Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:09

CaPrIoLe`79 schreef:
Circusdieren worden mentaal meer bezig gehouden als dierentuindieren. Daar kan het grotere verblijf in een dierentuin niet tegen op.

Juist :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:13

Ik ben al jaren voor een verbod op (wilde) dieren in circussen etc. Wat een triestheid, zo'n olifant of leeuw of tijger met van die trieste kunstjes. De dierwaardigheid is er compleet af ;( . Wat mij betreft mag de officiele paardentopsport ook best op de schop. Ja, mag ik niet zeggen, maar als ik bv naar de OS kijk, mag het van mij verboden worden. :j

Oh, en mijn dochter leer ik dat wilde dieren eigenlijk vrij horen te zijn. Ze horen niet in een circus, niet in een dierentuin en ook niet in een dolfinarium. En dat zeg ik ook als ze met lieveheersbeestjes en slakken e.d. thuis komt. Kijken mag, maar laat ze daarna vrij. Ze weet best veel van dieren, is er geinteresseerd in en ze weet dat wilde dieren in vrijheid horen te leven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:19

Maar konijnen in een hokkie stoppen is dan wel gerechtvaardig?
Of op een paard zitten?
Want uiteindelijk is je paard beleren om er op te rijden niet veel anders dan kunstjes leren...

Dan kan je net zo goed geen dieren houden in welke vorm dan ook...

Peppertree

Re: Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:21

Dat is waarschijnlijk hetzelfde verschil tussen wel koeien eten, maar geen paarden eten.

Paarden in het circus zijn niet zielig. Zebra's wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:27

Barcelano schreef:
Maar konijnen in een hokkie stoppen is dan wel gerechtvaardig?
Of op een paard zitten?
Want uiteindelijk is je paard beleren om er op te rijden niet veel anders dan kunstjes leren...

Dan kan je net zo goed geen dieren houden in welke vorm dan ook...

Tamme konijnen hebben vrije ruimte nodig en een of meerdere maatjes. Een paard berijden en hem daarnaast een vrij leven met soortgenoten geven, vind ik wat anders dan continu met die dieren rondreizen en veel zogenaamde sportpaarden hebben naar mijn idee vrij weinig vrijheden als gewoon paard (zie hier de vele topics op bokt in de loop der jaren, maar zie het in real life om me heen helaas ook). Wilde dieren in een getraliede kooi stoppen, ermee rondreizen, ze domineren en omkopen om truukjes voor geld te doen, ik vind het verschrikkelijk. Jaren geleden per ongeluk nog eens in zo'n Kerstcircus beland en de triestheid straalde er af. Maar de gemiddelde mens ziet het echt niet. Helaas. ;(

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:36

De circus dieren(Paarden) reizen alleen in bepaald seizoen en hebben een stop tussen door.
Hoe je het ook wen of keer je stopt ieder dier in een omheind gebied en daar is niks natuurlijk aan.
Ik zelf heb hier dus geen moeite mee.

Maar vind het lichtelijk tegenstrijdig als mensen het een wel zielig vind en huisdieren weer wel kunnen.
Terwijl ook deze hoe je het ook vertel ook grenzen hebben terwijl ze dat in de natuur ook minder tot niet hebben.

Ik heb wel circus dieren gekend die echt net zo veel plezier hadden in hun werk met hun baas dan dat als bijv je paard plezier heeft in een bosrit om een zijstraat te noemen.
Die stonden er altijd piekfijn bij met ruim voldoende ruwvoer etc zonder stalgebreken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:46

Barcelano schreef:
De circus dieren(Paarden) reizen alleen in bepaald seizoen en hebben een stop tussen door.
Hoe je het ook wen of keer je stopt ieder dier in een omheind gebied en daar is niks natuurlijk aan.
Ik zelf heb hier dus geen moeite mee.

Maar vind het lichtelijk tegenstrijdig als mensen het een wel zielig vind en huisdieren weer wel kunnen.
Terwijl ook deze hoe je het ook vertel ook grenzen hebben terwijl ze dat in de natuur ook minder tot niet hebben.

Ik heb wel circus dieren gekend die echt net zo veel plezier hadden in hun werk met hun baas dan dat als bijv je paard plezier heeft in een bosrit om een zijstraat te noemen.
Die stonden er altijd piekfijn bij met ruim voldoende ruwvoer etc zonder stalgebreken..

Het gaat niet om 'grenzen', het gaat om de ruimte en de vrijheid en het samen kunnen zijn met soortgenoten zonder de mens. Zonder steeds te 'sjouwen' met die dieren. Want dat geeft stress, hoe dan ook. Bij huisdieren, die echt gewend zijn om bij mensen te zijn (honden/katten/tamme nijnen, gaat het er in elk geval om dat ze hun vrijheid hebben en ruimte om te bewegen. Veel konijnen bijvoorbeeld zitten in te kleine hokjes, komen er amper uit en zitten vaak in hun uppie. Dat is absoluut not done, zou ook verboden moeten worden!

Jij hebt het overigens alleen over paarden in je ervaring met circusdieren, volgens mij, maar het gaat mij vooral om wilde dieren. Een olifant hoort niet in een circus, een tijger ook niet, een leeuw ook niet. Die horen in de vrije natuur. Die kunstjes zijn ook vaak niet om aan te zien, zo belachelijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:51

Mijn ervaring is ook met Olifanten Nijlpaarden Neushoorns etc
Dat deze dieren niet in een circus horen dan zeg ik ja eigenlijk horen ze er niet........Hadden ze het slecht..absoluut niet nijlpaard had zijn eigen watertank.
Maar vaak zijn dat soort dieren er van jong af aan en komen niet uit het wil en weten dus niet beter...
Maar dat is idem in de dierentuin en toch dragen beide hun steentje bij door middel van fokprogramma s etc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:56

In veel dierentuinen word ik ook niet vrolijk. Ja sorry, ben kritisch. ;)
In het dolfinarium hebben ze ook weer jonge dolfijntjes. Toch word ik triest als ik ze zie zwemmen in zo'n veel te klein bassin. Gewend of niet, het hooooooort niet. Ook al zie ik dat die mensen in Harderwijk echt hart voor die dieren hebben. Er gaat niets boven een groep dolfijnen in het wild op zee. Daar horen ze. En dat geldt naar mijn idee ook echt voor alle andere wilde dieren. Verder blijf ik moeite houden met het gesjouw met die beestjes. Maar goed, mijn mening is duidelijk. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:58

Twiggy2008 schreef:
In veel dierentuinen word ik ook niet vrolijk. Ja sorry, ben kritisch. ;)
In het dolfinarium hebben ze ook weer jonge dolfijntjes. Toch word ik triest als ik ze zie zwemmen in zo'n veel te klein bassin. Gewend of niet, het hooooooort niet. Ook al zie ik dat die mensen in Harderwijk echt hart voor die dieren hebben. Er gaat niets boven een groep dolfijnen in het wild op zee. Daar horen ze. En dat geldt naar mijn idee ook echt voor alle andere wilde dieren. Verder blijf ik moeite houden met het gesjouw met die beestjes. Maar goed, mijn mening is duidelijk. :)

:D Dat mag NL is een vrij land :P

Helaas wat wel zo is dat veel acts ingehuurd worden en uit landen komen waar het dierwelzijn zeg maar een paar niveau s naar beneden zakt.
Dan is het aan de ''Baas" om bepaalde dierenwelzijn regels op te stellen....

AmableJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:00

Is een dier in de vrije natuur dan per definitie zoveel beter af als een dier wat leeft onder de zorg van de mens? Ik persoonlijk ben wel erg blij dat ik als mens niet meer de hele dag bezig ben met voedsel zoeken en jagen en dat ik een vuurtje in een grot moet maken om een beetje warm te blijven. Nu zet ik de verwarming aan en ga ik even naar de supermarkt.
Ik heb een katje opgevangen dat "in het wild" op de boerderij geboren is. Ze was met de fles gevoed om tam te maken, toen ze de kittens op het erf los wilde laten hebben ik geadviseerd ze eerst in een stal te zetten en tzt vandaaruit los te laten. Daar heb ik ook voor ze gezorgt en de kittens gevoerd. Uiteindelijk heeft alleen deze dame het hele verhaal overleefd, de andere 3 verdwenen. Ondertussen was ik vreselijk aan d'r gehecht en wilde haar niet ook kwijt raken, dus mee naar huis. Ze was zo blij! De eerste weken heeft ze eigenlijk alleen maar geslapen, vervolgens begon ze op te bloeien en te spelen. Eten deed ze in het begin een moord voor, ondertussen weet ze dat ze genoeg krijgt en kan rustig eten. Ook naar buiten wilde ze in het begin niet, pas van de zomer, als het raam open stond en ze in en uit kon wilde ze naar buiten, maar ohwjee als we het raam sloten, dan wist ze niet hoe snel ze moest zorgen dat ze binnen kwam.

Ik denk dat ik mijn paarden ook niet blij zou maken door ze nu in een natuurreservaat te gooien. Tuurlijk, met een boel gras de eerste week wel, maar daarna gaan ze zich vervelen en tis toch knap lastig dat er niet gewoon een gevulde bak water voor ze klaar staat. Ook het feit dat ze gewoon kunnen schuilen en eigenlijk geen moment bang hoeven te zijn dat ze wat overkomt, ik denk dat dat een boel rust geeft.

Ik geloof dus ook niet dat dieren het in gevangenschap per definitie slecht hebben. Zolang ze wel bezig gehouden worden en dat worden circusdieren juist wel. Want eerlijk is eerlijk, omdat wij niet de hele dag naar eten hoeven te zoeken gaan we ook andere dingen zoeken om ons te vermaken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:51

Ik denk zelf dat men het verbod wil invoeren vanwege de beperkte ruimte, het keer op keer hetzelfde kunstje moeten uitvoeren op vrij onnatuurlijke wijze (heb je de paarden wel eens zien lopen met al dat strakgetrokken hulpmateriaal...) en het vele reizen. Jaren terug heb ik wel eens met een circus-medewerker gesproken en die kon bevestigen dat de dieren weinig vrijheid hebben. Men kon er ook niet voor zorgen, omdat dat financieel ten koste zou gaan van het circus. Alleen op (de vrij kleine) stal kunnen de beesten even vrij zijn van alle verplichtingen. Als de dieren wat meer dier mogen zijn, dan denk ik dat er helemaal geen problemen zijn. Punt is dat veel (zo niet de meeste) circussen die mogelijkheden niet hebben.
De opmerkingen over de topsport kan ik ook best begrijpen: de paarden mogen niet lekker vrij buiten spelen, want stel je toch eens voor dat zo'n beestje iets oploopt en daardoor een wedstrijd moet missen. Ze staan het grootste deel van de dag op stal zich te vervelen en krijgen er nog eens van langs als ze - als gevolg van de verveling - "ongewenst" gedrag vertonen. Dit is overigens niet allen op hoog niveau van toepassing: ook in de onderlaag van de paardenwereld zie je het. Paarden en pony's die de hele dag maar op stal staan te wachten tot ze eindelijk een keer een uurtje eruit mogen om verplicht in de krul te moeten lopen en vervolgens weer op stal gezet worden. Er moet mijns inziens niet alleen voor circussen, maar ook voor de hele paardenwereld op zich een betere wetgeving komen.

AmableJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:55

Overigens, bij Stal Bartels komen alle paarden dagelijks los, ofwel op paddocks, of op de wei. Dus wat dat betreft hebben sommige topsport paarden het toch helemaal zo slecht niet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:20

Kwa beperkte ruimte is ook de Gemeente die mee speelt...die wijzen een plek aan en daar moet je het mee doen.
Dus grootst opzetten is vaak niet mogenlijk.

De paarden(dieren) die er bijv minder goed uitzien zijn vaak niet van de NL circus zelf.
Tegenwoordig is een hoop acts freelance..Dus komen uit landen zoals Hongarije etc