Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:27

Cruzado, Lusitano.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:32

Zoals hier vaak wordt gezegd, maakt het weinig uit welk ras je neemt, wijzelf hebben de grachten aan beide zijden van de weg, van heel dichtbij mogen bewonderen met onze haf, over de draad gecatapulteerd door onze tink, deze paarden waren toen in het begin van hun opleiding, na veel oefenen zijn deze paarden tot betrouwbare rijpaarden uitgegroeid.

Een kennis van ons heeft een merens gereden die zich enorm sterk maakte, weinig aan te zeggen als hij besloot om te gaan rennen. Het hangt af van de graad van opleiding die het paard heeft. Als je echt wil gaan voor een paard voor buitenritten, gewoon een zoeken die het veel gedaan heeft.

De warmbloeden waren betrouwbaar, meegaander en minder koppig dan de koudbloeden die ik voor de buitenritten gereden heb. Maar je kan niet alle paarden over een kam scheren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:33

Een goede kruising doet het soms ook goed hoor;) en rassen zijn ook verschillen in karakter;O En opvoeding en gewend zijn zijn ook veel waard. Manier van houden bij jou thuis kan ook veel verschil geven in hoe ze daarna buiten zijn:)

Denk dat je je beter niet vast kan pinnen op ras. Maar straks als je opnieuw gaat kopen goed iemand mee te vragen en flink test te rijden ook buiten;)

Mijn KWPNer van 168 heb ik wat problemen mee gehad toen hij jonger was en dan buitenrijden. Nu loopt hij fantastisch buiten! Nuchterder kan niet;) Kijkt niet op of om van dingen. Maar houdt hem nu ook anders en stop er niet teveel krachtvoer in:) Terwijl hij wel veel hooi krijgt. HIj is nu echt leuk om mee te rijden buiten. Terwijl ik nog niet zo lang geleden dacht dit gaat nooit meer doe hem weg;) En ik dacht toen net als jij wat koop ik dan terug;)

Maar je moet ook kijken naar het paard zelf, jou manier van houden, eten geven:) Enz. Daar kan ook veel te halen zijn in een leuk buitenrit paard;0 Opvoeding en veel gaan naar buiten. Test een nieuw paard vraag als je het met het doel buitenrit koopt of je een stuk mag buitenrijden ook langs verkeer enz;) En lees de adverenties goed en vraag goed door;) En test! En je moet altijd wennen aan elkaar. Het paard moet jou leren kennen hoe zeker ben jij van je zaak enz;) Zijn allemaal zaken die mee tellen voor een goed buitenrit paard;0

Koudbloeden is ook mijn ervaring zijn soms koppig;) Terwijl warmbloed soms te heet wordt. Maar het is maar net wat je wil. Heet, kouder maar wel braaf dat ze te rijden blijven wat er ook gebeurd. Denk als je straks gaat zoeken en test je misschien met iets heel anders terug komt dan je dacht te doen. Maar pak waar je de klik mee hebt dat maakt ook veel goed;) EN dan is het wennen aan elkaar en goed proefrijden.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 14-10-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:33

Ik had een kruising haflinger arabier. Die was goed buiten te rijden. Maar we hebben wel elkaar even moeten leren kennen in het begin. Hij vond het heerlijk en was altijd heel enthousiast. Hij is er niet meer, maar we hebben veel kilometers gemaakt buiten.
Nu heb ik een arabier en die is ook heerlijk te rijden buiten. Hij vind bak werk niet zo leuk, maar daar wordt aan gewerkt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:34

Ik vindt mijn hete kwpn er ook erg geschikt :+
Maar ik hou wel van onstuimige ritten...
Voor de echte lange afstanden komt de arabier in mijn hoofd op... voor een relaxte rit een Tinker oid :D

Voor elk ras zijn uitzonderingen, ik denk dat je het per paard moet bekijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:27

c_alsemgeest schreef:
Ik vindt mijn hete kwpn er ook erg geschikt :+
Maar ik hou wel van onstuimige ritten...
Voor de echte lange afstanden komt de arabier in mijn hoofd op... voor een relaxte rit een Tinker oid :D

Voor elk ras zijn uitzonderingen, ik denk dat je het per paard moet bekijken.

Ik ken Arabieren waar jij niet eens bij in de buurt durft te komen; Tinkers dito.

Zoals al eens eerder gezegd: er is geen enkel ras specifiek geschikt. Ik noem je, met naam en toenaam, de ongeschikte uitvoeringen.

Maar vlak ook de factor "ruiter" niet uit. Waar sommigen mee buiten durven rijden (en 1000% overtuigd zijn dat er niks gebeurt) die neem ik aan de hand niet eens mee. Het is niet alleen het paard; het is ook de wijze waarop dat paard is opgevoed door z'n ruiter en welke afspraken daarbij gemaakt zijn. Dat maakt ook dat sommige paarden alleen veilig zijn voor anderen onder specifieke voorwaarden. Ook daar ken ik overigens de voorbeelden van, met naam en toenaam.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:30

Ik word vooral benieuwd naar de toenaam :) Die van mijn vorige was Godzilla, en Alanda gaat ook wel door het leven als Alqaida := (for the American Government: I have a horse, not an actual terrorist)

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:37

Over het algemeen zijn koudbloeden wel cooler in de kop, maar daar zou ik me niet zoveel op focussen. Gewoon wat uitproberen en kijken wat je aanspreekt.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:43

Elk ras kan geschikt zijn om buiten te rijden. Maar je paard moet wel gewoon het goede karakter ervoor hebben of goede begeleiding en ik ben er van overtuigd hoe vaker je gaat, hoe beter het gaat!
Ik heb zelf een tinker en genieten van elke buitenrit die we maken, maar ook van het bakwerk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:46

Snadrem schreef:
Ik word vooral benieuwd naar de toenaam :) Die van mijn vorige was Godzilla, en Alanda gaat ook wel door het leven als Alqaida := (for the American Government: I have a horse, not an actual terrorist)

Ik ga niet andermans man-en-paard noemen, maar van elk voorbeeldras wat hier langskomt ken ik volstekt ongeschikte versies maar ook uitstekend bruikbare versies. Ik ben al ruim 20 jaar aktief lid van de NVVR; ik heb het allemaal al weleens langs zien komen, in elke geschikte of ongeschikte versie maar blijkbaar doen de zwamverhalen van de fokverenigingen het nog steeds beter dan fysieke ervaring in veelvoud.
borrelnoot schreef:
Over het algemeen zijn koudbloeden wel cooler in de kop, maar daar zou ik me niet zoveel op focussen. Gewoon wat uitproberen en kijken wat je aanspreekt.

Ehm, cool is niet hetzelfde als stug doorgaan waar je mee bezig bent. Pas op dat je "cool" niet verward met "stijfkoppig"!

Ooit met een Shire-kruising gereden en ik werd gewaarschuwd: let op, zo meteen gaan we een galopje doen en dat WEET ze en dan wordt ze druk. Nou druk werd ze inderdaad, maar na vier galopsprongen was de pijp leeg!! Ehm, fout, 's morgens een grote bek, dan 's middags ook een grote bek en nou GAS EROP, MUTS!! Maar dat ging dus alleen onder een hoop protest, gepuf en gesteun........

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:47

ikke schreef:
Snadrem schreef:

Ik ga niet andermans man-en-paard noemen, maar van elk voorbeeldras wat hier langskomt ken ik volstekt ongeschikte versies maar ook uitstekend bruikbare versies. Ik ben al ruim 20 jaar aktief lid van de NVVR; ik heb het allemaal al weleens langs zien komen, in elke geschikte of ongeschikte versie maar blijkbaar doen de zwamverhalen van de fokverenigingen het nog steeds beter dan fysieke ervaring in veelvoud.
borrelnoot schreef:

Ehm, cool is niet hetzelfde als stug doorgaan waar je mee bezig bent. Pas op dat je "cool" niet verward met "stijfkoppig"!

Ooit met een Shire-kruising gereden en ik werd gewaarschuwd: let op, zo meteen gaan we een galopje doen en dat WEET ze en dan wordt ze druk. Nou druk werd ze inderdaad, maar na vier galopsprongen was de pijp leeg!! Ehm, fout, 's morgens een grote bek, dan 's middags ook een grote bek en nou GAS EROP, MUTS!! Maar dat ging dus alleen onder een hoop protest, gepuf en gesteun........

Stijfkoppig? Daar kunnen warmbloedjes anders vaak ook wat van. Snap je opmerking en reactie op mij niet zo..

Met cool in de kop bedoelde ik dat koudbloeden nuchtere paarden zijn, niet altijd natuurlijk, maar vaak toch wel. Ook niet alle arabieren zijn heet en ook niet alle Shetlanders zijn ondeugend.. Als je zo gaat l*llen schiet de TS er ook niets mee op natuurlijk. Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat sommige rassen vaak geschikter zijn voor recreatief rijden dan anderen. Ik zou ook geen Shire of Belg kopen als ik de sport in wil terwijl die het misschien wel heel goed zou kunnen doen.

xestheeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:00

Haflingers !! (aa')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:20

borrelnoot schreef:
Stijfkoppig? Daar kunnen warmbloedjes anders vaak ook wat van. Snap je opmerking en reactie op mij niet zo..

Met cool in de kop bedoelde ik dat koudbloeden nuchtere paarden zijn, niet altijd natuurlijk, maar vaak toch wel. Ook niet alle arabieren zijn heet en ook niet alle Shetlanders zijn ondeugend.. Als je zo gaat l*llen schiet de TS er ook niets mee op natuurlijk. Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat sommige rassen vaak geschikter zijn voor recreatief rijden dan anderen. Ik zou ook geen Shire of Belg kopen als ik de sport in wil terwijl die het misschien wel heel goed zou kunnen doen.

Projectie?
Projecteer de onkunde van de ruiter niet als tekortkoming op het paard.
Ik ken koudbloeden die zo nuchter zijn dat ze doorhebben dat als ze niks doen, de baas ook niet door zal zetten om het toch te doen.

Over Shires in de sport kunnen we heel kort zijn: maak eens een uitstapje naar de andere kant van het slootje; kom je erachter wat voor bekrompen stel mutsen het hier zijn........

En nee, er is geen enkel ras meer of minder geschikt ten opzichte van een ander ras. Dat is is de grootste flauwekul! Voortgekomen uit de propaganda van de fokverenigingen die, zo blijkt dus, hun werk bweter doen dan de zogenaamd nuchtere Hollanders, die zich dus weldegelijk allerlei onzin op de mouw laten spelden.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:12

Ik snap je ikke, maar sommige (mutsen zoals je ze noemt) mensen heeft mijn voorkeur, proberen toch iets te weten te komen CQ leren via dit forum.
misschien kun je je wijsheid iets minder sarcastisch delen en proberen je te verplaatsen in hun onwetendheid.
dan hebben ze er ook echt iets aan!

een mens is nooit te oud om te leren! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:19

drunny schreef:
Ik snap je ikke, maar sommige (mutsen zoals je ze noemt) mensen heeft mijn voorkeur, proberen toch iets te weten te komen CQ leren via dit forum.
misschien kun je je wijsheid iets minder sarcastisch delen en proberen je te verplaatsen in hun onwetendheid.
dan hebben ze er ook echt iets aan!

een mens is nooit te oud om te leren! :)

Leermomentje:
Elk paard met het juiste karakter is geschikt voor lange buitenritten.

Bij twijfel over het juiste karakter, laat je adviseren door iemand die zowel verstand van zaken heeft als in staat is zich te verplaatsen in je ECHTE wensen en belevingswereld, wars van het beeld dat je op wil hangen naar de buitenwereld........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:24

Koudbloeden lijken vooral koeler in de kop omdat ze niet als een debiel gaan stuiteren, maar verkijk je niet op de stress die er ongemerkt in kan gaan zitten en er op onverwachte momenten uit kan ploffen.
Hetzelfde geldt voor kwartjes, die ook zo "cool" zouden zijn. Ik ga toch echt liever op mijn stuiterbal een "spannend" traject in dan met ons kwartje, bij hem is het veel moeilijker om tijdig spanning af te laten vloeien in lastige situaties en ja, hij ontploft als het hem echt teveel wordt. De stuiterbal kan een hoop spanning kwijt in het stuiteren en blijft gewoon aanspreekbaar en blijft meedenken.

Daarnaast, wat voor de ene persoon het perfecte paard is voor buitenritten kan voor een andere ruiter een levensgevaarlijk exemplaar zijn...... Niet alleen het individuele paard is van belang, maar ook de combi met de ruiter.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:26

Nou er bestaat idd geen buitenrijras...
Ken hier genoeg tinkers, haflingers e.d. waar je leuk een buitenrit op kan maken als je levensmoe bent ja...Maar als je ongeschonden terug wilt komen moet je daar nooit van zn leven een buitenrit op gaan maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:04

Buiten dat het karakter van het paard geschikt moet zijn om er goed mee te kunnen buitenrijden, moet het ook klikken als combi met de ruiter.
Ik ken ruiters die van de meest koele kikker nog een dramaqueen kunnen maken, puur omdat ze zelf bang zijn of teveel met druk rijden etc...

Ik heb zelf een Ijslander x Welsh/Arabier gehad en een New Forest merrie. Beide echt heel geschikt om buiten te rijden. Met de Ijslanderkruising ook succesvol endurance gereden (paar keer klasse 2, nooit afgekeurd)

Nu heb ik net een Ijslander merrie gekocht die nog naar Nederland moet komen (vanuit Polen) en ik ga er vanuit dat dit ook een prima buitenrij paard is. (Heb haar 1,5 week volop kunnen uitproberen).

Mocht je wat groters willen zou je ook nog kunnen denken aan een Groningerpaard of IHW'er.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:26

ikke:
gezien de quote ga ik er van uit dat de jou text eenandwoord is op mijn reactie.
ik rijd zeer regelmatig buiten en heb daar geen enkel probleem mee....
(mischien heb je er over heen gelezen maar er stond ik snap je..!) deel dus je mening, maar niet de mannier waarop je je uit!
dus waarom moet ik mij laten adviseren?
en ken je mij persoonlijk zo ja licht graag toe welk beeld ik volgens jou de buitenwereld wil doen geloven?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:28

drunny schreef:
ikke:
gezien de quote ga ik er van uit dat de jou text eenandwoord is op mijn reactie.
ik rijd zeer regelmatig buiten en heb daar geen enkel probleem mee....
(mischien heb je er over heen gelezen maar er stond ik snap je..!) deel dus je mening, maar niet de mannier waarop je je uit!
dus waarom moet ik mij laten adviseren?
en ken je mij persoonlijk zo ja licht graag toe welk beeld ik volgens jou de buitenwereld wil doen geloven?

Nee, het was bedoelt als aanvulling.......

Hier gingen vandaag een Tinker, een IJslander, en een Fjord op de loop voor een hert. Een TAM hert wel te verstaan, in een hertenkamp MET hek ertussen!! :evaw: :evaw:

ponyfan100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:35

Ik heb de beste ervaring met fjorden. Over het algemeen wel rustig. ( uitzonderingen niet inbegrepen ;p)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:38

New Forest :D, ik kan werkelijk alles met mijn pony!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:40

Hangt van paard tot paard af.
Ik heb een draver die meestal mee naar buiten genomen word en uren aan een lang teugeltje kan draven en nergens van op kijkt.
Een quarter die stuitert als je er nog niet op zit ... Die neem ik dus liever niet zomaar mee.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:54

Ik zou vooral op zoek gaan naar een volwassen exemplaar (8 jaar of ouder) en buitenrij ervaring.
Daarna zou ik naar het ras kijken.
Wij hebben zelf een Haflinger die weinig buitenrij ervaring heeft en alleen met hem is (nog) niet te doen, met een ander braaf paard mee gaat prima.
Ikzelf stap er niet op want ik mis een portie zelfvertrouwen maar bij een ander (of mijn 11 jarige dochter met mij ernaast) is het goed.
Ik denk overigens dat je uiteindelijk van elk paard een buitenrij paard kunt maken met de nodige dosis geduld en doorzettingsvermogen (oh ja, en lef !)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:39

Zal gewoon gaan rondkijken naar alle paarden die je aanspreken. En als je gaat proefrijden ook een buitenrit meepakken.
De fjord die ik nu rijd wil in het begin altijd omdraaien en is na een nare ervaring kort geleden wat bang geworden voor honden. Als ik doorzet en we eenmaal een stuk opweg zijn is er niks aan de hand. Trekkers met kiepers, combines, vrachtauto's, niks is te gek. Maar met een onzeker persoon zal die zeker omdraaien en naar huis rennen.
De Engelse volbloed die mijn toenmalige instructrice had, was een geweldig buiten rijd paard, zo braaf, nergens van schrikken en overal dapper bij langs lopen. Ze kon wel keihard, wat ik gaaf vond, maar waarvan ik weet dat niet iedereen het leuk zal vinden.
Kijk of het klikt en of je elkaar vertrouwt, dat is het belangrijkste. ;)