Klacht over mede-ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:02

Is het mogelijk dat je de menner kunt weren uit het bos door een beroep te doen op het 'kapstokartikel' in de wegenverkeerswet? Art 4 of 5 heel vooraan. Daarin staat meen ik dat je gevaarlijke situaties moet vermijden als je ze weet te voorkomen. Verdikke ik ga het eens opzoeken:
Ik denk dat het heb gevonden:
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994

Hoofdstuk II. Verkeersgedrag§ 1. GedragsregelsArtikel 5Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Maar nu de vraag: Geldt die regel ook voor dat bospad?
Ik heb gehoord (van een politieagent) dat dit artikel zelfs geldt als een menner op zijn eigen erf gevaarlijk bezig is, zodanig dat paard er van door schiet en op de weg weggaloppeert. Dit artikel zou je kunnen gebruiken om menner niet meer op de weg te laten rijden, dus het mennen onmogelijk te maken.

TS heb je inmiddels al meer gehoord hierover?

LiesxAnne

Re: Klacht over mede-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:02

Dan moet je wel de definitie van " weg " kunnen uitleggen. Die staat namelijk niet beschreven in de wegenwet maar als je gaat kijken naar de wvw dan staat het volgende erin: alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.

Ik denk dus wel dat art 5 mogelijk kan zijn maar zal erg lastig te bewijzen zijn aangezien het ts haar woord tegen dat van hem is en meestal word art 5 gebruikt als een politieagent dit zelf geconstateerd heeft. Ik vraag me ook af of je zoveel rompslomp op je hals wilt halen hiervoor.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:04

Op je eigen erf kun je doen wat je wilt, zolang het paard niet opde weg komt. Al zou ik mijn paarden los willen laten lopen op ons erf, dat mag :P.

En nee, deze menner kan niet geweerd worden van betreffend pad, omdat het ook de toegang tot zijn pensionstalling is. Dan zou hij zijn paard dus niet meer van het erf kunnen halen. Het artikel dat je noemt is zeker van toepassing op dit pad, aangezien het openstaat voor gemotoriseerd verkeer (officiëel is het een 30 km weg). Zoals ik eerder ook al aangaf is dit ook de reden dat je aangifte kunt doen; roekeloos rijgedrag/ iemand bewust dan wel onbewust in gevaar brengen.

En ja, ik heb aangifte gedaan bij politie, gemeente en staatsbosbeheer. Ze kunnen op dit moment weinig doen, en het wachten is nu op nog meer klachten (zijn er al meer dan 15 trouwens) of een ongeval met betreffende menner. Er is wel extra toezicht op bepaalde dagen trouwens, en alle ruiters uit de buurt zijn inmiddels wel op de hoogte geloof ik (overigens niet door mij :D).

@Cinn87; het is niet zozeer mijn woord tegen het zijne; er zijn namelijk meerdere ooggetuigen :D

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:11

les 1 bij het ruiterbewijs en koetsierbewijs is dat je elkaar stappent passeert. tussen de weg of bospad moet in deze regels niks uitmaken. een jong en of een oud paard kan je op deze manier netjes bij je houden. Deze meneer heeft gewoon geen fatsoen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:16

caroline_max schreef:
Op je eigen erf kun je doen wat je wilt, zolang het paard niet opde weg komt. Al zou ik mijn paarden los willen laten lopen op ons erf, dat mag :P.

En nee, deze menner kan niet geweerd worden van betreffend pad, omdat het ook de toegang tot zijn pensionstalling is. Dan zou hij zijn paard dus niet meer van het erf kunnen halen. Het artikel dat je noemt is zeker van toepassing op dit pad, aangezien het openstaat voor gemotoriseerd verkeer (officiëel is het een 30 km weg). Zoals ik eerder ook al aangaf is dit ook de reden dat je aangifte kunt doen; roekeloos rijgedrag/ iemand bewust dan wel onbewust in gevaar brengen.

En ja, ik heb aangifte gedaan bij politie, gemeente en staatsbosbeheer. Ze kunnen op dit moment weinig doen, en het wachten is nu op nog meer klachten (zijn er al meer dan 15 trouwens) of een ongeval met betreffende menner. Er is wel extra toezicht op bepaalde dagen trouwens, en alle ruiters uit de buurt zijn inmiddels wel op de hoogte geloof ik (overigens niet door mij :D).

@Cinn87; het is niet zozeer mijn woord tegen het zijne; er zijn namelijk meerdere ooggetuigen :D

Getuigen zijn altijd goed, mits ze natuurlijk ook daadwerkelijk een getuigenverklaring willen afleggen ;) dat dat pad opengesteld is voor gemotoriseerd verkeer is niet van belang, het gaat erom of art 5 ook op te leggen is aan iemand die aan het mennen is ( word dit onder verkeer gezien ) en of het bospad onder het begrip weg valt. Dat klopt dus allemaal in jouw verhaal.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:19

Jazeker is een menner (op zijn aanspanning) verkeer! Hij is immers 'bestuurder'. Ik ben menner en me daarvan goed bewust.
Je zou ogv dat artikel de man zelfs kunnen verbieden te gaan mennen op de openbare weg.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:26

Eens met Sandrina. Het kapstokartikel van de wegenverkeerswet zou hier (op strafrechtelijk gebied) van stal gehaald kunnen worden. En als je zelf schade ondervindt door het handelen van de menner (stel: je was van je paard gevallen en had letselschade opgelopen) dan kun je met een beroep op onrechtmatige daad waarschijnlijk ook nog best een eind komen. Het is immers onder ruiters én menners de regel dat in stap gepasseerd wordt - dat hoeft voor de toepasselijkheid van dat artikel niet in een wet vastgelegd te zijn.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:31

Ik heb ook al aangegeven dat een menner onder verkeer valt ( zelfs een wandelend persoon valt onder verkeer), alleen moet je nog wel weten of dat bospas onder de noemer "weg" valt en dat klopt ook. Dus art 5 is hier inderdaad mogelijk.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:36

Prrrr schreef:
Eens met Sandrina. Het kapstokartikel van de wegenverkeerswet zou hier (op strafrechtelijk gebied) van stal gehaald kunnen worden. En als je zelf schade ondervindt door het handelen van de menner (stel: je was van je paard gevallen en had letselschade opgelopen) dan kun je met een beroep op onrechtmatige daad waarschijnlijk ook nog best een eind komen. Het is immers onder ruiters én menners de regel dat in stap gepasseerd wordt - dat hoeft voor de toepasselijkheid van dat artikel niet in een wet vastgelegd te zijn.

Dank.
Helas moet er, om dat artikel van stal te halen, schade zijn of ongelukken gebeuren.
De in-stap-passeren-regel is er een die in alle redelijkheid en billijkheid een hele normale is.......
Zou dat een zaak zijn voor het OM dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:42

iana schreef:
Regel nr1 was altijd. Ga in stap als je een tegenligger moet passeren, een wandelaar, fietser, ruiter, maakt niet uit.

De weg is voor iedereen en het hoort respect te hebben voor elkaar.

Zo ben ik vroeger "opgevoed" op de manège, is er ingepepert ;) . Altijd aangenaam, al ben je met een 20- jarige of een 4- jarige... hardrijders brengen altijd gevaren met zich mee, hoe je 't ook bekijkt.

Oefenen met een draver doe je op een renbaan :j

Ik weet niet in welk deel van NL TS woont (en die nare vent is tegengekomen) maar het zou me niets verbazen als die vent vanwege zijn aso gedrag al niet meer kan trainen op Duindigt/Wolvega of zoiets...

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:05

wat belachelijk zeg ! dat noem ik niet echt rekening houden met de mede ruiters !
Het bos is toch niet van hem ofso..
ik vind het ook heel normaal dat je paard hier van schrikt , bijna ieder paard zou dat denk ik wel doen.
hij/zijn verwacht dat namelijk niet..

ik zou geen flauw idee hebben of je hier iets tegen kan doen, denk het haast niet.
jammer genoeg !!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:11

Sandrina schreef:
Prrrr schreef:

Dank.
Helas moet er, om dat artikel van stal te halen, schade zijn of ongelukken gebeuren.
De in-stap-passeren-regel is er een die in alle redelijkheid en billijkheid een hele normale is.......
Zou dat een zaak zijn voor het OM dan?

Dat is niet waar wat je nu zegt, in art 5 wvw staat namelijk dat het verboden is om je zodanig op de weg te gedragen dat er gevaar onstaat of KAN worden ontstaan! Zelfde geld voor hinderen van verkeer of hinder KAN ontstaan!