Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 13:55

Tja, het is lastig. Zeker als je verliefd aan het worden bent :-).
Het is zo'n lief en leuk paard. Onder het zadel eenkennig en niet de makkelijkste. Maar wellicht met tijd, geduld en goede begeleiding van instructrice kunnen we een goede combinatie worden. Het paard zit heerlijk en heeft een fijne aanleuning.

Aan de andere kant denk ik "niet aan beginnen en zoek iets wat simpeler te rijden is".

Princesj

Re: Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:00

Als je die tijd en geld erin wil stoppen zou ik nog een keer gaan. Mijn paarden waren absoluut niet makkelijk met proefrijden maar ik heb er wel 2 hele fijne paarden aan. Het kost wat meer tijd misschien, maar ze gaan voor je door het vuur.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:11

Tja, ik ben iemand die wel houdt van een uitdagend projectje. Dus IK zou het paard - zeker de klik op de grond in acht nemend - zeker kopen!
Maar ja, daarin verschillen wij een beetje als ik het zo lees :-)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:31

Bij twijfel niet inhalen. Het klinkt alsof je geen nee (meer) durft te zeggen. Hoe maak jij meestal je beslissingen?Op basis van gevoel? Verstand? Of advies van anderen? Misschien draait het nu niet om dat paardje, maar om hoe goed jij jezelf kent en keuzes weet te maken. Overigens is het een psychologisch fenomeen dat we achteraf bijna altijd onze beslissingen goed praten. Dus wat je ook kiest, je zult tevreden zijn :-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:36

Het proefrijden bij mij was een drama(in de zin van mega gespannen paard, paard was wel braaf verders). Maar het voelde goed en de klik was er onwijs. Dus paard gekocht.
Rijden is daarna nog een jaar of 6/7 een drama geweest, sindskort overstap gemaakt naar een totaal ander rijsysteem en nu gaan het de goede kant op.

Als je twijfelt zou ik gewoon nog een keer heen gaan, eventueel nog een keer rijden. Bij mij was er een onwijse klik, voelde het goed en ben ik ervoor gegaan! Als ik het opnieuw zou mogen doen, deed ik exact hetzelfde :)

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:31

Het heeft er ook mee te maken dat dit mijn eerste eigen paard zal worden.
Dat maakt het voor mij allemaal extra spannend.

Normaal maak ik mijn keuzes zeker wel op gevoel, daar kan dan ik ook echt achter staan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:35

Heb je al een goed lijstje met wat je wil gemaakt... en ben je al eerlijk geweest in welke opzichten dit paard dan voldoet en welke niet?
Ik heb het idee dat dit paard niet aan al je wensen voldoet.... en als dat dingen als kleur of grootte zouden zijn... zou ik zeggen... gewoon doen.... maar als dat is qua karakter onder het zadel... dan denk ik zoek een (stal)deur verder.

... eerste paard.... echt alleen voor karakter en braafheid onder het zadel gaan... je zult je echt nog zo vaak onzeker voelen! (Kafka is mijn eerste paard ik heb hem nu 5 jaar en ik kende hem al (wel toen hij veel jonger was)... en ik vertrouw hem.. weet wat ik aan hem heb etc. .. maar jemig dan nog voel/voelde ik me soms een oen want echt een eigen paard is toch anders)

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:55

Het is precies wat ik zoek, belalve betreft rijden. Qua rijden wilde ik ook voor braafheid gaan.
Het is niet zo dat dit paard niet braaf is. Ze heeft een gebruiksaanwijzing.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:03

Ga echt nog ergens anders kijken... want je wil toch een paard waarop je met plezier kan rijden... en dan nog is het hebben van een paard af en toe lastig. Natuurlijk ben je niet meteen de geweldigste combinatie... maar kies er dan iig eentje waar geen vuistdik handboek bij zit.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:07

Pisa22 schreef:
Het is precies wat ik zoek, belalve betreft rijden. Qua rijden wilde ik ook voor braafheid gaan.
Het is niet zo dat dit paard niet braaf is. Ze heeft een gebruiksaanwijzing.

Op de grond is het paard superbraaf, de klik is er. Voor zover alles toppie. Alles staat of valt met hoe jij tegen het rijden aankijkt. Kan je veilig en met plezier op haar rijden? Heb je goede hoop dat je de problemen op gaat lossen? Heb je zin in een gebruiksaanwijzing?

Die vragen kan alleen jij beantwoorden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:11

Traber schreef:
Nou niet iedere verkoper zit er op te wachten om 10 keer dezelfde koper te ontvangen denk ik.(ik zou het niet willen,stel ze haken af,pfff lijk je wel een manegebedrijf :+ )
Ik vind dat je in 2,3 keer wel een redelijke indruk kan krijgen.Voor de rest is het maar afwachten hoe het paard ergens anders is.

Ben ik het niet mee eens. Een paard is geen fiets. TS is serieus. Heeft een klik en twijfelt. Ik zou gaan voor een proeftijd (zoals bij mijn eigen paard). Ik had een enorme klik met mijn paard MAAR het was mijn eerste en wel heftig (en nog hengst toen) en ook ik was bang dat ik het niet zou kunnen. Nu zijn we 14 jaar verder en ben nog steeds verliefd en heb er een geweldig paard aan.
Dus TS mijn advies is omdat de klik er is, vraag of je onder begeleiding van eigenares nog een tijdje op die stal mag rijden. Je kunt afspreken bij kopen hoef je niet extra te betalen. Bij niet kopen betaal je een bedrag per keer vanaf nu. Dan voelt zij dat je serieus bent en dan weet je ook of het wel of niet klikt. Als ik als verkoper bij jou een goed gevoel zou hebben (zoals indertijd de verkoper van mijn paard bij mij) dan zou ik je graag die extra tijd geven en gunnen. Want zo zou ik denken, ik heb mijn paard ook graag bij een goede nieuwe eigenaar EN nogmaals het is geen fiets of broodje dat je koopt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:30

waarom zou je gaan voor een paard met een gebruiksaanwijzing als je op zoek bent naar een braaf paard vraag ik me dan af?
er staan honderden/duizenden paarden te koop en er zijn ZAT anderen die EN lief EN vriendelijk EN aanhankelijk zijn en die ook nog eens ECHT braaf te rijden zijn.
enfin, je twijffelt nu al, dus eigenlijk weet je dat zelf ook al wel.
en bij ook maar enige twijffel zou ik zeggen NOOIT doen.
want heb je al verder nagedacht over de consequenties,
als je haar toch koopt want ze is immers zoooooooo lief aan de hand.
je moet er ook nog op en vervolgens schrikt ze een paar keer, val je er een (paar) keer goed af, en gaat ze nog meer 'uitproberen' en durf je er niet meer op.
ik zou zeggen lekker laten staan en op zoek naar een andere.
en mocht je inderdaad toch alleen dit paard willen, proeftijd bedingen of misschien kan je haar leasen bij die mvr op stal?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:37

Ik zeg toch ook niet dat het om een fiets gaat? :+

Mijn paard op proef geven zou ik niet aan beginnen(Wie weet wat ze er mee uitvreten).Je hebt mensen die besluiteloos zijn.Dan is het einde zoek.
Daarbij is een paard verkopen een emotionele zaak,Als verkoper wil je het graag achter de rug hebben,en niet iemand nog 15 keer op je paard zien rijden en maar in onzekerheid zitten.Maargoed....dit gaat een beetje offtopic geloof ik.

Ik hoop dat je er uit gaat komen TS,Succes!

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:14

Het is geen schrikachtig paard. Bokt en steigert ook niet.

Als ik het doe, dan neem ik er de tijd voor en zal het onder goede begeleiding gaan van instructrice.

Ik wil een paard voor het leven kopen, vandaar ook de twijfel en de angst dat iemand anders ermee vandoor gaat.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:29

ik wou een opgeleerd paard, ben met een 2,5 jarige thuis gekomen. Hoezo proefrijden ? :D

Voor mij is er 1 absolute voorwaarde om een paard te kopen : ik moet van de eerste moment verliefd zijn. Anders begin ik er niet aan (naja, dit was mijn eerste en enigste paardje hoor, niet dat ik daar veel ervaring mee heb dus, met het kopen. Maar ik heb in de jaren gemerkt dat als ik een paardje niet van de 1ste keer geweldig vind, het rijden nooit wat word).

Zo te horen zou het met goed instructie wel in orde kunnen komen. Dus, als ik jou was, zou ik mezelf afvragen : "wil ik dat paardje echt echt absoluut ? Of denk ik, als ik heel eerlijk ben, njaaaaah ik weet het toch niet ?" In het tweede geval zou ik hard op mijn tanden bijten en verder zoeken, er komt vást een geweldig paardje op je weg.

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:37

Ja, ik wil het paardje toch wel heel graag. Daar kan ik volmondig ja op antwoorden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:16

braaf zijn en gebruiksaanwijzing zijn twee verschillende dingen. Elk paard heeft zo zijn/haar gebruiksaanwijzing. Alleen bij de een is deze 1 pagina lang en bij de ander is het zo dik als een telefoonboek.

Als je denkt dat je er wel uitkomt met haar zie ik geen belemmering.

Heb je al andere paarden bekeken, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt? Ik kan me ook indenken dat je bij het eerste paard niet gelijk een beslissing wil nemen, want stel je voor....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:25

Als je onbelemmerd wil rijden en niet afhankelijk wil zijn van anderen, niet doen. Dominante paarden blijven het altijd proberen. Die van mij was best braaf met proefrijden en is super super braaf en makkelijk in de verzorging. Maar kan zo nu en dan onder het zadel eigen ideeën krijgen.. Zo kan ik maanden braaf uitstappen over de weg niks eng vrachtwagens trekkers enz en ineens als er echt helemaal niks is kan ze zo ineens in de staak gaan en ben ik een paar minuten bezig om d'r weer in d'r vooruit te krijgen, daarna niks aan de hand en stapt ze vrolijk verder. Als je dat niet erg vind :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:32

Ik heb weleens een super brave merrie gereden, ging voor mij door het vuur etc. Of te wel: super braaf!
Toen ze de verkoop in ging, leek het mis te gaan bij de 'nieuwe' ruiters.
Ging ik er op, dan was het weer goed. Blijkbaar begreep ze mij meer dan de kijkers.

Ik heb in overleg met de eigenaar, haar vaker laten rijden door onbekenden, ging ook niet direct goed, maar met mijn tips/aanwezigheid ging het wel beter.

Uit eindelijk is ze verkocht aan iemand, waar het echt mee leek te klikken :)

Wat ik wil zeggen:
Misschien is dit paard wel jaren door dezelfde ruiter gereden, ja, dan is er een band/connectie en dan is het paard super braaf!
maar, dan kan het paard anders reageren met een andere ruiter.

Ik zou (als jouw gevoel het zegt: dit voelt goed) nog een keer gaan proefrijden.

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 12:26

Vandaag had ik min of meer besloten nog een keer te gaan en er in principe voor te willen gaan. Krijg ik vandaag opeens de vraag van iemand of ik haar oudere (leer)paard wil rijden en dat deze dagelijks tot beschikking is. Ook een kans dus! Maar goed, een eigen paard blijft de wens.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:57

pfff,ze maken het je niet makkelijk he.
Wbt het paardje waar je bent egweest om proef te rijden: is er een kans dat je in ieder geval even kunt zien hoe ze buiten is? dat de eigenaresse er n stukje mee de weg op gaat oid? Als je er echt gek van bent en begeleiding krijgt,zou het wel eens kunnen lukken.
Maar het is misschien wel goed om ook ergens anders te gaan kijken,als dit paard dan in je hoofd blijft spoken,weet he,dat t de juiste is.
natuurlijk is er dan wel de kans dat deze verkoct is....

moeilijk...

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:01

Is het een optie om het paard een maand op proef te hebben? Dan kan je in alle rust en tijd het paard leren kennen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:03

Misschien is dat leerpaard wel een betere optie.
Ik zou sowieso verder kijken wat dat ene paard betreft. Je zoekt een bomproof paard, oftewel 1 die het NU is en niet misschien ooit gaat worden. Dan mag je ook verwachten dat het paard je niet gelijk zo uittest.
Verder is de merrie pas 6. Voor een rustig paard om van te leren zou ik eerder kijken naar een paard wat een paar jaartjes ouder is.
Succes met beslissen. Enne, geen hand vol paarden maar een land vol paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:18

[pien_2010] schreef:
Traber schreef:
Nou niet iedere verkoper zit er op te wachten om 10 keer dezelfde koper te ontvangen denk ik.(ik zou het niet willen,stel ze haken af,pfff lijk je wel een manegebedrijf :+ )
Ik vind dat je in 2,3 keer wel een redelijke indruk kan krijgen.Voor de rest is het maar afwachten hoe het paard ergens anders is.

Ben ik het niet mee eens. Een paard is geen fiets. TS is serieus. Heeft een klik en twijfelt. Ik zou gaan voor een proeftijd (zoals bij mijn eigen paard). Ik had een enorme klik met mijn paard MAAR het was mijn eerste en wel heftig (en nog hengst toen) en ook ik was bang dat ik het niet zou kunnen. Nu zijn we 14 jaar verder en ben nog steeds verliefd en heb er een geweldig paard aan.
Dus TS mijn advies is omdat de klik er is, vraag of je onder begeleiding van eigenares nog een tijdje op die stal mag rijden. Je kunt afspreken bij kopen hoef je niet extra te betalen. Bij niet kopen betaal je een bedrag per keer vanaf nu. Dan voelt zij dat je serieus bent en dan weet je ook of het wel of niet klikt. Als ik als verkoper bij jou een goed gevoel zou hebben (zoals indertijd de verkoper van mijn paard bij mij) dan zou ik je graag die extra tijd geven en gunnen. Want zo zou ik denken, ik heb mijn paard ook graag bij een goede nieuwe eigenaar EN nogmaals het is geen fiets of broodje dat je koopt.

Dit ben ik helemaal met [pien_2010] eens. Wat ik je verder aan wil raden is om heel realistisch naar jezelf te kijken. Je kunt natuurlijk van alles willen, maar wat is je eigen ervaring? Hoe goed kun je rijden? Hoeveel moeilijke paarden heb je gereden? Wat is je niveau? Ben je bang om te vallen? Hoeveel verschillende paarden heb je gereden? Wáár heb je gereden? Hoe lang rijdt je al? Kun je een moeilijk paard ervan overtuigen dat JIJ toch echt degene bent die bepaald wat er gebeurt? Hoe zeker ben je van jezelf? enz enz enz In je profiel zie ik dat je 29 bent en uit je posts maak ik op dat je er zeer serieus mee bezig bent. Kortom probeer een afweging te maken tussen wat je wilt en wat je kunt.

Succes!

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:36

Tja, betreft ervaring.... Tot mijn 18e in de manegeles. Daarna jarenlang op een ZZL leerpaard gereden. Daarna ander jong bijrijdpaard gereden. Maar ook een ouder paard. Daarna een tijdje er tussen uit geweest. Wel af en toe gereden. En nu weer een jong (zeer braaf) bijrijdpaard. Ook heb ik regelmatig in het buitenland buitenritten gemaakt.

Ik denk dat ik gewoon nog een keer ga kijken. En dan is het ook gewoon klaar. Dit moet ook geen eeuwigheid duren.