Nare ervaring veulen met beentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:49

@franka75: Ik geef hem ook geen eten als hij zich niet gedraagt. Ik sluit mijn bezoek af met dingen die hij goed doet en daarna geef ik hem wat eten, dus inderdaad positief afsluiten.

@Ariebren: Natuurlijk wil niemand door een veulen door stal gemept worden en ik geloof echt wel dat je er heel veel ervaring mee hebt en weet waar je het over hebt. Maar ik heb dit topic geopend omdat ik wil weten hoe ik zijn vertrouwen terug kan winnen en hoe ik de ervaring minder eng kan maken voor hem, niet omdat ik van medicatie wil wisselen. Ik vertrouw mijn DA er gewoon op dat zij weet waar ze het over heeft dus ik ga niet tegen je in omdat ik je niet geloof of omdat ik vind dat je geen gelijk hebt, maar omdat ik me aan de huidige medicatie wil houden maar de ervaring voor het paard minder angstig wil maken.
Als je nog tips hebt hoe ik zijn vertrouwen weer kan terugwinnen, hoor ik ze graag :)

@lukalisaaax: Ja, dat ben ik ook aan het doen, ik ga tot een bepaald punt waarvan ik weet dat hij het niet erg vindt en ga steeds een klein stukje verder en daarna belonen. Ik beloon hem niet als hij al dreigt, want dat wil ik ook niet in de hand werken. Maar wel een goede tip om naast zijn billen te gaan staan, hij gaat dan wel opzij voor me. Ik kan ook wel achter hem staan en zijn staart borstelen of stro er uit halen. Ik blijf het gewoon proberen, maar voorlopig is het natuurlijk wel eng voor hem met al dat prutsen :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:55

ok nou helemaal goed tis lastig dat tie dit nu heeft en nog niet veel gewend maar misschien gelijk goed om verder te gaan als hetw eer genezen is maar ook weer niet teveel vragen. jaja veulies...

marloes91

Re: Nare ervaring veulen met beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:22

IK denk dat je op de goede weg bent. Ik heb sinds 4 maanden een jaarling, ze is al aardig aan de maat. Ze trapte heel erg met haar achterbenen bij de hoefsmit, ook uit onwennigheid. Ik ben toen begonnen met haar benen aanraken met een wegwerpstok voor honden waar zon tennisbal in zit, het is precies lang genoeg om zelf veilig te staan, maar ook niet te lang dat je geen contact hebt met je paard. Inmiddels mag ik haar achterbenen helemaal aanraken met die stok. Het kost tijd, maar gewoon doorgaan, op een gegeven moment leren ze het vanzelf accepteren.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:07

@Marloes91: Dankjewel! Fijn om te horen dat ik wel op de goede weg ben haha.
Vanmorgen heeft de eigenaar van de opfok de medicijnen gegeven met iemand anders en ik ben 's middags gegaan om wat met hem te oefenen. Dat ging wel stukken beter en zijn voorbenen mocht ik wel aanraken en zelfs optillen. Zijn achterbenen heb ik kunnen aanraken tot en met zijn sprong, maar niet aan de binnenkant. Daar wil ik echt nog een stok voor gebruiken. Maar wat je zegt, gewoon blijven doen en dan gaat het wel goed maar doordat ik die medicijnen niet heb gegeven, ging het wel een stuk beter.
En ik las gisteren ergens dat veulens die door medische redenen veel in de hand zijn geweest, aanhankelijker en makkelijkere paarden worden dus ik ben heel erg benieuwd haha

Hoe lang ben jij al bezig met het aanraken van de benen? En doe jij de hoefjes ook uitkrabben of nog niet?

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:58

@eefjj22 Ik denk dat je zeker op de goede weg bent, en uiteindelijk zal het steeds beter gaan, gewoon rustig doorgaan en geruststellen met je stem. Het aanraken aan de binnenkant kun je idd eerst met een soort ''stok'' doen, hij moet dan wel een beetje gewent zijn aan het voorwerp, laat het bijvoorbeeld eerst over lichaamsdelen gaan wat hij vertrouwt (bijvoorbeeld rug). Wat ook helpt is mocht hij trappen, niet te stoppen met het aanraken, ze moeten namelijk ook wel weten dat doordat ze trappen ze er niet vanaf komen.

Ik ben nu ongeveer 2 weken bezig met haar achterbenen, en echt sinds enkele dagen met die ''stok'' ik zie nu al veel vooruitgang. Ik krab haar achter hoeven niet uit, i.v.m. mijn eigen veiligheid, het is wel een jaarling van al over de 1.50 meter en ze kan gericht en opzij trappen. Pas als ze het helemaal prima vind dat ik haar achterbenen overal aanraak ga ik ze weer oppakken.
Haar voorbenen krab ik wel gewoon uit. (daar heeft ze geen moeite mee)

Het is ook handig je te bedenken hoe het paard ''denkt'' het zijn vluchtdieren en het paard heeft zijn benen daarvoor nodig, wat natuurlijk maakt dat het niet kan vluchten als jij het been vast hebt. Ook heeft zo'n jong dier geen goed balans, wat het voor hem natuurlijk eng maakt als jij hem uit balans brengt.

Nog een goede tip kan misschien zijn dat als je zijn voorbenen goed kan optillen, 1 iemand zijn voorbeen te laten pakken en 1 iemand zijn achterbeen. Zo kan het paard ook niet naar je uithalen, je moet hierbij wel rekening houden met het balans van het paard. En goed rekening houden met hoe je het paard ondersteunt.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:03

Dankje! Ja, klopt hij kan wel aardig gericht schoppen ja, dus dat doe ik sowieso met de stok. Zijn voorbenen laat hij makkelijker toe, maar hij kan zijn balans nog niet vinden dus daarom blijf ik het oefenen. Het is bij hem gelukkig geen onwil, hij kukelt gewoon om haha.
Twee weken vind ik nog goed te doen inderdaad. Het kost gewoon een hoop tijd en die van jou is inderdaad een flinke! Het is inderdaad voor een paard moeilijk om zijn benen op te geven.
Maar wat bedoel je met zijn voorbeen optillen en een ander zijn achterbeen? Wat wil je daarmee bereiken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:07

@eeffje22,
Ik heb dus een twee jarig tinkertje lopen die altijd gelijk omhoog komt zogauw je een voetje wil pakken.
Het is ineens begonnen bij een mokbehandeling in de achterbenen, vorig jaar.
Sokken borstelen mag wel, maar pak geen voetje beet.

Nu is haar verzorg meisje bezig met longeren en nog wat grondwerk.
Elke keer na het werken streelt ze de benen tot in de sokken.
Gewoon los in de bak.
En nu kan ze weer een voorvoetje optillen.

Maar dat is zo'n geduld hebben.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:09

Dan til je 2 benen tegelijk op, wil nog wel eens helpen als het niet werkt met de stok. Als jij namelijk 1 been vast hebt dan kan hij moeilijk/niet trappen met het achterbeen. Wanneer je het achterbeen dan opgetild hebt kun je het voorbeen weer neerzetten. Soms is het namelijk ook een beetje angst voor het onbekende, en is het na 1 keer goed optillen ook voorbij.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:16

@Ariebren: Ja, die mokbehandeling zal ook wel aardig geprikt hebben dan! Wel fijn dat het verzorgmeisje zoveel vooruitgang boekt met haar, maar geduld moet je zeker wel hebben. En met een tweejarige wordt het zeker wel lastig. Ik heb de 'mazzel' dat de mijne pas 6 maanden is, als die er een maandje meer of minder of doet, maakt het niet zoveel uit, maar met 2 jaar moet er wel een beetje schot in komen vind je niet? Maar grondwerk is wel een goede, maar als hij los staat, draait hij dan niet met zijn achterhand naar haar toe?

@marloes91: Ja, dat is waar. Dat kan ik ook nog wel eens een keer proberen ja. Het gaat ook steeds wel iets beter. Dat hij ziek is, scheelt natuurlijk ook een hoop want tot nu toe is het een heel nieuwsgierig beestje en niet zo'n bangerik. Ik zal eens proberen met de stok aan te raken en dan na een paar dagen die beentjes optillen zoals jij zei!

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:18

Ik denk dat je na 2 weken al veel verbetering zult zien, dat zie ik ook bij mijn jaarling. Gewoon oefenen, komt vanzelf goed. En vooral mocht hij zijn been optillen of iets, niet ophouden met aanraken m.b.v. de ''stok'', je staat immers toch veilig. Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:36

@eefjj22,
De merrie is al lang geleerd om gewoon naast haar begeleidster stil te blijven staan.
Ze wordt wel vastgehouden aan het halster touwtje, maar draait niet meer weg.
Wanneer we aan de achtervoetjes gaan beginnen dan neem ik het touwtje over en zij kan achter de zelfde oefeningen gaan doen.

En dit gebeurd niet elke dag, hooguit twee keer in de week.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:45

@marloes91: Ik ga het gewoon proberen haha, dankjewel! Ik zal het topic nog eens updaten als het gelukt is!

@Ariebren: Okee, wel fijn dat ze niet extreem reageert als je dan aan haar benen zit. Maar wat voor grondwerk doet ze dan met het paard?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:48

Ongeveer 2 keer per week.

Leren stilstaan tijdens borstelen en vlechten.
Kan ze al heel goed.
Longeren met of zonder lijn.
Gaat goed nu, links om was even een probleem.
Binnenkort gaat de longeer singel erom en dan met twee lijnen longeren.

Verder doen we geen gekke dingen, alleen maar om te voorkomen dat ze truukjes leren als je het fout doet.

Ongemerkt komen ze bij het naar de wei brengen al genoeg gekke dingen tegen of ik maai de wei waar ze bij lopen.

Maar ze is al 2 jaar hoor, dus doe dit niet met je veulen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LJRONTYJ.jpg

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:41

@Ariebren: Ziet er mooi uit! Dat soort grondwerk doe ik inderdaad niet met hem, maar ik ben voorlopig nog wel even zoet met de beentjes dus. Dat gaat wel steeds beter met borstelen, maar met optillen loopt hij nog achteruit. Stom, maar dat heb ik hem zelf (onbewust) aangeleerd, omdat ik daarmee ben begonnen toen hij nog niet kon vaststaan, waardoor ik dus de hele stal door ging.
Maar dat is een leer voor de volgende keer. Gewoon opnieuw beginnen dus.
Ik wil na zijn beentjes rustig met hem beginnen met wandelen, dus steeds een klein stukje verder het erf op. Heb je nog tips hoe ik dat het beste kan aanpakken, naast eten meenemen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:18

Zo wie zo geen eten meenemen.
Je gaat toch niet een hele dag op stap ??
En het worden van die bedelaars als je altijd wat loopt te geven.

Wat wij doen met de veulens, ik heb er twee, van april, is eigenlijk niet veel.

Ze worden dagelijk buiten gezet, dus touwtje meelopen is totaal geen probleem meer.
Was wel even een probleem tijdens de laatste weide periode.
Bij eentje niet goed aangepakt in het begin.
Maar daar hebben we een duidelijk en misschien wat hardhandige manier voor om ze te leren om mee te lopen.
Zet het hier niet neer, want dan krijg ik heel bokt overmij heen.

Een paar keer in de week worden ze geborsteld, van top tot teen.
Of op stal, of op de uitloop.
Ze staan dan gewoon los.

Na borstelen worden een voor een alle voetjes getild.
Dat ging natuurlijk ook niet gelijk goed, maar geduld.
In het begin doen we het ook vaak met zijn tweetjes, ik houd het veulen even vast en we zetten haar dan tegen de muur aan in de stalgang.
Kunnen ze tegen aan leunen.
Een hand houd ik om het mondje heen, en kriebel wat aan de lippen, een beetje kalmerend is dat.
Nu is het geen probleem meer.

Maar doe dit nu niet te vaak, het zijn peutertjes die het moeten verwerken.
En maak niet de fout om de voetjes te hoog te tillen, het zijn maar ukkies.

En gaan wandelen, wij doen dat eigenlijk nooit.
Afgelopen najaar van wei naar stal, maar niet de weg op.
Dat komt volgend jaar wel als ze in het voorjaar overdag naar de grote wei gebracht en gehaald worden.
Nu worden ze een paar keer losgegooid in de bak, kunnen ze even hard rennen en gek doen.

Staat je veulen alleen of heeft hij een maatje, een ouder paardje ?
Vaak help je een veulen ermee als zijn vaste maatje erbij staat, hebben ze steun aan.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:50

Ik ga zeker niet de hele dag op stap, maar omdat hij ziek is geweest (inmiddels gelukkig geen koorts meer!) is hij erg ingevallen en voer ik hem wat muesli bij. Dit krijgt hij na het borstelen voor hij de groep weer in gaat uit een voeremmer.

Omdat hij in een groep staat met 7 andere veulens, hoeft hij niet naar buiten aan een touwtje. Het paadje wordt dan afgezet en de staldeur gaat open waarna ze met zijn alle naar buiten rennen. Hij komt dus verder niet in de hand. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw methode om ze mee te laten lopen haha. En in de groep gaan ze ook niet bepaald zachtzinnig met elkaar om, dus ze kunnen heus wel tegen een stootje.

Dit tip voor voetjes geven is wel een goede, ik ga het vrijdag met een vriendinnetje even oefenen zodat we inderdaad met zijn tweeën zijn en hij kan dan met zijn kont tegen de wand komen te staan.
Ik borstel hem wel altijd op de poets-/spuitplaats, hij heeft geleerd om vast te staan en het geduldig over zich heen te laten komen. Hij laat wel merken dat hij respect heeft voor me, want hij staat heel netjes. Hij bijt niet en hij loopt niet over me heen of dat soort dingen.

Als hij van het voorjaar naar het weiland gaat met de groep, dan staan ze daar 24/7, dus dan komt hij verder niet in contact met verkeer. Daarom wil ik graag stukjes wandelen met hem. Ook gewoon over het erf. Er zijn zoveel meningen over wat je moet doen en wat je niet moet doen met veulentjes, maar ik denk echt dat hij er later alleen maar fijner en makkelijker van wordt als ik (heel rustig) begin met opbouwen. Zolang het voor hem maar leuk blijft en het niet te lang duurt. Ik denk ook dat als ik nu al begin met kleine dingen leren, dat hij steeds een stapje meer aan kan en dat het longeren met een jaar of 2.5 en het zadel met een jaartje of 3-3,5 geen probleem meer moet zijn, omdat het gewoon een volgende logische stap is.

Het veulen staat in een vaste groep van 8 veulens van dezelfde leeftijd die hij kan zien vanaf de poetsplaats en zij zien hem ook. Op deze manier blijft hij heel rustig, want hij weet waar ze zijn. Ik kan zijn 'beste vriendinnetje' er niet uit halen voor zijn gemak, omdat dat mijn paard niet is en ik zou het zelf niet op prijs stellen als iemand zonder overleg mijn paard pakt.

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:11

Iedere keer een stukje verder en gerust stellen, wel op blijven letten want als ze schrikken kunnen ze vreemde bokkesprongen maken, maar heel belangrijk blijf zelf rustig en weer als het mogelijk is een ervaren paard erbij als dat maar een paar keer mogelijk is dan maak je daar gebruik van.
leg een knoop aan het uiteinde van je staptouw ( veel mensen doen dit niet) om te voorkomen dat het touw bij een ruk of bij het weg willen vluchten niet door je handen glipt. En als je veulen iets ouder is gebruik een touwhalstertje heb je net even iets meer inwerking.veel plezier je hebt een goede instelling je komt er wel met je veulen, hoop dat het snel beter zal gaan met de beentjes, zelf begin ik met een zacht touw als ik de eerste maal de beentjes optil daar kun jij ook mee beginnen gewoon opnieuw beginnen en geef hem/haar de tijd juist door de nare ervaring zal het wat langer duren als je het beentje op kunt tillen door middel van het touw al is het maar een seconde belonen meteen en dan stoppen, alleen stoppen na goed resultaat, stop nooit na slecht gedrag dus bedenk als je begint dat hoe minuscuul ook je pas stopt als hij iets goed heeft gedaan bv voetje optillen dmv het touw 1 seconde meewerken is al fantastisch succes

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:18

MamaMiesje schreef:
Misschien helpt het al om ook aan z'n benen te zitten als je NIET gaat zalven? Gewoon altijd overal je handen naartoe brengen, aaien, voelen, beetje knijpen en duwen.

ja idd
dit deed ik ook met mn zelfgefokte veulen...
vanaf dat ze een week oud was ben ik ze overal gaan aaien
toen ze een 4 weken oud was kon ik ze echt overal poetse(ook tussen haar achterbenen/billen) en alle 4 dr hoefjes uitkrabben
en ik was er echt niet de hele dag mee bezig
vooral positief blijven

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:23

@chendo26: Ja klopt, het gaat wel steeds beter nu de medicijnen over zijn en hij begint er zelf ook meer vertrouwen in te krijgen. Ik kom steeds een stukje verder met hem, al is het maar een meter. Ik heb er ook niet echt haast mee, dus ik ga ook op tijd weer terug zodat hij ook buiten komt zonder zich onzeker te voelen. Goeie tip van die knoop, ik heb er gelijk eentje ingelegd. Ik had daar zelf niet aan gedacht inderdaad! Een touwtje om zijn beentjes op te tillen doe ik liever niet, omdat ik bang ben dat als er wat gebeurt, dat het helemaal open schuurt. Maar ik heb hulp gehad en nu kan ik ze zelf wel redelijk optillen. De linkerkant gaat wel veel beter met allebei de beentjes optillen, rechts is nog moeilijk, maar het gaat steeds beter!

@Mendy_Zabbel: Klopt, het zalfje hoeft nu niet meer en het gaat een stuk beter! Ik kan zijn hoefjes nog niet uitkrabben, maar optillen wel en daar ben ik al heel blij mee. Daar word ik zelf ook positiever van als het goed gaat en hij doet zijn best!

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 15:22

Even trots dus wil het toch vertellen: Heb al zijn hoefjes uitgekrabt vandaag en alles netjes kunnen optillen zonder dat hij tegenstribbelt! Ben een trotse paardenbaas nu :D