onhandelbare shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:39

Yinnar schreef:
Wow, wat een adviezen aan een onervaren persoon als TS. Slaan, trappen...arm beest. Staat 2-3 weken binnen met een energie van hier tot tokyo in zijn lijf en heeft waarschijnlijk nooit geleerd wat de grenzen zijn dus natuurlijk knal er maar boven op. Ja, dat gaat vast werken.:n Kom even langs bij mij dan zie het levende bewijs van slaan en schoppen. In en in triest.

Ik heb 3 hengsten. Een welsh en twee bijna jaarling shetten. De welsh is inmiddels 8 en een enorme braverik. Ik heb hem nooit geschopt of geslagen en hij heeft behoorlijk wat streken gehad in het begin. Ik zou dat overigens ook nooit kunnen zoals een kudde of soortgenoot het doet want ik zal nooit op het juiste moment kunnen straffen en niet de juiste lichaamstaal kunnen uitstralen.

De twee bijna jaarlinghengsten beginnen nu streken te vertonen. Worden ze vervelend en het gedrag voor mij onacceptabel stuur ik ze weg. Mijn ruimte hun ruimte. Joined up raad ik ook ten zeerste af als je hier geen verstand van hebt. Ga met hem aan het werk aan een leadrope, wandelen of wat dan ook en leer hem wat jouw ruimte is. Jij laat hem toe in jouw ruimte als jij dat wilt, dus als hij braaf is. Is hij vervelend dan stuur je hem weg uit jouw ruimte.

Ik neem even het voorbeeld van de hengsten omdat het vaak enorme blagen kunnen zijn waar je wel tijdig wat mee moet.

Slaan en schoppen is m.i. niet de oplossing. Hier is vast wat meer aan de hand. Het opstallen is al één probleem. De hulp van een deskundige inschakelen is de beste optie. Anders lekker zo snel mogelijk op het land gooien en laten staan tot je wel deskundige hulp hebt.

wat doe jij op het moment dat een pony op je rug springt dan, blijf je staan en ga je ze wegsturen? ik denk niet dat dat gaat werken, mischien bij minder heftige gevallen als deze pony wel. en tuurlijk geef je geen trap als een pony net te ver in je persoonlijke ruimte komt of naar je dreigt. maar als hij echt op je springt en hij trapt naar je gaat hij toch echt te ver en heeft hij een opdonder nodig.
ik denk ook dat de ts professionele hulp nodig heeft, maar zolang die er niet is zou ze het toch zelf moeten doen. ze moet langs die pony om bij de andere pony te komen, en ze gaat toch niet zich elke dag laten trappen en bijten als ze daar langs komt..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:54

minajtje schreef:
wat doe jij op het moment dat een pony op je rug springt dan, blijf je staan en ga je ze wegsturen? ik denk niet dat dat gaat werken, mischien bij minder heftige gevallen als deze pony wel. en tuurlijk geef je geen trap als een pony net te ver in je persoonlijke ruimte komt of naar je dreigt. maar als hij echt op je springt en hij trapt naar je gaat hij toch echt te ver en heeft hij een opdonder nodig.
ik denk ook dat de ts professionele hulp nodig heeft, maar zolang die er niet is zou ze het toch zelf moeten doen. ze moet langs die pony om bij de andere pony te komen, en ze gaat toch niet zich elke dag laten trappen en bijten als ze daar langs komt..

Ik zou ervoor zorgen dat hij niet meer op mijn rug springt. Is het je eenmaal overkomen moet je hem die kans niet nog eens geven dus atijd zorgen dat je hem ziet als je met hem bezig bent.(al is het vanuit je ooghoeken) En geloof me het werkt. Ik ben voorzichtig met advies geven. Wij hier kennen de actuele situatie niet. We gaan uit van het verhaal van TS. Dus om nou direct te adviseren om dat beest een oplawaai te geven vind ik nogal wat. Waarom doet hij het? Dat weten we niet. Het slaan kan ook averechts werken. Ben je nog verder van huis. Ik zeg werken met een leadrope. Die is 3 meter en als je weet om te gaan met een leadrope kan je veel op een paardvriendelijke manier bereiken. Als onervaren persoon als TS maar wat doen en advies opvolgen om het dier te slaan is imo niet de oplossing. Dus deskundige hulp is echt gewenst en anders lekker met rust laten. Niet maar wat aanmodderen. Dat kan meer kwaad dan goed doen in deze kwestie.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:33

veradj16 dat groene hekje en de pallet zet ik voor de bakdeur mij hij duwt het gewoon omver zodat hij de bak uit kan.
hopelijk word de bak gewoon snel gemaakt dat ie inderdaad weer lekker naar buiten kan.
longeren doet ie 3 rondjes goed en dan trekt ie mij door de hele bak.

pff lastig

sanniejj

Re: onhandelbare shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:40

wat is ts?? zie dit steeds terug komen??
maar het komt nu net over alsof ik totaal geen ervaring met paarden heb.
ik ben vanaf men 12e al bezig met paarden.
maar hier weet ik gewoon even geen raad mee.
En tuurlijk weet ik dat de shet zo snel mogelijk weer lekker naar buiten moet.
vind het zelfs al schandalig dat sommige paarden maar een paar uur buiten staan, of juist helemaal niet!
maar mijn punt is ook, verzorg deze paardjes nog niet zo lang, dus vind het moeilijk om nu tegen de eigenaresse te gaan zeggen dat is niet goed, daar moet wat aan gedaan worden.
denkt de eigenaresse ook van je verzorgt men paarden net en nu heb je al commentaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:49

Het ligt er aan hoe je het brengt. Ik sta als eigenaar best open voor opbouwend commentaar van bijrijdsters, mits het normaal gebracht wordt. Als je eens in een open gesprek met haar gaat over dat de shet zich zo misdraagt en wat jullie/jij eraan kan doen. Dan kun je aangeven dat je denkt dat hij veel te veel energie over heeft omdat hij nu enkel op stal staat. Is hij nog hengst trouwens? Kon dat zo snel nergens terug vinden.

En ts is topicstarter, dat ben jij in dit geval dus.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:01

daar heb je gelijk in..
De shet is geen hengst meer.
weer wat bij geleerd vandaag :)

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:25

daarom moet je de hekjes met halstertouwen vastmaken dat doet de andere verzorger ook gwn en bij haar is die dan ook heel braaf hij kan dan lekker rennen en al zijn energie kwijt raken .

over het longeren doe hem dan maar 3 rondjes longeren en daarna heel goed belonen . gaat vanzelf wel beter, ik kon hem toen ik er een tijdje mee bezig ben geweest ook al best lang longeren zonder dat hij raar deed . kleine stapjes maken . en niet alles in 1 keer goed willen hebben

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:27

zo erg is hij nou ook weer niet maar je moet hem goed benaderen op een positieve manier en niet alleen maar slaan en denken van gvd waarom bijt die alleen maar maar probeer leuke dingen met hem te doen :)

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 21:59

ik sla hem niet alleen maar.
probeer juist leuke dingen met hem te doen.
Maar het word me wel behoorlijk moeilijk gemaakt.
en de 1e keer dat ik kwam kijken ging hij gewoon met de andere paarden de wei in.
dus hij kan nu ongeveer 3/4 weken niet naar buiten.
en ja dat is niet goed!
daarom probeer ik juist dingen met hem te doen, maar als ik heel de bak door gesleurd word, en hij springt op men rug. en als ik bijna 2 achterbenen in men buik krijg, terwijl ik de haf op stal zet vind ik dat niet normaal. ik deed namelijk niks!
vandaar dit topic voor TIPS..

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:25

maar hij kan nu wel de bak in als je de hekjes gewoon vast maakt

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:29

ik zal het eens proberen.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:39

Ik heb een shetje die nog erger is :( hij bijt en valt aan :s ik heb dit kunnen verbeteren door grondwerk (: elke dag gewoon hetzelfde ritueel volgen en goed oefenen, en inderdaad, heel veel geduld... dat is wat ik denk hoe je het kan oplossen (:

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:15

en wat voor grondwerk oefeningen doe je dan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:23

Je blijft maar vragen stellen, en steeds een beetje het probleem opnieuw bespreken maar op een andere manier.
Je kan dit echt niet oplossen door enkel hier tips te vragen, echt niet, het zal er alleen maar erger mee worden.
Je moet les nemen , das het enige dat je kan helpen.
Je lukt er blijkbaar wel in, vele pagina's vol te krijgen op dit topic, maar dit is eigenlijk zinloos op deze manier.
neem les, of blijf bij dat beest vandaan.

sanniejj schreef:
en wat voor grondwerk oefeningen doe je dan?

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:26

het klinkt een beetje alsof je bang voor hem bent is dat zo ?

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:40

misschien is het toch de beste tip het met de eigenaresse te overleggen zij kent de pony het beste en kan je de beste tips geven hiermee omtegaan.

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:18

Ik zou beginnen met heel streng en consequent zijn..

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:40

:P :P
Depende schreef:
Ik weet niet hoor maar wat is er als staleigenaar belangrijker dan het welzijn van de dieren waar je verantwoordelijk voor bent. De staleigenaar voldoet nu niet eens aan de welzijnsnormen die gelden voor paarden, namelijk 4 uur per dag vrij kunnen bewegen. Dat het 2 dagen kan duren ca va, maar 3 weken nee.

Jij kan er weinig aan veranderen dat besef ik ook wel, maar ik zou het als eigenaar (ja jij bent verzorger) niet accepteren. Maar zeggen tegen de beste man of vrouw, 'he hoe staat het ervoor met het stroomapparaat, kan ik je (vul willekeurige dag in) ergens mee helpen?' lijkt mij een kleine moeite voor je verzorgpony.

om hier op terug te komen.
De stal eigenaar heeft prima zijn werk gedaan hij zou het stroomdraad halen en eigenaresse het schikapparaat.
het draad was er het appartaat niet.

Inmiddels is er een oplossing de shet en binnenkort de haf zijn verplaats naar een plek waar hij nu 24 u perdag buitenstaat.

sandra ben je inmiddels wel met de eigenaresse gaan praten?

veder houd ik me er buiten :P

groetjes