hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:05

_AlMaraam_ schreef:
voetbal is in Engeland de gevaarlijkste sport, omdat er meer mensen in het ziekenhuis belanden door voetbal, lees dus ook een gebroken been ofzo, dan paardrijden. Dit komt ook omdat er meer mensen voetballen dan paardrijden.

Dan is dat dus een onderzoek waaruit je niet kunt opmaken wat nou echt een gevaarlijke sport is en hebben we er in dit geval niks aan.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:05

tamary schreef:
Val je verkeerd met een bp breek je je stuitje/onderste rugwervels of je nek. Airbagvest is dan een betere optie. Beste optie? Paard goed trainen en opvoeden, veiligheidskleding is nl nooit een vervanging voor een goede voorbereiding, maar enkel een hulpje voor een niet te voorzien ongeluk.

tamy ii lees dit nu en heb idd me lage rugwervel gebroken terwijl ik een bp aan had.. komt dat juist dooor de bp wilde je zeggen?

Nikka

Re: hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:19

Ik heb nu een blessure die ik met BP had kunnen voorkomen, denk ik. Gekneusde ribben en een gebroken rib. Ik ben voor zo'n airhit vest weten kijken, maar daar zitten ook wel wat nadelen aan. Dus ik heb nu zo'n BP met blokjes gekocht.

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:27

Ik vind zelf eigenlijk veiligheid gaan boven comfort...
Maar volgens (gezien prijskaartjes) zijn die dingen toch wel comfortabel anders kopen niet zoveel mensen ze toch? denk ik?

Ik gebruik in ieder geval zelf geen maar heb dan ook al anderhalf jaar niet gereden.
door zwangerschap etc.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:32

Nies_ schreef:
_AlMaraam_ schreef:
voetbal is in Engeland de gevaarlijkste sport, omdat er meer mensen in het ziekenhuis belanden door voetbal, lees dus ook een gebroken been ofzo, dan paardrijden. Dit komt ook omdat er meer mensen voetballen dan paardrijden.

Dan is dat dus een onderzoek waaruit je niet kunt opmaken wat nou echt een gevaarlijke sport is en hebben we er in dit geval niks aan.

Is op een programma geweest met van die domme ongelukken. Maar hoezo kan je hier niks uit opmaken?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:11

Nies_ schreef:
jasz schreef:
het is de op een na gevaarlijkste sport. voetbal is de gevaarlijkste.

Voetbal? Daar geloof ik niks van. Ken niemand die door voetbal overleden is, met paardrijden is dat wel anders. Zijn die cijfers wel relatief? Denk het niet als voetbal en paardrijden op 1 en 2 staan.

ja volgens mij is dat wel redelijk officieel. ik weet het natuurlijk niet zeker maar er raken aardig wat mensen gewond met voetbal en het geweld er om heen.

-Almaraam- dat is omdat engeland in dit geval niet representatief in voor nederland, dus niet vergelijkbaar omdat er in engeland misschien wel veel meer of minder mensen paardrijden dan in nederland.
Laatst bijgewerkt door jasz op 30-12-12 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:14

dubbelpost

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:24

Nies_ schreef:
_AlMaraam_ schreef:

http://www.ntvt.nl/userfiles/image/arti ... 05-141.pdf

. Paardrijden
blijkt veruit de gevaarlijkste sport te zijn. Van elke 100
ruiters loopt jaarlijks 1 ruiter letsel op. Voetballen is
tweede in de reeks en skiën derde. In absolute aantallen levert voetbal veel meer letsels op dan paardrijden,
maar het gemiddelde aantal letsels per beoefenaar is
minder (Dekker, 2004).

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 13:02

Sorry maar de meeste van de laatste reacties hebben nou niet echt mee te maken wat ik vroeg.
Tuurlijk paardrijden is een gevaarlijke sport. Maar die ongelukken bij paardrijden hebben waarscheinlijk ook met jongen paarden te maken.
Een voetbal is niet jong en heeft geen eigen wil dus dat is makkelijker te voor komen.

Mij boeit het dus niet of het wel of niet de gevaarlijkste sport is. Sporten kan je niet vergelijken het heeft zijn voor en nadelen allebij.
Sorry maar hou het ff bij wat een bp hier voor verschil in kan maken. En niet die andere onzin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:09

Oei met deze post kun je nog wel eens heel wat mensen tegen het zere been schoppen. Kijk uit met deze uitspraken, je zou het beter even anders kunnen omschrijven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:24

Gelukkig is je moeder wijzer. Even voor het beeld:

De meest voorkomende paardrijblessures die op een SEH-afdeling behandeld worden, zijn blessures aan de armen (40%). Daarbij gaat het vaak om fracturen, zoals polsfracturen (5%), sleutelbeenfracturen (5%) of fracturen aan hand of vinger (6%). Bij 13% is er sprake van hoofdletsel, waarvan jaarlijks zestig gevallen met als ernstig ingeschat hersenletsel. Hersenletsel is ook de belangrijkste doodsoorzaak bij paardrijden. Opvallend is het grote aandeel blessures aan de romp (17%) en daarbij vooral een betrekkelijk hoog aantal (2%, 200) gevallen met ernstig ingeschat letsel aan de wervelkolom.

Zowel hersenletsel als letsel aan de wervelkolom vormen het grootste risico op zeer ernstig letsel bij paardensport. Bij elk paard kunnen ongelukken voorkomen, jong of oud. Het blijven gewoon dieren en daardoor ook onvoorspelbaar. Een cap is ter voorkoming van hersenletsel en een BP ter voorkoming van rugletsel en schade aan vitale organen. Dus dat verschil kan een BP maken.

En TS je kan heel vaak sorry in een post zeggen en toch onbeschoft zijn ;)

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:39

paardje47 schreef:
Maar die ongelukken bij paardrijden hebben waarscheinlijk ook met jongen paarden te maken.
.

niet noodzakelijk..
Maar weet je, als je toch goedbedoelde raad in de wind wilt slaan, doe dan lekker eigenwijs en rij zonder BP. Want dat is wat je wilt lezen, toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:55

vibabu schreef:
__Marloes schreef:
En wist jij dat de paardensport de meest dodelijkste sport is? Daar gebeuren in verhouding veel meer dodelijke ongelukken mee dan in bv motor of autosport. Dus ja, het is gewoon tijd dat ze de paardensport veiliger gaan maken. Hier is niets "tuttigs" aan. Ik vind het zo'n bullshit om te zeggen dat dat vroeger ook niet was dus het nu zogenaamd ook niet hoeft. Ben blij dat ze er verder in aan het ontwikkelen zijn, zo zijn er al veel minder ernstige ongevallen.

Ts: kijk eens naar een dure BP. Geen planken, maar een hows racesafe. Zo'n ding is zn geld waard, probeer maar eens een dealtje met je moeder te maken.

laat mij maar eens zien dan die cijfers dat het de gevaarlijkste sport is :)

http://sport.infonu.nl/diversen/102769- ... orten.html

Hier staan nog meer interesante cijfers in. Tuurlijk is het nog veiliger om niet op het paard te stappen voor het geval dat er iets gebeurt, moeten we dan ook maar niet uit bed stappen voor het geval er iets gebeurt? Onee, zelfs dan zou het huis in kunnen storten. Tuurlijk met alles wat je doet heb je een risico, maar dan nog vind ik dat je jezelf zo zou moeten kunnen kleden oid zodat je eventueel blijvend letsel zou kunnen voorkomen.

Ik zie dat Nikka ook met een mooi lijstje is gekomen, interessant :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:20

jasz schreef:
SZCarlijn schreef:
een vriendin van mij heeft juist een wervel gebroken door een BP en het blijkt ook uit onderzoek dat met BP gevaarlijker is dan zonder!

ja idd, schreef ik ook, omdat je onnatuurlijk en dus veel te verkrampt valt en daardoor juist iets breekt.

Misschien moet TS proberen haar ma om te praten naar een valtraining ipv het kopen van een BP :P
Daar gaat het bij mij trouwens wel mis, ik kan gewoon niet goed vallen, tot nu toe gevallen 1 keer op hoofd en 1 keer op heup.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:56

Je kunt altijd vragen een valtraining te doen.
En ookop dit filmpje zie je ook dat kan met bodyprotector

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:40

kyrkelover schreef:
Je kunt altijd vragen een valtraining te doen.
En ookop dit filmpje zie je ook dat kan met bodyprotector
[ Video ]

haha ik vind het gewoon grappig om mensen te zien vallen geloof ik (tenzij ik weet dat het wel eens echt heel erg pijn kan doen)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:48

Ik heb één keer met een Bp gereden en vond hem op zich niet verkeerd zitten me houding bleef goed. Maar om hem te hebben, nee! Ik snap je moeder wel, ze wil je beschermen en is bang dat je een keer echt hardt val en wat gebroken ofzo te hebben. Mischien moet je een keer naar een grote ruitersportzaak gaan en daar verschillende soorten passen. Zoals sommige hier zeggen zitten ze niet allemaal verkeerd.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:56

Hopke89 schreef:
Misschien moet TS proberen haar ma om te praten naar een valtraining ipv het kopen van een BP :P
Daar gaat het bij mij trouwens wel mis, ik kan gewoon niet goed vallen, tot nu toe gevallen 1 keer op hoofd en 1 keer op heup.

ja klopt, dat kan wel echt een verschil maken. ik heb het geluk dat ik van mezelf goed val, maar bijvoorbeeld een vriendin van is echt maar weinig gevallen maar had 1 keer een gebroken elleboog en 1 keer een hersenschudding.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:25

Nikka schreef:
Gelukkig is je moeder wijzer. Even voor het beeld:

De meest voorkomende paardrijblessures die op een SEH-afdeling behandeld worden, zijn blessures aan de armen (40%). Daarbij gaat het vaak om fracturen, zoals polsfracturen (5%), sleutelbeenfracturen (5%) of fracturen aan hand of vinger (6%). Bij 13% is er sprake van hoofdletsel, waarvan jaarlijks zestig gevallen met als ernstig ingeschat hersenletsel. Hersenletsel is ook de belangrijkste doodsoorzaak bij paardrijden. Opvallend is het grote aandeel blessures aan de romp (17%) en daarbij vooral een betrekkelijk hoog aantal (2%, 200) gevallen met ernstig ingeschat letsel aan de wervelkolom.

Zowel hersenletsel als letsel aan de wervelkolom vormen het grootste risico op zeer ernstig letsel bij paardensport. Bij elk paard kunnen ongelukken voorkomen, jong of oud. Het blijven gewoon dieren en daardoor ook onvoorspelbaar. Een cap is ter voorkoming van hersenletsel en een BP ter voorkoming van rugletsel en schade aan vitale organen. Dus dat verschil kan een BP maken.

En TS je kan heel vaak sorry in een post zeggen en toch onbeschoft zijn ;)

Kijk dat zegt mij meer dan welke sport het gevaarlijkste is. Het is echt niet de bedoeling onbeschoft te zijn. Maar dit wist ik bijvoorbeeld nog niet en dat het gevaarlijk is dat weet ik al lang. In ieder geval Bedankt voor deze info.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:26

__Marloes schreef:
En wist jij dat de paardensport de meest dodelijkste sport is? Daar gebeuren in verhouding veel meer dodelijke ongelukken mee dan in bv motor of autosport. Dus ja, het is gewoon tijd dat ze de paardensport veiliger gaan maken. Hier is niets "tuttigs" aan. Ik vind het zo'n bullshit om te zeggen dat dat vroeger ook niet was dus het nu zogenaamd ook niet hoeft. Ben blij dat ze er verder in aan het ontwikkelen zijn, zo zijn er al veel minder ernstige ongevallen.

Ts: kijk eens naar een dure BP. Geen planken, maar een hows racesafe. Zo'n ding is zn geld waard, probeer maar eens een dealtje met je moeder te maken.

laat mij maar eens zien dan die cijfers dat het de gevaarlijkste sport is :)[/quote]
http://sport.infonu.nl/diversen/102769- ... orten.html

Hier staan nog meer interesante cijfers in. Tuurlijk is het nog veiliger om niet op het paard te stappen voor het geval dat er iets gebeurt, moeten we dan ook maar niet uit bed stappen voor het geval er iets gebeurt? Onee, zelfs dan zou het huis in kunnen storten. Tuurlijk met alles wat je doet heb je een risico, maar dan nog vind ik dat je jezelf zo zou moeten kunnen kleden oid zodat je eventueel blijvend letsel zou kunnen voorkomen.

Ik zie dat Nikka ook met een mooi lijstje is gekomen, interessant :)[/quote]

Dat is waar. Ik denk er heus wel over na. En waarschijnlijk hebben wij het geld niet voor een hows racesafe. En ik rij dus liever niet zoals andere en ik zelf aan hebben ervaren met een plank. Maar ik heb hier dus al veel meer aan :) Bedankt. Dat zegt meer dan dat het de gevaarlijkste sport is of niet. snap je

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:42

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:45

En goede bp's beschermen je sleutelbeen ook nog eens ;)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:46

Oke ja die prijs is al beter betaalbaar. Thanks :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:01

Een bp met flexiblocks zit echt niet verkeerd hoor, mits deze goed past natuurlijk. Die harde bp's die zitten idd voor geen meter.

Ik rij zelf met deze http://www.daisypaardenshop.nl/a-256999 ... lt-101154/ en zit me echt niet in de weg hoor. Tuurlijk zitten ze de 1e paar keer was minder soepel, maar hoe vaker je ze draag hoe meer ze naar je lijf vormen en beter gaan zitten.

De verhalen die je hoord van bv gebroken sleutelbeen is negen van de tien keer door een niet goed passende bp.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:45

Door mijn rugproblemen draag ik ook vaak een bodyprotector, met springen eigenlijk altijd. :o Ik vond het eerst ook vervelend maar heb nu een duurdere gekregen welke ook veel fijner zit. Verder is het een kwestie van wennen, ik ben er erg blij mee want het geeft mijn rug steun en het beschermt mij ook nog. :)

Edit; Ik heb de bodyprotector die je ziet via de link in de post boven mij.