Hoe 'ruitersluis' passeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:13

Dat is best gevaarlijk als er vaste balken over een ruiterpad gemaakt zijn.Moet er niet aan denken als een paard schrikt,op hol slaat en dan vergeet zn benen op te tillen %) brrr
Zoiets hoort toch niet thuis op een ruiterpad?Ik vind het een raar verzonnen iets >;) ,dan heb ik persoonlijk liever een crossmotor voor me dan die rot balken pfff
Misschien een goed idee om de beheerder te paard die hordes eens te laten nemen? ~~}>

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:22

Gini schreef:
Het is natuurlijk ook wel dat het twee balken zijn op een onnoemelijk domme afstand. Als het nou gewoon te nemen was als een dubbelsprong is het nog geen probleem, maar hier wordt je gedwongen van het in stap of draf te doen, en dan zie ik wel struikelende paarden voor me.

Denk dat het gewoon niet de bedoeling is dat je erover springt. Zoals TS aanhaalt ligt de baan er vlak achter. Lijkt me toch vrij gevaarlijk als is het maar voor schuifpartijen op de asfalt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:27

Mijn pony van 1.25m heeft moeite met deze balken(en dat is geen watje!). Laat staan een nog kleinere pony! Er zomaar overheen stappen is geen optie meer, wordt wel een serieus sprongetje. Opzich niet erg, ware het niet dat er twee massieve balken vlak na elkaar geplaatst zijn. Daardoor wordt het asfalt-stilstaan-springen-stilstaan-springen-ruiterpad. De terugweg, dus de andere volgorde, springt je paard dus lekker op het asfalt. :7

Idd, tijd om de beheerder en de regioconsulent van de KNHS een mail te sturen!

Ik heb wel een foto van een soortgelijke sluis die iets verderop staat. Zal even een foto uploaden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:28

MyrtheJ schreef:
Mijn pony van 1.25m heeft moeite met deze balken(en dat is geen watje!). Laat staan een nog kleinere pony! Er zomaar overheen stappen is geen optie meer, wordt wel een serieus sprongetje. Opzich niet erg, ware het niet dat er twee massieve balken vlak na elkaar geplaatst zijn. Daardoor wordt het asfalt-stilstaan-springen-stilstaan-springen-ruiterpad. De terugweg, dus de andere volgorde, springt je paard dus lekker op het asfalt. :7

Idd, tijd om de beheerder en de regioconsulent van de KNHS een mail te sturen!

Ik heb wel een foto van een soortgelijke sluis die iets verderop staat. Zal even een foto uploaden.

ben benieuwd indd !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:32

Ibbel schreef:
Dat is iets anders dan wat ik in beeld had bij het woord 'klaphekje'. Dan zie ik gewoon zo'n houten hek voor me dat je open moet doen.

Vandaar dat ik ook al opperde dat er verschillende soorten hekken zijn. Er zijn er namelijk ook met van die u-bochten waar het middendeel kan scharnieren. Dat zou ik ook klaphek noemen, maar een paard kan er heel beslist niet door.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:32

Let wel op: dit is een foto van google streetview, van schuin/bovenaf!! Hierop lijken de balken dus een stuk lager dan ze in werkelijkheid zijn. En in dit geval is het asfalt dus ook direct een drukke weg waar hard gereden wordt. De balken liggen bij de situatie welke de TS bedoelt dichter bij het asfalt, hier ligt er iets meer gras.

Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:36

MyrtheJ schreef:
Let wel op: dit is een foto van google streetview, van schuin/bovenaf!! Hierop lijken de balken dus een stuk lager dan ze in werkelijkheid zijn. En in dit geval is het asfalt dus ook direct een drukke weg waar hard gereden wordt. De balken liggen bij de situatie welke de TS bedoelt dichter bij het asfalt, hier ligt er iets meer gras.

[ Afbeelding ]

ik vraag me toch af wat hier het nut van is :')

niet jou foto hoor !
die sluis

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:38

Welke idioot dit heeft verzonnen werkelijk geen idee. Een motorrijder hupt zo over de zijkant en als je de straat op wilt komen moet je dus of meteen doorrijden/springen of lang wachten voor de balkjes om daarna vaart te maken de balkjes over en de weg op te komen.

Voor onze oude merrie zou dit dus een probleem zijn, die kon wel maar mocht absoluut niet meer over hoogtes heen ivm zware hoefkatrol problemen. En wandelen met een jong onbeleerd paard is daar ook geen goed idee.

Daarnaast hoe ver liggen beide balken uit elkaar? Onze tinker is nogal lang en zou lijkt het zo voor alweer over de volgende balk moeten als achter nog half over de achterste balk heen moet. 8)7

capopjekop

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:41

Het nut van die twee balken zie ik ook niet. Doe er dan een, dan heb je iig geen rare tussenhupjes nodig mocht je wel willen springen..

Datjaa

Oei, ik zie het al voor me, als je vanaf het ruiterpad komt en richting de weg gaat.
Als paard dan soort noodsprong maakt ipv eroverheen stappen op de laatste balk, dan zit je vrij snel op het asfalt van de drukke weg :x

unihorses

vooral het 2 balken....

voor de een een inuit, ander is het te krap, of net niet weid genoeg voor een galopsprong,....
en het vaste staat mij tegen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:59

Bloedlink die balken,slaat werkelijk nergens op!
Is weer een pipo geweest die zoiets verzonnen heeft pffff

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:02

kan je er niet langs de zijkant stappen en over die dwarsbalk stappen aan zijkant? hoef je maar 1 keer eroverheen?

sorry maar op de foto lijkt het idd lager dus weet de hoogte niet van de zijbalken!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:03

wss dom want de zijbalken liggen nog hoger :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:09

zo te zien is er hoogte verschil, dat staat me ook nog tegen... normaal is eerste hindernis laag, 2e hoger niet hoger en dan lager... en niet vast voor iedere willekeurige penny die denkt dat ze een cross kan rijden... en geen 2, met een lompe afstand ertussen, er is een reden dat voor ieder formaat andere afstanden zijn..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:16

Nou, daar zit je ook lekker mee gebakken dan... Ik zou er ook niet met het volste vertrouwen overheen gaan met de paarden die ik nu rij. Een jonkie, en de andere heeft af en toe z'n momenten van 'ik moet laten zien dat ik een hengst ben' en kijkt dan overal naar behalve de grond onder hem.

Wat betreft dat western. Ik heb het voor elkaar gekregen voor de knop te komen zitten zonder m'n voeten uit de beugels te halen! :))
Dus een sprongetje moet kunnen toch? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:13

Even serieus he, ik kom op elke rit bomen tegen die de dubbele hoogte hebben :=
Je kan dit gewoon oefenen thuis.

Maar het nut ontgaat mij persoonlijk ook van deze constructie nu ik het zo zie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:23

Sizzle: en over die bomen kun je dan ook heenstappen? (Ik vind het trouwens vrijwel onmogelijk om vanaf deze foto de hoogte in te schatten. Het lijkt bv maar 20cm, maar dan zouden de balken ook max 5cm zijn en dat houdt niet lang stand, dus dat zal wel niet. Groothoek vertekent altijd heel erg.)

Balken dichter naar de weg lijkt me overigens echt niet handig. Je wilt de ruimte hebben om na de balk maar voor de weg te wachten.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:26

Ik zou hier met mijn grote paarden die altijd boomstammen springen geen moeite mee hebben. MAAR wel op de terug weg... Zoals TS zei dat je na die balken nog maar 5 m hebt tot aan de weg... zal maar net een auto aan komen scheuren of wat dan ook.
Denk dat het beste is het paard aan te leren erover heen te stappen. Niet springen, ook vanwege de afstand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:30

Marjola schreef:
ik loop stage op een manege en wij hebben ook klanten die niet WILLEN springen paaltjes zou veel beter zijn en een shetlander met kleinmeisje zou ik ook niet over een vaste hindernis van 40 cm willen hebben dus die reactie hierboven vind ik niet kloppen

Inderdaad, als ik mijn shet met een klein meisje er op hier over heen moet laten springen dat is niet echt fijn. :n
Waarom maken ze eigenlijk zo'n sluis?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:42

Handig is het niet, maar echt gevaarlijk vind ik ook wel meevallen. Zo te zien heb je al de ruimte om te zien of er een auto aan komt of niet.

Meisje kan afstappen en je kunt de shet aan de hand laten springen toch? Echt uitnodigend is het niet, maar het zou kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:47

capopjekop schreef:
Handig is het niet, maar echt gevaarlijk vind ik ook wel meevallen. Zo te zien heb je al de ruimte om te zien of er een auto aan komt of niet.

Hier wel. Ik begreep dat bij de TS de bomen dichter naar de weg toe zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:48

Tot het eerste geval waarbij ponyruiter rustig in stap erop af gaat, pony toch ineens een sprong neemt, ponyruiter dit niet verwacht en dus gelanceerd wordt en met het hoofd op een paal valt. Pony verschrikt en loopt de weg waar net een auto aan komt enzovoorts en enzoverder.
En dan mag het niet waar zijn. Nee hoor, afbreken dat spul. Is typisch zo een geval van gaat 10 keer goed, maar de elfde keer gaat het mis en dan gaat het ook echt goed mis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:48

Oh ik dacht dat dit de situatie was alleen dan van google maps afgehaald?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:58

Nee sorry, dit is de situatie in hetzelfde natuurgebied maar op een andere plek. De situatie van de TS ligt 3 straten verderop maar staat niet op google maps.