Rode strik in staart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn1989

Re: Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:20

Ik denk toch dat je mede bakgebruikers niet blij zijn als ze een klap krijgen van je paard omdat jij vind dat het niet nodig is een lintje in te hangen. Lijkt me een nuttig en universeel waarschuwings signaal.
Een vrachtwagen met 'let op, zwenkt uit' mag ook geen auto's van de weg rijden, maar is wel een attentiepuntje

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:02

asjemenou schreef:
Maar met een auto rijdt iedereen ongeveer even hard, dezelfde kant op, en op dezelfde weghelft. En als ze afslaan geven ze meestal eerst richting aan en zie je remlichten. ;)

Ook bij bumperkleven? :P Je vergeet de reactietijd mee te nemen. Bij paarden is die sneller dan bij de mens, maar dan nog. Zoals Jasmijn al aangeeft is dit rood strikje een waarschuwing (Net als je remlichten ;) )

_MG

Re: Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:05

Ik vond een roodlintje altijd heel normaal, zag het vaker langskomen op wedstrijd en de combinatie die ik groom, draagt ook een rood strikje omdat het paard wel eens uithaald. Deze zomer werd voor de eerste keer aangegeven dat ze (voor de proef) het lintje eruit moest halen, en wij waren allemaal heel verbaasd. Maar blijkbaar is het dus toch niet zo normaal :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:05

Hier op stal wéten ze allemaal dat mijn paard trapt...
Iedereen probeert hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Wie zat er gisteren bijna met zijn paard in de kont van mijn paard?
Mijn man :+

Ik vroeg me gisteren het volgende af: iemand zei dat er voor hengsten ook een kleurtje is qua lint.
Iemand een idee welk kleurtje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:08

Ik heb in het begin altijd met een strikje gereden. Mijn pony reageert soms heel sterk op anderen (waarschijnlijk was het een hormonale kwestie), de ene keer doodbraaf, de andere keer gillen en meppen als ze te dicht in de buurt kwamen. Ik merkte echter dat veel mensen de betekenis niet weten of het gewoon onzin vinden en dan nog dicht langs je oprijden of je afsnijden. Plus dat er mensen waren die dachten dat ik dat enkel deed om ruimte te krijgen. Op buitenconcours reed ik trouwens zonder, daar was vaak veel meer de ruimte en dan had mijn pony er geen last van, omdat ik dan altijd de plekken zocht waar de minste mensen reden. Op de ponyclub kenden de anderen mijn pony en hielden ze er over het algemeen wel wat rekening mee, dus dat ze niet gezellig op een meter afstand naast me gingen uitstappen.

Overigens bond ik hem gewoon in de staart, uitzakken enz dat viel wel mee. En anders idd een stukje invlechten en hem daar tussen steken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:13

Mi_Amore schreef:
Hier op stal wéten ze allemaal dat mijn paard trapt...
Iedereen probeert hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Wie zat er gisteren bijna met zijn paard in de kont van mijn paard?
Mijn man :+

Ik vroeg me gisteren het volgende af: iemand zei dat er voor hengsten ook een kleurtje is qua lint.
Iemand een idee welk kleurtje?

Wit is voor een hengst. Er zijn zelfs nog meer kleuren: groen voor een groen paard, roze voor een hengstige merrie en geel voor een paard dat te koop is. Maar er zullen weinig ruiters zijn die die kleuren kennen. ik heb laatst op endurancewedstrijd met mijn jonge paard wel een groen lintje gebruikt (wordt nog nerveus bij ingehaald worden). ondanks dat men de betekenis van het groene lint meestal niet kent, zorgt alleen het feit dat er een lintje in de staart hangt al voor dat andere ruiters voorzichtiger zijn.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat een rood lintje geen vrijbrief is om ruimte op te eisen, maar ik vind dat je sowieso nooit binnen trapafstand van een paard moet rijden. Lintje of niet.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:03

ik heb nog nooit officiele wedstrijden gereden, het rode lintje ken ik maar al te goed. ik hoef geen trap te hebben van paard dus blijf er wijselijk uit de buurt.

maar is het verstandig (als ik ga wedstrijd rijden) dat ik een rood lintje in staart doe? hij slaat niet zomaar met achterbenen naar mensen en dieren maar als hij ergens niet mee eens is slaat hij juiat met voorbenen. (niet gericht naar een ander.) dit typische gedrag heeft hij van zijn vader.
mijn pony is verder een lammetje, maar voor de zekerbeid toch doen?