Instructie, mee lopen of zitten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simyo

Re: Instructie, mee lopen of zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:04

Haha ik denk dat het ook wel wat per instructeur verschilt en per paard. Mijn 9 jarige merrie waarmee ik nu M1 dressuur start boeit het niks als er iemand door de bak loopt of staat maar een jonge ruin die ik rijd (nu een maand of 2 onder het zadel) zal er veel onrustiger van worden denk ik.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:06

bij ons op de manege loopt mijn instructeur mee alleen als we gaan galoperen gaat hij even op de tribune zitten zodat er meer ruimte is

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:22

Ik geef les op een manege en heb groepen van wisselende leeftijden en niveaus. Bij de beginners en de kleine kinderen sta ik altijd midden in de bak. Ze hebben veel steun nodig en je nabijheid en je kunt zo beter zien hoe ze zich voelen. Bij de wat meer gevorderde groepen zit ik soms in de hoek en soms in de bak. Bij de galop ga ik dan altijd in de hoek zitten. Dit is de enige plek van waaruit je alles goed kunt overzien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:25

Ik deel jouw mening, meelopen kan je meer zien en hoef je ook niet zo hard te brullen, weer prettiger voor je omgeving..
Ook al gebruiken ze een headset, meelopen vind ik ook prettiger.
Als ik les heb loopt ze ook altijd mee en is actief!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:32

Als je meeloopt zie je dus heel weinig van wat de ruiter aan de buitenkant doet (buitenhand, buitenbeen). Je kunt het alleen zien als je bij een oefening aan de buitenkant gaat staan maar niet eens als ze rechtuit rijden.
Daarom ben ik echt een tegenstander van het in het midden gaan staan (ik heb er zelf zo een gehad, en het aanspringen in galop lukte maar niet. Nou ja, maar eens een andere instructeur proberen dan, die wel in de hoek zat. Bleek dat ik mijn buitenbeen veels te ver naar achteren legde. Probleem was in 10 minuten opgelost, terwijl de in-het-midden-lopende instructeur lichte tour rijdt!)
Moet zeggen dat het bij beginners en kleine kinderen anders ligt, daarbij geef ik meelopen de voorkeur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:40

beide is handig.
Wanneer het druk is in de bak, vind ik het onverstandig wanneer de instructeur mee loopt.
Ook kun je vanuit een hoek goed zien of het paard recht is.
Een instructeur die nooit meeloopt heeft niet mijn voorkeur.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:43

Heb een keer instructrice gehad die van een uur les, het eerste half uur ging roken want ja, inrijden dat kan je zelf toch ook wel? En dan even 20 minuten 'les' geven, maar niks leerzaams. En de laatste 10 minuten kon je nog wel even uitstappen.

Daar had ik het gauw gezien.

Geef zelf ook de voorkeur aan mee lopen en oprecht bezig zijn met je werk, en niet van ja het moet ik zal zeggen dat ze rondjes moeten lopen maar tis niet dat ik het echt leuk vind om te doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:46

Ik heb er een gehad, die vond de buitenlandse klanten belangrijker als lesgeven, dus hij hing de heft van de tijd aan de telefoon -:(-

Aangezien hij 70 euro per uur koste, kun je nagaan wat iedere minuut bellen voor mij kost :evaw:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:57

Met meelopen versta ik dat ze bijvoorbeeld mee kijken bij een oefening schouder voor op de lange zijde en dan van de achterkant mee kijken hoe je het uitvoert, bij het wijken goed meekijken door dan meer op de korte zijde te gaan staan enzovoorts, of dat je met een oefening op de lange zijde tegemoet gaat rijden zodat er van voren een beeld kan worden gevormd

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:08

Lol Mathilde... ik maak me als instructrice juist het meest druk tijdens het inrijden. Da's het belangrijkste. Gaat ie harder als je dat wil,langzamer, werkt links en rechts en ho goed? Hoe maak je die afspraken dan? Als dat goed gaat (waar je eigenlijk wel lessen lang aan kunt besteden), dan zijn de oefeningen al een stuk makkelijker :)

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:37

Mijn instructrice bekijkt het per combinatie. Bij de ene staat ze meestal in de bak bij de ander zit ze meestal aan de kant (lees 'meestal', ze wisselt ook af). Nooit naar gevraagd maar ze doet het wel bewust steeds bij dezelfde, dus zal wel degelijk een functie hebben. Afwisseling is erg goed, zodat je inderdaad de binnen -en buitenhand mogelijke problemen kunt ontdekken en verbeteren. Ik denk dat het ook weer per instructeur verschillend is hoe hun het best kunnen bekijken en concentreren. Maar als ik tevreden ben over de manier van les krijgen en duidelijke verbetering zie in de trainingen, maakt het mij niet uit waar mijn instructrice staat. Ze wisselt bij mij erg veel af en heb nooit een verschil gemerkt of ze 'beter' les geeft in of naast de bak. Het lijkt mij dat een goede instructeur zelf wel kan bekijken waar het handig is om op dat moment te staan.

Love_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:16

Ik vind het super fijn als de instructeur, of degene die mij begeleid een beetje in het midden van de bak staat of zit, zodat je alles wel goed hoort en je niet constant om herhaling hoeft te vragen. Meelopen is altijd goed natuurlijk! :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:19

Op de manege stonden ze vroeger altijd in de 20-40 bak in een hoekje. 1tje gebruikte headset, de andere niet, maar was ng steeds goed te verstaan. Mij maakt het niet echt uit hoe het gebeurt. Als het maar werkt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:46

Het ligt eraan aan wie ik lesgeef. Schreeuwen naar de achterkant van de bak doe ik zowiezo niet.

Dus als ik aan een groep mensen les sta te geven dan loop ik veel mee. Dat is ook fijn als je iets wilt uitleggen waarbij je je handen wilt gebruiken. De ruiter ziet dat anders niet goed. En als je op een paard rijdt hoor je altijd wel een piepend zadel, het ademen van je paard, wind rondom je oren. Dus je hoort zowiezo al minder goed wat iemand tegen je zegt. Dus zorgen dat je dichtbij staat als je les geeft.

Als ik individueel les geef en het gaat om springen dan loop ik ook veel.

Als ik mijn vriend help ga ik vaak wel zitten. We hebben een oortje, ik hoef niet te schreeuwen. En ik ken zijn manier van rijden zo goed dat ik precies weet wat hij aan het doen is. Meelopen is niet nodig.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:51

Mijn laatste instructrice was echt top. Ze rende de hele tijd achter me aan door de bak, werd helemaal enthausiast als iets goed ging, hielp me echt enorm en heeft mij en de pony in een half jaar tijd van giraffen loopje en rodeoknol naar L1 oefeningen getraind.
Ik vind het heel fijn als iemand mee loopt in een les. Ik betaal je daar niet om in een hoekje wat te zitten schreeuwen, dat moet ik zowieso al niet hebben, mensen die schreeuwen, dat is dan eens en nooit meer, dan heb ik liever nog géén les. Ik moet er plezier in hebben én er wat van leren.