Ervaringen Rambo Optimo Turnout

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Ervaringen Rambo Optimo Turnout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:19

Inmiddels heb ik de liner in maat 198 nu een paar dagen op, onder zijn hv polo deken, die ik als reserve had bewaard. Dit gast stukken beter als de bucas dekens. De optimo complete is ook besteld in maat 198, even afwachten want het is twee weken levertijd.

CCS_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:25

Hoi hoi. Ik kom eventjes binnenvallen met een vraag. Iemand ervaring met gebruik van de hals? En zo ja schuren de manen flink af of valt dit reuze mee?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:12

Ze schuren niet af, maar de manen kunnen verstikken. Bij het ene paard is er niets aan de hand terwijl bij de andere de manen met bosjes uitvallen. Ik ben de gelukkige waarbij de pony de manen verliest.
Ik heb, als er regen wordt verwacht, gaat de hals op. Blijft het droog dan uiteraard zonder de hals. Voor ons werkt dit :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:34

hier ook rambo halzen, op met regen en harde wind, af binnen en met goed weer, geen manenproblemen zo

CCS_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:59

Bedankt voor jullie reacties! Kan ik de hals met slecht weer met een gerust hartje opleggen ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:18

Ik heb vandaag de optimo binnen gekregen en kunnen passen en hij valt wel echt heel erg lang. De lengte qua rugmaat is goed, maar hij valt wel echt tot de knieën. De buiksingels hangen ook erg los, op de kortste lengte hangen ze nog zo'n 15 centimeter van de buik af.

Volgens het boekje moet ik eerst de middelste singel vastmaken en dan buitenste twee gekruist eroverheen, maar dit zit niet fijn, erg rommelig. Als ik ze gewoon recht vastmaak, is nog een modelletje soepjurk zeg maar :+

Hoe is dat in vergelijking met andere Rambo dekens dat jullie weten? En hoe hebben jullie de singels vast?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:13

Ik heb de singels alle drie recht, volgens mij horen ze ook zo te zitten. De Rambo Original heeft wel de middelste recht en de andere twee er kruislings overheen.
Bij mijn merrie valt de deken tot een klein stukje boven de knie, opzich had deze net even korter gemogen, maar storen doet het mij en mijn merrie niet, zij heeft er verder ook geen last van.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:17

Ik doe de 2 buitenste singels kruisen en dan de middelste recht, volgens mij hoort het ook zo. De singels zijn idd vrij lang.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:21

Als je kijkt naar de bevestiging op de deken zelf zie je dat alle drie aanhechtingen recht naar beneden wijzen. De singels horen dan ook recht vast gemaakt te worden. Je heb ook dekens waarbij de middelste aanhechting recht is en de buitenste twee scheef. Bij deze contructie zit de middelste singel recht en de twee buitenste kruislings :-)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:23

Ik heb van Rambo de original, duo, supreme en de rsih en bij allemaal horen ze gekruist. Ik ben wel benieuwd eigenlijk bij welke dekens ze dan recht horen...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:24

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:47

op die links zie je inderdaad dat de singels van de optimo recht gaan, apart, die van de andere rambo's gaan gekruist inderdaad

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:51

Nouvel schreef:
op die links zie je inderdaad dat de singels van de optimo recht gaan, apart, die van de andere rambo's gaan gekruist inderdaad

Op andere foto's van de Optimo lijken ze weer wel gekruisd te zitten..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:59

In het boekje dat erbij zit staat dat je ze gekruist moet doen mAr dat zit niet mooi vond ik omdat de singels en bevestiging inderdaad recht zijn gestikt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:07

MoniekV schreef:
Nouvel schreef:

Op andere foto's van de Optimo lijken ze weer wel gekruisd te zitten..

Zou zo kunnen hoor Moniek :-) Ik heb zelf de logische gedachte aan gehouden dat als zij idd kruislings zouden moeten, hadden ze de bevestiging ook scheef op de deken gezet zoals bij de andere Rambo dekens. In principe kunnen ze ook best kruislings bevestigd worden, je ziet wel dat de singels dan niet echt mooi vallen. Maar goed, als dat beter uitkomt qua pasvorm/aansluiten zal dit ook niks uitmaken lijkt mij ;-)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:51

Welke maat hebben jullie precies genomen van de Optimo?

Mijn jonge ruin heeft maat 190 van Rambo, maar die lijken nu toch wat te klein (billen komen er achter uit), 198 is net wat aan de ruime kant. Ik heb vorige week een 185 Optimo besteld, hopelijk zit deze goed! Hoe is jullie ervaring qua maat?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:28

Ik heb een maat kleiner aangehouden dus 1.75 ipv 1.85. :-)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:25

Hier ook een maat kleiner. 198 terwijl ik normaal 205 heb. Had niet groter moeten zijn, ze vallen erg lang ..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:33

Ik ben in principe over de hele pasvorm van de optimo, bij mijn beide haflingers erg tevreden.
Wel een klein minpunt vind ik dat de dekens zo verkleuren helaas.
Vind ik erg jammer van zo'n dure deken.
Maar voor mijn dames zijn ze perfect!
Nog nooit zo'n fijne deken gehad :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:36

Welke maat heb je? En welke maat hebben je haflingers oorspronkelijk?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:42

Hm, ik ben niet supertevreden over de Rambo Optimo.

Ik heb m'n 'gewone' Rambo's verkocht (Rambo Duo, Rambo Lite, etc.) en de Rambo Optimo aangeschaft. Paard had oorspronkelijk 190 maar is daar uitgegroeid (vandaar ook de verkoop) en had een 185 van de Rambo Optimo besteld. Hij kwam net binnen, dus gelijk gepast. De onderdeken steekt zeker 20 cm van z'n billen acheruit, maar goed, geen ramp als de rest maar goed zit. De bovendeken zelf is qua lengte redelijk goed, als hij gewoon staat. Gaat hij staan eten is hij wat aan de korte kant, zeker met een dikke onderdeken eronder. Daarnaast vind ik de hals erg openstaan en erg hoogsluitend aan de voorkant waardoor paard duidelijk niet helemaal lekker met het hoofd naar beneden kan. En ik vind de druk op de schoft heel erg hoog. Veel groter dan mijn gewone Rambo dekens. De deken trekt snel wat naar achteren en ik kan amper een hand tussen de deken en de schoft krijgen.

Dit laatste is denk ik de reden waarom ik hem terug ga sturen. Ik vind het gewoon niet fijn dat hij zo'n hoge druk op zijn schoft heeft. Hij heeft de dekens immers het grootste gedeelte van z'n leven op...

Ik twijfel nu heel erg of ik een 190 ga proberen van de Optimo of dat ik gewoon een Rambo Duo bestel in maat 198. Ik denk namelijk dat de pasvorm niet echt anders wordt bij een maatje groter van de Optimo...

Wat denken jullie?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:12

Ik zou nog eens een maat groter proberen. Als ik het hele verhaal doorlees krijg ik het vermoeden dat de deken te klein is. Juist voor bij de borst zou je genoeg ruimte moeten hebben voor het grazen bv. Dit vanwege de V-sluiting.

Je zegt zelf ook al, het paard had oorspronkelijk 190 en is daar uitgegroeid. Je hebt een Optimo in maat 185 genomen, dus in feite dezelfde maat als je vorige verkochte dekens welke al te klein waren ;-)
Laatst bijgewerkt door Icrack op 17-02-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:13

Maar ik ben dan bang dat de deken nóg meer naar achteren trekt en daarmee een nog grotere druk op de schoft veroorzaakt... Snap je?

Edit: heb net een Rambo Supreme besteld (0 grams) met verschillende liners. Ik denk dat ik óók de Optimo bestel in 190 om het verschil te zien en te passen. Lastig hoor! Ik wil namelijk voor dit geld dat het écht goed zit. Maar bij de Optimo heb ik gewoon twijfels.
Laatst bijgewerkt door Picassox op 17-02-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:14

Ja, ik snap je. Het is wel zo dat juist een te kleine deken vaak naar achteren trekt :-)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:16

Fijn, dankje voor je input! Ik ga dan toch ook maar de Optimo een maat groter bestellen (Agradi heeft toch sale, en ik kan het altijd weer terug sturen). Dan kan ik ze beide even passen.

Wel raar om 190 te moeten bestellen voor de Optimo hoor. Mijn 4,5 jarige is wel wat gegroeid, maar het is nogsteeds een onwijs ielig diertje met een schofthoogte van rond de 1.60. Dus hij zou dan 206 hebben van de gewone Rambo's, maar daar verzuipt hij in. Lastig lastig!

Edit: laat maar, de Optimo is niet bestelbaar in maat 190... Balen! Dan wordt het toch een gewone Rambo...