Judith_VB schreef:Vaak ga ik kijken bij wedstrijden (dressuur, springen en western) en wat mij dan opvalt dat er zo weinig tegen (soms grof) geweld gedaan wordt tegen paarden.
Ruiters die al zagend en trappend (met de scherpste variant sporen die ze kunnen vinden) een proef lopen of springen en die dan ook nog vooraan eindigen.
Laatst was ik op een indoor waar een paard letterlijk de ring in/door werd geslagen en geschopt. Het dier zweette hevig en uitte zijn pijn door te reageren met slaan met zijn achterbenen.
De jury liet dit talloze malen herhalen. Op mijn vraag waarom deze persoon niet zo snel mogelijk werd afgebeld werd gezegd (door omstanders) dat het een grote naam was, met grote sponsers achter zich.
En dat maakt het dan wel goed?? Die persoon zou van mij nog geen dood paard in handen krijgen. Ik snap niet dat dit kan in NL op een officiële wedstrijd. Ik snap ook niet waarom ruiters dit willen. Dit is absoluut geen reclame voor je bedrijf.
Ook wat ik zie in de inrij-arena's. Dan vraag ik mij altijd af: stel dat je bij zo iemand je paard in training hebt staan en die zich op deze manier gedraagt tov je paard. Hoe gaat dat thuis dan als er niemand staat te kijken??
Jury's moeten veel eerder en veel strengen optreden tegen dit soort ruiters (ongeacht de naam) en veel eerder een boete opleggen voor excessief gebruik van sporen en/of zweep. Diskwalificatie bij onheus bejegenen van je paard vind ik een gepaste straf en zou ook al in de voorring moeten gebeuren. Maar ja, er is geen jury die dat durft denk ik want ook in de ruitersport zijn de deelnemers en eigenaren niet altijd lieverdjes.
Dat een jurylid jou aansprak doet mij vermoeden dat het er niet aardig naar je paard uitzag. En de manier waarop zal geen schoonheidsprijs verdienen maar die krijgen jullie dan beiden niet.
Ik ben het hier helemaal mee eens (tot de twee laatste zinnen dan), ik zie dit soort dingen ook vaak in de ring. Maar of ik je kan overtuigen of niet, ik ben niet zo iemand. Ik geef om mijn paard en zal haar nooit in haar mond rukken, trappen of slaan. En dat deed ik ZEKER niet in mijn proef van zondag, want waarom zou ik mijn paard vooruit gaan trappen of in de mond gaan trekken als dat het probleem niet oplost? (En ik zou het ook niet doen als dat het probleem wel op zou lossen, want er zijn genoeg betere alternatieven.) Erg jammer dat je denkt dat ik wel zo iemand ben, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.
Voor de mensen die willen weten wat mijn paard precies heeft, stuur maar een pb. Dat ga ik niet hier zomaar neerzetten.
En ook bedankt voor de leuke berichtjes die sommigen plaatsen. Dat waardeer ik!
.
. Dan vraag ik mij altijd af: stel dat je bij zo iemand je paard in training hebt staan en die zich op deze manier gedraagt tov je paard. Hoe gaat dat thuis dan als er niemand staat te kijken??