water bevriest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:37

Loe_Loe schreef:
manouk113 schreef:
En inderdaad, warm water bevriest sneller dan koud water. Dit komt door het grote verschil in tempratuur. Deze kan sneller en meer dalen :) (natuurkunde toch nog ergens goed voor)

bijna goed...
bij gelijke buitentemperatuur koelt een bak warm water relatief sneller af dan een bak ijskoud water. Maar een bak warm water bevriest (gelukkig...) niet sneller

aah bijna, ik ben toch nooit goed in natuurkunde geweest

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:17

Ik heb geen waterbakken in de stal, als er wel paarden op stal opgesloten moeten worden zet ik kleine speciekuipen (30 liter denk ik?) in een grote maat autoband. Als je de juiste maat hebt, past dat precies en zitten ze er klemvast in. Zo vallen ze niet makkelijk om. GEvuld met water tillen de paarden de kuip er ook niet makkelijk uit en er zit genoeg water in voor de nacht. Gewoon elke dag verversen en desnoods het ijs smelten met heet water.

Eventueel kun je de binnenkant van de band volpurren om te isoleren, scheelt allicht dichtvriezen vanaf de wanden.

Jors

Re: water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:57

Als je een speciekuip met water vult gaan ze er niet mee aan de haal hoor. Wordt hier bij de meeste paarden in de buurt als drinkbak in het weiland gebruikt, gaat vrijwel altijd goed. Mijn paarden houden gelukkig zelf hun drinkbak beetje open met dit weer, hoef alleen zo nu en dan de speciekuip opnieuw vol te doen :)

rianneme16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:29

tennisbal er in en int zonnetje zetten verder gewoon afentoe kan heet water op gooien

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:10

Geen warm water erin doen, dat bevriest sneller!
Gewoon koud water erin doen, met een voorwerp dan is de kans dat snel bevriest een stuk kleiner!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:12

Toen mijn paard nog vlakbij stond moest ik ook altijd een emmer in zijn stal hangen, gewoon een fles erin in en dan telkens als ze gaan drinken beweegt het water en bevriest het dus niet :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:16

Bij ons is ook alles bevroren.
Ik heb zelf de grote maat teiltjes van de Action.
Anderen hebben een specie kuip.
Niks is bevroren
Onderling hebben we geregeld wie op stal komt geef water. en schrijven we de tijden op.
De paarden die het omgooien krijgen met de hand of in de voerbak.
Ongeveer om de twee uur krijgen ze dan wel water.

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:18

Hooi in laten dobberen en kokend heet water indoen en aan paardlief geven als het lauw/koud is :o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:29

Huh, wij hebben hier een grote speciekuip in de stal staan, en die word 2x per dag bijgevuld en 1x per dag door heen geroerd en nog is het niet bevroren ?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:32

Ik gooi in de paddock iedere ochtend de ijsklomp eruit en vul hem opnieuw bij.
Is altijd wat meer werk in de winter maar dat hoort erbij. In de stal zijn de automatische drinkbakken afgesloten dus daar staat een flexemmer met water. Die bevriest gelukkig niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:35

Warm water bevriest niet sneller dan koud water. Wij hebben het uitgeprobeerd en toen bleek dat de warme waterbakken bijna 24 uur dooi bleven terwijl de bakken met koud water al na een paar uur een ijslaag erop hadden liggen.
Dus wij doen al sinds 3 winters s'avonds steeds warm water in alle bakken, dan hoef ik pas de volgende dag aan het einde van de middag er een dun laagje ijs af te halen als het heel hard heeft gevroren (en als het minder hard vriest helemaal geen ijs).
Blijkbaar gelden de natuurwetten niet bij ons :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:53

Ik heb speciekuipen staan vul ze 3 a 4 keer op een dag bij ik moet een paar honderd meter lopen met een kruiwagen met een tank van zo'n 65 liter met water er in.
Binnen heb ik 2 paarden staan voor de nacht daar heb ik een kruik open gemaakt met de slijptol en vast geschroefd aan de box daar kan ongeveer 25 liter in.
Speciekuipen zijn meestal wel bevroren als ik kom,maar haast om te drinken hebben ze niet als ik bij vul.
Ik denk dat ik nu met de winter zeker 2 uur extra werk heb, drollen los bikken, water slepen etc.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:39

Anoniem schreef:
Blijkbaar gelden de natuurwetten niet bij ons :+

Yes, de natuurwetten gelden wel bij jou (en bij mij..), alleen de broodje-aap-verhalen gelden bij ons niet :+
Natuurlijk bevriest warm water lang niet zo snel als koud water..

Hier ook geen bevroren drinkbakken dankzij de warmwaterkraan. Ik vul 2 x per dag de speciekuipen bij met warm water. Die staan overigens gewoon buiten. Geen problemen hier, wel veel gesjouw... :(

Irene_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:54

Met een Hammer kapot slaan :)

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:40

ik zetten hem in de verste hoek van de deur en ''omsingelde'' hem met mest bleef goed open en anders gewoon lekkere dingen op de bodem doen dan duwen ze hem zelf open

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:53

Ik heb van alles geprobeerd inmiddels (logisch met winters van 5 maanden sneeuw en vorst) en ik zweer bij de flexibele voerbakken in mijn stal als waterbak.
Deze dingen dus, in mijn geval bij de action vandaan.
Afbeelding

Ik vul ze 2x per dag met water. Bevroren ijs maak je gemakkelijk los door een paar keer er tegenaan te schoppen. De paarden doen dit dus zelf ook.
Doordat ze flexibel zijn deukt ie dan alleen in, maar vliegt niet meteen door de hele stal. Af en toe als het 's nachts echt -20 is en mijn ruin is baldadig dan wil het wel eens gebeuren dat ik een gescheurde aantref in de stal. Die worden dan omgedoopt tot voeremmer.

Voorheen hadden we altijd van die zwarte cementbakken, maar ik vind dit veel praktischer.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 02:08

Ik heb grote speciekuipen. In iedere box eentje (ik heb nog geen aangesloten waterbakken) en in de wei 4 stuks. Als je er een babykruik (zo'n metalen) in gooit met daarin kokend water dan bevriest het water niet. Al is dat met deze temperaturen niet meer nodig. De laagjes ijs zijn nu zo dun dat ze die zelf wel kapot krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:47

Met vrieskou als alles is bevroren krijgt die van mij 2 van die hangvoerbakken in de stal met water. Ze drinkt er hooguit 1.5 leeg, maar vaak minder in een nacht. Overdag bevriezen ze omadt er dan niets binnen staat en het kouder wordt, snachts blijft het nog aardig open. Elke dag maak ik het open, helemaal vol vullen, ijs eruit halen met een zeef. Niet met warm water werken, gewoon met koud water.

Buiten heb ik speciekuipen staan met een stok erbj. Die worden sochtends met het buitenzetten open gemaakt, en tussendoor ook nog door stalgenoten wordt het gecontroleerd en even opengemaakt overal. Ik ben er meestal smiddags, haal al het ijs eruit met een zeef, en zorg dat de bakken tot de noktoe vol blijven/zijn. Dan hou ik het het makkelijkste 'ijsvrij' of nou ja, dan blijft het nog aardig doorbreekbaar.

Iig dit jaar dan, ik weet niet hoe het gaat zijn als het harder gaat vriezen. Mijn eerste jaar dat ze zo veel buiten lopen in de winter.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:18

Wat fijn dat de automatische waterbakken het weer doen!!!

LoveHorse15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:21

Mijn verzorgpony staat buiten, dus gewoon de emmer vullen en het ijs er 2 a 3x per dag uit halen en bijvullen.

Mijn vorige verzorgpony hadden we een emmer vast gemaakt in een hooiruif xD

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:26

Needje schreef:
Het schijnt dat warm water juist sneller bevriest.
Verder heb ik eigenlijk geen tips. Sorry.

Beetje late reactie, maar dit is niet waar.
Het temperatuurverschil is groter en daarom duurt het afkoelen van 30 naar 20 graden korter dan van bijv. 15 naar 5 graden (ik voel me nu een natuurkundenerd :) ).
Het duurt langer voor warmer water om te bevriezen, maar het scheelt niet veel, dus dit is inderdaad ook geen oplossing.

FabiDjester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:23

ik heb dat probleem ook, ik doe er dan hooi of stro in dan bevriest het meestal niet :j *D