Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:29

@Rhodos, daarom ben ik fan van de verstelbare cap, die kun je precies laten passen!
En wbt prijs, ik denk dat alle caps tegenwoordig aan veiligheidseisen moeten voldoen en daarom even veilig zijn, alleen in gebruiksgemak en uitstraling zit een boel verschil. (Denk ik, weet niet zeker)

Alhoewel ik wel denk dat een cap voor military of een manegeles wel veel van elkaar verschillen....in ieder geval in prijs :)

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:35

Na een dikke hersensschudding en gekneusde rug te hebben gehad na een valpartij van 1 van onze jonge paarden (die ik van veulen af aan heb opgefokt en iedere dag door handen kreeg) ben ik veel voorzichtiger geworden,ik stap niet meer op zonder cap op te doen!
En bij het beleren van jonge paarden toch maar overwogen een bodyprotector aan te schaffen!
Mooi of niet mooi,interesseert mij niet zoveel,veiligheid gaat voorop!!

SDjurre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:33

als ik rijd, rij ik op mijn verzorgpaard Djurre of op de manege.
bij Djurre ga ik zo zonder cap erop, alleen gaat dat niet door het veiligheidscertificaat die de stal heeft waar hij staat. op de manege is het ook verplicht hoor daar niet van. Af en toe rijd ik wel eens op paarden van vriendinnen maar daar stap ik liever niet zonder cap op aangezien ik natuurlijk niet alle knopjes en streken van het paard ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:46

Al is mijn jonge hengst nog zo'n relaxe kerel, ik stap niet op zonder cap. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Niet alleen kan je er zelf een pak schade mee oplopen, je bent ook niet verzekerd als je geen gepaste uitrusting draagt. Mocht het echt misgaan en de verzekering vist uit dat met cap je veel minder schade had (of nog zou leven) dan laat je je familie wel opdraaien voor alle kosten + verdriet.

Ik merk wel sinds kort dat ook mijn verstelbare Uvex toch begint te schuiven. En dan vooral naar achter als ik m'n haar los heb ipv knotje of staart. Normaal zit mijn haar dus altijd bij elkaar, ik hou er niet van als mijn losse haar vanonder mijn cap in mijn gezicht waait. maar het viel me nu toevallig op omdat ik uitzonderlijk geen haarbandje bij had.
Bij aankoop let ik net alleen op de prijs maar ook vooral op pasvorm, comfort en hoe hij eruit ziet. Zou ik vaak wedstrijden rijden, dan kocht ik me een 2e cap die toch wel iets opvallender mag zijn en eventueel wat duurder. Voor gewoon hobbelwerk in de bak en buitenritten zoals ik nu doe volstaat een eenvoudig model in een simpele kleur (effen zwart zonder tralala) en dat prijskaartje is vaak ook wat lager :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:09

Freya6 schreef:
@Rhodos, daarom ben ik fan van de verstelbare cap, die kun je precies laten passen!
En wbt prijs, ik denk dat alle caps tegenwoordig aan veiligheidseisen moeten voldoen en daarom even veilig zijn, alleen in gebruiksgemak en uitstraling zit een boel verschil. (Denk ik, weet niet zeker)

Alhoewel ik wel denk dat een cap voor military of een manegeles wel veel van elkaar verschillen....in ieder geval in prijs :)

Toch is dat niet helemaal waar. Er zijn bijvoorbeeld minimumnormen waaraan voldaan moet worden waar een hogere norm nog meer veiligheid biedt. Wat een leuke/goede test is: neem je cap tussen twee handen en probeer de zijkanten naar elkaar toe te drukken. Een minder veilige cap veert mee met het drukken en dan kan jij wel raden wat er met je hoofd kan gebeuren en hoezeer hij beschermd is.

Erinna92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:25

Hihi gelukkig maar dat je er nooit wat aan over hebt gehouden, maar wel goed dat je hem nu draagt! :-D

Princesj

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:30

Ik ben nogsteeds geen fanatiek capdrager, omdat het bij mij zo gaat zweten. Zelfs nu het rond het vriespunt is, is mijn haar zeiknat als ik hem gedragen heb en dan heb ik al een Uvex..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:07

JoAnn schreef:
Ik vind een cap net iets als een autogordel, zonder rijden voelt gewoon verkeerd. Niet dat ik het vroeger nooit gedaan heb hoor, maar toch, er mist iets zonder cap op m'n hoofd.

Zo ervaar ik het ook :j

Het mooi-zijn aspect kan me ook helemaal niks schelen, want erg mooi voel ik me toch al niet in m'n paardrijoutfit (lees: alles zit onder de blub en paardenharen) ;)

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:21

Op de manege droeg ik natuurlijk altijd een cap. Toen ik mn eigen paardje ging inrijden mocht ik van mn ouders ook niet zonder.
Het is niet zo mooi maar wel veilig!!

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:11

Ik draag altijd n cap!! Veiligheid is het belangrijkst en kzal er nooit zonder cap op gaan Zitten,hoe braaf en lief het paardje ook mag zijn. Nee het is niet echt charmant n cap mja hoort er nu eenmaal bij haha

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:38

ik moet van mn ouders verplicht met cap rijden :') (alleen stilstaand met fotoshoot mag cap even af)
Zelfs als ik straks hoger nivo western rij, mag ik niet met een hoed :(
* ik probeer ze nog over te halen *

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:20

Vroeger durfde ik in de zomer wel eens zonder cap rijden, maar ik was toen zo bang dat er iets ging gebeuren :')
Toch wou ik geen cap op in de zomer, omdat je haar dan gelijk vettiger was.
Maar dan waren we eens samen gevallen en was ik met mn hoofd tegen de weipaal gebotst. Gelukkig had ik dan toch mijn cap op, want anders was het niet enkel bij een gebroken sleutelbeen gebleven!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:39

Ik heb 5 jaar terug een erge val gehad mét cap. In het ziekenhuis zeiden ze als ik mijn cap niet ophad ik het waarschijnlijk niet overleefd had, of toch zware schade zou hebben.
Nu heb ik enkel constant hoofdpijn, vooral in de zon of als ik naar muziek luister. En laat mij dan net het type zijn dat wel van een feestje houdt. Op de markt rondlopen is al erg genoeg, oordopjes zitten standaard in mijn handtas.
En het erge van de zaak is, het was met een paard waar ik nooit van dacht dat die iets zou doen. Ontzettend braaf paard, jonge ruitertjes leerde daar hun eerste springparcour mee ed. Ik moest hem even instappen en hij verschoot, hij liep de bak rond en toen hij terug op dat punt kwam draaide hij om, bleek dat daar een hindernis stond. Hij erover, ik zat er nog scheef op. Het was een dubbelsprong en bij de 2e sprong kon ik me niet houden en kletterde de hindernis in. Bakken + hoef van het paard op mijn hoofd.
Had er wel nog meer aan over gehad, maar je kan natuurlijk niet met een ridderpak op je paard zitten.

Je hoofd is kostbaar, gewoon cap erop en rijden maar. Daarbij zijn er nu zoveel caps op de markt, geen zweethoofd meer, geen lelijke dingen, steentjes, kleurtjes, leertjes, ... wat je maar wil.
En wil je je leven riskeren omdat je het lelijk vond om een cap op te zetten? Mensen die zeggen dat ze hoofdpijn krijgen van een cap is onzen, dan ga je naar de winkel om een andere cap te proberen. Vaak zijn ze te smal als ze pijn doen. Je moet er misschien wel wat meer centjes voor neerleggen, maar je wil niet weten wat alle onderzoeken (scans, foto's, medicatie, speciale oordopjes,....) hebben gekost voor mijn hoofdpijn.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:05

Ik reed vroeger ook altijd zonder cap, tot ik naar deurne ging en mn cap verplicht was. Toen een enkele keer nog wel eens zonder gereden thuis, misschien 10 keer. Heb sinds ik vorig jaar in een ruitersport zaak werk een uvex cap en dat is echt een uitvinding. Heerlijk licht, niet warm en super comfortabel. Ja ook dat kan. 2 jaar geleden ben ik van stal verhuisd en waar ik nu sta is het verplicht met cap te rijden.

In september heb ik een ongeluk gehad, over de kop met paard met cap op en op mn hoofd geland. Wel op het zand geland was in het bos. De cap kon ik 5 centimeter in duwen, ik een zeer zware hersenschudding, ze dachten dat het nog erger was. Ik viel steeds weg en ben 7 uur kwijt.

Zonder cap had ik hier zeker niet meer gezeten. Daarom ben ik ook zo voor een cap, je paard kan altijd struikelen en daardoor jij zelf op je hoofd belanden

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:26

ik rijd altijd met cap.. gewoon voor je eigen veiligheid.. weet inmiddels niet meer beter hihi.. en lelijk is het niet.. het hoort bij de uitrusting haha

frodo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:24

Ik rij altijd met cap en heb er geen problemen mee, na een tijdje heb ik niet eens meer door dat ik een cap op heb.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:57

Sinds ik op een manege rijd, moet je een cap op en vind ik het ook allemaal wel prima.
Toen ik een verzorgpaard had, reed ik met mooi weer zonder cap, is ook wel heerlijk zo de wind door je haren *\o/*

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:26

Vroeger reed ik ook wel eens vaker zonder cap, en doe het nou (bijna) nooit meer. Met bijna nooit bedoel ik als ik er even op zou zitten zonder zadel voor een foto in de bak. Met rijden altijd.

Heb er wel een hekel aan, ik heb een pony (kapsel :')) en altijd als ik mijn cap op heb gehad zit hij platgedrukt en verpest. Maarja, beter mijn pony even opnieuw met water en haarlak fatsoeneren dan mijn hoofd kapot als ik zou vallen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:59

Ik reed een aantal jaren terug altijd zonder cap, wel mits ik het paard vertrouwde.
Nu rij ik altijd met cap en niet eens omdat ik een nare val heb gemaakt oid.

Ik ben wel voorzichtiger geworden, ik weet wat de gevaren zijn en wat er kán gebeuren.

Ik denk dat als je jonger (lees; 12-16 jaar) bent, je minder bewust bent van de gevaren en de gevolgen daarvan.

En daarbij is een cap zo vervelend nog niet, als je lekker bezig bent merk je niet eens dat je dat ding op hebt en zeker met buitenrijden is het een uitkomst (in de zomer met de teken en in de winter is het toch wat warmer)

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:06

Ik heb altijd met een cap op gereden. Alles voor mijn veiligheid :) Trouwens heb ik nooit een hekel gehad aan mijn cap, vond het wel prima. Heb wel 1x zonder mijn laarzen gereden, dat doe ik dus nooit meer. Zal je net zien dat je er dan vanaf valt, bleef dus mooi met mijn voet hangen in de beugel. Lesje gelijk geleerd.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:47

Ik rijd ALTIJD met een cap . Veiligheid :)
De kans dat je er dan afvalt is klein, maar beter voorkomen dan dat het echt gebeurd :)
Zonder chaps heb ik wel een paar keer gedaan ...

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:13

Ik reed eerst altijd zonder cap en ik kan toch niet echt zeggen dat mijn paarden bomproof zijn (komt nog niet eens in de buurt := ). Maar bij mij ging het juist altijd mis als ik wél een cap op had, heel stom toeval natuurlijk.
Maar nu sinds 4/5 maanden rijd ik voortaan altijd met cap. Ben 4 maanden geleden van de trap af gevallen en had daar een zware hersenschudding, zwaar gekneusde nek én zwaar gekneusde rug aan over gehouden. En toen ik na 6,7 weken eindelijk weer voor het eerst op mocht stappen dacht ik: ik ga echt niet zonder cap, want als ik nu val ben ik helemaal de sjaak. En sindsdien dacht ik: hmm, waarom zou ik hem niet voortaan gewoon altijd op zetten, mijn hoofd is me toch iets te dierbaar. Heb toen ook een nieuwe cap gekocht (die natuurlijk voor geen meter zat uiteindelijk :roll: komt omdat ik zo'n stomme tussenmaat heb ), maar ik ben nu serieus opzoek naar een fijne verstelbare cap en ben nu ook bereid er iets meer geld aan uit te geven, want ik weet dat als het lekker zit en ik er geen last van heb, ik hem ook eerder op zet.
Daarnaast heb ik een fanatiek nichtje van 7 jaar en ja, waarom zou ik haar niet het goede voorbeeld geven?!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:18

AnniekSolana schreef:
Ik reed eerst altijd zonder cap en ik kan toch niet echt zeggen dat mijn paarden bomproof zijn (komt nog niet eens in de buurt := ). Maar bij mij ging het juist altijd mis als ik wél een cap op had, heel stom toeval natuurlijk.
Maar nu sinds 4/5 maanden rijd ik voortaan altijd met cap. Ben 4 maanden geleden van de trap af gevallen en had daar een zware hersenschudding, zwaar gekneusde nek én zwaar gekneusde rug aan over gehouden. En toen ik na 6,7 weken eindelijk weer voor het eerst op mocht stappen dacht ik: ik ga echt niet zonder cap, want als ik nu val ben ik helemaal de sjaak. En sindsdien dacht ik: hmm, waarom zou ik hem niet voortaan gewoon altijd op zetten, mijn hoofd is me toch iets te dierbaar. Heb toen ook een nieuwe cap gekocht (die natuurlijk voor geen meter zat uiteindelijk :roll: komt omdat ik zo'n stomme tussenmaat heb ), maar ik ben nu serieus opzoek naar een fijne verstelbare cap en ben nu ook bereid er iets meer geld aan uit te geven, want ik weet dat als het lekker zit en ik er geen last van heb, ik hem ook eerder op zet.
Daarnaast heb ik een fanatiek nichtje van 7 jaar en ja, waarom zou ik haar niet het goede voorbeeld geven?!

+:)+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:23

Ik rijd vanaf dat ik 6 ben en heb misschien maar één keer zonder cap gereden. Dat is nog niet zo lang gereden. Ik ging buitenrijden op mijn paardje (nog gevaarlijker dan in de bak zonder cap haha _O- ) en op de terugweg dacht ik ineens: huh, waarom waait mijn haar steeds voor mijn gezicht.. Daar heb ik nooit last van.. Dus ik mn haar opzij vegen, kom ik tot de conclusie dat ik mijn cap niet op had haha. Fail.
Voor de rest doe ik mijn cap áltijd op. Al is het een saai ordinair zwart ding. Rijden zonder cap doe ik niet. Mijn Friese merrie doet geen vlieg kwaad, ik ben maar één keer van haar af gevallen en dat was met springen en kwam niet echt door haar.. Ik vertrouw haar 100000% maar rijden zonder cap blíjft gevaarlijk. Hoe braaf je paardje ook is.
Stel dat je paard zelf onderuit gaat. Dan kan je ook een flinke smakkerd maken. Blij dat je dan een cap heb hoor! Liever mijn cap kapot dan mijn hoofd denk ik dan maar.. En zo slecht staat het toch niet?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:53

Goed zo Aniek! Tip voor een fijne verstelbare cap is de Uvex FP3. Die kost ff wat maar zit ook echt fijn