Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:42

Nee zeker geen waterbak hij is heel goed gedreineerd gelukkig, maar goed vandaag was hij net te hard om in te rijden, ze heeft lekker de hele dag in de bak gestaan. Was niet glad alleen hard gelukkig.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:22

En jawel, het is weer zover! Ik ga zo de stallen doen gooi ze ff de wei op en als ze bij het hek staan wachten gaan ze heerlijk warm naar binnen met een plak hooi en water. :brr:

Geryon

Re: Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:19

Ja pff.. En meteen hartstikke glad! Ben al een paar dagen niet wezen rijden.. Maar ze staan geloof ik wel buiten!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:02

Ik heb ook al een paar dagen niet gereden.. Ik geloof ook dat de mijne wel buitenkomt, hoop ik tenminste. Anders kunnen we helemaal spoken als de bak weer rijbaar is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:10

Huh, jullie weten niet zeker of jullie paarden buiten staan?

Hier gelukkig geen last van gladheid of sneeuw. Vandaag even een buitenritje gemaakt, wel alleen maar gestapt. Alles is wel keihard.. Denk morgen even een paar rondjes stappen in de bak :) En verder staat m'n paard 24/7 buiten in een weiland met schuilstal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:12

Hier lopen ze de hele dag in de bak. Als die heel erg bevroren is, blijven ze in hun stal. Maar toen ik vandaag even langs ging zag ik hem buiten lopen dus is goed :D

Waar woon jij dan? Die van mij kan ik echt niet weg halen bij de stallen! Heel glad sneeuw..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:16

Ah oké, gelukkig maar! :) Is zo zonde als ze er niet uit kunnen. Wordt er niet gestrooid op de gladde plekken?

Ik woon in Friesland. In het noorden voor zover ik weet (nog) geen sneeuw.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:23

Ik ga dit topic even volgen. Heb Siem 2 weken geleden laten beslaan (voor en achter) heb nu al spijt want hij heeft nu wel last van klompen.

Iemand tips hoe ik deze best verwijder en wat ik er tegen kan doen, buiten ijzers laten weg halen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:27

Sneeuwringen. Die zijn los in te zetten in bestaande ijzers. Of nog handiger, tijdens het beslaan al rubberen sneeuwringen er tussen laten zetten.

Dat heeft Tweety ook, en werkt goed. Het is geen 100% oplossing, sneeuw blijft onhandig. Maar als er een klomp ontstaat, is hij die ook razendsnel weer kwijt. In een drafje ongeveer iedere 30 meter vliegt er een klomp af, en loopt hij dus weer met een leeg ijzer. Eigenlihk nog voordat de klomp zo groot is dat hij er last van krijgt. Hij loopt dan ook behoorlijk zeker door de sneeuw. Tweety heeft met zijn ijzers minder last van klompen onder zijn voeten dan zijn weidemaatjes die ijzerloos staan.

Edit: zie voor een voorbeeldfoto de eerste pagina van dit topic.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:34

Bij ons wordt niet gestrooid.. Woonwagenkamp, misschien daarom.. Terwijl het hier gewoon normaal is, maargoed :P

Ik verwijder het altijd met een hoevenkrabber. En als ik rijd met sneeuw doe ik ervoor wat vet op de ijzers, werkt ook wat!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:11

's ochtends komt hij in de stampmolen en 's middags rij ik hem. Met sneeuwringen en stiften kan ik gewoon rijden in de bak, draf en galop gaat het best. Ik heb er zelf alleen niet zoveel lol in, al dat werk wat er bij komt kijken. Maar mag niet klagen, ik kan nog steeds rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:13

Ik moet zeggen dat ik nu ook niet rijd ookal kan het misschien wel. Ik ben zo'n koukleum dat het me gewoon pijn doet, deze temperaturen.. Niet fijn :n Blijf liever binnen. Vindt paard vast ook niet erg!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:51

Een flinke lik hoefvet helpt ook al veel tegen ijsklompen. Niet alles, maar het helpt wel al.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:02

Nou...... ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit echt effect heb gemerkt van het smeren van vet.
Sneeuwbeslag is eigenlijk het enige wat echt helpt volgens mij.

Gelukkig zijn mijn huidige paardjes ijzerloos( dat scheelt een hoop getob) én gaan ze gewoon elke dag de wei in ( met nu er sneeuw ligt ook voldoende hooi.... maar gras onder de sneeuw vandaan scharrelen is toch veruit favoriet!)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:41

Mijn paard heeft gelukkig geen last van sneeuwklompjes (tot nu toe), maar gisteren wilde ik hem uit de paddock halen en maakte het stroomdraadje dus los. Hij loopt altijd recht achter me aan en op een gegeven moment hoorde ik wat en keek om: lag die daar op zijn knieën op de grond , arm ding -O-

Glad is het dus zeker wel..

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:45

Hier is het gelukkig niet glad. Ik heb de paarden vandaag de hele dag in het land waar wel een laagje sneeuw ligt. Rijden kan niet want de bak ik niet vlak en bevroren.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:09

Ik heb gister avond lekker veel hooi gegeven een speciekuip vol water gedaan en om 11 uur heb ik ze naar buiten gedaan straks lekker het bos in en een beetje rond stappen. Alsnog lekker voor de afwisseling, daarna lekker warm op stal!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:23

Ik heb ook al een week niet gereden. Paard staat zonder ijzers en komt wel elke dag een paar uurtjes buiten, maar ik merk dat hij niet veel meer doet dan stappen. Daarom maar eventjes niet rijden tot het weer warmer wordt.. Baal er wel van, heb een enorm stijf paard dus ik weet nu al dat we veel stappen zullen terug zetten :(

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:27

Zo, stallen gedaan, paardje in de stapmolen geweest. Nu even wat anders doen, en vanmiddag met de paarden het bos in, zo leuk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:30

Hier ook nog steeds niet gereden!

Gister toen de sneeuw nog van de wegen af was wel even gewandeld. Maar hij wilde meteen terug :')

Leuk het bos in, lijkt me mooi!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:33

Heb gelukkig beschikking over een binnenbak maar moet dan wel de weg oversteken. Het erf van de boer is altijd schoon, de weg wordt gestrooid en het terrein van de vereniging is in principe 'schoon'. Ik ga zo richting stal en als er toch nog sneeuw ligt dan doe ik stiften onder ;)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:41

ik wou dat wij ook wat konden op stal,.. maar helaas is het erf glad, het pad naar de weg helemaal en de gewone binnenwegen ook vol sneeuw. moest eigenlijk naar de smid maar heb dat maar afgezegd. met de trailer weg is ook gevaarlijk. ik baal wel mega, hij is donderdag behandeld in De Bilt (problemen SI gewricht/bekken/rug) en hij moet eigenlijk juist bewegen maar vierkant op ijzers, erf en bak vol sneeuw, durf niet goed. Of zouden jullie het wel doen, evt stiften in?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:47

Als de ondergrond te doen is zou je stiften onder kunnen doen. Maar als de ondergrond zo bevroren is zal ik het niet aandurven.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:06

ik heb de laatste keer bij de smid van die hele platte stiften gekregen, misschien kun je daarmee op het erf rondlopen (gewoon bestraat en hard)? Ik weet het eigenlijk niet omdat ik die nog nooit gebruikt heb. Heb de kliniek maar even gemaild,.. vind dit wel eng zo, vooral als de sneeuw al platgereden is,.. dan wil ik het helemaal niet eigenlijk ;-)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:03

ff teruggelezen... ik heb wideapuntjes vd smid. draai je die met dezelfde sleutel in als normale stiften?