Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:11

ik zie niet zo'n groot probleem in een luchtzuiger!!
als hij maar veel buiten staat en afleiding heeft..
hooi/kuil uit een net dat ze er langer mee doen, en rust op stal,
speeltjes in zijn stal, en voldoende beweging
heb zelf 20 jaar een luchtzuiger gehad en echt nooit problemen mee gehad echt een super paardje!!!
(gestorven van de ouderdom en was gewoon op!! 28 jaar geworden)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:11

als je iets inslikt dan komt het toch in de maag
er zijn ook paarden die het niet inslikken
ik vraag me daarom af naar welk soort van luchtzuigen onderzoek is gedaan

Evony

Re: Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:13

DeniiSeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:23

Ik heb dik een jaar geleden mijn droompaardje ontmoet.
Het is een luchtzuiger (kribbebijter), door een maagsfeer en teveel stress.
Hij was toen ook een hengst, kwam dagelijks buiten maar niet met andere paarden. Als de merries naar buiten gingen stond hij weer op stal.

Echter was ik helemaal weg van hem, z'n voortanden waren aardig weggesleten waardoor hij bijv. moeilijk wortels kon afbijten.

Gras kon hij ook moeilijk pakken.
Toch heb ik de overweging genomen om hem te kopen, dat hij een luchtzuiger is heeft me nooit tegengehouden, dan maar alles afplakken met rubber dacht ik.

Daarin tegen kwam hij in een totaal andere omgeving terecht, hij gaat van 's ochtends 9:00 tot nu ongeveer 13:00 en zomers tot ong 17:00 naar buiten toe, hij is gecastreerd, hij komt met andere paarden samen buiten, er word veel met hem gedaan.
Er veranderde dus erg veel voor hem waardoor ik ook kon stallen waar ik wilde. Eigenaar van stal zei ook dat andere paarden het niet overnemen.

Toen voordat hij kwam heb ik alles ingesmeerd met anti crib-box, een blauw potje met vies smeersel erin. Overal waar hij op kon luchtzuigen in stal smeerde ik in.
Toen hij kwam probeerde hij het, maar door het spul stopte hij er gelijk mee!
Na een aantal weekjes smeren, veel aandacht geven, lekker bezig houden, veel hooi geven, lekker met de andere paardjes naar buiten, deed hij niet meer luchtzuigen!
Hij was schijnbaar nog een beginnend luchtzuiger.

Nu bijna een jaar later kan ik wel bevestigen dat hij niet meer luchtzuigt. Tandarts is ook langs geweest vorig jaar en alles is netjes bijgeslepen, zijn voortanden zijn gewoon weer recht, wel nog kort maar dit groeit met de tijd.
Niemand heeft hem nog zien luchtzuigen, ook als het heel druk is op stal (de momenten dat hij vroeger ging luchtzuigen) doet hij niks, zelfs niet meer iets vast pakken.

Ik geloof dus ook daadwerkelijk met een goede verandering in omgeving, veel liefde en aandacht en een beetje anti cribbox dat je ze kan laten afkicken in een groot deel :) (Afhankelijk ook in welk stadium ze zijn!)
Mijnes is ook afgekickt! :D

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:55

Ik heb ook een luchtzuiger. Hij is het ineens gaan doen en kan nu niet meer zonder :)
Ik heb ook een band opgehad, maar nu al jaren niet meer. Hij doet het vooral na het eten.
Heb nog nooit last van koliek gehad en geen enkel paard heeft het ooit over genomen.
Dat paarden het overnemen van elkaar zijn inderdaad sprookjes.
Ik ga vrijdag ook verhuizen naar een andere stal waar hij veel meer buitenkomt. Hopelijk komt dit ten goede van zijn gezondheid (kan haast niet anders)
Ik weet wel als je verliefd bent op een paardje die luchtzuigt zou ik hem gewoon kopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:00

Hier staat ook een luchtzuiger, maar deze heeft last van zijn maag, bij of voor aankoop laten kijken of die iets aan zijn maag heeft, heeft die dat niet, gewoon laten zuigen.
GEEN band gebruiken, absoluut niet doen, want dit maakt vaak meer kapot dan je zou verwachten (denk aan de zenuwen etc etc etc achter de oren, in de hals)

Mijn tip bij een luchtzuiger? Zorgen dat het item waar die aan zuigt laag hangt, op hoogte van zijn borst of het einde van zijn voorbenen zegmaar :') Dan gebruikt het paard vaak zijn hele lichaam op een goede manier (bovenhals, rug, billen) en krijg je ook nog een leuk gespierd paard *D

Vooral kopen als je hem leuk vind en die gezond is :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:29

jenn0dv schreef:
meredith schreef:
Ik zou zo,n paard ook niet bij mijn andere paarden willen hebben omdat zeker jonge paarden ander gedrag over nemen.

Dat is niet helemaal waar. De meeste paarden beginnen met luchtzuigen door pijn, stress of verveling. Doordat ze luchtzuigen maakt het lichaam een stof aan, endorfine, waardoor het paard zich lekker en rustig voelt.
Een paard die dus geen reden heeft om te beginnen met zuigen zal dit dus in de meeste gevallen ook niet gaan doen.

juist... vaak wordt er verondersteld dat het gedrag van luchtzuigen overgenomen wordt... meestal is het echter zo dat de paarden in soortgelijke condities gehouden worden (hetzelfde voer, dezelfde stress, dezelfde verveling etc.) waardoor die paarden ook dezelfde "oplossingen" gaan uitoefenen om hun leven draaglijker te maken... dus ja... monkey sees, monkey does... maar alleen als het "nodig" is...

maag na laten kijken en tanden laten nakijken als je besluit om het paard te kopen. Als je hem koopt zoveel mogelijk naar buiten met dat paard en zorgen dat hij een vriendje krijgt en onbeperkt hooi. Ontneem hem de mogelijkheden om lucht te zuigen want gezond is het niet en helaas gaan sommige paarden er mee door nadat hun "leefomgeving" verbeterd is... dat heeft te maken met het feit dat sommige paarden door hebben dat die endorfine zo'n lekker roesje veroorzaakt...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:30

En sommige paarden zijn zo inventief dat ze zelfs kunnen luchtzuigen met zo'n band om de nek...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:38

Neon schreef:
En sommige paarden zijn zo inventief dat ze zelfs kunnen luchtzuigen met zo'n band om de nek...

en op dát moment sloopt je (ofja, het paard zelf) alles in zijn hals :j

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:45

Heel erg bedankt iedereen voor jullie reacties. Hier heb ik heel veel aan en dat filmpje was inderdaad ook heel nuttig

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:19

Wanneer ga je kijken bij het paard? Hou je ons op de hoogte?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:18

Ik ga a.s. Zaterdag kijken, zondag zal ik een bericht posten. Bedankt allemaal voor jullie reacties!

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:11

Hallo mensen, een dag later dan beloofd. Ik ben zaterdag niet wezen kijken, de afspraak werd afgezegd. Zaterdag heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Tot dan!

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:22

Nou ben benieuwd, succes ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:53

De luchtzuigband zou ik mee oppassen, er is ooit op een manege een privépaard aan overleden.

Het was zo'n leren band met een ijzeren middenstuk wat om de keel gaat.

Het was een luchtzuiger en dus heeft ie een band om, maar helaas bij het rollen in de box kwam ie vast te liggen en is ie gestikt door de houding waarin het kwam te liggen en is ie zo gestikt door de band, vreselijk!!

Het heeft echt de luchtpijp beschadigd, want bij het weghalen, om het neer te leggen uit het zicht van de klanten op het erf (voor de Rendac) kwam er direct bloed vrij uit de mond.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:48

xSlvna schreef:
Neon schreef:

en op dát moment sloopt je (ofja, het paard zelf) alles in zijn hals :j

Ja was vergeten te zeggen dat die band geen oplossing biedt... het is een schadelijke vorm van symptoombestrijding. .. zorgen voor een zo optimaal mogelijke leefstijl in combinatie met het weghalen van mogelijkheden om te kunnen zuigen.... dus geen vaste voerbakken zorgen dAt er niet op palen gezogen kan worden dmv schrikdraad
etc.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:33

Ik heb inderdaad de mogelijkheid om hem eventueel zonder palen of andere zuigobjecten te houden. We moeten maar zien of het iets wordt. Zaterdag avond zet ik een berichtje.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:51

Ik zou zaterdag vooral eens goed kijken hoe erg hij het doet. Als hij een luchtzuigband om heeft dan is het normaal dat hij gelijk gaat zuigen zodra dat ding afgaat. Zet hem eens in de stal en kijk of hij meteen begint. Geef hem een halve kilo muesli en kijk of hij dat kan eten zonder tot in het oneindige door te zuigen. Paar keer is normaal bij luchtzuigers maar als hij bij elke hap 10 keer moet zuigen is het denk ik echt teveel. Hoe is hij na het rijden in de stal. Gaat hij gelijk weer zuigen? Hoe ziet zijn gebit uit? Zuigt hij ook op de wei? En vooral wat doen zij eraan om het te beperken. Als het antwoord is niets dan zou ik sowieso al niet twijfelen.

Het blijft zo dat er mensen goede en minder goede ervaringen met luchtzuigers hebben omdat er nogal wat verschil tussen luchtzuigers kan zijn. Mijne heeft dus nergens last van en stopt er soms zelfs helemaal mee terwijl ik er helemaal niks aan doe ( komt wel zomers zo een 8 à 10 uur buiten en s'winters 2 a 3 uur in kuddeverband). Een ander heeft er weer een die mager is met afgesleten tanden. En ik ken er ook 1 die wel zijn darmen vol gas had zitten tijdens een operatie aan de darmen na 2 dagen vasten. je kunt er geluk mee hebben en je kunt er pech mee hebben
*klopt even af op hout*

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:30

Hallo, ik heb wederom een bericht gehad dat de afspraak niet door gaat morgen. Hij is vandaag verkocht. Vreemde manier...

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:30

Bedankt voor jullie reacties allemaal, slotje erop

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:07

meredith schreef:
ik zou een luchtzuiger nooit niet nemen.Alleen al van het geluid dat het maakt wordt ik niet goed.Paarden kunnen op latere leeftijd koliek problemen krijgen.We hebben al wat paarden gezien waar het echt fout mee ging toen ze oud waren.( hoeft natuurlijk niet bij ieder paard) Mensen die zo,n paard kopen houden ze natuurlijk zo goed als buiten, maar ook daar kunnen ze bv op weidepalen en waterbakken zich helemaal uitleven :D

Ik zou zo,n paard ook niet bij mijn andere paarden willen hebben omdat zeker jonge paarden ander gedrag over nemen.

Het blijft iets persoonlijks en waar je zelf waarde aan hecht.

dat is dus een fabel,
als je op een bepaalde stal veel luchtzuigers tegenkomt, is dit puur een symptoom van een verkeerd stalklimaat/voerbeleid , niets meer, niets minder.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:13

Beetje rare manier van handelen zeg. Succes met verder zoeken naar een leuk paard!