Een paard meer paard laten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:23

aerdenhout1 schreef:
Mijn paarden mogen zo veel mogelijk paard zijn, maar kosten ook een godsvermogen aan zowel tijd als voer, dus niet elke dag paard zijn en werken voor de kost... tja, jammer voor het peerd, maar ik werk harder dan mijn paardjes zal ik je vertellen!
En nee, die van mij staan niet 24/7 buiten, en staan een groot gedeelte op stal! Ik heb niet het idee dat ze dat nu zo erg vinden eigenlijk. Schone stal(die ik heb schoongemaakt) lekker hooi ( wat een fortuin kost)Dat overdreven gedoe van een paard hoort de hele dag buiten begint mij een klein beetje de keel uit te hangen eigenlijk!
Laat ze dan echt paard zijn en ga er ook niet meer op zitten, want dat is meestal de grootste boos doener w.b.t de ellende van een paard!
Rug problemen, mond problemen, staken, steigeren, ik kan nog wel even door gaan, zijn de grootste topics hier op bokt, maar als je je paard de hele dag buiten zet ben je er goed voor en ben je een paarden mens....
Nou, NEE...maar ik draaf door geloof ik!

Waarom wordt er altijd links of rechts geroepen? Heel de dag buiten staat niet meteen gelijk aan een goed paardenmens, net als andersom ook.

Kijk naar je paard en zoek wat het beste past.
De mijne heeft een allergie voor huisstofmijt. Dus staat daarom 24/7 buiten (gras in de zomer, bak in de winter, met veel hooi). Niks natural. Hij wordt gewoon traditioneel bekapt, ik rij met bit, niet boomloos, in de winter wordt hij geschoren en krijgt hij een deken op. En staat dan nog steeds 24/7 buiten. Overigens heeft hij gewoon een box tot zijn beschikking waarvan de deur altijd open staat. Maar hij staat er alleen om te eten en dan gaat hij weer naar buiten.
In de winter in het zweet werken met een dikke vacht vind ik ook niet eerlijk.
Ik ga bij 10 graden boven nul ook niet hardlopen.

Sinds hij buiten staat is hij wel rustiger. Hij kan zijn energie immers kwijt. Maar dat had hij ook gekund met overdag op de wei en 's nachts op stal. Aangezien er maar 1 stal in de omgeving is die dat in de winter ook doet en dit een alternatief was van 24/7/365 buiten heb ik daarvoor gekozen.
Dit maakt mij nog geen natural.

En met het noodweer? De eerste keer dat het onweerde en hij er pas stond ben ik 4x in een nacht heen en weer gereden.
Toen hij de 4e keer nog steeds buiten stond en stond te kijken of ik gek was, had ik er rust van.
Hij gaat binnen staan als hij dat nodig vindt en niet als dat niet zo is. Prima!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:11

Ik heb nog maar net een paard en zie het nu dus allemaal voor het eerst aan. Ook bij ons op stal zijn er zoveel verschillende ideeën over en ik probeer daar mijn eigen weg in te vinden, die gaat passen bij mijn paard. DE waarheid zal net als met heel veel zaken in het leven wel niet bestaan ;)
Mijn KWPN'er staat nu van ongeveer half 10 's ochtends tot 8 a 10 uur 's avonds buiten, nog zonder deken. Daarna op stal, ook nog zonder deken. Hij wordt ongeveer een uur per dag, meestal in de middag gereden, gelongeerd of we gaan lekker wandelen met hem. Ik ben heel blij met deze stal, waar hij inderdaad bijna de hele dag buiten is. In de winter kunnen ze zo nodig op de paddock. Hij staat nu nog alleen op een kleinere weide, maar ik wil hem graag introduceren in een groepje. Risico op wonden is er altijd, maar het lijkt me voor hem toch fijner echt contact te kunnen hebben met andere paarden +:)+ Mocht het echt niet gaan, dan houdt het op en blijft hij alleen staan met buren naast hem waarmee hij neuscontact kan hebben. Gisteren hebben we hem verhuisd binnen de stal naar een nieuwe box met uitloop *\o/* Een stukje verhard, voor als de zandpaddock te drassig wordt, en een stuk zandpaddock erachter. Lijkt me echt fijn voor hem dat hij kan kiezen of hij binnen of buiten staat :) Na tienen 's avonds gaat zijn staldeur wel dicht, maar in de winter als ze eerder van de wei komen, heeft hij wel veel meer ruimte en keuze dan met alleen een box.
Ik ben tevreden zo en voor zover ik kan beoordelen, is mijn paard dat ook!

aerdenhout1

Re: Een paard meer paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:55

Maar juist die twee bovenste antwoorden zijn wat ik bedoel! Er is een tussen weg, dus niet 23 uur binnen of 24 uur buiten, het grijze gebied is het grootste gebied tussen zwart en wit in, maar sommige bokkers vinden dat een paard alleen gelukkig kan zijn als ze de hele dag buiten kunnen staan en een andere manier van paarden houden is slecht, daar word ik dus niet goed van.
En ik schreeuw zeker minder hard bij iemand die zijn paard 24/7 buiten heeft als bij iemand die zijn paard 23/4 binnen heeft staan.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:14

Mijn paard staat elke dag zo'n 10 uur buiten, soms meer soms minder. Als ik wedstrijd heb is het zo'n 2 uur, is dan niet anders, maar ik zorg er wel voor dat ze elke dag minstens 2 uurtjes echt paard kan zijn en sociaal met andere paarden kan zijn...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:00

Die van mij lopen overdag zoveel mogelijk buiten. Wat in de praktijk in de zomer zowat elke dag een hele dag is en in de winter vanaf het middaguur tot een uur of 5 s'avonds. Heb ze liever s'nachts op stal omdat ik bang ben dat mochten ze s'nachts uitbreken ze dan naar de drukke tweevaksweg lopen paar honderd meter verderop. In de winter hebben ze enkel een met fleecegevoerd regendeken op als ze naar buiten gaan. Op stal gaat dat deken weer af.

In de zomer gaat er eentje onder een vliegendeken voor de dazen. Die zit nl vaak onder de bulten van de dazen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:09

Nou heb ik het hele topic niet gelezen, maar er is hier toch niemand (of heb ik het toch gemist) die roept dat een paard per se 24/7 naar buiten moet? Al is het met dit weer best fijn om dag en nacht lekker buiten te staan met je vriendjes. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:12

In dit topic mischien nog niet maar er zijn er genoeg die een paard in de stal zetten zo ongeveer misdadig vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:25

Dat ligt er aan hoe lang het paard op stal moet staan. Te lang op stal houden is ook niet ok (en dan heb ik het voor het gemak even over een gezond paard, voordat men weer met allerlei argumentatie aan komt). Ik kijk het deze winter ook eens aan, hoe mijn paard het echt vindt, de nachten binnen. Anders gaat hij gewoon weer 24/7 naar buiten toe, hoor. Want ik wil vooral dat hij happy is uiteindelijk. :j

Overigens zijn er ook zat die het misdadig vinden als je je paard 24/7 buiten houdt. Dan krijg je ook wel eens de meest rare reacties op. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:33

Twiggy2008 schreef:
Dat ligt er aan hoe lang het paard op stal moet staan. Te lang op stal houden is ook niet ok (en dan heb ik het voor het gemak even over een gezond paard, voordat men weer met allerlei argumentatie aan komt). Ik kijk het deze winter ook eens aan, hoe mijn paard het echt vindt, de nachten binnen. Anders gaat hij gewoon weer 24/7 naar buiten toe, hoor. Want ik wil vooral dat hij happy is uiteindelijk. :j

Overigens zijn er ook zat die het misdadig vinden als je je paard 24/7 buiten houdt. Dan krijg je ook wel eens de meest rare reacties op. ;)

Iedereen is het er over eens dat een gezond paard te lang op stal houden slecht is voor een paard.

En er zijn soms momenten dat ik 24/7 misdadig vindt ja. Ik denk dan aan de paard hier in de buurt die in een weitje staan tergroote van een flinke buitenbak, een grote modderpoel, geen mogenlijkheid tot schuilen en 2 x per dag een armzalig hoopje kuil. Ze staan zich de hele dag stierlijk te vervelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:34

aerdenhout1 schreef:
Maar juist die twee bovenste antwoorden zijn wat ik bedoel! Er is een tussen weg, dus niet 23 uur binnen of 24 uur buiten, het grijze gebied is het grootste gebied tussen zwart en wit in, maar sommige bokkers vinden dat een paard alleen gelukkig kan zijn als ze de hele dag buiten kunnen staan en een andere manier van paarden houden is slecht, daar word ik dus niet goed van.
En ik schreeuw zeker minder hard bij iemand die zijn paard 24/7 buiten heeft als bij iemand die zijn paard 23/4 binnen heeft staan.

Ow ik had jou wel gequote om het even aan te halen. Niet om jou van et tegenovergestelde te beschuldigen :D
Ik deel je mening. De tussenweg is prima :j
Als ze maar een groot deel van de dag (of nacht) in een groep socializen. Is een basisbehoefte. Maar dat kan ook 8 uur zijn ipv 24 uur.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:15

Twiggy2008 schreef:
Nou heb ik het hele topic niet gelezen, maar er is hier toch niemand (of heb ik het toch gemist) die roept dat een paard per se 24/7 naar buiten moet? Al is het met dit weer best fijn om dag en nacht lekker buiten te staan met je vriendjes. :j

Het is toch ook vrij moeilijk te realiseren om alle paarden in Nederland 24/7 buiten te hebben, dus dat gaan roepen is een beetje zinloos.
Wel ben ik geen voorstander de import van rassen o.a. zij die niet in dit klimaat thuishoren (maar ook omdat we in nederland al genoeg beestjes 'over' hebben, dat laatste is een andere discussie natuurlijk)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:20

Rider01 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Het is toch ook vrij moeilijk te realiseren om alle paarden in Nederland 24/7 buiten te hebben, dus dat gaan roepen is een beetje zinloos.
Wel ben ik geen voorstander de import van rassen o.a. zij die niet in dit klimaat thuishoren (maar ook omdat we in nederland al genoeg beestjes 'over' hebben, dat laatste is een andere discussie natuurlijk)

Oneens. En dan gaat half bokt weer over me vallen, maar ik wil jullie best een rondje in 't Gooi en omstreken geven om te laten zien, hoeveel land hier ongebruikt is, hoor. :D

Oh, en Amanda, ik vind 8 uur buiten persoonlijk te weinig, heel eerlijk gezegd. Dat betekent toch nog zo'n 16 uur binnen. Vind ik teveel. :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 03-09-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:21

Rider01 schreef:

Eigen Paarden eerst???? :') :')

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:25

max66 schreef:
ik ben ook een beetje van "de oude stempel" en vind dat een paard zoveel mogelijk paard moet kunnen zijn.
Inderdaad, die dekens, ik vind het maar overdreven allemaal (uitzonderlijke gevallen zijn er natuurlijk altijd!). Ze maken niet voor niets een wintervacht aan. En dat een paard dan eerder zweet door het werken in de winter dat is dan maar zo, langer uitstappen of minder hard laten werken denk ik dan.... Als je in de winter ook gewoon buiten rijdt (ik vind paardrijden ook een buitensport) zal je paard niet zo gauw zweten. Scheren vind ik echt not-done. Op die manier maak je er watjes van.
Wat mij betreft 24/7 buiten MET schuilgelegenheid. Hier kunnen ze echt tegen!

Je denkt er precies hetzelfde over als ik ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:27

Twiggy, niet iedereen woont in het gooi he ;)

NatasjavE, haha inderdaad..
Zonder geintjes.. Als hier al een overshot is aan paarden/pony's waarom dan andere importeren?
Ik heb van de week meer dan 20 stallen bezocht, in flevoland (plaats genoeg zou je denken) en het waren echt postzegel weides en paddocks
Meer een buitenstal dan wei....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:31

Ik zou mensen die zo zwart op wit kijken het allerliefst op hun bek slaan. Alsof alle mensen die hun paard op een Pensionstal hebben staan hun paard mishandelen :? Slaat echt nergens op... Ja mijn paard staat op een Pensionstal, ja ze komt dagelijks een uur of vijf op de paddock, ze wordt een uur per dag gereden, halfuurtje grazen aan de hand en dan nog af en toe een wandelingetje aan de hand. Dat maakt dus dat mijn "verwaarloosde" paard minstens zeven uur per dag beweegt en buitenkomt. Ze heeft als ze binnenstaat een schone stal, vers water, hooi en 's ochtends en 's avonds een schep voer. Vul zelf dan maar in hoe slecht het gaat met mijn paard TS :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:34

Rider01 schreef:

NatasjavE, haha inderdaad..
Zonder geintjes.. Als hier al een overshot is aan paarden/pony's waarom dan andere importeren?
Ik heb van de week meer dan 20 stallen bezocht, in flevoland (plaats genoeg zou je denken) en het waren echt postzegel weides en paddocks
Meer een buitenstal dan wei....

Ik heb niet het iedee dat er nu zo veel paarden geimporteerd worden. Zeker nu niet. Maar Nederlandser dan mijn paard wordt het niet: ik heb een Gelderse ;)

Goede pensionstalling vinden is een crime. Maar ik heb het nu goed. Of beter mijn paard heeft het goed.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:34

@ Heleenn: er is een verschil tussen 7 uur per dag beweging/buiten met zo'n dag en nacht op stal hea? :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:40

Marijke_1995 schreef:
@ Heleenn: er is een verschil tussen 7 uur per dag beweging/buiten met zo'n dag en nacht op stal hea? :)

Hoe bedoel je? Ik volg je even niet :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:42

Heleennn schreef:
Ik zou mensen die zo zwart op wit kijken het allerliefst op hun bek slaan. Alsof alle mensen die hun paard op een Pensionstal hebben staan hun paard mishandelen :? Slaat echt nergens op... Ja mijn paard staat op een Pensionstal, ja ze komt dagelijks een uur of vijf op de paddock, ze wordt een uur per dag gereden, halfuurtje grazen aan de hand en dan nog af en toe een wandelingetje aan de hand. Dat maakt dus dat mijn "verwaarloosde" paard minstens zeven uur per dag beweegt en buitenkomt. Ze heeft als ze binnenstaat een schone stal, vers water, hooi en 's ochtends en 's avonds een schep voer. Vul zelf dan maar in hoe slecht het gaat met mijn paard TS :j

Goh, jij klinkt gezellig..... :+

Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard ;) . Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen. ;)

Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat mijn paard maar 5 van die uurtjes per dag zou hebben (en mijn paard zelf al helemaal niet :+ ), maar da's mijn mening. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:44

Rider01 schreef:

Hahaha, snap ik, maar ik ben deze zomer op heel veel plekken in NL geweest, waar plek zat is voor paarden buiten, hoor. Noemde deze plek even, omdat ik er woon en geloof me, plek zat qua weilanden. En dat geldt eigenlijk voor heel veel plekken in NL. Vroeger zag je bv ook veel meer koetjes buiten staan. Ik vind het soms erg shocking om te zien, dat veel dieren zo lang opgestald staan tegenwoordig.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:26

Klopt, zelfs mensen die de ruimte hebben en dan toch maar een heel klein plekje voor hun dieren vrijmaken.
Daar verbaas ik mij bij particulieren nog het meest over.
Was laatst ook op een soort van gezamelijke stalling, er waren 35 paarden en maar 1 gedeelde mini paddock (terwijl er wel veel ruimte beschikbaar was)
Erg sneu, beesten konden niet eens hun benen strekken behalve als ze gereden werden.
Vond het nog knap dat die dieren niet bloedchagerijnig waren, zou ik wel worden denk ik..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:30

Ik kom van een stalling met zo'n 16 hectare en twee enorme bakken. In de winter moest alles naar binnen. Op het kleine clubje buitenpaarden (zo'n 6, waaronder de mijne) na. Ruimte zat om goede paddocks te maken, maar nee hoor. Vaak blijven/bleven de paarden wekenlang opgesloten in hun (te kleine/afgesloten) boxen. Zo triest. Als ik zo'n ruimte had en per se zoveel paarden wilde houden (de meesten waren van henzelf), dan zou ik toch echt iets degelijks voor ze regelen in de wintermaanden. :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:49

Mijn paard is net verhuisd van zomers ongeveer 6 tot 10 uur buiten (op klein stukje wei rond de 10x10, ze stond daar ook alleen op) en swinters bij goed weer een paar uurtjes in kleine paddock. (ze werd verder wel heel goed verzorgd, super schone grote stal met buitenluik, veel ruwvoer) naar een enorme wei van 6 hectare met een hele kudde pony's/paarden waar ze 24/7 op staat. Als het weer slecht/koud wordt (rond november/december) dan gaan ze snachts op stal en overdag in een grote paddock met kuil. (echt de hele dag, niet paar uurtjes)

Nu al, na 3 dagen is ze helemaal happy. Ze is super vrolijk, ze hinnikt naar de andere paarden, als ik haar terug de wei op zet rent ze meteen naar d'r nieuwe vriendjes toe. Echt overduidelijk hoe gelukkig ze is :)

Zelf vind ik het wel erg eng snachts buiten, (de wei ligt afgelegen en niet aan een weg ofzo) maar ik ben zo bang dat ze het koud krijgt, of getrapt wordt, of bang is :') Maar toen ik haar vandaag zag wist ik dat het een goede keuze was :D

Nu de winter nog afwachten
_O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:23

Twiggy2008 schreef:

Je hebt de OP toch wel gelezen?