Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
).
caroline_max schreef:Op je eigen erf kun je doen wat je wilt, zolang het paard niet opde weg komt. Al zou ik mijn paarden los willen laten lopen op ons erf, dat mag.
En nee, deze menner kan niet geweerd worden van betreffend pad, omdat het ook de toegang tot zijn pensionstalling is. Dan zou hij zijn paard dus niet meer van het erf kunnen halen. Het artikel dat je noemt is zeker van toepassing op dit pad, aangezien het openstaat voor gemotoriseerd verkeer (officiëel is het een 30 km weg). Zoals ik eerder ook al aangaf is dit ook de reden dat je aangifte kunt doen; roekeloos rijgedrag/ iemand bewust dan wel onbewust in gevaar brengen.
En ja, ik heb aangifte gedaan bij politie, gemeente en staatsbosbeheer. Ze kunnen op dit moment weinig doen, en het wachten is nu op nog meer klachten (zijn er al meer dan 15 trouwens) of een ongeval met betreffende menner. Er is wel extra toezicht op bepaalde dagen trouwens, en alle ruiters uit de buurt zijn inmiddels wel op de hoogte geloof ik (overigens niet door mij).
@Cinn87; het is niet zozeer mijn woord tegen het zijne; er zijn namelijk meerdere ooggetuigen
dat dat pad opengesteld is voor gemotoriseerd verkeer is niet van belang, het gaat erom of art 5 ook op te leggen is aan iemand die aan het mennen is ( word dit onder verkeer gezien ) en of het bospad onder het begrip weg valt. Dat klopt dus allemaal in jouw verhaal. Prrrr schreef:Eens met Sandrina. Het kapstokartikel van de wegenverkeerswet zou hier (op strafrechtelijk gebied) van stal gehaald kunnen worden. En als je zelf schade ondervindt door het handelen van de menner (stel: je was van je paard gevallen en had letselschade opgelopen) dan kun je met een beroep op onrechtmatige daad waarschijnlijk ook nog best een eind komen. Het is immers onder ruiters én menners de regel dat in stap gepasseerd wordt - dat hoeft voor de toepasselijkheid van dat artikel niet in een wet vastgelegd te zijn.
iana schreef:Regel nr1 was altijd. Ga in stap als je een tegenligger moet passeren, een wandelaar, fietser, ruiter, maakt niet uit.
De weg is voor iedereen en het hoort respect te hebben voor elkaar.
Zo ben ik vroeger "opgevoed" op de manège, is er ingepepert. Altijd aangenaam, al ben je met een 20- jarige of een 4- jarige... hardrijders brengen altijd gevaren met zich mee, hoe je 't ook bekijkt.
Oefenen met een draver doe je op een renbaan
Sandrina schreef:Prrrr schreef:Eens met Sandrina. Het kapstokartikel van de wegenverkeerswet zou hier (op strafrechtelijk gebied) van stal gehaald kunnen worden. En als je zelf schade ondervindt door het handelen van de menner (stel: je was van je paard gevallen en had letselschade opgelopen) dan kun je met een beroep op onrechtmatige daad waarschijnlijk ook nog best een eind komen. Het is immers onder ruiters én menners de regel dat in stap gepasseerd wordt - dat hoeft voor de toepasselijkheid van dat artikel niet in een wet vastgelegd te zijn.
Dank.
Helas moet er, om dat artikel van stal te halen, schade zijn of ongelukken gebeuren.
De in-stap-passeren-regel is er een die in alle redelijkheid en billijkheid een hele normale is.......
Zou dat een zaak zijn voor het OM dan?