Pension Klanten die zomaar vertrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:53

Valt me trouwens wel wat in, ik huurde en weiland, al jaar of 4/5? Altijd netjes betaald, zelf alles omheind en onderhouden. Ik huurde het en had in het begin duidelijk aangegeven dat er meer mensen op kwamen te staan waarmee ik de kosten ging delen.
geen probleem, al zette ik er een kudde oliefanten op, als hij maar elke maand van mij het geld kreeg, was allang blij dat hij eindelijk dat stukje grond weer verhuurd kreeg.

prima, we stonden er met 3en.
Een meid die er gestald stond ging weg met haar paard vanwege imigratie, advertentie gezet, binnen haar vertrektijd een nieuwe gekomen, niks aan de hand, Totdat weer iemand ging vanwege verkoop paard en weer een nieuwe kwam.
Ineens moest ik binnen 1 dag weg zijn, en heeft hij achter mijn rug om de andere personen benaderd om te blijven staan, voor het maandbedrag wat ik in totaal betaalde, maar nu per paard.
Zijn reden: Er stonden teveel paarden 8)7
Hij had dus gezien dat met een net omheinde wei en onderhoud, er mensen genoeg waren die er wilden staan en hij wilde gewoon meer geld verdienen.
Vroeg ook nog of hij de omheining ed kon overnemen voor 10.- ( kleine 1000.- euro nieuwwaarde, dacht het dus niet!!)

Ergste vind ik gewoon dat het de overburen waren en hij zelfs rondbazuint had dat ik weg moest vanwege betalingsachterstanden.
Juridisch kon ik helaas niks, ik had niks op papier, altijd contant betaald en het was net kleiner dan een hectare dus kon helaas niks, als het meer dan een hectare was, en je staat er langer dan een bepaalde periode, mag je namelijk niet zomaar eraf gezet worden.

kiki1983

Re: Pension Klanten die zomaar vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:29

jeetje lekker dan daar ben je klaar mee!! en dat zwartmaken maak je daar niet te druk om! Deed (doet) mijn stalhouder ook nou hij doet lekker zn best maar. Mijn paarden staan tenminste niet meer in zijn gore stallen!

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:48

Heb ik ook mee gemaakt. Allen ben ik 2 dagen voor einde maand met mijn oude pony opgestapt bij een pensionstal bij R'dam. Kwam erachter dat ze aan het bezuinigen waren en dat mijn pony regelmatig geen ontbijt kreeg! Hij zou ook heel de dag buiten staan, kwam ik erachter dat hij regelmatig helemaal niet buiten kwam..
Keuze snel gemaakt en dus direct mijn pony daar weggehaald!

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:32

Zo te zien komt het toch vaak voor, maar lees ook veel dat mensen weg gaan zonder te betalen.
Al begrijp ik zeker heel goed als je paard geen eten krijgt of wat dan ook dan je vertrekt.
Ik denk dat het altijd wel een lastige zaak is.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:03

wij hebben ook een kleinschalige pensionstal, en wij werken niet met contracten,iedereen betaald netjes elke maand hun stallingsgeld,en heb nooit gezeur,ik behandel de paarden zoals ik ook mijn eigen paarden behandel.hier is ook alles bespreekbaar,en hier wordt ook niet gejat.ik ben altijd eerlijk naar de pensionklanten toe,als hun paard even een dag niet buiten is geweest vanwege het weer (dan heb ik het over extreme winterweer) dan zeg ik dat eerlijk.ik laat iedereen in zijn/haar waarde. en ze zeggen dat ze weggaan dan is dat haast nooit omdat ze niet tevreden zijn. dat is nog maar 1x gebeurd.
die vrouw was altijd zo tevreden over hoe het paard van haar hier tot rust kwam en hoe haar paard er uit zag,ik kreeg zelfs kadootjes uit naam van haar paard omdat ik zo goed voor haar paard was,enzo plotseling belt ze mij dat ze de sfeer op stal niks vond????????????,euh,,,,en dat ze even met mij wou praten,ja tuurlijk,toen bleek dus dat ze de trailer al achter de auto had en haar man achter haar aan reed om de rest van de spullen in te laden???ik was compleet overdonderd,dus toen ik met haar wou praten,ging ze direct tegen mij tekeer dat ik niet aan mijn afspraken had gehouden en je kon er echt geen woord tussen krijgen,ik ben maar naar binnen gegaan,ondertussen had ze ook nog een andere pensionklant belaagd,nouja zeg,,wat een raar overspannen mens was dat. na de laatste geruchten hoorde ik al dat ze al met al nog heel wat stallingen heeft gehad en nergens kon aarden en het paard staat nu in een klein stalletje bij haar huis zonder weide/bak of wat dan ook.ik vind het alleen maar sneu voor paard,maar zulke mensen mogen bij mij weg blijven.
voor de rest is het hier altijd heel gezellig op stal en ondernemen vaak iets met z'n allen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:13

kiki1983 schreef:
jeetje lekker dan daar ben je klaar mee!! en dat zwartmaken maak je daar niet te druk om! Deed (doet) mijn stalhouder ook nou hij doet lekker zn best maar. Mijn paarden staan tenminste niet meer in zijn gore stallen!

Hihi logisch, hij wilt zijn nam zuiver houden.

Ik heb mijn paard afgelopen zomer snachts weggehaald want die mensen gingen echt zo ver bij mij. Ja dan heb je bij mij de verkeerde, ze moeten niet denken dat ik achter lijk ben en alles pik!
Verhaal kan ik bij interesse wel online gooien als mijn telefoon noet zo gek doet..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:26

Bij ons nog nooit gebeurd, iedereen betaalt altijd netjes...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:02

Ik sta versteld van hoe vaak mensen mee maken dat hun paard onvoldoende hooi krijgen, of er zelfs hooi weer uit de stal word gehaald als ze zich even omdraaien.

Heb zelf ook mee gemaakt dat de stalhouder vond dat ik mijn paard te veel hooi kreeg en dus maar de helft ging voeren. En ik snapte maar niet waarom mijn paard dunner werd. Tot ze het per toeval een keertje zei...

Heb ook zeer slechte verhalen gehoort van mensen die maanden niet betalen (en 1 keer zelfs 2 paarden in pension had staan, dan tikt het aan!) en waarbij de stalhouder naar hun huis moest gaan om zijn geld te eisen. Heel apart dat mensen denken dat ze het recht hebben op andermans zak te leven :(

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:10

Dat minder voeren vind ik echt schandalig, het is nog erger als een paard zienderogen mager wordt als gevolg.
Als bij ons de paarden gewoon hun hooi opeten, hoor je niets. Blijft er veel liggen, dan zal de boer zeggen dat dat zonde is. Is je paard veel te dik, zal je ook worden aangesproken als je heel veel voert.
Een gedeelte van de boerderij geeft hij zelf hooi (onze stal zet kratjes neer), die gaan vaak naar de boer toe om te zeggen dat hun paard te veel hooi krijgt :-).
En je krijgt het zeker te horen als hij van mening is dat je paard te weinig krijgt.

Ons bin nie zuunig, maar wel op de paarden!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:53

Marion71 schreef:
Wij hebben al jaren kleinschalig een pensionstal of eigenlijk privéstal en geen noemenswaardige problemen. Ooit 1 keer iemand weggestuurd: hield zich nergens aan en zorgde voor veel onrust bij de andere klanten. Ze was not amused als ik het voorzichtig uitdruk. Wij werken wel met een contract met over en weer rechten en regels en inderdaad een wederzijdse opzegtermijn van een maand. Een contract geeft veel duidelijkheid, vind ik.

Ik vind het erg leuk om andere mensen en paarden op m'n stal te hebben, en ben daarom selectief in wie er bij ons op stal staat. Als het niet klikt of iemand heeft een totaal ander idee over hoe een paard verzorgd of gehouden moet worden, beginnen wij er niet aan. Dat voorkomt een hoop problemen. Kennelijk is dat bijzonder, want mensen zijn er meestal erg van onder de indruk als ik dat aangeef.
Bij ons is er in al die jaren ook nog nooit wat gejat of mensen die boos of ontevreden zijn weggegaan. Tuurlijk kan er een keer eentje tussen zitten, maar als ik de verhalen van mijn klanten hoor hoe het op andere stallen er aan toeging, schrik ik soms echt. Er is een categorie stalhouders die zich niet houden aan de afspraken en beknibbelen op voer. Te veel overlaten aan pensionklanten (zoals voeren, mesten, binnen/buitenzetten) levert ook problemen op. De een verzorgt z'n paard bij het overdrevene af, de ander staat in een gore stal. Daarom doen wij alleen volpension.

Hoe het loopt op een stal heeft vooral de staleigenaar in de hand. En mochten er dan toch een keer problemen zijn, moet hij ingrijpen om erger te voorkomen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Als ex-pensionklant (heb nu de paarden aan huis) van een vergelijkbare stal kan ik wel zeggen dat het mij prima beviel zo. Sfeer was goed, neuzen dezelfde kant op, geen gedonder onderling. Zou het zelf ook zo doen denk ik.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat er situaties zijn waarin je a la minute je biezen pakt. Jammer van het geld dan, zijn toch maar rotcenten. Paard gaat voor alles wat dat betreft.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:22

Ik vind het raar dat stallen vaak op een maand opzeg termijn wijze als je weg wil...
Er word nooit over gesproken voor je weg wil. Tenminste ik heb nog op geen enkele stal gestaan waar dat gewoon eerlijk en open gezegd werd als je op stal binnen komt.

In mijn ogen: Een maand opzeg termijn is netjes je aan te houden. Maar kunnen ze niet verplichten als er niet open en eerlijk over is gedaan VOOR je weg wil.

Rekeningen niet betalen kantine briefjes laten liggen enz enz enz heb alles wel eens gehoord...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:40

Een maandopzegtermijn is wettelijk, ook als er niks is afgesproken en geldt voor beide partijen. Werd het van tevoren ook niet gezegd als je er naar vroeg?
Om dit dergelijke onduidelijkheden te voorkomen ben ik een grote voorstander van een contract/overeenkomst. Dan weet je van tevoren waar je aan toe bent.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:34

Ja hier ook ervaringen mee, ik vind het onrespectvol om het hele verhaal hier neer te kwakken maar ik kan toch wel zeggen dat het allemaal erg vervelend was en dat de frustraties hoog opliepen.

Wij zullen zelf ook niet altijd alles goed hebben gedaan, maar we hebben het beste voor met de paarden en doen ons best. Als het niet bevalt dan heb je alle recht om te vertrekken maar gooi ons niet voor de voeten dat we niet goed zijn voor de paarden.
Om dan bij vertrek ook nog weg te willen gaan zonder wat te zeggen vonden we ronduit asosciaal.

Ze werd weggebracht naar de nieuwe stalling door een klant van ons die wel bleef. Deze wou niet gaan rijden voor ze ons een hand had gegeven, haha geweldig wat hebben wij gelachen :))

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:46

Wij hebben eens onder "begeleiding" van de politie weggehaald, helaas vond de politie niet dat wij in ons recht stonden.
Paard z'n stal was dicht getimmerd omdat hij een snotneus had(net gecastreerd, kwam van handelaar vandaan, wat wil je?).
voer voor 5 voerbeurten was in 1x op, men vond dat het paard te weinig te vreten kreeg, 1.5kg over 5x verdeeld op 1 dag, lijkt mij voldoende voor een niet te groot volwassen paard dat nog niet werkt+4 plakken hooi.
Hij kwam niet buiten als wij niet kwamen, terwijl dat wel in de advertentie stond van de betreffende stal.
Paard was erg lastig, en kreeg mede daarom niet teveel eten, eerst maar mak maken en dan conditie opbouwen icm voeren, paard was ook niets gewend qua voer.(hadden we ook duidelijk uitgelegd, was allemaal goed)
Tja, hoe krijg je ze hoefbevangen of geef je ze koliek? En waarom zou je tegen voer willen vechten, waar het paard de dupe van word door correctie's van ons?
Ook was er borg betaald, 1 maand en de maand waarin wij weg gingen, was ook al betaald.
Er was géén opzeg termijn, en toch werd de poort dicht gedaan, auto ervoor en politie erbij.
Wij konden betalingen laten zien, maar kregen geen borg terug, met pijn en moeite uiteindelijk wel het paard mee kunnen nemen.

Verder heb ik eigenlijk alleen maar fijne stallen gehad, met meer of minder faciliteiten maar naar mijn weten is het nooit geëscaleerd of zijn er boze gezichten geweest over en weer.
Op elke stal is wel wat, maar je kunt zelf veel doen om het gezellig te houden en je eisen bij te stellen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:16

Zelf ben ik met mijn oude paardje een aantal keer door omstandigheden verhuisd.
1e keer was bij de mensen waar ik mijn paard van had gekocht we bleven daar staan (bleek geen goede combi, mensen bleven zich bemoeien met het paard en hadden continu overal commentaar op).
Ouders vonden dat ik niet moest zeuren maar toen me moeder eenmaal een stroomdraadje was vergeten waardoor een medestalgenoot haar paard 2 uur zonder water had gestaan en ze volledig werd verrot gescholden hebben we per direct de spullen gepakt.
De 2e stal had een super aardige staleigenaar maar een verschrikkelijke vrouw die vond dat ik teveel voerde dus of ik moest 50,- meer gaan betalen, en toen ik dit weigerde (1 schep biks per dag vind ik niet veel voor een paard wat veel gereden werd) kwam er een slot op de voerkist en heb ik direct een maand opgezegd bij haar man.
Paard heeft vervolgens nog in de zomer toen ze ook bij stal 2 stond op een weiland van een boer gestaan waar prikkeldraad in land werd gegooid, beste man beloofde beterschap en verzekerde dat hij het niet was.
Toen ik hem echter betrapte direct paard weggehaald....dit werd nog een heel gezeur waarbij boer ons zelfs thuis opzocht en bedreigde.

Met me nieuwe paard op een stal gestaan waar ik niet op nette wijze ben vertrokken.
Hing een vreselijke sfeer kreeg bijna dagelijks van eigenaar op me kop voor dingen die ik echt niet had gedaan...(tenzij oa mijn paard dagelijks bekapt zou worden).
Moest bij ziekte van paard elke 2 uur controleren moest hiervoor over een sloot heen want ze lieten echt het hek niet open daarbij ging ook het alarm gewoon op de stal gingen zij echt niet kijken dus moest ik uiteindelijk na het slootje springen door het luik van een ander paard om in de stal te kunnen kijken of mijn doodzieke beestje er nog goed bij stond.
Hier per direct spullen gepakt stal vies achtergelaten en ons s'avonds laten ophalen toen de mensen gingen dreigen met het op slot doen van de boxen (terwijl ze brand hadden gehad en ik daar panisch voor ben).

Mijn laatste stal jaren met veel plezier met zowel mijn oude als nieuwe paardje gestaan.
Helaas op iets mindere wijze weggegaan de laatste keer door gelul medestalgenoot.
Desondanks ben ik wel al die jaren super tevreden geweest.
Ziek paard ze gingen snachts er hun bed voor uit en belde je, wilde je blijven slapen dan mocht dat in de kantine of stal, had je vragen je kon altijd bij de eigenaar terecht.
Bij deze stal wel een contract moeten tekenen waar veel regels in stonden maar eigelijk niets wat niet normaal was.
Rommel opruimen, wasplaats schoonmaken, maand opzegtermijn, betalingstermijn enz...

Nu sinds kort zelf een stukje samen met 2 andere meiden, eigenlijk waren we met zijn 4e.
Maar al vrij snel begon nummer 4 te klagen en werd het qua sfeer er niet gezelliger op.
De pest was dat we met zijn 4e hadden besloten alle opknapkosten te betalen maar mevr. 4 is per direct vertrokken en eist al haar geld terug.
Hier nu een heel gesteggel over, wij hebben dan ook wel met zijn 3e besloten om bij een eventuele volgend persoon een klein contractje op te stellen waarin oa staat dat er borg betaald moet worden want we hebben nu wel gemerkt hoe een ellende dat kan geven.
Verder heb ik hierdoor wel veel meer respect voor een stalhouder gekregen je zal tenslotte maar 10 zeikerds hebben staan dan word je echt niet vrolijk!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:19

Ik was dus de nummer 4!! Mijn reden dat ik begon te klagen was omdat de afspraken niet nageleefd werden. Je mag toch wel wat verwachten als je een totaal bedrag van 416,25 euro moet betalen :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:37

Bij mijn eerste stal heb ik meegemaakt dat ik aankwam en er hooibalen op de wei werden gegooit, mijn pony mag sws geen hooi, ivm stof. En zeker geen hooi waarvan ze me niet kunnen garanderen dat er geen jacobskruid in zit.. Dus hij moest de wei maar uit want die hooibalen kwamen gewoon of ik het er nou wel of niet mee eens was.

Vervolgens staat mijn paard binnen en moet ik mijn stal binnen 3 weken uit omdat er een ander paard komt. Hij moest terug naar een ponystal van 1,5x1,5 en hij stond in een box van 3.5x3.. Ik zou evenveel blijven betalen.. Ik was het hier niet mee eens, maar ik moest gewoon weg, had uiteraard geen opzegtermijn omdat ik van hun binnen 3 weken weg moest..

De dag dat ik weg wilde, 2 dagen voor het einde van de maand, hadden ze het hek op slot gedaan waar ik mijn trailer moest pakken.. Hier kon ik dus niet bij. De reden hiervan was dat ik in hun ogen eerst moest uitmesten, maar omdat de weg afgesloten zou worden op bepaalde tijdstippen wilde ik dat de dag erna doen zodat ik gewoon rustig kon verhuizen. Het is een hele rel geworden uiteindelijk hebben ze het hek toch open gemaakt, en heb ik nooit meer uitgemest daar...

Is het dan de schuld van mij, als pensionklant?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:42

Ik ben pas van 1 pensionstal vertrokken. Dat was een stal waar ik eerst 4 jaar een paard verzorgd had. Toen de eigenaar verhuisde kocht ik een eigen paard en zette haar daar neer. Ik wist perfect van het reilen en zeilen op die stal, maar het paste gewoon niet meer. Paard kwam 's winters niet buiten, en was daardoor niet te rijden.
De druppel was echter dat ik continue behandeld werd als 8 jarig penny meisje. Ineens werd me uitgelegd dat ik verkeerd liep met m'n paard, haar stal verkeerd mestte, en dat ik verkeerd reed. Toen de stalhoudster naar me toe kwam om te zeggen dat er mensen niet meer bij mij in de bak wilden rijden maar niet wilde zeggen wie dat waren heb ik besloten om te vertrekken. Ben dezelfde dag nog bij m'n nieuwe stal wezen kijken, en 2 dagen later vertrokken. Wel netjes betaald voor de maand erop.

En op mijn huidige stal sta ik al 6 jaar, ook al aardig wat mensen zien komen en gaan. En ja, er is bij ons gejat (in die periode had ik ook een slot op mijn voerton) etc. Maar overal is weleens iets. Zolang mijn paard goed te eten krijgt, ze water heeft, binnen en buiten komt en een schone stal heeft vind ik het prima. Ik hou zelf haar waterbak en voerbak schoon en de stal spinnenweb vrij.

Toch zou ik wel graag een contract hebben, en stalregels. Gewoon zodat er duidelijk omschreven is wat er precies moet gebeuren, wat rechten en plichten zijn...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:54

Ik ben eigenlijk nog nooit ergens vervelend weggegaan. Meer omdat mijn mening en eisen veranderd zijn in al die jaren.
Eerste keer moest ik weg vrouw ging bij man weg en sloot de pensionstal.
2de stal ben ik toen weggegaan aangezien hij in de winter niet genoeg buiten kwam naar mijn zin en stond in de container had hij het prima maar kon beter.
Ben nu bij mijn laatste stal ruim een jaar weg wilde graag een pensionstal die alles deed buiten zetten en binnen zetten en mesten en een binnenbak want wilde graag s'winters doortrainen.
Ben op deze stal heel tevreden maar omdat we meer recreatief rijden ben ik weer op zoek naar iets anders..
Maar nooit ergens weggegaan omdat mijn paard niet goed verzorgd werd gelukkig niet lijkt me erg vervelend.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:32

Ja wij nog niet zo lang geleden ,pony van me dochter werd steeds magerder ,op een gegeven moment werd ze ook nerveus en schrikkerig
Dan ga je vraagtekens krijgen zo was ze nog nooit geweest

Als 1e werden elke keer de groepen veranderd ,dan stond ze s òchtends in de paddock en dan s`middags met elke keer andere paarden
Zonder water en hooi
Op t zandlandje werd ook elke keer gewisseld ,en toen t bloedheet was kwamen we op stal en alle tonnen waren leeg kurkdroog

Onze Haf werd steeds magerder Da gebeld ,Ze ging naar de kliniek voor onderzoeken en ook voor een maagscopie
Bleek dat ze besmet was met rode bloedwormen en 2 schaafjes op dr maag had
En te lege buikvulling (ze was 100 kilo te licht)
Op stal terug gekomen ,meteen gemeld ,maar ze vond het niet nodig om meteen alles te ontwormen ,ze wilde eerst eventueel mestonderzoeken ,woedend was ik ,na 1 week heeft ze dan uiteindelijk alles ontwormd ,maar de besmette mest bleef liggen zowel in de paddock als in het land
Toen was ik er klaar mee ,maar we hadden ook een contract ,ik heb de stalling opgezegd miv 29 september en ze wilde tot 13 oktober stalgeld hebben ,nou dacht t even niet ,door haar toedoen zijn we aardig los aan DA kosten ,en zijn 27 Sept weg gegaan
Ze staat nu 5 weken op haar nieuwe stalletje ,staat de hele dag buiten met kuil en water ,en je ziet haar veranderen ,haar buikje groeit en ook haar karakter is ze weer zo als ze was
Relaxt en geen peuneveu paard