Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:26

Een mijn inziens veel groter probleem dan eventuele vriendjes politiek is het verschil in kwaliteit van de juryleden. Ik kan het namelijk niet goed bevatten dat op bijv. kampioenschappen soms bijna 30 punten verschil tussen 2 verschillende juryleden voor dezelfde proef/combinatie kan zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:26

Gulpje schreef:
Geen vriendjespolitiek maar beter gezegd afschuifpolitiek..... Kijk nou eens NIET naar wat anderen krijgen of hoe anderen rijden, investeer in je EIGEN rijden zodat de jury's niet meer om je heen kunnen. Dat eeuwige gemier en zoeken naar excuses, met die instelling kom je nooit ver.

_/-\o_

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:29

The_Stig schreef:
Een mijn inziens veel groter probleem dan eventuele vriendjes politiek is het verschil in kwaliteit van de juryleden. Ik kan het namelijk niet goed bevatten dat op bijv. kampioenschappen soms bijna 30 punten verschil tussen 2 verschillende juryleden voor dezelfde proef/combinatie kan zitten.

De ene jury hoeft maar 1 punt per onderdeel te verschillen en je zit al op 30 punten. Ze hebben beiden ook niet hetzelfde uitzicht.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:30

Gulpje schreef:
Geen vriendjespolitiek maar beter gezegd afschuifpolitiek..... Kijk nou eens NIET naar wat anderen krijgen of hoe anderen rijden, investeer in je EIGEN rijden zodat de jury's niet meer om je heen kunnen. Dat eeuwige gemier en zoeken naar excuses, met die instelling kom je nooit ver.

+:)+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:33

Helemaal mee eens Gulp!!
Overigens zijn niet alleen rassenwedstrijden een probleem sommige verenigingen staan ook bekend om hele lieve juryleden met als gevolg dat je ruiters hebt die alleen nog daar starten.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:35

Rhodos schreef:
The_Stig schreef:

De ene jury hoeft maar 1 punt per onderdeel te verschillen en je zit al op 30 punten. Ze hebben beiden ook niet hetzelfde uitzicht.

Dan zou je het verschil over het hele deelnemersveld in die klasse moeten zien. Niet bij een paar combinaties.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:36

Katja schreef:
Helemaal mee eens Gulp!!
Overigens zijn niet alleen rassenwedstrijden een probleem sommige verenigingen staan ook bekend om hele lieve juryleden met als gevolg dat je ruiters hebt die alleen nog daar starten.

Zo hoorde ik eens van een ex-stalgenootje die geen Helder Licht was het volgende. Ik vertelde dat ik de zondag ervoor bij m'n M1-debuut twee punten had en 1x eerste was op de Gooische Jachtvereeniging. Ze antwoordde: Ja maar daar houden ze dan ook van Friezen he? }>

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:41

Waarom is de dressuur subjectief als er opleidingen tot jury zijn?
Waarom is het nog steeds ok als een paard achter de hand loopt (lijkt nageeflijk maar is het niet)?
Waarom motiveren KNHS juryleden hun punten zoveel minder dan FNRS juryleden?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:50

sanne1221 schreef:
Waarom is de dressuur subjectief als er opleidingen tot jury zijn?
Waarom is het nog steeds ok als een paard achter de hand loopt (lijkt nageeflijk maar is het niet)?
Waarom motiveren KNHS juryleden hun punten zoveel minder dan FNRS juryleden?

Waarom generaliseer jij?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:04

Ik vind het erg kinderachtig en onsportief om jury's te beschuldigen van vriendjes politiek. geef jezelf gewoon een schop onder je kont en ga beter rijden!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:05

@The_Stig: ik zeg ook niet dat het altijd door het uitzicht komt maar ik kan het me wel voorstellen. Zeker als het een combinatie is die een beetje in het grijze gebied rijdt van wel/niet voldoende of wel/niet goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:08

The_Stig schreef:
Dan zou je het verschil over het hele deelnemersveld in die klasse moeten zien. Niet bij een paar combinaties.
Dat is niet waar. Een jury kan over een bepaald probleem van een combinatie vallen terwijl de ander daar minder moeite mee heeft. Mijn jonge paard had nog wat moeite om op lengte te blijven, tijdens de regio was er één jury die daar erg over viel. Scheelt zomaar twintig punten maar als je het protocol leest is het wel begrijpelijk waar het verschil vandaan komt.
Daarbij kan een jury die bij H of M zit veel beter zien dat een paard scheef is wat ook heel veel punten kan schelen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:09

Tja het zijn mensen... en ze zullen best wel eens beïnvloed worden door dingen die niet erbij horen. Maar ruiters stoken elkaar ook op... ik kreeg eens 179 punten in de ring... naar mijn mening helemaal terecht..en van andere wedstrijdruiters hoor ik dan alleen... wat flauw van die jury dat hij daar geen 180 van maakt... ehhh.. ik vond het terecht het commentaar was onderbouwd... en tja dan kwam ik dus uit op 179.

Natuurlijk heb ik weleens mij vraagtekens hoe een jury tot zijn punten is gekomen... of heb ik het idee dat mijn ouwe kleine knollie achter wordt gesteld bij al die grote jonge dressuurgoden... maar dat is meer eigen onzekerheid verbloemen ;)

Hoe beter ik ga rijden hoe beter mijn punten klopt tot nu toe nog steeds... ;)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:11

Zelf heb ik helaas ook wel een aantal gevallen gezien van bijvoorbeeld juryleden die extreem hoge punten gaf aan de dochter van collega. Ze werd vervolgens ook dik eerste. (Dit was overigens niet in mijn klasse dus geen excuus dat ik geen eerste werd)

Daarintegen zal ik zeker niet alle juryleden over 1 kam scheren. Ik heb nu 6 wedstrijden met mijn fries gereden en wat er dan op mijn protocollen stond, daar kan ik mij zeker in vinden. Onderdelen die ik gewoon niet netjes (Slordig!!) gereden heb krijg ik dan een 4 of een 5 voor, maar daarnaast werd ook gewoon een 8 gegeven als iets wel heel goed was. Ook zat op 1 proef na alle proeven samen met minimaal 1 of zelfs 2 andere friezen bij de eerste 3. Dit van soms grote groepen. Deze ruiters hebben dan gewoon goed gereden. Ik stoor mij wel aan sommige! ruiters met koudbloeden die altijd lopen te zeuren over de jury. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk...

Ik heb mij afgelopen maand ook helemaal gek laten maken. Ik keek op de startlijst en zag mijn jury erop staan. Van andere wedstrijdruiters had ik gehoord dat ze echt heel streng was en bijna geen winst gaf. Ook kreeg iemand een verliespunt bij haar. Ik moest nog 1 punt in de L1 rijden dus voor mij was het heel belangrijk dat ik die haalde. Ik was echt super zenuwachtig terwijl ik dat normaal echt niet zo erg ben. Wat bleek: 2 ruime winstpunten en een 2e prijs. Ik heb tegen mijzelf gezegd dat ik nu echt ga stoppen met die onzin te denken. Ik ga gewoon rijden. Ik doe dit voor mezelf en moet niet meer zo om me heen kijken.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:12

Ik vind dit een onderwerp wat tot eeuwige discussies kan leiden.
Zelf ben ik alleen wedstrijdruiter en kan me soms ook iriteren aan juryleden die niet volgens het juryprotecol jureren. Ik denk altijd maar aan m'n eigen gevoel over de gereden proef en vergeet het oordeel van de jury weer snel als het niet klopt met mijn gevoel.

Mijn zusje daarentegen, kon zich hier ook mateloos aan iriteren en heeft het heft in eigen handen genomen en is zelf de cursus gaan volgen. Zij wilde hiermee het goede voorbeeld geven. Ze is inmiddels M jury en ziet het nu dus ook vanaf de 'jurykant'. Ik ga regelmatig met haar mee schrijven en dan pas merk je dat er altijd wel mensen zijn die kritiek hebben. Het is en blijft een jurysport.

Maar wat ik niet kan begrijpen, is dat secretariaten dit soort juryleden vragen. Ik heb het dan met name over juryleden die complete rubrieken winstpunten uitdelen. Wat heeft een ruiter daar nou aan? Op een volgende wedstrijd wordt ie bij wijze van spreken met 160 punten naar huis gestuurd.
Ik doe zelf het wedstrijdsecretariaat van onze vereniging en als ik zie (ik heb continu zicht op de wedstrijdring) dat een jury 'raar' (lees: hele rubrieken winstpunten of partijdig) jureert, vraag ik die jury een volgende keer niet meer.
En een jury die zijn/haar klanten jureert hoort dit aan te geven bij het secretariaat zodat er geschoven kan worden naar een andere rubriek. Vaak ken ik de juryleden redelijk en weet ik zelf al dat hij/zij lesklanten heeft die meerijden, dan verplaats ik de jury vooraf al naar een andere rubriek.

Ik wil hiermee dus alleen maar aangeven dat je het vanuit 3 oogpunten moet zien: jury, ruiter en secretariaat en dan valt het niet mee om het voor iedereen goed te doen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:13

Katja schreef:
Ik vraag me toch af waar alle mensen die oneerlijke juryleden vinden. Ik rijd al heel wat jaren mee in veel verschillende klassen en met springpaarden, dressuurpaarden, friezen, bonten en noem maar op en ik heb in al die jaren zelden een jurering gehad die ik niet begreep. Kan toch niet zo zijn dat ik al die honderden keren geluk heb gehad?

Ik kan mezelf er ook meestal in vinden, maar je hebt 1 of 2 x per jaar zo'n jury waar je je vraagtekens bij zet :o

Ik had van de zomer op de finaledag van de Brabantse Kampioenschappen in het M1
maar liefst 25 punten verschil voor dezelfde proef!
Bij de ene jury stond ik als 2e en bij de ander 2e laatste, terwijl het een foutloze nette proef was.
Dus dan zet ik mijn vraagtekens...zou niet moeten kunnen op de kampioenschappen!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:17

Katja schreef:
The_Stig schreef:
Dat is niet waar. Een jury kan over een bepaald probleem van een combinatie vallen terwijl de ander daar minder moeite mee heeft. Mijn jonge paard had nog wat moeite om op lengte te blijven, tijdens de regio was er één jury die daar erg over viel. Scheelt zomaar twintig punten maar als je het protocol leest is het wel begrijpelijk waar het verschil vandaan komt.
Daarbij kan een jury die bij H of M zit veel beter zien dat een paard scheef is wat ook heel veel punten kan schelen.

En dat is nu juist het probleem, het niet op één lijn zitten waar we wel en niet over vallen en willen zien.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:21

Het is geen sport waarbij een vast protocol is. Een paard wat te kort in de hals loopt kan toch door het lijf zijn en daardoor kan er puntenverschil ontstaan. Als ruiter heb je dat voor een gedeelte zelf in de hand als je zorgt dat je paard aan alle onderdelen voldoet dan ben je niet afhankelijk van de interpretatie van een jury.

listiglistje schreef:
Ik had van de zomer op de finaledag van de Brabantse Kampioenschappen in het M1
maar liefst 25 punten verschil voor dezelfde proef!
Bij de ene jury stond ik als 2e en bij de ander 2e laatste, terwijl het een foutloze nette proef was.
Dus dan zet ik mijn vraagtekens...zou niet moeten kunnen op de kampioenschappen!
Ik had dit jaar ook net de pech dat de enige jury van dit jaar die ik niet begreep op de Hippiade zat. Jammer maar helaas.
Ik ontken ook echt niet dat er af en toe iemand tussen zit die een foutje maakt maar ik kan slecht tegen mensen die maar roepen dat juryleden oneerlijk zijn.

25 punten klinkt veel maar misschien ligt de waarheid in het midden en was de ene net wat te hoog en de andere wat te laag.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:36

Gulpje schreef:
En wb rassenwedstrijden, ik vind wél dat daar in t algemeen hoger wordt gepunt dan gemiddeld. En de mensen die daar ineens enorme punten rijden terwijl ze normaal gesproken bij lange na geen winst rijden moeten dat ook wel weten van zichzelf, toch?

Ik ben ook weleens gevraagd om op rassenwedstrijden te jureren. Vooral bij Friezen. Er is me nooit gevraagd om daar extra soepel te jureren. Dus het komt niet van de organisatie uit.
Ik heb ook niet het idee dat ik speciaal gevraagd wordt omdat ik bijvoorbeeld Friezen-minded zou zijn. Ze worden gewoon gepunt zoals ze normaal ook gepunt zouden worden op een 'gewone' wedstrijd.

Maar ik geef wel eerlijk toe dat ik weleens uitslagen heb gezien van een rassenwedstrijd waarbij ik dan combinaties zag staan die normaal nooit een wp rijden en daar opeens wel 2 wp in 1 proef hadden. Misschien heeft dat niks met vriendjespolitiek te maken maar zit de jury op dat moment op een andere manier te jureren? Haflingers met mekaar vergelijken bijvoorbeeld.
Dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten, maar misschien wel een verklaring voor de hogere punten?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:42

Afbeelding

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:56

_coquette_ schreef:

Ja, zo is het echt!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:58

lizzy1 schreef:
_coquette_ schreef:

Ja, zo is het echt!

Die hebben wij op stal opgehangen, nadat iedereen aan het zeuren was dat het aan de jury lag!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:59

Maar voor velen is het natuurlijk veel makkelijker om de schuld niet bij hun eigen rijderij te zoeken!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 15:06

gr_roos schreef:
Ik vind het erg kinderachtig en onsportief om jury's te beschuldigen van vriendjes politiek. geef jezelf gewoon een schop onder je kont en ga beter rijden!!

Wie ben jij om mijn rijstijl te beoordelen?

:*

Maar dankje!

Ik rijd voor mijn gevoel laatst echt drama. Toch ziet het er top uit, aldus de juryleden en hun commentaar en punten die ik krijgen + prijzen. Wacht maar totdat ik voor mijn gevoel ook nog goed zit. :x O:)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:28

Is er een leeftijdsgrens of keuring verbonden aan een jury?
Ik heb eens geschreven bij een "oudere"heer in het Z2 en hij gaf standaard 7s voor wissels.
Toen ik "ondoordacht" (hart op de tong) zei dat die wissel in tweeen was, zei hij: O doe maar een 5....
Tja toen heb ik verder mijn mond maar gehouden en me geschaamd dat ik wat gezegd had.
Ik heb me ook wel eens dingen afgevraagt, maar het blijft een sport van smaak denk ik.
Ik heb vaak te hoge punten gekregen en ws net zo vaak te laag.... Ik heb mezelf aangeleerd om meer waarde te hechten aan mijn gevoel en mening van instructie... *en die is streng zat := *
Als je er niet tegen kunt, kan je beter niet starten.