Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GewoonCeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:19

Dit vroeg ik me nou ook af, maar lijkt me een beetje onnodig..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:44

Tilmar schreef:
Wat die verzekering betreft, die is alleen geldig op de openbare weg. Ik heb begrepen dat die verzekering uitkeert voordat duidelijk is wie schuld heeft. Vervolgens gaan zij het bij de aansprakelijkheidsverzekering van de schuldige terugclaimen. Dat je eigen verzekering niet hoog genoeg zou zijn lijkt me sterk, meestal is dat een miljoen ofzo.

Dat is een algemene regel in verzekeringsland. Ook de reden dat mensen een ongevallen inzittenden verz. afsluiten, die keert direct de schade uit en verhaalt dat later op de schuldige partij (althans de verz. maatschappij van de schuldige partij)

regel is:de specifieke verz. gaat voor, dus de schade aan inzittende is ook gedekt via WA etc. maar een OIV keert gelijk uit, ipv dat je buurman, vriend...etc. jaren moet wachten op geld.

Simonesimone

Re: Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:47

Ik heb wel een aantal jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald. Voor dat geld vind ik het de moeite waard vooral ook omdat je dan voor bepaalde dingen extra verzekerd bent. Ik ben samen met mijn zus en een kennis van ons gegaan en wij hebben er gewoon een gezellig weekend van gemaakt :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:57

Ik heb hem 9 jaar geleden (ja, toen ik 12 was) gehaald :) vond het super leuk vanuit de manege want zo kon ik meer ervaring opdoen! Moet zeggen dat het me veel opgeleverd heeft qua zituren, maar ook qua theorie!
Ik denk soms wel dat het nuttig is, omdat je duidelijk leert wat jouw plaats op de weg is, en daar hebben sommige ruiters nog wel eens moeite mee ;)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:01

Ook ik heb geen ruiterbewijs. Ik rijd al 16 jaar paard...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:05

In belgie heb je een a-brevet, b-brevet en ook nog een instructiebrevet (als je wil gaan les geven). Ik heb mijn a-brevet gehaald, mijn b-brevet is under construction :') (moet mijn examen springen en dressuur nog afleggen, maar theorie is in orde.)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:08

Ik reed al 20 jaar zonder problemen met mijn paarden buiten en heb het ruiterbewijs nooit nodig gehad. Toen ik met de paarden verhuisde naar een manege waar je het ruiterbewijs kon halen leek me dit wel leuk om te halen. Ik was toen net te laat om met op te geven voor de eerstvolgende cursus. Ik heb toen bij het examen staan kijken en was meteen genezen. De examinator verplichte een deelneemster om een sprong te maken in een natte/harde wei met een paard op ijzers zonder proppen. Deelneemster zei dat ze dat te risicovol vond en dat ze het liever op zand deed. Als ze het niet deed zou ze zakken was het commentaar, tijdens een buitenrit heb je het ook niet voor het kiezen. Ze deed het toen toch maar. Paard onderuit en zij breekt haar been. Sindsdien zijn er geen cursussen voor het ruiterbewijs meer gegeven op de manege, zij waren er meteen klaar mee.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:09

Ik heb hem wel, maar nog nooit nodig gehad....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:10

Heleennn schreef:
In belgie heb je een a-brevet, b-brevet en ook nog een instructiebrevet (als je wil gaan les geven). Ik heb mijn a-brevet gehaald, mijn b-brevet is under construction :') (moet mijn examen springen en dressuur nog afleggen, maar theorie is in orde.)

Maar aan dat A- en B-brevet kun jij rechten ontlenen. Ze hebben een wettelijke en juridische status en het geeft je rechten en plichten.
DAT is het wezenlijke verschil met NL, waar het ruiterbewijs enkel als toegangsbewijs gebruikt kan worden voor een zes-tal gebieden en waar maneges naar eigen goeddunken wel of niet naar kunnen vragen.

maaikestyles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:14

Ja ik heb een ruiterbewijs. Ligt eraan waar ik een buitenrit maak. In Spanje hoef je hem natuurlijk niet mee te nemen :o Als ze het kennen willen ze vaak wel een handtekening erin zetten, maar het is niet verplicht. :P

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:19

Ik heb geen ruiterbewijs maar rijd wel veel buiten, in het bos, over fietspaden en in het dorp. Ik ga er wel eentje halen, ben van plan om trektochten te maken.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:21

Ik heb ook geen ruiter bewijs hoor! :')

Ik Rij ook alleen met ( Mijn ) Paardje lekker buiten hoor! 1000000000% verkeersmak en te vertrouwen! :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:10

Dyonepooh1 schreef:
1000000000% verkeersmak en te vertrouwen! :j

Wat geeft dat met het wel of niet hebben van het ruiterbewijs te maken? Er kan toch ook een auto tegen jou aanrijden?

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:20

Ik kreeg vorige week weer een rekening in de bus van de knhs..
Verlenging van het ruiterbewijs.

Ik heb al eerder zitten twijfelen of ik het toen wel moest verlengen.
Kosten vallen in principe wel mee, 26.25 euro voor 2 jaar.. maar ik gebruik het ruiterbewijs al jaren niet meer..
Vroeger was het hier in het bos verplicht, maar tegenwoordig is een label van natuurmonumenten voldoende.

Verlengen jullie je ruiterbewijs ook gewoon ?
Ik denk dat ik hem toch maar weer verleng. Ben bang dat als ik hem nu afzeg, ze over een tijdje het ineens weer invoeren en dan zou ik hem weer opnieuw moeten halen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:24

Nee, ik vind het zo'n onzin (en geldklopperij)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:34

Ik heb altijd begrepen dat je met een ruiterbewijs verzekerd ben als je met andere op je eigen paarden naar buiten gaat klopt dit dan ook niet? Wij hebben bijvoorbeeld 8 paarden, en daarvan rijd mijn broer 1, ik 1 en m'n moeder 1,voor de rest zou ik dan een bijrijdster meenemen op buitenrit, maar ik heb altijd gehoord dat je om verzekerd te zijn als een ander op je paard rijd je dus een ruiterbewijs nodig hebt.

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:39

Ik heb het ook een paar jaar geleden terug gehaald en als ik ga uitrijden heb ik het ook nooit bij me + ik ben nog nooit gecontroleerd geworden :D dus eigenlijk is het complete onzin !

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:40

Ik heb hem ook al jaaaaaaaaaren (iets van 15 jaar ofzo.....) maar nog nooit gebruikt of nodig gehad!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:45

NeverGiveUp schreef:
Nope ik rij hier illegaal :j

Ik ook. Ga maar een paar keer per jaar de duinen in en ik ben welgeteld één keer gecontroleerd (stalhouder was die ochtend met boete teruggekomen van de duinen dus ik had toen die middag maar even een penning van iemand geleend :P )

Ik wil best bij de gemeente een penning halen. Maar dat kan helaas niet, je hebt daar namelijk zo'n stom ruiterbewijs nodig. En ik weiger pertinent om dat te halen zo lang ik niet gewoon met m'n eigen hoofdstel, bit en zadel op mag. Dat is nu nog niet het geval. Dat is jammer voor de SRR en de gemeente Soest, daardoor lopen ze mijn centen dus mis O:)
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-04-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:47

Ik heb de theorie wel eens gehaald, die is sinds deze maand niet meer geldig :P
Praktijk ben ik toen voor gezakt, ik had m'n dag niet en kon totaal niet met dat paard opschieten.
Nouja, alsof ik ooit ergens kom waar ik het nodig heb. Vond het vooral heel gezellig met die meiden :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:56

Zam schreef:
Ik kreeg vorige week weer een rekening in de bus van de knhs..
Verlenging van het ruiterbewijs.

Ik heb al eerder zitten twijfelen of ik het toen wel moest verlengen.
Kosten vallen in principe wel mee, 26.25 euro voor 2 jaar.. maar ik gebruik het ruiterbewijs al jaren niet meer..
Vroeger was het hier in het bos verplicht, maar tegenwoordig is een label van natuurmonumenten voldoende.

Verlengen jullie je ruiterbewijs ook gewoon ?
Ik denk dat ik hem toch maar weer verleng. Ben bang dat als ik hem nu afzeg, ze over een tijdje het ineens weer invoeren en dan zou ik hem weer opnieuw moeten halen.

Ja, ik verleng wel met als enige reden: ik rijd af en toe in die zes gebieden waar het verplicht is. Voor die paar centen wil ik het gezeik met de boswachter niet hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:01

Ik heb m dus nog nooit gebruikt, maar verleng hem wel altijd. stel je voor dat ze volgend jaar opeens bedeneken dat je hem wel nodig hebt!!! voor die 1 euro per maand doe ik het maar gewoon....

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:09

ik heb mijn ruiterbewijs ook al bijna een jaar. ik heb hem op m'n 14e gehaald, dit omdat ik zelf veel buitenritjes rijd en je met een ruiterbewijs verzekerd ben. eerlijk gezegd heb ik hem nog nooit hoeven te gebruiken of laten controleren. maar voor de zekerheid vind ik het wel fijner om hem te hebben :+

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:13

ik heb geen ruiterbewijs, rij/reed ook heel erg veel buiten. Het word hier niet georganiseerd en vind het zonde van mijn centen. Ik rijd al, ff denken, intensief 22 jaar verschillende paarden. Denk dat ik de ervaring wel heb.

Wat ik wel ooit behaald heb is mijn koetsiersbewijs. Ik mende toen nog maar 2 jaar denk ik en kreeg een groen paard voor de kar. Toen leek het mij wel slim om dat bewijs te halen, ook omdat je dan ook les krijgt. Die verleng ik ook nog steeds elke keer braaf, maar kreeg nu een rekening van € 40 en begin ook te twijfelen of ik het nu nog wel doe. Ik men namelijk haast nooit meer.

Ik heb ooit bij de KNHS geïnformeerd waarom ik mijn ruiterbwijs zou halen als ik mijn koetsiersbewijs al heb. Nou, ik kreeg een flinke preek!
Toch zie ik het anders dan de KNHS: je ruiterbwijs of koetsierbewijs gaan beide over het in bedwang houden van je paard, verzorging, ziektes, voeding e.d. van je paard, jouw gedrag in het verkeer en in natuurgebieden. Enige verschil in mijn ogen is dat je er op zit of er achter zit, toch?

Wat ze in mijn ogen beter kunnen doen is een verkorte, bv eendaagse cursus, over het hoe en wat met buiten rijden. Dat je je netjes gedraagt (en bv mest even aan de kant schopt, niet in volle galop langs de mensen heen en hoe rij je met een grote groep?). Voor een klein bedrag van bv €50. Dan kunnen jonge, minder fanatieke of manegeruiters ook meedoen. En weten zij ook hoe het hoort als ze bv een paard ergens huren. Lijkt mij zinvoller dan zo'n duur ruiterbewijs ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:37

Mijn grootste struikelpunt is gewoon dat ik mijn paard een veel te dik bit in z'n mond zou moeten proppen en dat hij persé een hoofdstel met keelriem om moet. Ik rijd met dit paard, en met deze optoming, al járen door Soest. Inmiddels rijd ik nu een jaar of 25 rond, waarvan 4 jaar op mijn paard, hoofdzakelijk in Soest. Iedere manegeruiter van 12 kan zo'n ruiterbewijs halen (daarmee wil ik niemand beledigen. Maar het geeft wel aan dat het niet heel moeilijk is om te halen als je maar met door de KNHS goedgekeurde spullen aan komt zetten.) Als je maar bepaalde spullen hebt 8)7

Ik rijd viergangenproeven met mijn paard, en ben nu ook richting western met 'm aan het trainen en hoop ooit bij de WRAN te starten. Ik wil graag een veelzijdig paard maar er is een réden dat ik niet bij de KNHS start. Namelijk het harnachement. En zo lang de SRR die regeltjes aanhoudt zullen ze mij niet zien.

Als ik dan ook nog zie dat de mensen mét penning (en dus met ruiterbewijs) in volle galop langs wandelaars en andere ruiters sjezen en hun paard met slof nog nauwelijks in de hand hebben. Mag ik dan alsjeblieft rustig wat rondhobbelen? Ik wil er best voor betalen. Maar ik wil niet die KNHS-fratsen. Laat iedereen zelf lekker bepalen met welke spullen hij wil rijden, dan wil ik als dat dan echt moet dat ruiterbewijs wel halen. En ja: natuurlijk kan ik wel een ander bit, hoofdstel, zadel lenen. Doe ik mijn paard geen plezier mee maar dat boeit vast niet? Maar ik vind dat niet representatief. Want dat zijn niet de spullen die ik gebruik als ik het bos in wil.