anneliesdj schreef:Tiahastrona schreef:@ anneliesdj
Alles wat bij een fokker in de opfok staat loopt in de wei (winter loopstal). Waiboerhoeve heeft toen onderzocht of er achterstand is als er eerst 3 jaar niets mee wordt gedaan. Na enkele weken zitten ze op zelfde niveau als paard dat vanaf veulen in handen is. Heeft dus geen nut.
Dan ga ik er wel vanuit dat persoon bekwaam is en dus weet wat hij/zij doet.
Natuurlijk leren ze dat in een paar weken allemaal aan.
Maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken door zo'n dier eerst 3 jaar te laten verwilderen en daarna met een paard van 600 kilo aan het worstelen te gaan terwijl je ze ook gewoon op een paar dagen oud zonder tegenstribbelen lekker kunt knuffelen.
idd helemaal mee eens. Zo'n kleine dingen moeten ze gewoon kennen. Paard van 2 wat naar de smid moet, moet ook een halster om, kunnen meelopen en voetje geven.
En de tip zoals ergens staat op pag. 1 dat je het halster om kunt laten, zou ik absoluut niet doen in de stal!
Als je paard zich moeilijk laat vangen op de wei kun je een leder halster omdoen en niet invetten.
Maar zsm leren om halster om te doen, meelopen, voetjes geven en vraag hulp als het je niet lukt.
Ik ken jou en je paard niet dus ik kan ook geen oordeel geven over mishandelt, verwend of miscommunicatie.