Op het laatste moment je les afzeggen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:20

Nee, ben ik het niet mee eens. Mijn instructeur (ja, heb er meerdere ;) ) heeft ook de regel, voor 24 uur afzeggen anders les vergoeden. Maar hij bepaalt wanneer het niet binnen die tijd is afgezegd, of ie dan daadwerkelijk vergoed moet worden. In principe wel dus, maar er zijn altijd uitzonderingen, die de instructeur bepaalt...

unbelievable

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:31

Ik heb de laatste tijd last van precies hetzelfde probleem, en het zijn altijd dezelfde die het doen. Toch vraag ik me ook af of geldgebrek ook een oorzaak kan zijn.
Ik ben daar zelf ook te mild in, de ideeën hier zijn top, maar ik vraag me af hoe ze gaan reageren als ik in een keer op mijn strepen ga staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:19

ik denk als je ze toch laten betalen voor een les die ze niet hebben gehad (wegens te laat afzeggen) je als instructeur niet terug hoeft te komen eerlijk gezegd, zou ik (als ik instructeur was) niet zo streng in zijn denk ik, maar ligt er ook aan hoe druk je het hebt, haha!

Het blijft niet fatsoenlijk om kort van te voren af te zeggen (of er moet iets dringends tussendoor is gekomen zoals ziekte of een kreupel paard). Meestal weet je toch wel een dag van te voren of de les door kan gaan of niet lijkt me.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:42

Kijk wat jezelf acceptabele redenen vindt; 24 uur van tevoren af zeggen is wat dat betreft netjes en kan een goede afspraak zijn, maar er blijven vaak uitzonderingen waarin ik en met mij de meeste ruiters het inderdaad niet netjes vinden om alsnog te moeten betalen.

Denk hierbij aan plotselinge kreupelheid/ziekte van het paard, of als je klant zelf natuurlijk 'sochtends met koorts wakker wordt. Ongelukken of doden in familie/vriendenkring lijken me vrij vanzelfsprekend een goede reden om je les onverhoopt te moeten afzeggen. Verder kan je weersomstandigheden laten meewerken wanneer deze er ook echt toe doen; ik ben hier aangewezen op een buitenbak, en als het dan overwachts hard gaat vriezen in de nacht dan weet ik dat ook pas de volgende ochtend... Het weerbericht aanhouden kan iedereen maar het zit natuurlijk wel eens tegen ;)

Alles wat inderdaad de schuld van de ruiter is; verslapen, tot laat in de nacht uitgegaan en nu toch wel een béétje brak, moet nog opzadelen, spullen vergeten van thuis enz. enz.; jammer maar dat wordt betalen!

Staat tegenover dat klanten dan wel van jou mogen verwachten dat ook jij op tijd bent, naar mijn mening in ieder geval...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:51

Gini schreef:
of he, je hebt gewoon een slechte dag en echt geen zin in de les van vanavond. Ik zou het dan oneerlijk vinden om toch die les te moeten betalen.

"Geen zin" zou ik dan weer niet acceptabel vinden als reden om op korte termijn af te zeggen, maar juist een situatie waarin diegene zijn verlies maar moet nemen en toch betalen.
Echt ziek zijn, paard kreupel, bak verzopen, vastzitten in verkeer, overwerken etc. vind ik een heel ander verhaal. Dat is overmacht.

Hier gaat alles gewoon in onderling overleg. Maar ben dan ook geen notoire laat-afzegger, dat scheelt :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:51

Vientje schreef:
Gini schreef:
of he, je hebt gewoon een slechte dag en echt geen zin in de les van vanavond. Ik zou het dan oneerlijk vinden om toch die les te moeten betalen.

"Geen zin" zou ik dan weer niet acceptabel vinden als reden om op korte termijn af te zeggen, maar juist een situatie waarin diegene zijn verlies maar moet nemen en toch betalen.

Wat noem jij op korte termijn? "Geen zin" is voor mij een perfecte reden omdat ik paardrijden als een hobby zie, een interessant tijdverdrijf. En als ik dan 's ochtends opsta en ik zie dat het een prachtige dag wordt en ik wil veel liever even met mijn paard eropuit trekken dan een een uur les in een stoffige bak, dan wil ik gerust kunnen afbellen zonder dat ik daarvoor achterstallige betaling moet betalen. Uiteraard moet dit dan wel 's ochtends gebeuren en niet als de les om 10 uur al begint. Laat afbellen is sowieso not done, dat heb ik al eens gezegd. Maar om 9 uur de les van 17 uur afzeggen, ja, dat zou moeten kunnen. Als je een goede instructrice bent, maakt 1 afgezegde les niet uit hoor, dan heb je het druk genoeg. ;)
Maar goed, dit is mijn mening, niet iedereen moet het hier mee eens zijn (gelukkig). Daarom dat ik al de TS aangeraden heb om met haar lesklanten te overleggen. Als die redeneren zoals mij zou ze wel eens heel wat klanten kunnen verliezen. Als ze die 24 uur-grens geen probleem vinden, hé, doe het dan zo, is iedereen tevreden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:59

Voor jou is het je hobby, maar voor de lesgeefster zijn het inkomsten en dus werk. Daar zit ook het probleem bij TS denk ik, er worden andere waarden gehecht aan de les door ruiters en instructrice. Dus als instructrice zou ik "geen zin" absoluut geen acceptabele reden vinden om zonder te betalen op het laatste moment af te mogen zeggen. Op het laatste moment hou ik onbewust ongeveer 24u van te voren bij aan, ben ik zo gewend vanuit de manege vroeger.

Voor mij is het ook hobby (zal er nooit mijn brood mee kunnen verdienen :D ), maar mijn geweten trekt het niet om minder dan ongeveer 24u van te voren af te zeggen zonder te betalen als ik eens "geen zin" heb. Instructrice gaat er toch haar dag op plannen hè :) Zeker bij drukbezette instructrices die veel klanten moeten jugglen zie ik het als een probleem om op het laatste moment af te zeggen, juist die hebben nog tig andere ruiters staan die dat plekje ook hadden kunnen hebben wat dan uitvalt. Daar kan ik me dan ook goed indenken dat ze met een afzeg-termijn werken.

Uiteindelijk zal het de clou zijn om met ruiter en instructrice op dezelfde lijn te zitten inderdaad denk ik ook, of dat nou 24u van te voren is of een week zal dan worst wezen zolang je het er maar over eens bent in welk soort gevallen er betaald moet worden en wanneer niet :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:04

Sorry, maar een instructeur moet zijn agenda plannen, tijd vrij maken en je zegt net zelf: een goed instructeur heeft het druk. Ik zou het niet prettig vinden als ik les heb, dat hij dan met andere klanten staat te bellen, omdat ze: geen zin hebben, het fijner vinden om buiten te gaan rijden of ze het toch niet gaan redden vandaag.

Ik vind het natuurlijk ook vervelend te betalen voor iets wat ik niet krijg. Laatst moest ik de lessen van de kids afzeggen, want ik moest met spoed naar de huisarts (flauw gevallen tegen een wastafel) en ook die les werd gewoon doorberekend. Heel vervelend voor mij, maar begrijpelijk van de manege.

Afzeggen bij een dwingende reden is begrijpelijk en dan kan er een coulance zijn van de instructeur, maar juist omdat er doorbetaald moet worden bij niet op tijd afzeggen, zorgt ervoor dat mensen niet om het minste of geringste afzeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:29

Mijn instructrice plant gelukkig niet heel haar dag rond mijn les, dat is misschien het verschil. Verder moet je uiteraard ook niet van de 10 lessen die je plant er 8 dezelfde ochtend nog afzeggen, dat is niet netjes, nee. Maar als ik eens "geen zin" heb, nee, daar rekent mijn instructrice mij niet voor aan. Grote kans dat ze 1 misschien 2 belletjes moet doen en mijn plaats is terug opgevuld.
Ik besef nu dat ik mijn handjes ineen mag knijpen met zo een instructrice. Maar ook toen ik nog op verschillende maneges en stallen reed, heb ik nooit, maar echt nooit een niet-gereden les moeten betalen. Zit ik nu in de goede streek of gaan ze hier in België er gewoon wat losser mee om? Andere Belgjes die hier iets over kunnen zeggen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:59

Denk dat ze daar inderdaad in België wat lakser in zijn. Bij ons is het zo, privéles niet afbellen is betalen, maar groepslessen afzeggen? Wat is dat? Hoe moet dat?
Normaal zijn wij met 5/6 in de groepsles. Komt geregeld voor dat we er maar met 2-en staan. De rest heeft dan niks laten weten of ze komen of niet. Lekker handig. Kan me er verschrikkelijk aan storen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:02

Niet afbellen is natuurlijk echt niet netjes. Zo een onbeleefde hork ben ik nu ook weer niet. :=

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:10

Probeer wel een beetje flexibel te blijven. 24 uur van te voren afzeggen vind ik erg ruim. Als je alleen een buitenbak hebt en het gaat nog even flink plenzen, dan heeft lessen ook weinig zin en dan moet je wel eens kort van te voren afbellen. Als je te streng wordt kun je ook klanten verliezen. Zou het per persoon laten afhangen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:11

Continue blijven opvoeden lijkt me het devies. Ik ben daar heel structureel in en dat werpt zijn vruchten af. Vaak weten mensen een paar dagen van tevoren al wel dat ze het niet gaan redden. Het gebeurt nog zelden dat er niet tijdig wordt afgebeld omdat iedereen er inmiddels wel van doordrongen is dat niet afbellen een preek van mij betekend. Natuurlijk kan een paard ineens kreupel zijn of een familielid overleden of whatever. Daar heb ik alle begrip voor maar heel vaak gebeurt dat niet en is het gewoon laksheid dat je niet eerder op de hoogte wordt gebracht.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:11

Gini schreef:
Niet afbellen is natuurlijk echt niet netjes. Zo een onbeleefde hork ben ik nu ook weer niet. :=

Hier lopen er althans toch genoeg rond haha, maar komt ook wel omdat er geen consequenties aan vast hangen als men niet afbelt..

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:25

Ik geloof dat het in het geval van de topic startster (voornamelijk) om privélessen gaat. Waar je in een groepsles dus misschien 1/7e deel van je inkomsten verliest omdat een van de zeven lesklanten niet op komt dagen, ben je als priveinstructeur gewoon 100% kwijt; je verdient helaas helemaal niks. En natuurlijk kan je dan je andere klanten bellen en kijken of zij misschien dat plekje op willen vullen maar helaas is de kans groot dat die klanten niet de hele dag op dat telefoontje zitten te wachten en gewoon wat anders aan het doen zijn. Daarnaast past niet iedere klant even goed in het gat in de planning, valt een les van een half uur weg dan kan je moeilijk een klant vragen die alleen lessen van driekwartier rijdt. Dan kom je natuurlijk in de knoei met de rest van je planning, klanten die te ver weg wonen kan je ook niet proberen en ga zo maar door.
Terwijl dat wanneer jij netjes ruim van te voren aangeeft dat je niet kan dit hele probleem te voorkomen is. Ik zou hier dan ook duidelijk een grens in trekken als instructrice!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:10

Mijn trainster maakt de laatste tijd precies hetzelfde mee! Ze deed ook nooit zo moeilijk maar nu heeft ze idd iedereen drie maanden van te voren geïnformeerd dat lessen doorbetaald moeten worden indien niet 12 uur tevoren afgezegd. Bij een kreupel paard of zo bekijkt ze het per geval, ze weet wel zon beetje wie er zorgvuldiger met de regels omgaan. Helaas moet je wel, het kost anders echt teveel geld.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:13

Ik vind 24 uur van te voren normaal hoor. Jij plant er wel dingen voor in, en je had misschien nog met iemand anders af kunnen spreken om les te geven. Zolang je het bespreekbaar maakt en duidelijk aangeeft van te voren. En dan misschien met ingang van 1 juni ofzo. Dat je klanten nog even tijd geeft om het 'door te krijgen'. Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:39

Je kunt er natuurlijk ook altijd voor kiezen om maar de helft van de les-kosten door te berekenen.

Gezien je in dat (half) uurtje toch wat anders kunt doen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:23

mwa dat valt tegen, als ik geen andere les kan plannen dan schiet het niet op. Ik rijd vaak van de ene naar de andere klant die plan ik zo dat ze qua locatie dicht bij elkaar zitten, dus op en neer naar stal oid of een klant die verder weg woont, zit er vaak niet in. Daarnaast zit ik ook met les klanten die voor hun les bvb de (binnen)bak moeten "reserveren" in de pensionstal agenda zodat er niet meerdere lessen te gelijk zijn dus die kunnen meestal niet op het laatste moment. daarnaast kost dat mij ook weer extra KM rijden. Het is dan dus vaak een uur in de auto niksen, en dat is niet fijn

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:33

Ik heb ook de regel dat mijn lesklanten 24 uur van te voren moeten afmelden.
En natuurlijk zijn daar ook wel eens uitzonderingen op!
Ik meld het altijd netjes bij de 1e les.
En tot nu toe gaat dat ook altijd erg goed!

abronkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:45

Met dieren wordt dit inderdaad lastig. Ben wel van mening dat je zelf wel duidelijk hierin moet zijn. Als dit vaker gebeurd zou ik t aangeven

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:24

Enphalu schreef:
ik ken iemand en die belt niet eens af..

toppunt van associaliteit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:59

Bij onze hondenclub hebben we niet echt zo'n regel maar ik meld mij sowieso 24 uur van te voren af.
Maar ik heb dinsdag avond en zaterdag middag training, dus stel ik kan die zaterdag niet meld ik mij die dinsdag af.
Vind ik namelijk wel zo netjes om me zo vroeg tijdig mogelijk af te melden,
we hebben namelijk ook mensen die nooit even wat melden of bellen, er is zelfs iemand die niet meer is komen opdagen met zijn hond.. :roll:

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik zou in jouw geval gewoon 24 uur van te voren afbellen, en anders gewoon betalen.