Ik rij meestal met zweep. Gebruik hem alleen nooit om een tik mee te geven, maar als ik hem niet in me handen heb zijn sommige echt niet voor uit te branden dan maar alleen de zweep mee dragen
SDjurre
Geplaatst: 20-02-13 19:42
op de manege rijd ik sowieso wel met zweep. Ik rijd vaak op vrij pittige paarden waar een zweep toch fijner bij vult als hulpje als ze niet willen wat ik wil:P verder rijd ik niet met zweep maar met sporen of geen van beide (:
Ik heb bijna altijd mijn zweep, soms alleen om iets in mijn handen te hebben en soms om te sturen. Andere keren heb ik hem wel echt nodig, maar ik heb hem sowieso altijd bij me!
Amiigo
Geplaatst: 20-02-13 19:51
In de bak zonder en buiten met. Stel ik sta midden op de weg en pony wil niet meer verder, dan sla ik hem toch liever naar voren voordat ik aangereden word of hij achteruit gaat (dat doet hij dus als ik dan been geef, heb het wel eens mee gemaakt ) tegen een auto aan...
xxLady
Geplaatst: 20-02-13 19:57
Ik rijd bijna alleen buitenritten. In het begin ging dit erg moeizaam, mn pony ging met uittesten en was erg vervelend. Met zweep viel dit redelijk op te lossen. Nu heb ik meer een band met mn pony en haalt ze niet meer van die streken uit. Ik reed altijd nog wel met zweep, maar sinds 3 dagen heb ik geprobeerd om zonder zweep te rijden. Ik had namelijk het gevoel dat ik mijn zweep onnodig en te vaak gebruikte, een beetje automatisme zegmaar. Zonder zweep gaat inderdaad moeilijker, Lady merkt dit direct en is wel wat koppiger dan normaal, maar het ging best goed voor een eerste keer! Als ik in de bak ga rijden is Lady echt super koppig, dus wil ik dan een beetje normaal vooruit komen heb ik wel een zweepje nodig!
Alleen buiten omdat het dan toch wel handig kan zijn ook om dazen van je paard af te wippen (moet je wel een zweep bestendig paard hebben) in de bak alleen als ik op een manege paardje rijd die lui is aan het been maar dan is het even aanpakken in het begin en dan heb je hem eigenlijk al niet meer nodig de rest van de les.
Ik rij er wel altijd mee, maar gebruik het vrijwel nooit. Soms stopte mijn pony plosteling als 'staking' tegen werken, nadat ik een zweep had gebeurde dit niet meer. Ik leg de zweep alleen maar tegen haar hals en ze loopt alweer, maar nu doet ze dat niet meer (waarom rij ik eigenlijk met dat ding??).
Op de jonge paarden die net wat verder zijn in training pak ik soms een zweep bij. Sporen vind ik het voor die leeftijd nog veel te vroeg voor, met een zweep kan ik af en toe net achter mijn kuit tikken. Over het algemeen gebruik 'm verder niet.
C_estmoi
Geplaatst: 26-02-13 19:51
Ik rijd eigenlijk nooit met zweep (heb er niet eens een). M'n les rijdt ik bijna altijd op t zelfde paardenbeest, en ze heeft altijd HAAST, dus t is niet echt nodig
xBueno
Geplaatst: 26-02-13 19:53
.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik rij altijd met. Gebruik hem alleen als een paard gaat uitproberen, zomaar bokken zonder reden. of even wakker tikken, niet hard, maar goed genoeg zodat ze het voelen
Penguin
Geplaatst: 27-02-13 18:08
Ik rijd altijd met zweep, gewoon gewenning denk ik. Maar gebruiken doe ik eigenlijk nooit...
Ik rijd altijd met zweep, het is mijn toverstokje haha. Op een of ander manier loopt mn paard al beter als hem gewoon vast heb. Soms loopt ze wel eens door mijn been heen en dat kan ik dan mooi corrigeren.
MyHu
Geplaatst: 28-02-13 08:55
Ik rijd op mijn VP zonder zweep, maar op de manege vrijwel wel altijd.
met dressuur en buitenritjes rijd ik bijna altijd alleen met sporen, alleen bij springen pak ik er weleens een kort zweepje bij.
Leen27
Geplaatst: 01-03-13 11:24
Nu ik er zo over nadenk is een zweep een gewoonte geworden bij mij. Heb hem vast, maar gebruik hem niet/nauwelijks. Vandaag eens zonder proberen.
Ambertje2001
Geplaatst: 03-03-13 23:32
Ik rijd altijd met zweep tenzij ik op esquillo paard op manege hestar zit die is bang voor zwepen en gaat dan bokken. Maar je hebt hem niet nodig bij haar ze is heel erg braaf