Slachtprijzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:52

paulinebes schreef:
Lottie84 schreef:

_/-\o_

Mijn paard is ingeslapen, ze viel DIRECT dood neer, heeft er niks van gemerkt. Gewoon op haar eigen land met haar eigen maatjes die ook op een prachtige manier afscheid van haar hebben mogen nemen. Beter kan niet...

Als het dan toch moet...dan maar zo. Fijn dat die mogelijkheid er was en dat jij het mogelijk hebt gemaakt! _/-\o_

Ik was ontzettend blij en dankbaar dat het van de staleigenaar mocht. Ik wilde haar niet alleen laten, zo op het land... Maar haar vrienden hebben eerst afscheid genomen en gingen toen naast haar staan waken. Op de een of andere manier gaf dat mij de kracht om bij haar weg te gaan.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:54

+:)+ Dat is heel fijn Lottie!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:16

_Jordy_ schreef:
vorig jaar kreeg ik in Nijkerk €75,- voor mijn merrie.
ze was 1.68m en had wat extra kilo's bij zich.

dat is toch wel bar weinig... dravers leverden vorig jaar t minste op, 175 euro
na aftrek van alle kosten...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:41

Maar om zo te zeggen het klinkt gewoon zielig ze krijgen een soort van pistool tegen hun hoofd.

Mijn oude pony van 30 heeft ook al van jonge leeftijd blessures er kan niet op gereden worden en heb hem nog steeds en breng hem nooit naar de slacht

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:41

Jolliegirl schreef:
[***]: Een paard op 4 jarige leeftijd atactisch..
Of een nekhernia waardoor hij nooit meer met z'n hoofd naar beneden kan staan om te grazen
Kanteling van het hoefbeentje..

Ik ben het allemaal tegengekomen.
Dan is afmaken de ENIGE verantwoordelijkheid als er geen oplossingen meer zijn!

Denk eens verder dan je neus lang is...
Alsof al die jankende eigenaren hun paard met plezier wegbrengen, nee!
Vaak hebben zij al maanden, al dan niet jaren, eringestoken om hun dier beter te krijgen...

Ik zeg niet dat er geen gevallen zijn waarin het inderdaad noodzakelijk is, dus léés jij eens verder dan je neus lang is.

Ik zeg alleen maar dat er ook gevallen zijn waarin het wel erg makkelijk gaat allemaal.. 'O, ik kan het paard voorlopig niet meer gebruiken? Naar de slacht dan maar'. Ik heb helemaal niets tegen slachten, integendeel zelfs. Dood zijn ze vaak beter af dan levend.
Ik heb het alleen over mensen die niets voor hun maatje over hebben. Als je een paard hebt, moet je verantwoordelijkheden nemen, en daarbij horen ook hoge dierenartsrekeningen en veel tijd en geduld als hij eens iets heeft..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:44

maar dat is een nóg weer hele andere discussie, naast de al bestaande (offtopic) voor/tegen slacht discussie in een topic dat alleen maar over slachtprijzen ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:51

Yvank_ schreef:
verschilt.ook per slager. stadskanaal lag vorig jaar al stuk hoger dan bijv nijkerk.

Blegh ik ken een slager uit stadskanaal. Doet altijd zo lief tegen me omdat ie weet dat ik m niet mag

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:55

Sypol_Rawr schreef:
Yvank_ schreef:
verschilt.ook per slager. stadskanaal lag vorig jaar al stuk hoger dan bijv nijkerk.

Blegh ik ken een slager uit stadskanaal. Doet altijd zo lief tegen me omdat ie weet dat ik m niet mag

Hahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:56

Martine_R schreef:
Ik zeg alleen maar dat er ook gevallen zijn waarin het wel erg makkelijk gaat allemaal.. 'O, ik kan het paard voorlopig niet meer gebruiken? Naar de slacht dan maar'.

En dit ken jij uit 1e hand of DENK je dat het zo is?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen in al die jaren dat ik in Nijkerk heb gewerkt. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:57

Ik kan het me ook niet voorstellen... zulke mensen zullen paard eerder in de verkoop gooien. Houden ze er heel wat meer aan over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:58

Amaris schreef:
Ik kan het me ook niet voorstellen... zulke mensen zullen paard eerder in de verkoop gooien. Houden ze er heel wat meer aan over.

Juist.
En daarom stel ik nu de vraag of ze die situaties uit 1e hand kent of het denkt.

Ik geloof er namelijk geen snars van. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:59

ik heb ook nog nooit iemand zo iets zien doen om eerlijk te zijn.

laten we eerlijk zijn. We betalen toch wel zo'n 2000,- voor een paard. Dan breng je zo'n dier toch niet voor 200,- naar de slacht omdat hij het even niet doet. Ik denk wel dat mensen dat echt als laatste optie doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:05

Zoals ik er nu over denk:
Indien ik nu voor de situatie kom te staan ik haar naar de slacht breng. Niet voor het geld, maar omdat het naar mijn idee sneller gaat.
Ik heb door de jaren heen veel te vaak van bekende gehoord dat het in laten slapen moeizaam ging. Vechten tegen de narcose etc.

Maar het hangt ook van de situatie af. Een paard met een gebroken been ga je niet op de trailer zetten om vervolgens naar de slacht te rijden. Dan is het naar mijn idee toch eerlijker om het door de da te laten doen.

Zo denk ik er nu over, maar misschien als ik daadwerkelijk hiervoor komt te staan, je toch anders handeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:05

Sterker nog, zo'n paard mág niet meer op de trailer, dus dan blijft er inderdaad maar 1 optie over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:06

Amaris schreef:
Sterker nog, zo'n paard mág niet meer op de trailer, dus dan blijft er inderdaad maar 1 optie over.

Tenzij medische redenen zoals vervoer naar de kliniek.
Word gedoogd allemaal.. onder begeleiding van een DA welteverstaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:14

Was ook als voorbeeld bedoeld :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:44

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om in elk topic waarin het woord slachten voorkomt de discussie over slachten vs inslapen te houden.
Vanaf hier dus graag alleen reageren als je antwoord geeft op de vraag van de TS. Als die vraag inmiddels voldoende is beantwoord is het niet nodig om nog te reageren en zal het topic vanzelf naar beneden zakken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:56

Nu even los van de discussie wel of niet slachten....heel cru gezegd, als ik ooit ervoor zou kiezen mijn paard naar de slacht te brengen (wat niet erg waarschijnlijk is), dan verkocht ik het vlees dus beter zelf in eigen regie, voor 0,90 cent de kilo kan ik geen paardenvlees kopen, nergens, en zeker vanuit de mensen die hun honden vers vlees voeren worden daar toch prijzen van 2,50 - 3 euro de kilo voor betaald.
Reken dat maar eens uit, 300 kilo aan 3 euro per kilo, dan hou je een heel ander bedrag over!
Nu begrijp ik wel dat er via barfplaats wel eens nagevraagd wordt of er interesse is in paardenvlees en dat er iemand een heel paard opgekocht heeft (het vlees dan hé)
Ik had er geen idee van dat de slager er maar 0,90 cent de kilo voor geeft!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:07

90 cent de kilo aan de haak.

Dit moet vervolgens in 3 delen gezaagd worden (voor, midden, achterstuk)
Vervolgens moeten deze 3 delen allemaal uitgezocht worden, botter eruit, vliezen eraf, vleesonderdelen gesorteerd.
Met 1 heel paard (Dus 6 stukken) ben je dik 1 uur bezig met 2/3 man (1 haalt bot weg en verkleint, ander vliest af, weer ander maakt het restvlees klein)

Dan, moeten de onderdelen uitgezocht worden. Paardenhaas bijvoorbeeld, dit moet keurig netjes verwerkt worden. Afgevliest, ingepakt.

Al met al... het vlees is zo duur omdat er werktijd aan zit... :)
En dat is met al het vlees. het is niet kant en klaar he.

Edit:
En dan komt er nog eens bij dat niet veel vlees van een paard gebruikt kan worden.. enkel wat stoofvlees, de haas en de wang.
De rest gaat voor de honden en word gekocht door mensen die hun honden paardenvlees voeren.
Dit is dan kant en klaar (uitgezocht en gesneden op maat zoals jij het wilt en ingepakt vacuum) en daar betaal je zo'n 2/3 euro de kilo voor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:12

waar wordt het rookvlees van gemaakt Jolliegirl?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:18

Amaris schreef:
waar wordt het rookvlees van gemaakt Jolliegirl?

Grotendeels komt dit bij een ongebruikte bilspier vandaan dacht ik.
Waar ook de paardenhaas bij in de buurt zit.

Weet dit niet 100% zeker meer!
Net als biefstuk, dat is vaak de haas. Andere delen zijn vaak wat harder en minder lekker.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:53

Sassy schreef:
Nu even los van de discussie wel of niet slachten....heel cru gezegd, als ik ooit ervoor zou kiezen mijn paard naar de slacht te brengen (wat niet erg waarschijnlijk is), dan verkocht ik het vlees dus beter zelf in eigen regie, voor 0,90 cent de kilo kan ik geen paardenvlees kopen, nergens, en zeker vanuit de mensen die hun honden vers vlees voeren worden daar toch prijzen van 2,50 - 3 euro de kilo voor betaald.
Reken dat maar eens uit, 300 kilo aan 3 euro per kilo, dan hou je een heel ander bedrag over!
Nu begrijp ik wel dat er via barfplaats wel eens nagevraagd wordt of er interesse is in paardenvlees en dat er iemand een heel paard opgekocht heeft (het vlees dan hé)
Ik had er geen idee van dat de slager er maar 0,90 cent de kilo voor geeft!!

Exact wat Joliegirl zegt, ga jij dan je eigen paard staan uitbenen?
Btw volgens mij ben je zelfs in overtreden volgens de voedsel en warenwet wanneer je een kadaver mee zou nemen zonder vergunning (denk aan vereist transport middel en ruimte om te werken)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:56

Kun je dan het kadaver niet laten uitbenen etc en vlees voor die 90 ct overkopen?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:58

Jolliegirl schreef:
90 cent de kilo aan de haak.

Dit moet vervolgens in 3 delen gezaagd worden (voor, midden, achterstuk)
Vervolgens moeten deze 3 delen allemaal uitgezocht worden, botter eruit, vliezen eraf, vleesonderdelen gesorteerd.
Met 1 heel paard (Dus 6 stukken) ben je dik 1 uur bezig met 2/3 man (1 haalt bot weg en verkleint, ander vliest af, weer ander maakt het restvlees klein)

Dan, moeten de onderdelen uitgezocht worden. Paardenhaas bijvoorbeeld, dit moet keurig netjes verwerkt worden. Afgevliest, ingepakt.

Al met al... het vlees is zo duur omdat er werktijd aan zit... :)
En dat is met al het vlees. het is niet kant en klaar he.

Edit:
En dan komt er nog eens bij dat niet veel vlees van een paard gebruikt kan worden.. enkel wat stoofvlees, de haas en de wang.
De rest gaat voor de honden en word gekocht door mensen die hun honden paardenvlees voeren.
Dit is dan kant en klaar (uitgezocht en gesneden op maat zoals jij het wilt en ingepakt vacuum) en daar betaal je zo'n 2/3 euro de kilo voor.

Niet voor 90 cent dus...dan moet je geld meebrengen :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:00

@Jolliegirl, de kosten voor het in stukken doen en verwerken van rund/varken zal toch niet zoveel afwijken van paard, maar dat zal de slager toch wel echt niet voor 0.70 of 0.90 cent de kilo kunnen kopen?
Zeker niet gezien de aankoopprijzen van jong slachtvee...