Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:28

Ik vind paarden vanaf Z2 pas sportpaard. Het is ook pas dan dat ze van het KWPN bv. een sportpredicaat krijgen. Jonge paarden zijn uitzonderingen want die mogen vanwege hun leeftijd nog geen Z2, maar worden daar wel naartoe getraind.

Maargoed, ik denk niet dat het nodig is om er een definitie op te plakken. Iedereen vat het toch anders op. En waar de meeste Z2 al als 'hoog in de sport' bestempelen, is dit eigenlijk gewoon nog basis.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:30

vuurneon schreef:
Ik vind het een sportpaard als er 5 à 6 keer in de week wedstrijdgericht getraind wordt en daarbij ook minstens 2 keer in de maand op wedstrijd wordt uitgebracht.

Dit vind ik ook

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:35

Ik denk dat je over een sportpaard mag spreken als je hem met regelmaat goed traint, op wedstrijden uitbrengt en vooral goede resultaten met hem behaalt.

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:40

Ok prima, maar wat maakt het uit, de discussie is misschien wel, moet een sportpaard anders behandeld worden dan elk ander paard, heeft een sportpaard andere behoeftes....dus maakt het voor het paard uit hoe wij hem labelen... (open discussie, geen mening vooralsnog)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:48

Voor mij is een paard geen sportpaard als je m 5x in de week traint en met regelmaat wedstrijden rijdt.
Sat doe ik met m'n haflinger ook, maat dat kan ik Toch geen sportpony/paard noemen.

Ik vind een paard een sportpaard als het potentie heeft voor het hogere werk, vanaf t M2, en daarin ook goede resultaten Behaald. Ongeacht of het dan verl op wedstrijden wordt uitgebracht.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:35

Sportpaard heeft dezelfde basisbehoeftes als alle andere paarden (vrije (!!) beweging, voedsel, aandacht, verzorging enz. Maar heeft daarnaast nog aanvullende dingen nodig die een recreatiepaard niet of in mindere mate nodig heeft. Denk aan opvolging door een dierenarts, voedingssupplementen, speciaal beslag.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:44

Lante schreef:
Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.

Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht. :)

vind ik ook :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:45

Een paard is een sportpaard als hij 's avonds zegt; baas ik ga nog even hardlopen want zondag hebben we weer wedstrijd. Ik moet wel in vorm zijn dan.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:47

Ben t met Lante eens.:)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:51

Gulpje: denk dat jij het begrepen hebt! Haha!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:54

Hier op stal zijn 5 paarden waarvan ik hun '' sportpaarden '' noem. Waarom weet ik eigenlijk niet... Ik noem ze zo, omdat ze getraind worden ervoor, en regelmatig ook op wedstrijd gaan. Bijna elk weekend... Ze lopen wel geen hoog niveau. Maar voor mij is een sportpaard eentje die er zich naar gedraagt, zo ken ik op een springstal paarden die nooit een weide zien. Maar daar zelf's geen probleem van maken...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:56

Ik vind mijn merrie ook een sportpaard, maar dit heeft meer te maken met haar papier en haar prestaties.

Als ik haar nu zie staan na 3 veulens met een teddyvacht'en geen actieve training voldoet ze niet aan jullie omschrijving haha :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:05

Arabiertje* schreef:
Maar voor mij is een sportpaard eentje die er zich naar gedraagt, zo ken ik op een springstal paarden die nooit een weide zien. Maar daar zelf's geen probleem van maken...

Je hoort ze nooit klagen bedoel je?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:10

De paarden nee. Die lijken het '' normaal '' te vinden, terwijl ze alleen hun stal uitkomen om in de stapmolen te gaan, of te werken of op wedstrijd te vertrekken. Maar een weide, dat kennen die paarden niet eens. Vreemd eigenlijk... Niet mijn manier van werken met een paard, vind dat erg belangrijk. Maar blijkbaar is dat in de sport soms toch anders.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:53

Maar waar ligt dat de scheidingslijn tussen sportpaard en recreatiepaard? Hoe vaak moet je trainen en op wedstrijd voor je over een sportpaard kunt praten? Zo heeft mijn paard z gesprongen en zijn we nu bijna M2 dressuur. Ik vindt hem dus wel een sportpaard. Echter is hij nu 21 jaar en stop ik volgend jaar met wedstrijden rijden. We blijven we gewoon zo'n 5 x per week trainen zoals voorheen, maar gaan niet meer op wedstrijd, is het dan ineens een recreatiepaard geworden?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:16

Nee voor mij blijft die dan wel een sportpaard.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:27

Babootje schreef:
Voor mij is een paard is een sportpaard wanneer het zoveel kwaliteit heeft dat het verder zou kunnen komen dan het Z.

Met je eens, ik zou daar nog aan toe willen voegen dat hij hoger loopt dan de basis dressuur. Dus de categorie onder de topsport maar boven de amateurs.
Ik vind de term 'sportpaard' vaak eerder beperkend voor een paard werken dan dat ie er beter mee af is. De meeste ruiters en amazones zijn amateurs. Mss moeten we de term 'amateurs sportpaard' maar in gaan voeren.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:36

Alani: Je onderschrift spreekt jouw uitspraak een beetje tegen. :o

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:44

Peppertree schreef:
Alani: Je onderschrift spreekt jouw uitspraak een beetje tegen. :o

Daarom staat ook bescheiden tussen haakjes :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:46

enomis123 schreef:
een sportpaard is naar mijn inziens een warmbloedpaard, die kwaliteit heeft om op minimaal M niveau goed te presteren. en of er nou een dikke vacht op zit of niet, vind ik daar niet toe doen. als hij maar presteert.
al is het inet handig in de winter ivm opdrogen na inspanning...

http://www.superguus.com/piaffe2008.jpg

loopt ZZ maar is geen warmbloed dus geen soort paard volgens jou :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:58

ik heb een sportpaard... hij maakt er een sport van om een baal hooi in no time tot stront te verwerken! Dat is topsport :+
Maar zonder dollen, wandelen is ook sport alleen de 1 zegt er wandelen tegen en de ander gebruikt er stokken bij en dan is het opeens een sport. Zo ook met zwemmen..en noem maar op. Sport houdt in dat lichaam en geest gezond zijn en in evenwicht, dat voor elkaar krijgen is topsport! of het nu een grasmaaiende shet is of de knol van de schillenboer of weet ik veel welk mega beroemd paard. De combi van lichaam en geest is het belangrijkst, dat is pas sport.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:07

Een sportpaard heeft imo met bouw te maken. Een paard wat goed zou kunnen presteren in de sport en daarbij ook een werkmenaliteit heeft. Zo vind ik van mijn 2 Z paarden de 1 een sportpaard en de ander een paard dat verdienstig in de sport heeft gelopen. Ondertussen beide niet meer....

KikixH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:11

Een sportpaard is imo een paard dat sport :p . Tja, iedereen heeft zijn eigen menig over wanneer een paard een sportpaard is maar ook al rijd je in de B, of misschien rijd je intensief maar doe je niet aan wedstrijd rijden... die paarden sporten wel. En een sportpaard hoeft dus niet een wedstrijdpaard te zijn maar iedereen ziet het anders! Dus het valt niet echt te zeggen. Vind ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:22

Oke, dan hebben we recreatie paarden, sportpaarden en top sport paarden.
Dus vergelijkbaar met ik ga vandaag eens zwemmen, omdat het leuk is.
Ik ge elke week 2 x zwemmen voor de fun en omdat het sport is.
Ik zwem elke dag een paar uur en ga voor het NL kampioenschap.

De meesten zullen vallen in het is sport net zoals de meeste voetballers die 1 of 2 x trainen in de week
en op zaterdag leuk bij de plaatstelijke verening een wedstrijdje spelen.
Is sport, maar geen topsport.
En dan heb je nog diegene die op vakantie een keer balletje trapt, heb je die recreant weer.

En tm het Z is in mijn ogen basis, maar dat zegt niet dat het geen sport is.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:45

Ben het met TeckTonie eens.. Maar het lijkt mij dat iedereen hier een andere mening over blijft houden. De defenitie van een sportpaard luidt volgens de online encyclopedie: Sportpaarden zijn fok-en gebruiksdieren die door een officieel erkende organisatie of vereniging van fokkers zijn geregistreerd en met name voor concoursen zijn bestemd.

Lijkt me vrij duidelijk.. :o