Yinnar schreef:Wow, wat een adviezen aan een onervaren persoon als TS. Slaan, trappen...arm beest. Staat 2-3 weken binnen met een energie van hier tot tokyo in zijn lijf en heeft waarschijnlijk nooit geleerd wat de grenzen zijn dus natuurlijk knal er maar boven op. Ja, dat gaat vast werken.Kom even langs bij mij dan zie het levende bewijs van slaan en schoppen. In en in triest.
Ik heb 3 hengsten. Een welsh en twee bijna jaarling shetten. De welsh is inmiddels 8 en een enorme braverik. Ik heb hem nooit geschopt of geslagen en hij heeft behoorlijk wat streken gehad in het begin. Ik zou dat overigens ook nooit kunnen zoals een kudde of soortgenoot het doet want ik zal nooit op het juiste moment kunnen straffen en niet de juiste lichaamstaal kunnen uitstralen.
De twee bijna jaarlinghengsten beginnen nu streken te vertonen. Worden ze vervelend en het gedrag voor mij onacceptabel stuur ik ze weg. Mijn ruimte hun ruimte. Joined up raad ik ook ten zeerste af als je hier geen verstand van hebt. Ga met hem aan het werk aan een leadrope, wandelen of wat dan ook en leer hem wat jouw ruimte is. Jij laat hem toe in jouw ruimte als jij dat wilt, dus als hij braaf is. Is hij vervelend dan stuur je hem weg uit jouw ruimte.
Ik neem even het voorbeeld van de hengsten omdat het vaak enorme blagen kunnen zijn waar je wel tijdig wat mee moet.
Slaan en schoppen is m.i. niet de oplossing. Hier is vast wat meer aan de hand. Het opstallen is al één probleem. De hulp van een deskundige inschakelen is de beste optie. Anders lekker zo snel mogelijk op het land gooien en laten staan tot je wel deskundige hulp hebt.
wat doe jij op het moment dat een pony op je rug springt dan, blijf je staan en ga je ze wegsturen? ik denk niet dat dat gaat werken, mischien bij minder heftige gevallen als deze pony wel. en tuurlijk geef je geen trap als een pony net te ver in je persoonlijke ruimte komt of naar je dreigt. maar als hij echt op je springt en hij trapt naar je gaat hij toch echt te ver en heeft hij een opdonder nodig.
ik denk ook dat de ts professionele hulp nodig heeft, maar zolang die er niet is zou ze het toch zelf moeten doen. ze moet langs die pony om bij de andere pony te komen, en ze gaat toch niet zich elke dag laten trappen en bijten als ze daar langs komt..
Kom even langs bij mij dan zie het levende bewijs van slaan en schoppen. In en in triest.
hij bijt en valt aan :s ik heb dit kunnen verbeteren door grondwerk (: elke dag gewoon hetzelfde ritueel volgen en goed oefenen, en inderdaad, heel veel geduld... dat is wat ik denk hoe je het kan oplossen (: