1 paards trailer gevaarlijk???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:23

Ik heb een 1-paards trailer (Jean Luc Fautras Univan) waar ik zeer tevreden mee ben.
Hij was overigens niet goedkoop als ik de bedragen hier zo lees. En ik geloof zeker niet dat ik onveilig rijd met mijn paard.

Ik heb geen problemen met de stabiliteit. Er zit een groot raam voorin waardoor de paarden er makkelijk op stappen. De trailer is niet breder dan mijn auto waardoor ik zelden de berm in hoef. Met stormachtig weer ga ik niet rijden, met een 2-paards trailer kan je inderdaad langer 'de baan op'.

Het enige nadeel vind ik dat ik niet in de trailer kan op- en afzadelen, dat is wel prettig bij een 1,5 paards trailer.
Qua gewicht maakt het niet veel uit met een 1,5 paards trailer.
Mijn trailer is teruggekeurd naar 1200kg (was 1300kg), nu kunnen er meer auto's voor.

Voor een indruk kan je hier een folder zien.
http://www.furgers-transporte.de/assets ... an-JMS.pdf
Of hier van een site (deze heeft alleen geen raam) http://www.furgers-transporte.de/Fautras-1-er.html

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:09

Ik ga straks met mijn ouders praten over wat ze zouden uit kunnen/willen gev en aan een trailer. Idd, een trailer zal wel moeten.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-01-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie uit bericht verwijderd, adverteren kan op de Boktmarkt.

cissy

Re: 1 paards trailer gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:37

even een vraag: je zegt dat je op moet schieten met wedstrijden rijden, hoeveel denk je er nog te gaan rijden en waarom huur je dan geen deugdelijke trailer? Vaak is dat goedkoper dan er zelf eentje te kopen. Hij zal toch ook ergens gestald moeten worden en onderhoud is ook niet gratis. Ik zou maar eerst een kijken hoeveel wedstrijden je nog wilt rijden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:38

Ik ga gewoon altijd wedstrijdnen rijden. Totdat het niet meer kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:34

nou is de beginvraag nog altijd niet opgelost :+
*is een 1-paardstrailer gevaarlijk?*

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:36

Laten er het er maar op houden dat ze niet voor niks amper meer worden gemaakt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:27

Duhelo schreef:
nou is de beginvraag nog altijd niet opgelost :+
*is een 1-paardstrailer gevaarlijk?*

Dat hangt van de trailer af. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat er zeer gevaarlijke 2 paardstrailers rond rijden en veilige 1 paardstrailers. (Andersom natuurlijk ook)

Feit is wel dat een 1 paardstrailer smaller is en dus gevoeliger voor harde wind, maar als je daar als bestuurder rekening mee houdt dan kan je rustig veilig rijden. Ik heb 1,5 paards trailers gezien die qua breedte (wielbasis) niet of nauwelijks scheelden met 1 paards trailers.

Verder is het ook geheel de verantwoordelijkheid van de eigenaar of hij zijn trailer regelmatig na laat kijken en goed onderhoudt.

Kortom, als je je gezond verstand gebruikt, dan moet je veilig kunnen rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:22

ik heb ooit 1 x met zo'n trailer moeten rijden voor een vriendin, ik heb doodsangsten uitgestaan onderweg. NOOIT meer ga ik met zo'n kreng de weg op. Vreselijk instabiel, had maar twee wielen ipv 4, kwam uit het jaar 0 en paard stond helemaal klem en kon hoofd niet bewegen door gebrek aan ruimte voorin....... brrrr doodeng! Al kreeg ik geld toe dan nog zou ik m niet willen hebben.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:17

Dat klinkt inderdaad niet fijn cissy. Maar dan heb je ook echt een ondeugdelijk geval te pakken gehad.
Het is gelukkig niet zo dat alle 1-paardstrailers zo zijn.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:25

TS, ik zou als ik jou was toch nog eens goed rondvragen in de buurt en op stal. Ik heb altijd op stallen gestaan waar ik voor 5-10-15 euro de trailer kon huren van de stalbaas of van een stalgenoot.
Of zijn er niet meer mensen op stal bij jou zonder eigen trailer die toch wel eens weg gaan met hun paard? Vraag eens hoe zij dat doen, waar zij die trailer vandaan halen.
Je kan ook aanbieden op papier te zetten dat eventuele schade aan de trailer voor jullie (jij en je ouders) rekening komt, mochten mensen de trailer niet willen uitlenen omdat ze bang zijn voor het verzekeringsverhaal.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:36

TS, Wij hebben de afgelopen 4 jaar gewoon met een 1 paards/pony trailer gereden. Levensgevaarlijk? Nee, dat denk ik niet. Wij gingen week in week uit, bijna elk weekend op concours.

Het zijn ideale dingen als je begint met wedstrijden en geen groot budget hebt, zo zijn wij ook begonnen.

Het is een feit dat ze wat minder stabiel liggen met harde wind maar daar slaan ze echt niet van om hoor. Ze zullen hooguit wat slingeren als je achter een vrachtwagen op de snelweg zit.
Wij wonen in het bos met een zandpad, nou heb je daar in de winter soms flinke kuilen zitten.. Omvallen? Nee, niet eens in de buurt.

Ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig meer 1,5 paards trailers worden gemaakt: Ze zijn wat stabieler en ruimer voor het paard maar je kan met een goed onderhouden exemplaar prima rijden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:39

1 paardstrailer is dacht ik verboden toch?
Volgens mij idd omdat ze te gevaarlijk zijn.
Ik zou dan gewoon voor een 1,5 paards trailer gaan :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:41

Volgens mij zijn die echt niet verboden hoor. Ze worden alleen nauwelijks meer verkocht en dus ook niet meer gemaakt.

Ze hebben ten opzichte van de 1,5 paard trailer misschien wat nadelen maar ze zijn niet gevaarlijker dan de gemiddelde trailer.

Jammer dat er zoveel conclusies worden getrokken betreft de 1 paards trailer.

Bekijk het eens zo: Er zijn zo veel verschillende modellen luxe trailers op de markt, en je hebt de ouderwetse 1 paards trailers.
Welke kies jij? Vast niet voor het houten 1 paards trailertje, dáárom worden ze niet meer gemaakt en verkocht. Omdat er gewoonweg geen vraag meer naar is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:17

Bailey_4ever schreef:
Jammer dat er zoveel conclusies worden getrokken betreft de 1 paards trailer.

Helemaal mee eens.
Ik zou mijn Fautras niet willen inruilen voor 80% van de 1,5 paardstrailers die ik zo zie.
Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar of je je trailer goed onderhoud en laat keuren. Maar dat gaat net zo goed op voor 1,5 en 2 paardstrailers. Met zo'n enkel-assige trailer zou je helemaal niet moeten rijden met een paard.

Er zijn zelfs ook voordelen aan 1-paards trailers, je hoeft veel minder met twee wielen de berm in en dat is ook niet comfortabel voor een paard. Als automobilist heb je meer overzicht in je spiegels.
Een paard staat in een 1-paards trailer nog altijd ruimer dan in een 2-paards trailer.

Ik vind het zelf wel een nadeel dat je in een 1-paardstrailer je paard niet kan opzadelen (kan je ook niet in een 2-paardstrailer).

Het is alleen lastig om ze te vinden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:37

Heb net even op marktplaats gezocht op '1 paards trailer'.. Ik krijg echt alleen maar advertenties van1,5 paards trailers.
Ook op google (afbeeldingen) krijg ik 1,5 paards trailers, echt niet één echte 1 paards.
Dus ik denk dat het sowieso erg lastig wordt een 1 paards trailer te kopen..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:39

Ik heb een gevonden. Volgens mij wel een goede. Maar ik ga waarschijnlijk toch voor een 1.5 paards.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:44

TIP: laat de bodem even nakijken voor aankoop :) better safe than sorry...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:56

Zeker weten. Dat ga ik zowiezo doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:03

weet niet waar je woont maar er zijn er genoeg in lage prijsklasse die voldoen aan de eisen en niet zo duur zijn. goed zoeken. en je kan ook op een trailer altijd afbieden

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:12

trailers genoeg die aan je eisen voldoen, veilig zijn en niet zo belachelijk duur.
ik heb een 1,5 paards, ook terug laten keuren in gewicht.
heerlijk breed zodat je in de trailer kunt zadelen.

helaas nu geen paard meer maar een mini, die hoeft dan weer niet zo'n grote :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:14

Ik zag laatst bij Voskamp een trailer te koop, 1,5 paards, voor 450.. Das niet veel :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:23

Nachtlampje schreef:
Ik zag laatst bij Voskamp een trailer te koop, 1,5 paards, voor 450.. Das niet veel :D

als ie rot is, is het wel TE veel :7

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:14

En waarom is hij rot?

TS heeft aangegeven dat ze hem gaat laten keuren :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:22

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Het is op het forum niet toegestaan om dingen te koop te vragen of te koop aan te bieden. Graag hier rekening mee houden. Bedankt alvast.