Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd het liefst met......

Laarzen
222 (45%)
Jophurs en chaps
139 (28%)
Sport/stalschoenen en chaps
24 (4%)
Jophurs
54 (11%)
Sport/stalschoenen
31 (6%)
Anders namelijk.........
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 486

LukieBradleyJarig

Re: Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:28

Ik rijd met nep jodphurs of smalle sportschoentjes.
Als ik naar de manege oid ga doe ik er chaps over.
Voor mijn beenhouding maakt het echt niks uit of het stabieler is of niet.
Ik ben gewoon te lui om ze aan te doen en ze zijn ook in no time kapot.
Ook pas ik niet meer in mijn laarzen dus is het zonder iets:)
Heb nergens bijzonder last van en vind het gewoon lekker rijden!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:50

Tot vorig jaar reed ik ook een hele periode gewoon met mijn stalschoenen en sokken, ik vond het erg prettig. Voelde veel van mijn paard, het was luchtig en in de winter warmer dan mijn laarzen. Sinds vorig jaar ben ik verslaafd aan mijn laarzen :+

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:54

Met zadel rij ik altijd met mn laarzen, hiervoor met rijschoenen + chaps. Alleen als ik zonder zadel rij wil ik nog welleens mn simpele bootschoentjes aanhouden zonder laarzen/chaps, of als k een rondje ga stappen buiten en geen zin heb om ze aan te doen... Maar zelfs zonder chaps/laarzen heb ik nog een nette stabiele beenhouding gelukkig

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:54

Ik rij nu met mijn Jodhpurs, simpelweg omdat laarzen in mijn maat heel moeilijk te vinden zijn en ik op dit moment niet het geld heb voor op maat gemaakte laarzen. :')
Sparen doe ik wel, maar het blijft voorlopig gewoon nog even op sparen. Met laarzen voel je wel meer stevigheid, maar ik vind met jodhpurs dat ik m'n paard beter voel.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:55

Ik rij met outdoorlaarzen, zien er net zo uit als die van humannature van de anwb, maar dan met rits van achter, die zitten heerlijk.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:00

Meestal met mijn gewone schoenen waarmee ik van school naar stal was gegaan, in de zomer zonder schoenen. Ik rijd namelijk meestal zonder beugels/zadel door veel pijn in mijn knieën. Ik draag wel mijn schoenen als ik ga springen, en op onderlinge wedstrijd draag ik mijn korte laarsjes en chaps.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:03

ik rij altijd met laarzen :j gympen heeeeel af en toe, als ik zonder zadel zit :P

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:06

ik rij het liefst gewoon met laarzen! vind het gewoon fijn rijden met goede aansluiting!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:07

Leren jodphurs en chaps. Lijkt ook nog eens precies een laars.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:08

Kleren maken de ruiter niet, is dit wel het geval is er werk aan de winkel. Ik heb zelf zowel laarzen als jodhpurs die ik gebruik met lange chaps of met jeans. Zolang de schoen die als vervanging van laarzen gedragen als veilig beschouwd kan worden is er geen probleem. Daarbij neem bij veel ruiters de laarzen en hun zadels met verschrikkelijk veel wrong weg en ze zwabberen zowat van hun paard af. Nee het hebben van een stille beenligging zou nooit van het schoeisel moeten afhangen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:24

Ik ga altijd in gesloten schoenen naar mijn paard, dus ook met rijden. Die teennagel laat ik er geen tweede keer afstampen.
En altijd in een spijkerbroek, of legging. Als het echt warm is rijd ik ook in een hotpants :+ heerlijk hoo

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:28

Gaat dat niet heel veel pijn doen na een tijdje?
Ik vond drie rondjes in hotpants al teveel :')

Ik rij altijd met laarzen, geen uitzonderingen.
Vindt het mooier staan, en het rijdt lekkerder :)

Alleen zonder zadel nog wel is in sneakers, maar met zadel niet hoor :P

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:30

Ik reed zelfs mijn endurancewedstrijden (tot 55 km) zonder chaps met schoenen en ik heb nooit pijn gehad daarvan.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:32

Als je het over mijn reactie had, ik ook niet hoor :P .
Wel om het rijden in een kort broekje :=

skorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:39

lisaislisa schreef:
Tigra_ schreef:

Dat ligt toch echt aan je zit en niet zozeer dat je geen chaps of laarzen draagt.
Ik zie ook heel veel wiebelende benen maar dat is volgens mij gewoon een balans probleem. Ik zie namelijk ook veel topruiter met erg onrustige benen en die zullen niet de eerste de beste laarzen dragen.

Ik denk dat het ook van je paard afhangt, op een paard heb ik er veel minder last van dan op mijn pony.

Kun je dit eens uitleggen want wat maakt het uit of je op een paard of op een pony rijdt??

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:44

peacehorses schreef:
npoot, met chaps heb ik hetzelfde probleem: ik moet een maat XL voor de kuit hebben, maar die steken dan een heel eind over m'n voeten heen. Heb verder nog geen geschikte kunnen vinden, en zonder gaat voorlopig ook nog prima, dus als ik ze een keer vind, komen ze er, maar anders red ik het zo ook wel, ik heb toch geen wedstrijdambitie.

Met thermolaarzen mág je rijden, maar je moet opletten hoe ze eruit zien, de (officieel) rijlaarzen die ik heb, hebben een harde neus en dan gaat het over naar zacht en dat zit precies op het punt waar de beugels steeds achter blijven hangen, en de zool loopt niet af maar er is een soort 'hap' uit, waardoor je dus gegarandeerd klem zit als je paard aan de kletter gaat. Eigen risico dus
dwz, in je eigen tijd, ik weet niet hoe het met wedstrijden zit :)

O dat is wel handig om te weten w.b. de thermolaarzen. Ik heb ook een paar gave gezien bij EJ..met bont van binnen. (geen thermo laars, maar bont). Probleem: Ik heb ook dikke kuiten :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:49

Nee hoor judith maar ik rijd met een heerlijk wollen barebackpad van emiel voest! :+:
Is lekker afkoelend hoor die wind op je benen tijdens het galopperen..! Jammer alleen van die prikbeesten in het bos :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:27

Rij het liefst zonder chaps, mij sokken zakken niet af en ik voel de buik, dat vind ik fijn, geeft meer gevoel.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:33

Als ik rij op m'n Fries (met een echt zadel, hoofdstel) dan rij ik met leren rijlaarzen.

Op mn freestyle IJslander rij ik enkel met een halstouw of een halster en dan rij ik in de zomer
op sokken, en in de winter met thermoschoenen/laarzen. Ontzettend onverantwoordelijk,
maar ik vind het heel fijn rijden. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:17

ik heb sowieso geen boodschap aan welke dresscode dan ook wat betreft welke discipline dan ook :=
ik rijd met ene jodhpur broek en schoenen (stalschoenen, werkschoenen, kisten, doc martens, whatever)
of met een jodhpurbroek met werklaarzen
het zit fijn, het rijd fijn en het is veilig (geschikt profiel en een hakje + veiligheidsbeugels IJslanderstijl)
ik vind laarzen en chaps een zinloze extra laag tussen mij en mijn paard, het zit niet fijn, het beperkt me in de vrijheid en ik zie er werkelijk waar de meerwaarde niet van in :n

paashaas zij dank is de discipline waar ik in rijd mocht ik starten ook vrij relaxed wat betreft kleding, maar mocht ik ooit dressuur starten dan gebeurt dit ook in een jodhpurbroek, jodhpur laarsjes( heb nog een paar MH jodhpurs staan) en een jasje, er komen hier geen chaps of laarzen in tha house :n waarschijnlijk levert dat dikke minpunten op kwa verzorging, maar so be it
krijg er vast nog vrijstelling voor ook als ik mijn best doe (iets met een trombosebeen in het verleden)
,maar ook voor die tijd droeg ik vrijwel nooit laarzen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:44

Nicky84 schreef:
peacehorses schreef:
npoot, met chaps heb ik hetzelfde probleem: ik moet een maat XL voor de kuit hebben, maar die steken dan een heel eind over m'n voeten heen. Heb verder nog geen geschikte kunnen vinden, en zonder gaat voorlopig ook nog prima, dus als ik ze een keer vind, komen ze er, maar anders red ik het zo ook wel, ik heb toch geen wedstrijdambitie.

Met thermolaarzen mág je rijden, maar je moet opletten hoe ze eruit zien, de (officieel) rijlaarzen die ik heb, hebben een harde neus en dan gaat het over naar zacht en dat zit precies op het punt waar de beugels steeds achter blijven hangen, en de zool loopt niet af maar er is een soort 'hap' uit, waardoor je dus gegarandeerd klem zit als je paard aan de kletter gaat. Eigen risico dus
dwz, in je eigen tijd, ik weet niet hoe het met wedstrijden zit :)

O dat is wel handig om te weten w.b. de thermolaarzen. Ik heb ook een paar gave gezien bij EJ..met bont van binnen. (geen thermo laars, maar bont). Probleem: Ik heb ook dikke kuiten :')

Ik vermoed dat de nieuwere modellen wel meer geschikt zijn, je moet gewoon even kijken als je ze aanhebt. De laarzen die ik heb waren een van de eerste thermolaarzen voor rijden, heb ze al jaren. Voordeel met mijn thermolaarzen vind ik wel het klitteband, je kunt ze om je kuiten helemaal vrij verstellen, hoewel hij bij de 2e nog steeds op z'n wijdst moet

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:48

Ik rij zelf bijna altijd met jodphurs en chaps.

En als iemand dat niet doet, moet die lekker zelf weten. Ga daar echt niet over nadenken waarom iemand dat doet.
Leef en laten leven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:07

russel schreef:
Rij het liefst zonder chaps, mij sokken zakken niet af en ik voel de buik, dat vind ik fijn, geeft meer gevoel.

Idd, laarzen heb ik al heel lang geleden opgegeven en chaps inmiddels ook al een paar jaar. Heb ze nog wel, maar ik gebruik ze nooit.
Heb zonder chap meer enkelvrijheid en dat rijdt veel fijner.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:42

Ik rijd met jodphurs en chaps. Vind ik veel fijner dan laarzen.
Maar als ik officiele wedstrijden zou rijden, zou ik wel laarzen willen, vind ik mooier staan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:44

Ik rijd in de winter met outdoorlaarzen en in de zomer met gympies, ik heb toch korfjes dus qua veiligheid maakt het niet uit. :) En die steun heb ik niet nodig bij mijn enkels. :)