard de kudde niet kan zien? Laat het paard stilstaan, achteruit, vooruit. 5 tellen stilgestaan? braaf paard! Het poetsen dus even laten voor wat het is. Ook kun je bijvoorbeeld een L figuur maken met 4 balkjes, en hierin gaan schakelen. Vooruit door de L, achteruit erdoor, middenin stilstaan. Zigzaggen om pionnetjes en tussendoor weer even stilstaan. Het paard moet de rust gaan vinden in het stilstaan. Dus lekker aan het werk gaan op de plek waar het moeilijk wordt en hier vooral heel erg consequent in blijven en niet over je heen laten lopen.

Als het paard eenmaal de rust vindt en bijvoorbeeld een keer diep ''uitademt'' zuuuuchtt..... mag ze weer naar de wei! Het is dus wel belangrijk dat je op het juiste moment stopt. Blijf dus goed naar je paard kijken :)

Zal allemaal prima gaan, en zal allemaal net zoals in de paddock dan wel werken. Maar dan is het dus op de poetsplaats etc. nogsteeds hetzelfde ;)

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:01

Oke haha dan zijn mijn ideeen een beetje op :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:08

Dreamy schreef:
sanne83 schreef:

Nee, ik doe echt hetzelfde als in de paddock. Behalve dat ik buiten de paddock dus nog strenger moet zijn dan erin. Daarbuiten moet ik dus nog meer geduld hebben en herhalen, wat ik dus ook doe! Maar het lijkt niet aan te komen, de blik in zijn ogen wordt anders en hij begint te knarssentanden etc. Een en al stress en ongeduld op een of andere manier. Kwam vandaag op stal en merkte dus dat hij alweer een touw kapot heeft getrokken (en dan echt die ijzeren haak).. Zal wel gisteren bij de eigenaar zijn gebeurd.
Met rijden wordt t gewoon een heel ander paard terwijl ik dan dus weer veel minder moeite hoef te doen.

Meneer staat nu wel pas voor het tweede jaar op het land. Stond hiervoor altijd jaar in en uit op stal. Dus ik vind het niet heel gek dat hij zo graag het land op wil. Maar dit gedrag is echt rot, en ook gevaarlijk voor jezelf.

Als ik het goed begrijp, is het niet jouw paard en werkt er nog iemand met hem, dat maakt het moeilijk.
Paarden maken bepaalde associaties met plekken en omstandigheden. Met rijden of in de paddock kan je de spanning eruit lopen en dat maakt het makkelijker. Veel paarden worden daardoor instant rustiger als ze een bak inlopen.
Ik heb eerder in het topic beschreven hoe je je paard dit kan afleren.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:29

Ik heb nu inderdaad je eerste post gelezen. Ik heb morgen vrij, dus dan ga ik ermee aan de slag.
Eigenaar komt inderdaad ook regelmatig, maar écht aan het werk zetten doet hij niet. Misschien kan ik het wel samen met hem oefenen, zodat we beide op dezelfde manier met het paard omgaan en dat zal ook sneller rust en duidelijkheid geven aan paardlief!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:32

Dreamy schreef:

met mijn paard gaat het inmiddels wel beter. Ik poets haar dan ook buiten, zodat ze de andere paarden nog kan zien. Ik neem haar alleen even mee naar binnen om het zadel er op te doen en loop dan via de andere kant naar buiten, naar de bak, waar ze de anderen ook weer kan zien. Dit gaat allemaal goed.

Ik zet mijn paard nooit vast maar wikkel alleen het halstertouw een paar keer rond een tralie of hek. Ze raakt ook in paniek als ze vaststaat en niet weg kan, nu zit er speling in het touw, als ze haar hoofd omhoog doet kan dat gewoon. De hoefsmid moet haar ook niet helemaal vastklemmen maar haar iets ruimte geven, anders wordt ze gek!
Misschien ook een idee voor jouw paard? Je moet natuurlijk wel zorgen dat ze ergens staat waar ze niet weg kan! Ik doe altijd alle deuren/hekken dicht zodat ze, als ze weg zou sprinten, niet weg kan (al is dat nog nooit gebeurt!).

Misschien heb je iets aan mijn verhaal?

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:05

Met paarden heb ik nooit iets in deze strekking meegemaakt maar ik moest wel aan de volgende situatie denken;
Toen ik mijn kat net had was hij al een ontzettende kroelkip totdat ik hem optilde, dan was het blinde paniek. Naar aanleiding van het programma van Cesar Milan op Discovery channel realiseerde ik me dat ik mijn kat juist beloonde als ik hem losliet wanneer hij compleet uit zijn plaat ging. In plaats daarvan moest ik hem pas loslaten als hij zich ontspande. Juist het loslaten bij ontspanning was zijn beloning voor gewenst gedrag. Ik heb daar een poosje mee geoefend totdat het steeds beter en beter ging. Nu, een aantal jaar later kan ik hem gewoon optillen. Moet er wel voor zorgen dat ik hem goed vast heb zodat hij zich veilig voelt maar het optillen gaat prima. Geen idee wat de situatie in het tv-programma was maar dit haalde ik er voor zelf uit.

Maar om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat je hetgeen wat je paard het liefst wenst moet gebruiken als beloning. Dus dat als ze zich gedraagt zoals jij dat wenst dat ze direct naar de kudde terug mag. Geen idee of zoiets passend en/of haalbaar is in jou situatie maar in mijn beleving helpt belonen tien keer sneller dan straffen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:33

Dreamy schreef:

Probeer uit te vinden waar zijn grens is, waar hij begint met dit gedrag te vertonen, maar nog niet zover is dat je hem amper of niet meer kan bereiken.
Train daar op ontspanning, door hem aan het werk te zetten, door hem net op die grens rust te geven enz enz enz, bouw dat langzaam uit, desnoods elke dag een meter als je dat al red, maar ga niet door naar de plek waar je hem geestelijk kwijt bent.

Het kan maar zo zijn dat je de eerste dagen maar een meter buiten de paddock kan komen, of zelfs net bij de uitgang, maar zorg eerst dat er echte ontspanning is voordat je nog een stap doet. Langzaam zal je merken dat je steeds verder kan komen.
Misschien begint de spanning al als je hem halstert, werk dan daar aan die ontspanning, maar wat je ook doet, kom erachter wanneer hij die spanning op gaat bouwen en probeer niet ineens van de paddock naar de poetsplaats of verder te komen.

Kan je zelf niet goed zien waar de spanning begint, haal er dan hulp bij. Dat is geen schande, niemand kan geheel en al zonder steun, iedereen loopt tegen dingen aan waarbij wat extra ogen noodzakelijk zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 03:39

max66 schreef:
Dreamy schreef:

met mijn paard gaat het inmiddels wel beter. Ik poets haar dan ook buiten, zodat ze de andere paarden nog kan zien. Ik neem haar alleen even mee naar binnen om het zadel er op te doen en loop dan via de andere kant naar buiten, naar de bak, waar ze de anderen ook weer kan zien. Dit gaat allemaal goed.

Ik zet mijn paard nooit vast maar wikkel alleen het halstertouw een paar keer rond een tralie of hek. Ze raakt ook in paniek als ze vaststaat en niet weg kan, nu zit er speling in het touw, als ze haar hoofd omhoog doet kan dat gewoon. De hoefsmid moet haar ook niet helemaal vastklemmen maar haar iets ruimte geven, anders wordt ze gek!
Misschien ook een idee voor jouw paard? Je moet natuurlijk wel zorgen dat ze ergens staat waar ze niet weg kan! Ik doe altijd alle deuren/hekken dicht zodat ze, als ze weg zou sprinten, niet weg kan (al is dat nog nooit gebeurt!).

Misschien heb je iets aan mijn verhaal?

Paard staat altijd al waar hij de paarden nog kan zien. Juist daardoor wilt hij ook terug. Hem "los" laten staan (halstertouw alleen om stang) dan loopt hij dus continue weg omdat hij dan dus los komt. Hij kan sowieso dan altijd het erf af (al zou die dat niet zo snel doen, is totaal de tegenovergestelde kant dan de wei) omdat daar geen poort/hek is. Dus dat is niet echt handig. Maar normaal vindt hij vaststaan ook niet eng, hij wilt in deze situatie gewoon erg graag terug naar de weide.

@ Bowen; ik ga er eens naar opzoek en mee aan de slag!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:23

Hier hetzelfde probleem met mijn jonge merrie.
Verhuisd naar een nieuwe stal/kudde en met opzadelen steeds lastiger geworden. Omdat ik weet dat ze wel gewoon kan vaststaan en stilstaan (op vorige stal en bij trainer) ben ikeen paar x flink kwaad geworden. Helaas dus averechts gewerkt dus een paar stappen terugegaan met alles en nu probeer ik het weer met rust en ongewenst gedrag negeren. Gaat wel even duren vrees ik :(

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:40

Owja hoor!
Wij hebben ook zon merrie, is nu 5 jaar en heeft 2 jaar niks gedaan op de wei en van te voren ook niet veel dus is erg gehecht aan háár wei en haar beste vriendin.
De beste vriendin is mijn haflinger die toevallig ook jaloers is dus continu staat te bleren waardoor de pony ook hysterisch word.
Ik ben de tijden van vaststaan etc op gaan bouwen en het gaat wel steeds beter maar tis lastig, als ik corrigeer word ze boos en wil steigeren.
Gelukkig ben ik niet bang aangelegd en kan ze zoveel doen als ze wil en ga ik toch niet opzij.
Maar het is een zenuwenpees