Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:42

Ik zou een paar keer oefenen met iemand erbij :j
Zelf heb ik geen rijbewijs dus ik ga altijd met iemand, maar dan
laat ik hem ook vaak zelf naar achterkomen.
Ik maak hem gewoon los gooi het touwtje over zijn nek en ga dan naar de laadklep.
Na een tijdje had hij het al snel door wat de bedoeling was.

Ik heb een hekel aan om steeds onder die stang door te moeten duiken, zeker op wedstrijd

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:16

spatter schreef:
wat maken een hoop mensen er toch een drama van !

paard moet gewoon blijven staan, punt uit, leer dat je knol toch gewoon eens voordat je begint met trailer laden
ik zet mijn paarden gewoon vast en of dat nu in de trailer, buiten aan een boom, aan de achterkant van de trailer of weet ik waar is, paard dient niet te hangen aan het touw maar gewoon te blijven staan

ik laat al meer als 25 jaar paarden alleen en heb nog nooit gezeur gehad
jonge paarden, veulens soms, maakt niet uit
zogauw ze weten dat vast vast is en je zelf niet zo moeilijk doet , is er niks aan de hand
mensen moeten leren dat een paard begeleiden overal en altijd hetzelfde is, of dat nu de stal uit, de trailer op of naar de wei brengen is

ik loop voorop de trailer in, paard er achteraan, zet paard vast en loop rustig naar achteren, balk er achter en dan klep dicht
met tweede paard hetzelfde maar dan door het deurtje eruit, balk er achter en klep dicht

eruit hetzelfde
klep open, balk er achter weg, ik loop naar voren, maak paard los en begeleid hem naar achteren eruit

een trailer is gewoon een kleine stal voor een paard, niks meer en niks minder
handel daar dan ook naar en verwacht gewoon van je paard dat hij zich normaal gedraagd
domste is om allerlei doemsernario's in je hoofd te halen, dat voelt een paard gelijk

van alle moeilijke te laden paarden die ik ben tegengekomen, waren het bijna altijd de begeleiders die er zelf om vroegen dat het paard vervelend werd
zeer zelden was het paard echt bang
vaak hadden ze al weinig overwicht over het paard in andere omstandigheden, mocht het paard veels teveel in andere omstandigheden en kregen het dan op hun broodje met trailer laden
als een paard je vertrouwd sjokt hij er zo op en braaf er weer af

Volgens mij ben jij de enige die hier een drama maakt Spatter, de tips en adviezen die op dit topic worden gegeven zijn zeer interessant en waardevol. Je bericht staat vol aannames die in mijn geval totaal niet aan de orde zijn. Als je al 25 jaar op deze manier trailer laadt heb je dus erg veel geluk gehad. Vóór vast laten staan zonder achterbalk of klep is nou niet het meest verstandige om te doen. Maar goed, wie ben ik als dramaqueen met doemscenario's, zonder overwicht en met een paard wat me niet vertrouwd en nooit stilstaat :D

just_kiki

Re: Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:06

Mijn paard komt er ook zelf (op mijn teken uit) ik vind het ideaal :j

wat ik doe, ik maak haar los van voren en ik gooi haar halstertouw over de nek, loop dan naar achter (klep staat al open!) en doe dan de billenstang los. paard blijft dan altijd staan totdat ik haar staart vast pak en zeg kom maar, en heel voorzichtig komt ze naar achteren en kan ik het halstertouw weer pakken van der nek. nu heb ik wel een twee paards trailer waarin het paard absoluut niet kan draaien door tussenschot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:36

Mijn ene paard doet dit duwen tegen de billenbalk ook (al achteromkijkend)
Mijn commando daarvoor is "wachten!" En dan heeft ze net genoeg geduld dat ik de stang los kan maken. En dan loopt ze rustig achteruit :)
Nu net een trailer met vooruitlaad gekocht dus ben benieuwd :D