Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:36

listiglistje schreef:
Dat is een ander verhaal, maar ik ga geen rekening houden met een jong paard, bang paard, stout paard ed.

Ik verwacht dat iemand op een wedstrijd zijn paard zo ver heeft afgericht dat je normaal tussen andere paarden kan rijden.

En 1x zoiets flikken, dan rij ik ze van hun sokken ;)
nu is dat in mijn geval ook niet moeilijk met 1.82 m en veel body en front :+ iedereen gaat sowieso al voor mij aan de kant :=

Het normaal passeren van elkaar moet inderdaad ieder paard leren ook een Hengst.

Alleen het jammere is altijd dat als jou paard opeens wel uithaalt omdat die het zat is....het heeft gedaan :+
En als baasje zijnde hem eigenlijk weer moet terecht stellen omdat hij dat niet mag....terwijl het een natuurlijke reactie is om het zo maar te zeggen.

Ik vrees alleen dat bijv een wit lintje of groen al helemaal niet gesnapt wordt...omdat het gros een rood lintje ook niet snapt :D

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:59

listiglistje schreef:
GOUDEN TIP: Proefjes uit je hoofd rijden!!!!
geen tijd om zelf te gaan mutsen (mentaal en fysiek), je moet dan op gevoel rijden wat positief werkt :j

Nog een voordeel is dat je helemaal op de proef gefocused bent, precies weet wat /waar komt en wanneer en hoe je het voor moet bereiden in de proef.

Dus je mentaal wordt je er beter van, fysiek je rijden (veel meer op gevoel), dat samen komt alleen maar je rijden/proef ten goede!

Andere tip: Flugels erin voor het starten :7

Hmm zit wat in! Al ben ik bang dat er dan juist onzettende faalangst op komt zetten omdat ik bang ben dat ik mn proef vergeet.. Ik ga het even overwegen :D Die Flugels zijn misschien nog niet zo'n slecht idee :')

@ Barcelano: Grappig dat je net met hetzelfde zit. Maar idd wat je zegt, op een gegeven moment kan dit soort gedrag ook uitgelokt worden. Want het feit blijft dat er zovel ruiters zijn die geen respect hebben voor anderen. Die stampen overal tussendoor met hun paard met een bepaalde arrogante houding van hier rij ik en iedereen gaat maar aan de kant voor me. En dat is zo jammer. Misschien moet de KNHS daar een keer aandacht aan besteden? Dan hebben wij geen rode lintjes meer nodig :D

@ Listiglistje: Je hoeft geen rekening te houden met de speciale punten van een paard, maar ik vind wel dat je voor ieder paard, ook bij nuchtere, bomproof paarden, een bepaald respect moet tonen en dat ook andersom mag verwachten. Een zekere afstand blijft voor ieder paard het beste, omdat het van nature nu eenmaal vlucht- en kuddedieren blijven, die zich snel in het nauw gedreven voelen, of voor hun eigen persoonlijke ruimte op gaan komen. En uiteraard is er weinig natuurlijks meer aan een dressuurwedstrijd, maar paarden blijven paarden, waar wel een beetje rekening gehouden mee mag worden. Dat zal ik andersom ook altijd doen. Deed ik ook met mijn vorige merrie die nergens van opkeek, maar daar stampte ik ook niet voor of achter iedereen langs op 1 mm afstand.
En daarbij komt dan het feit dat jij idd een redelijk imposant paard hebt als ik het zo hoor :D maar ik rijd met mijn kleine pennyponietje tussen de paarden, want ik mag nu eenmaal niet meer bij de pony's starten en dat is toch wel even een verschil. Omdat hij kleiner is dan de meeste, zal hij zich wss sneller opgesloten op geimponeerd voelen, dat is nu eenmaal zo. Maar goed, ik ga wel proberen je tips mee te nemen en niet van tevoren er al een groot spookverhaal van proberen te maken :D

@ Barcelano: Ik ben ook best bereid om er een ander kleur lintje in te hangen, maar denk dat ik dan net zo goed niks kan doen... Maar wie weet valt het te proberen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:33

SaraJoyce schreef:
Want het feit blijft dat er zovel ruiters zijn die geen respect hebben voor anderen. Die stampen overal tussendoor met hun paard met een bepaalde arrogante houding van hier rij ik en iedereen gaat maar aan de kant voor me. En dat is zo jammer. Misschien moet de KNHS daar een keer aandacht aan besteden? Dan hebben wij geen rode lintjes meer nodig :D

Helemaal mee eens!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:03

Toydoll schreef:
tita schreef:
Laten we eerlijk zijn op een stukje van 20 x 20 valt weinig afstand te bewaren als je met 3 man bent, bij dressuur en inspringen is dat moeilijker dan bij endurance

Vind ik nog wel mee vallen, je kan ook op 20 bij 20 rekening met elkaar houden, rij wel vaker op zo'n stukje (een grote volte in de bak) met 3 ruiters op dezelfde volte; nog geen reden om (echt) te dicht langs elkaar heen te gaan.

In de manegeles ja... }:0

Ik wil op wedstrijd wel graag op mijn eigen manier inrijden... En ik denk de rest in dit topic ook... Dat lukt je gewoon niet met 3 man op 20 x 20... :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:15

Toydoll schreef:
tita schreef:
Laten we eerlijk zijn op een stukje van 20 x 20 valt weinig afstand te bewaren als je met 3 man bent, bij dressuur en inspringen is dat moeilijker dan bij endurance

Vind ik nog wel mee vallen, je kan ook op 20 bij 20 rekening met elkaar houden, rij wel vaker op zo'n stukje (een grote volte in de bak) met 3 ruiters op dezelfde volte; nog geen reden om (echt) te dicht langs elkaar heen te gaan.

Zeker op een pown, nou dat gaat mij niet lukken met mijn slagschip van 1.82 m en 3,5 meter lang :7 laatst ook een x gemoeten, maar dan is het alleen stappen....

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:38

Sorry, ik zie nu pas dat ik een deel van de reacties over het hoofd gezien heb :o !

tita schreef:
Kijk sarajoyce er zullen vast meer mensen denken zoals jij, en stel dat amazone x jou paar keer tegen komt en ze rijdt dicht langs je maar er gebeurd niks denk x wel zoiets van ja zal wel.

Vervolgens komt ze mij tegen met rood lintje rijdt oom dicht bij me en gebeurd ook niks...inmiddels heeft x schijt aan rode lintjes.
Inmiddels komt y bij mij rijden iets te dicht bij, en jawel volle lading naar achteren omdat x haar al boos heeft gemaakt.

Met rood lintje rijden omdat je paard bang is, is niet het doel van een rood lintje.
Uiteindelijk betaald iemand anders de tol

Maar dat is het hele punt, er gebeurt wel wat. Anders zou ik het lintje ook niet hoeven dragen. :)

tita schreef:

Een accomodatie waar maar zo'n beperkte ruimte is om in te rijden, daar zou ik sws al niet gaan starten. Ook niet met mijn broodnuchtere vorige paard, ik vind dat geen inrijden. Tenzij je hier alleen hoeft te rijden vlak voor je proef en er een andere ruimte verder is, zoals ponyparadijs bedoelt denk ik? Maar in dat geval zullen er ook weinig combinaties daar rijden idd en is er geen probleem. Dan kan er makkelijk rekening gehouden worden met elkaar. (al zul je het grootste deel van je inrijden ergens anders moeten doen, maar dat ligt voornamelijk aan de ruimte en niet aan die 3 combinaties denk ik)

@ Veulen84: Helemaal mee eens! Niks meer aan toe te voegen :)

@ Gini: Met de woorden van ik slaap er geen nacht minder om e.d., dat kwam beetje vreemd over, maar miss interpreteer ik ze verkeerd :) . En verder kan ik weinig zeggen over het inrijden bij springen, omdat ik daar gewoonweg geen ervaring mee heb, maar ook daar vind ik dat ruiters enerzijds zouden moeten zien dat jij de sprong neemt en op die manier ook rekening met jou houden en zorgen voor ruimte, omdat je daar gewoonweg niet anders kunt door de snelheid na zo'n sprong. Maar andersom ook dat jij rekening moet houden met hem en net zoveel afstand zou moeten houden van hen als van een paard met een lintje. Als zij er zelf voor kiezen om in die ruimte te gaan rijden, dan is dat hun eigen keuze en is dat een ander verhaal, maar anders blijf ik toch bij dat punt.
Verder denk ik dat de rest wel wat overdreven is. Er werd net al besproken hoe weinig mensen met een rood lint rijden, dus ik denk niet dat dat het geval zal zijn ooit. Ook voor mij is dit geen permanente oplossing, puur tijdelijk om er juist voor te zorgen dat mijn paard straks met vertrouwen en zonder trauma's tussen de rest rijdt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:48

In plaats van je naam op je dekje het woord HENGST :+

Het is eigenlijk helaas een beetje de mentaliteit...maar het hoort niet te kunnen dat men eigenlijk schijt heb aan bijv het rode lintje.
Maar zoals gezegd...vaak weet men niet wat het betekend en als ze het wel weten en het gaat de eerste 2x langsrijden goed, wordt men al gauw laks..

Hopke89

Re: Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:00

Ik doe er bij de mijne later ook een groen lintje in. In ieder geval de eerste keren op wedstrijd terrein omdat hij het dan nog niet gewend is, als ik dan eenmaal beetje weet hoe hij zich gedraagt kan het lintje er wel weer uit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:04

Ik denk dat niemand het groene en witte lintje kent (rood nog wel) :P

Ik zit al 35 jaar in de paarden en ik wist het zelfs niet :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:05

idem hier, en ik vraag me ook heel sterk af waar dit vandaan komt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:07

Ik ken hem en ik rijd nog maar 3 jaar :P
Witte lintje is te koop zo even uit mijn hoofd.
Blauwe en ik geloof ook geel voor een hengst
en de rode is inderdaad de bekendste van allemaal.

Maar als mensen alleen maar denken wat betekend het? Laat ik maar voorzichtig doen, is voor mij genoeg :)

Edit: ik wil beslist niet opschepperig overkomen alsof het iets is wat je moet weten. Veel mensen weten het gewoon niet. Bedacht ineens dat het wel eens wat verkeerd over kon komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:09

waar heb je dat dan geleerd/gelezen? Google heeft me tot nu toe nog niets geholpen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:12

Is o.a. op facebook een aantal keren voorbij gekomen, ik volg een heel aantal facebookpagina's dus zou zo niet weten van welke ik het heb.
Vervolgens bevestiging gevraagd bij mijn instructrice en die voegde dat gele lintje nog toe aan wat ik wist.
Het rode lintje heb ik geleerd toen ik heb geholpen met parcourbouwen, toen zag ik voor het eerst een lintje in een staart en heb meteen gevraagd wat het betekende.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:15

Facebook is wat mij betreft niet de meest betrouwbare bron van informatie, net zo min als Bokt dat IMO is.
ik denk dat het uit de endurance wereld afkomstig is, daar lijken de google resultaten wel op te wijzen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:22

Ik heb eens gekeken, in het Nederlands kom ik inderdaad uit op rood lint en verder niets.
De gekleurde lintjes kan ik in het Engels op google wel terug vinden. Waar ik het ook terug kan leiden op de jacht. Dan was een paard met een groen lintje voor het eerst op jacht en ook daar kom in inderdaad de endurance tegen.
Toch word een gekleurd lintje zeker voor hengsten wel gebruikt ook binnen de dressuur omdat het een beetje banketstaaf is als je daar met je hengstige merrie vlakbij zou gaan rijden en of het nou zo veilig is.
Toch kom je in de basissport niet veel hengsten tegen heb ik het idee. In de dressuur ben ik eigenlijk nog nooit een lintje tegengekomen. Wel bij het springen waar ik nog wel eens een rood lintje voorbij zie komen.

Edit:
http://www.articlesbase.com/pets-articl ... 60961.html

Dit artikel vind ik wel redelijk duidelijk (al is het wel in het Engels)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:32

dank voor het zoekwerk, het is idd een helder artikel (Engels is geen probleem). Weer wat geleerd vandaag, ik vraag me alleen af of het zin heeft om die lintjes in te voeren. Ik zou meer voorstander zijn van het goed hanteren van de bak-etiquette, daar heeft iedereen baat bij. En ik spreek als ruiter van een paard dat extreem bang is voor tegenliggers en soms pingpongend door de bak kan gaan. Ik waardeer het zeer als anderen daar wat rekening mee houden, maar het is aan mij om mijn paard onder controle te houden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:35

Ben ik met je eens Lielle, als iedereen gewoon netjes minimaal een paardlengte afstand houd en zich verder netjes aan de bakregels houd en goed op elkaar let en niet egoïstisch door de bak rijd zou dat voor heel veel ruiters en paarden een stuk prettiger zijn.

We gaan inmiddels denk ik wat off-topic.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:39

Het stukje over de hengst, het is wel de waarheid, je kan nog zo brave hengst hebben..
Maar je kan ook waar we het eerder over hebben toch bepaalde gedrag uitlokken...

Even een stukje uit de tekst gekopieerd:

A blue ribbon says that this horse is a stallion. Because stallions should only be handled by adults, and can be unpredictable at times, stallion owners will sometimes use a blue ribbon in his tail to warn off other riders. This is particularly important if you have a mare. It is unfair to a stallion's rider to ride your mare too close to a stallion in the ring, especially if she is in season. The stallion can be the best behaved boy out there, but having an in season mare close by will distract him. In the worst case scenario, you could cause a serious accident by bringing your mare too close to a stallion. Caution is always sensible when seeing a horse with a blue ribbon in his tail. Ads by Google
White ribbons signify that a horse is for sale. Because it can be difficult to successfully advertise at a show, using a white ribbon is an excellent way to show that your horse is for sale. That way prospective buyers can see him perform in the ring, and know that they can approach you after the class if they are interested.

Common Practice

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:57

deze zag ik facebook voorbij komen:

Afbeelding

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:57

Ik heb de filmpjes net bekeken en ik vind dat je paardje helemaal niet zo erg reageerd.

Mijn paard is echt bang voor tegenliggers en als ze in eennstraal van 5mtr om hem heen komen dan neemt hij het rit aan (en goed ook).
Daarbij heeft hij ook angst voor zweepgebruik van andere ruiters.

Voor op wedstrijd heel vervelend maar wel mijn probleem, niet van de andere ruiters.
Mijn losrijden bestaat dus vooral uit vrije gaatjes zoeken waar ik rijden kan.
Schrijf in op rustige locaties e.d.

Een rood lintje in doen is niet correct, paard schopt niet.

Listiglistje, jouw houding niet zo netjes. Alsje ziet dat een paard heel bang is mag ik toch aannemen dat je daar rekening mee houdt door er niet strak langs te rijden? Sommige zijn nou eenmaal heel gevoelige typetjes. Dat neemt wel wat af met trainen maar niet altijd alles.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:01

Ik gaat die foto even op me FB gooien :D
Mss gaan meer mensen hem snappen _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:06

Kelly_Taco schreef:
Listiglistje, jouw houding niet zo netjes. Alsje ziet dat een paard heel bang is mag ik toch aannemen dat je daar rekening mee houdt door er niet strak langs te rijden? Sommige zijn nou eenmaal heel gevoelige typetjes. Dat neemt wel wat af met trainen maar niet altijd alles.

Waar zeg ik dat? Ik zeg toch nergens dat ik er strak langs af rijd :?

Ik zeg alleen dat ik mij aan de bakregels houd (dus voorrangsregels, zijgangen voorrang, paardlengte afstand etc)
ik ga geen rekening houden met mensen die hun paard niet onder controle hebben, jong paard of stout paard ed.
Dat kun je trainen en zo niet moet je daar geen andere combinaties mee lastig vallen op concour!
Ik verwacht van combinaties op het wedstrijdterrein dat ze hun paard goed afgericht en onder controle hebben, zo niet hoor je nog niet op een wedstrijd thuis.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-04-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:13

Nou ja wat betreft bepaalde dingen vind ik dat je best even meer afstand kan houden..
Het blijven dieren dus als ze een keer wat frisser zijn of schrikken en een paard gaat bijvoorbeeld uit zijn stekker vind ik wel dat je als mede ruiter best even kan oppassen.

En eens zal je toch een keer op wedstrijd moeten....het kan thuis net zo goed gaan maar soms komen er op wedstrijd terrein toch bepaalde dingen voor door zenuwen etc..

Dat is dus het stukje respect....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:15

Omdat je schreef dat je er geen rekening mee houdt.
Ik heb mijn paard wel onder controle maar niet als iemand bv strak langs me rijdt of het paard flink met de zweep tikt.
Dat laatste valt al helemaal niet te oefenen. Kan moeilijk vragen of iemand zijn paard een paar keer wil slaan zodat ik kan oefenen :+
Mijn paard had extreem vluchtgedrag en daar hebben we heel hard aan gewerkt. Hij zal alleen nooit zo mak worden als een paard wat nooit iets heeft meegemaakt. Hij blijft ril.

Wil niet zeggen dat ik niks op wedstrijden te zoeken heb, wel dat mijn losrijden wat lastiger is.
Ik merkjuist op wedstrijden op dat mede ruiters er wel begrip voor hebben als ze zien dat hij echt bang is.
Het zijn levende wezens, je hebt niet altijd alles in de hand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:23

Ik heb daar last van, het haalt mij uit mijn concentratie en mijn paard wordt er ook niet fijner van als ik
hem op de rem moet trekken omdat iemand geen stuur heeft of iemand knalt bovenop je met alle gevolgen van dien....

Sorry maar zo denk ik erover, ik heb mijn paard ook thuis gehouden tot zijn 5e tot ik hem helemaal onder controle had en hij gewend was aan situaties.
Ik ben daarvoor wezen trainen op vreemde locaties en met veel andere paarden, kijkerige locaties, steeds grotere locaties ed.
Nou de mijne was echt terrible als 3/4 jarige, maar de 1e x starten met 5 jaar was hij wel onder controle, schrikproof en paardbestendig.

Thuis houd ik er wel rekening mee, in de winter was er een grietje aan het rijden met een jong dier,
maar die ging aan de kletter als ik begon te draven (zelfs aan de andere kant van de bak).
Of ik wilde blijven stappen tot ze klaar was...nou 20 minuten later was mijn paard stijf en ik bevroren van het stappen :')

Maar op wedstrijd nee, daar hoor je je paard voor elkaar te hebben en een ander niet tot last te zijn!

Uiteraard houd ik mezelf wel aan de regels en houd afstand en rijd ook niet met zweep los