Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:18

_Leenx schreef:
ok stop allemaal maar me reageren,
het is duidelijk.
ik heb geen verstand van paarden,
ik ken er niks van, ik zal mijn paarden verkopen, en zelfmoord plegen doei.

In plaats van nu wat met de adviezen te doen, daar ben jij en je paardje mee geholpen.
Paardje komt buiten en kan lekker z'n energie kwijt en een stuk minder druk, en daar heb jij ook weer profijt van.

Maar aub niet zo zielig lopen doen zeg. Je zegt dat je 16 bent maar dit is een reactie van een klein kind dat haar zin niet krijgt.
Kom op zeg, neem je verantwoording.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:20

joycebunny ja een stal met 50 paarden en dus niet van je zelf is wat anders dan 3 paarden aan huis hebben staan van je zelf denk je niet.
Het scheelt 47 paarden namelijk.
Je kan als eigenaar zijnde die de paarden (3) aan huis heeft staan toch wel tijd vrijmaken om een stukje land af te zetten zodat de dieren hun benen kunnen strekken.
Helemaal niets moraalridders maar dierenvrienden.

kiki1976

Re: Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:23

Heeft naar mijn idee ook niets met moraalridders te maken maar het voorzien van een basis behoefte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:30

Als de mensen die hier in het topic zo scherp reageren, echt om de behoefte van het dier gaven, ipv om hun eigen ego, dan hadden ze het wel wat rustiger gebracht.

Iedereen doet op zijn of haar manier wat in hun ogen het beste is. Ik ga er van uit dat iedereen oprecht van z'n paard houd. Dan kan ik me voorstellen dat het best kwetsend is om te horen dat je het verkeerd doet.

Dit had ook een leuk topic kunnen worden, van goh ze staan aan huis, zelf heb ik het zus en zo geregeld deze winter, is dat mischien geen optie? Dat is al een stuk minder aanvallend vind je zelf ook niet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:35

Die van mij word in mei 3 en gaat naar een opfok in gelderland tot hij dik 4 jr is
vind ook dat hij meer buiten moeten komen ivm zn leeftijd en omgaan met soort en leeftijds genoten
een pensionstal is gewoon even niet meer de juiste plek voor mijn jonge haflinger

Overweeg anders ook zoiets ts?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:38

Gypsy, dan had TS in haar OP of 1 reactie later, duidelijk moeten aangeven hoe de paarden erbij staan. Eerst staan ze alleen maar op stal, buiten een kwartiertje aan de hand wandelen. En ineens staan ze wel op de wei. Misschien duidelijk uitleggen hoe de situatie precies is, zou wel fijn zijn.

Verder heeft deze moraalridder haar paard direct verhuisd van stal, toen bleek dat ze daar in de winter binnen stonden. Dat was vooraf niet verteld. Dus ja ik heb deze situatie gekend maar heb wel direct actie genomen.

En mochten de paarden aan huis staan, wat is er dan makkelijker om een stuk te verharden of op te hogen met zand om daar de paarden in te zetten en even lekker met elkaar te kunnen ravotten om zo hun energie kwijt te kunnen.

Waar een wil is, is een weg :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:45

Ts moet niks, maar als deze mensen echt zo met het dier begaan waren, dan hadden ze toch niet opzettelijk hun eigen glazen ingegooid door zo naar te reageren?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:04

hoezo glazen ingooien, we zeggen alleen maar dat een hengst van drie jaar niet 24/7 opgesloten hoort te zitten en al helemaal niet voor een maand of meer. (geen enkel paard trouwens)
Een kwartiertje wandelen werkt dan ook niet om het dier zijn energie kwijt te laten raken, maar ze zit wel raar te kijken dat zo'n dier loopt te stuiteren in zijn stal en als klap op de vuurpijl zegt ze ook nog doodleuk dat ze hem daar voor straft????
Sorry maar wie is er nou eerlijk zij die een paard straft omdat ZIJ hem een maand lang in een hokje zet of het paard die aangeeft zijn benen te moeten strekken.
En dan vinden sommigen hier dat wij buiten ons boekje gaan??????
Nee inderdaad ts moet niets maar ze vraagt ons advies en we zeggen allemaal gooi het beestje op de wei.
Wie is er dan begaan met het dier de ts die het opsluit voor 24 uur per dag of de mensen die zeggen dat zo'n dier beweging nodig heeft en de wei (of om mij part de bak) in moet kunnen voor ook al is het maar een uurtje of twee.

Met andere woorden geen ego maar de ts advies geven wat ze eigenlijk ook zelf had kunnen bedenken.
En als je dat zelf thuis niet kunt bieden ga dan op zoek naar iets waar ze het wel kunnen bieden???
Dan stuiterd het paard niet meer door de box en hoeft zij zich niet druk te maken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:06

_Leenx schreef:
Hallo, ik heb een bijna 3-jarige hengst.
Door het slechte weer de laatste tijd staat mijn hengst al een maand ofzo op stal.
Hij kan niet naar buiten
en dat begint hij weer te laten merken.
hij heeft vrij veel bewegingsruimte in de stal maar dat is natuurlijk toch nog niet voldoende voor zo'n jong beestje...
Hij begint soms gewoon te springen en te steigeren in de stal, ik straf hem hier wel voor natuurlijk maar hij blijft het doen.
Het heeft wss wel meerdere oorzaken dat hij zo doet (niet buiten kunnen, hij krijgt meer eten zodat hij niet te sterk afvalt, en zijn leeftijd..)
Weet iemand hoe ik hem tog nog gelukkig kan houden op stal?
hij kan wel echt niet naar buiten :s ...

In de OP staat dat 'de hengst al een maand of zo op stal staat. Hij kan niet naar buiten.'
Dan gaan veel mensen denken dat het paard dus helemaal niet meer buiten komt. Het is gewoon onduidelijk wat de echte situatie is als de TS later toevoegt dat hij wel een paar uur buiten staat en later in een andere post dat ze er een kwartier mee gaat wandelen. Zoals het bommeke ook al opmerkt.
En als de situatie is dat de TS drie hengstjes aan huis heeft staan, met genoeg wei, die alleen nat is. Zou ik zeggen, probeer ze toch maar eens lekker naar buiten te laten gaan in plaats van een maand lang op stal. Of zet het paard lekker met wat maatjes in een opfok. Het is mij gewoon niet meer duidelijk wat er nou aan de hand is.
En wat marian hierboven ook nog een keer zegt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:08

Nou sorry maar dit is geen advies geven hoor, iemand uitmaken voor dom, de openingpost een raar verhaal noemen, ts uitmaken voor dierenbeul, en roepen van joh je bent toch geen kleuter...

Advies geven is op een rustige manier andere opties noemen, maar dat is dus het laatste wat hier gebeurt.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:09

Joycebunny schreef:
Zozo, moraalridders weer hier..

Ja, lichaamsbeweging en contact met soortgenoten is een basisbehoefte. Maar niet alle stallen kunnen/willen dit aanbieden. Niet zo heel vreemd. Heb zelf op een pensionstal gewerkt. Die was kleinschalig maar was toch een dikke 4u per dag kwijt om de paarden binnen/buiten te zetten. Dit is zeker voor een commerciële instelling met zicht op inkomsten gewoon niet rendabel en met +50 paarden gewoon niet haalbaar. Vooral hier in België (waar TS volgens mij ook vandaan komt?) is het heel normaal om je paard op stal te hebben. Jammer, maar het is zo

Vind de reacties hier heel overdreven soms. Bokt roept maar dat paarden ongelukkig etc etc zijn op stal. Ik heb zelf ooit een paard op een manege gezet en die stond ook constant op stal. Ze kreeg wel dagelijks beweging overigens, maar die was echt niet ongelukkig. Zag er kerngezond uit, kennis van ons is gedragstherapeute en is destijds langsgeweest. Ze raadde idd aan om haar buiten te laten, maar paard was mentaal 100% in orde en gelukkig. Kan er ook aan liggen dat dit paard d'r hele leven al zo'n bestaan had geleid natuurlijk. Maar ik vind de 'je paard moet buiten en daarmee uit' echt kortweg sneu. Sommige mensen hebben de mogelijkheid niet (hier in de buurt zijn er amper stallen met weides/paddocks bijvoorbeeld) en om daarom te beginnen roepen (van achter je computer dan nog) dat ze beter hun paard verkopen oid vind ik ronduit belachelijk. :n

Ben ik het niet mee eens, als je gewoon mérkt dat je paard ongelukkig is dan zoek je toch een betere oplossing??

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:12

Exact Gypsy. Veel mensen (hier in de omgeving ook!) zijn er zich niet eens van bewust dat een paard dagelijks naar buiten moet en lichaamsbeweging/contact met soortgenoten nodig heeft. Dat is hier in de buurt nu eenmaal zo. Ook ik heb tot m'n 15 paard op de manege 24/7 (met dagelijks longeren oid) op stal gehad. Gewoon omdat ik nooit anders heb gekend. Ben ik daarom dom of egoïstisch? Want dat zie ik sommige mensen hier wel schrijven...

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:13

Nou sorry maar ik heb nergens gezegd dat ts stom is, of een dierenbeul of dat ze een kleuter is en ook niet dat het een raar verhaal is.

ik heb haar drie opties gegeven die voor haar in mijn ogen de beste keuzes zijn en dat zijn,

1* toch een stuk land afzetten zodat de hengsten een paar uurtjes per dag naar buiten kunnen of nummer
2* de paarden tijdelijk ergens anders stallen waar die mogelijkheid wel is of nummer
3* als bovenstaande berichten geen opties zijn verkopen om het welzijn van de dieren.

Drie opties dus en ook al zou optie twee alleen al betekenen dat ze een uurtje of twee in een binnenbak zouden kunnen lopen dan is dat al een vele betere oplossing dan je paard thuis in een stal laten staan en straffen als hij begint te stuiteren of zie ik dat nou verkeerd????

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:14

Mijn pony kan ook niet meer in de wei rond deze tijd, ze word hier ook heel druk van maar ik rijd haar wel 4-5 keer in de week. Maar het is niks zielig aan dat hij niet naar buiten kan! Als je hem afentoe ff in een bak loslaat of in een longeercirkel ff laat rennen dan gaat hij zich hopelijk wat beter gedragen, maar hengsten zijn meestal wel druk op stal. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:15

Idd, ik tekende op mijn tiende ook altijd braaf paarden in stalletjes. :j Pas op mijn 16e oid zag ik dat 24/7 buiten toch best wel mogelijk was, en nog fijn voor de paarden was ook.

Maar andere mensen hebben wel zo gereageerd Marianbv, lees maar terug.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:17

Ymkeerica schreef:
Mijn pony kan ook niet meer in de wei rond deze tijd, ze word hier ook heel druk van maar ik rijd haar wel 4-5 keer in de week. Maar het is niks zielig aan dat hij niet naar buiten kan! Als je hem afentoe ff in een bak loslaat of in een longeercirkel ff laat rennen dan gaat hij zich hopelijk wat beter gedragen, maar hengsten zijn meestal wel druk op stal. :)

Dit vind ik anders.
Jij rijd hem vier a vijf keer per week dat is al beter dan 23.45 per dag op stal en dan een kwartiertje stappen aan de hand.
Ja als je je paard elke dag los kan gooien of kan longeren of wat dan ook dan heeft het dier meer beweging kan het zijn energie meer kwijt en staat het niet zo te stuiteren in de stal.
Het dier hoeft ook niet persee in de wei een bak kan ook voldoen maar ook dat kan of doet ze niet

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:21

Ik vind het allemaal een beetje vaag gaan hier... Eerst komt het paard nooit uit zijn stal, dan komt het paard een kwartier aan de hand, dan is de stal ineens groter dan menig paddocks en daarna komen de paarden overdag wel een paar uur in de weide... Hoe zit het precies ts? Want dat kan een boel verwarring (en vervelende reacties) schelen.

Mijn paarden staan normaal ook aan huis, met ruime stallen, een goede gedrijneerde bak en een leuk stukje land... toch staan mijn paarden in deze maanden op een pensionstal in de buurt... ons land gaat het namelijk niet trekken als er paarden op denderen met dit weer. Dat het bij andere weilanden ook mis gaat snap ik, maar als er heel veel land aanwezig is zou ik gewoon een stukje afzetten en ze daar lekker ingooien. Mijn land gaat echter nooit meer goed herstellen om in de zomer voldoende gras te geven, dus daarom is het voor mij geen optie. Alleen in de bak wilde ik niet omdat mijn paard dan juist onwijs vervelend wordt, in modder en regen, graven dikke kuilen en gaan op een eilandje stil staan dus bewegen eigenlijk heel weinig, rijden is niet mogelijk dan... Dus nu staat ze binnen, met een paddock waar ik dr zelf 3x per week in zet, gaat ze 's avonds in een grote (buiten maar overdekte) stapmolen en kan ik verder in de binnenbak doen en laten wat ik wil met haar.. zo krijgt ze veel meer beweging en is ze veel vrolijker dan dat ze thuis in weer en wind buiten staat... Misschien voor jou ook een optie? Is er geen piste o.i.d. om hem aan een longe flink te laten rennen? Is er helemaal geen mogelijkheid tot beweging verder? Hoe gaat dit met de andere paarden?
Doe je al iets aan training met het paard?

Los daarvan wil ik even melden dat ik het heel kwalijk vind dat je zegt dat je nu zelfmoord gaat plegen... Dat is een reactie die ten eerste nergens op slaat, want wat maakt het jou uit hoe iemand in dit forum reageert? Dat trek je je toch niet aan? behalve dat je zelf om advies vraagt en deze krijgt... daar zou je wat mee kunnen doen. Anders moet je in beginpost duidelijker zijn. Maar ten tweede vind ik het slecht dat je denkt dat die opmerkingen gepast zijn... Er zijn namelijk wel degelijk pubers die zelfmoord plegen omdat iets ze even niet aan staat, vanwege verhaaltjes op internet of pesterijen... Spot daar a.u.b. niet mee, dat siert je niet.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:23

Gypsy schreef:
Idd, ik tekende op mijn tiende ook altijd braaf paarden in stalletjes. :j Pas op mijn 16e oid zag ik dat 24/7 buiten toch best wel mogelijk was, en nog fijn voor de paarden was ook.

Maar andere mensen hebben wel zo gereageerd Marianbv, lees maar terug.

En op zich kan ik me wel voorstellen dat sommigen zo reageren gypsy, ik bedoel een paard hoort elke dag even zijn beweging te hebben of dat nou in de wei is of tijdens het rijden of longeren of gewoon lekker los in de bak maar zij doet niets van dat allen. en als je dan zegt dat het niet eerlijk is tegenover zo'n jong dier en dat het beestje er uit moet dan zegt ts dood leuk oh nou ik verkoop hem wel en dan pleeg ik wel zelfmoord nou sorry dat vind ik ook niet echt een normale reactie vind jij wel.
Blijkbaar zeggen wij dus allemaal dingen (in principe allemaal hetzelfde) waarvan zij dus spontaan zelfmoord wil plegen, met andere woorden zij wil dit dus niet horen maar had dit wel kunnen verwachten want zeg nou zelf vind jij het goed dan om een paard 24 uur per dag op stal te hebben zonder enige mogelijkheid op beweging.
En dan verwacht ze ook nog eens dat een jong dier met energie braaf en rustig alles doet en zegt wat zij zegt (dus niet stuitert in de stal)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:25

_Leenx schreef:
...
Weet iemand hoe ik hem tog nog gelukkig kan houden op stal?
...

Dit is de enige vraag van de TS, vanuit de openingspost. :)

Maar als het weer slecht blijft, heb je kans dat je paard nog 3 maanden op stal moet blijven.
Dan is een kwartiertje per dag uit stal onvoldoende.
Je kunt je paard niet de hele winter op stal zetten.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:25

marianbv schreef:
Ymkeerica schreef:

Dit vind ik anders.
Jij rijd hem vier a vijf keer per week dat is al beter dan 23.45 per dag op stal en dan een kwartiertje stappen aan de hand.
Ja als je je paard elke dag los kan gooien of kan longeren of wat dan ook dan heeft het dier meer beweging kan het zijn energie meer kwijt en staat het niet zo te stuiteren in de stal.
Het dier hoeft ook niet persee in de wei een bak kan ook voldoen maar ook dat kan of doet ze niet

Ja maar mijn paard staat ook wel is van maandag op dinsdag alleen maar op stal. Maar je het is inderdaad wel ieds anders

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:26

Opties zijn: in de (een binnen- of buiten) bak; in een paddock; in een (stuk van de) wei met eventueel de andere hengstjes; nog even in een opfok groep; verkopen aan iemand met wat meer mogelijkheden voor het paard in kwestie. Rijden is voor een drie jarige eigenlijk nog niet echt van toepassing (is mijn persoonlijke mening).
Zo heb ik hier vijf opties genoemd. En eventueel iemand er bij zoeken die ook eens wat doet met het paard of die voor wat extra begeleiding kan zorgen bij en in de stal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:27

kiki1976 schreef:
_Leenx schreef:
ok stop allemaal maar me reageren,
het is duidelijk.
ik heb geen verstand van paarden,
ik ken er niks van, ik zal mijn paarden verkopen, en zelfmoord plegen doei.

In plaats van nu wat met de adviezen te doen, daar ben jij en je paardje mee geholpen.
Paardje komt buiten en kan lekker z'n energie kwijt en een stuk minder druk, en daar heb jij ook weer profijt van.

Maar aub niet zo zielig lopen doen zeg. Je zegt dat je 16 bent maar dit is een reactie van een klein kind dat haar zin niet krijgt.
Kom op zeg, neem je verantwoording.

Niemand zegt dat ze een klein kind is, de reactie die ze in de quote geeft, dat is een reactie van een klein kind.
Ipv er wat mee te doen gaat ze lopen dreigen met zelfmoord.....

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:30

mika dan zal ik die vraag beantwoorden.
Hoe kun je je paard gelukkig houden op stal met een kwartiertje per dag stappen.
Dat kun je niet want een dier moet zijn energie kwijt kunnen en dat kan alleen als het dier kan bewegen.
In dit geval kan dit dier dat niet en zal dus dan ook niet gelukkig zijn in een stal.
Dus de optie om hem wel gelukkig te maken is toch hem de benen te laten strekken in de wei of iets zoeken waar hij het wel kan.
Met andere woorden de antwoorden blijven exact het zelfde ondanks die vraag

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:31

Als ik zo vrij mag zijn heb ik liever dat men de stal afschaft en een paard paard laat zijn. (uiteraard moet het dier dit ook kunnen,ivb vacht enzo)
Stallen zijn leuk om een droog paard te hebben en om minder werk te hebben ivb met poepscheppen en zoeken... Sorry als ik zo dwars ben, maar een paard op stal is luxe niet eens voor het paard maar voor de mens.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:32

Ik zou ook bloedlink worden als iemand mij van dierenmishandeling zou beschuldigen. Echt waar dan mag je rennen hoor.

Ik heb dit dan ook gemeld bij een mod, hoe moeilijk is het nou potverdorrie om als een stel volwassenen rustig en normaal te reageren, om dit meisje te helpen met haar vragen?