Ongevlochten op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:08

Gini schreef:
Ik heb wel eens drie uur staan rossen bij een zwartbonte die net een strontvlek had op het witte gedeelte. Toch bleef je een lzeer lichtgele schijn behouden. Ik zou het dan erg frustrerend vinden als de ruiter dan een zesje had gekregen met 'niet geborsteld'. Gelukkig nog nooit zo een jury meegemaakt.

Tip: busje talkpoeder mee in de concourstas, mocht ie toch onderweg nog een ongelukje hebben gemaakt op het witte deel, stevig inwrijven met talkpoeder, dan zie je dat geel niet meer. Als wit en zwart dicht bij elkaar liggen ook een pakje billendoekjes (je weet wel, die oliedoekjes voor baby's) mee om het zwart weer zwart te maken, want dat wordt onder de talkpoeder helaas wel grijs. (ook voor de mensen met paarden met witte aftekeningen aan de benen :Y) )

Alane

Re: Ongevlochten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:23

absoluut een must om me te nemen :j

ipv talkpoeder doet een krijtblok het ook goed
lotiondoekjes voor langs de mond en ogen
lederdoekjes voor laarzen en tuig
swifferdoekjes om stof weg te halen
glansspray (overgieten in een kleine sprayflacon)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:41

En voor de laarzen werken magicsponsjes ook en die kosten ook niks :Y)
(onze concourstas ziet er dus ongeveer hetzelfde uit := )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:45

Urielle schreef:
En voor de laarzen werken magicsponsjes ook en die kosten ook niks :Y)
(onze concourstas ziet er dus ongeveer hetzelfde uit := )

:+ die sponjes hebben wij ook, net even de laatste glans erover.
Die doekjes kosten ook weinig, bij de action 79 ct (even uit mijn hoofd) bakjes erbij gekocht van 49 ct tegen het uitdrogen :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:51

zwieke schreef:
Urielle schreef:
Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde. Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen. Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.

capopjekop schreef:
Ik heb toen een keer een 7 gehad ipv de standaart 8 voor verzorging met de tekst dat vlechten netter zouden staan.

Dit zou ik ook zo doen. Iemand die echt lelijke dotjes heeft krijgt bij mij ook minder dan een verzorgd paard zonder dotjes - maakt dit mij een slechte jury? Tja, het is nu eenmaal een jurysport...

mja zo heb ik een paard staan die door vliegendeken (ivm overmatig dazen naast bos) de helft van manen kwijt is. Ik zit er ook altijd met veel zweet wat haar van mijn pony er bij in te vlechten. mooi? Nee maar ik doe zo mijn best. Het is niet anders en krijg toch altijd een 7 terwijl de rest echt spik en span is hoor. Denk dat ik die slechte delen van pak hem beet (inmiddels door verwisselen van deken) 2 cm lang maar helemaal niet meer invlecht. Zo kunnen ze tenminste zien dat er gewoon echt niets van te bakken is. Het liefste scheer ik alles eraf, maar ik durf nog niet.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:57

heb een keer meegemaakt met mijn gewassen paard en keurig in de vlechten een 6 opverzorging ook mijn vriendin die op wedstrijd was een 6 ook keurig gewassen en in de vlechten!!!! (zelfde wedstrijd zelfde jury)
jah onbegrijpelijk!! sindsdien was ik geen voeten meer en heb altijd een 8 nu (geen 6 meer gehad inmiddels)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:09

Urielle schreef:
Gini schreef:
Ik heb wel eens drie uur staan rossen bij een zwartbonte die net een strontvlek had op het witte gedeelte. Toch bleef je een lzeer lichtgele schijn behouden. Ik zou het dan erg frustrerend vinden als de ruiter dan een zesje had gekregen met 'niet geborsteld'. Gelukkig nog nooit zo een jury meegemaakt.

Tip: busje talkpoeder mee in de concourstas, mocht ie toch onderweg nog een ongelukje hebben gemaakt op het witte deel, stevig inwrijven met talkpoeder, dan zie je dat geel niet meer. Als wit en zwart dicht bij elkaar liggen ook een pakje billendoekjes (je weet wel, die oliedoekjes voor baby's) mee om het zwart weer zwart te maken, want dat wordt onder de talkpoeder helaas wel grijs. (ook voor de mensen met paarden met witte aftekeningen aan de benen :Y) )

Bedankt voor de tip! Al ben ik nu gelukkig volledig schimmel- en bontvrij. Mijn paard heeft maar 1 klein wit voetje dat wonderbaarlijk zo wit als sneeuw blijft. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:50

Nou ja, je weet nooit, ooit voor de toekomst dan :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:43

Kom maar ongevlochten in mijn ring hoor, als de manen netjes verzorgd zijn zal het me echt worst wezen dat er geen knotjes in zitten.
En voor de duidelijkheid: je krijgt geen hoog cijfer omdat je meer werk zou hebben aan knotjes. Je krijgt ook geen hoger cijfer omdat je uren hebt staan poetsen. Helaas, de poetsarbeid wordt beoordeeld naar het resultaat, niet naar de hoeveelheid werk. Bovendien laten velen hun paard poetsen/vlechten door anderen, die zelf de proef niet rijden.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:10

Ik doe ook wel 1 à 2 uur over knotten maken... Maar mijn pony heeft ook niet normaal dikke manen, ik had 16 dikke knotten laatst. Maarja, ik vind het er bij horen en ik vind het er niet netjes uit zien om de manen los te laten. Ik zou dus wel gewoon gaan knotten als ik jou was.

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:38

Ik vind het eigenlijk ook simpelweg niet kunnen oningevlochten. Ik denk dat je dan zowieso punten verlies krijgt en ik vind het net zoiets als dat je zegt, ik doe gewoon een spijkerbroek aan want ik heb geen zin in zo'n paardenbroekie. Kijk als jij dat wilt, zeker doen, maar ik zou het persoonlijk er lui en onverzocht uit vinden zien.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:26

romiley_xxx schreef:
Ik vind het eigenlijk ook simpelweg niet kunnen oningevlochten. Ik denk dat je dan zowieso punten verlies krijgt en ik vind het net zoiets als dat je zegt, ik doe gewoon een spijkerbroek aan want ik heb geen zin in zo'n paardenbroekie. Kijk als jij dat wilt, zeker doen, maar ik zou het persoonlijk er lui en onverzocht uit vinden zien.

Misschien moet je dan het regelement eens lezen. Het MAG gewoon. Die spijkerbroek mag uiteraard niet.
Als de manen netjes kort zijn (of als het ras dat toestaat lang) en netjes aan 1 kant hangen zonder alle kanten op te springen voldoet een deelnemer aan de eisen en moet je als jury dat dus rekenen als goed verzorgd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:21

Ik ben benieuwd of TS inmiddels ongevlochten gestart is. En dan natuurlijk naar het jury commentaar bij de verzorging!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 15:05

De wedstrijd is inmiddels geweest en ik heb het toch niet aangedurfd om ongevlochten op pad te gaan :o De avond vooraf ben ik wat langer op stal gebleven en heb er even snel wat ingevlochten. Haar manen waren niet echt mooi schoon en verdienen binnenkort ook een knipbeurt. Komende maandag heb ik mijn examen en daarna zal ik daar mee aan de slag gaan. Wie weet durf ik het nog eens aan om het uit te proberen, maar deze keer nog niet.

Ervaringen van mensen welke ongevlochten op wedstrijd zijn geweest zijn dan ook nog steeds welkom :)

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:37

Mijn haf heeft een enorme dikke brede manenkam VOL met manen. Daar doe je dus wel even over om te vlechten, anderhalf uur ben ik zo kwijt om alles met naald en draad gevlochten te krijgen. met naald en draad omdat het anders niet blijft zitten en om er knotten in te krijgen moet ik twee rijen maken, anders past het niet.

eerst dacht ik trekken die manen, dan zijn ze de helft dunner, maar dat iriteerd haar zo enorm vanwege haar zomerexceem dat ik had bedacht dat een uitdunschaar ook leuk zou zijn. is het ook, op de zere vingers na, maar die afgeknipte/uitgedunde plukjes worden stekeltjes en groeien weer aan, wat er voor zorgt dat je die niet mee bij kunt werken en de volgende keer bij het maken van de knotten er een stekelbos doorheen hebt staan. geen porum dus!

de enige remedie bij die van mij is manen op goeie lengte en 1 rij knotten links, 1 rij knotten rechts.....met naald en draad, anders blijft dat eigenwijze haflinger haar niet zitten!

nu is het feit dat die van mij dus zomerexceem heeft en in het voorjaar en in de zomer ik heel hard mijn best doe om haar jeuk en schuur vrij te houden, zij heel hard dr best doet om bij de minste of geringste jeuksignaal toch haar kapsel bij te werken.....
ieder jaar dus toch een rijtje stekels door het schuren, maar ik moet zeggen dat het deze zomer weer een stukje minder is dan vorig jaar. knotten zou geen gezicht zijn in de zomer, omdat ik dan 1/4 niet mee kan vlechten en pppiiieeeewwww recht overeind staan.

Tot mijn grote verbazing starte ik vorig jaar en stond er op mijn protocol bij de verzorging een 6 (voor een spik en span uitziende gewassen pony, alleen dan zonder knotten...) met daarbij het commentaar: WAAROM NIET INGEVLOCHTEN???!!!

Na de prijsuitreiking ben ik naar de jury toe gegaan.
Gewezen op het feit dat het een haflinger is=koudbloed=niet verplicht om te vlechten.
En uitgelegd waarom ik niet had ingevlochten. exceem, jeuk, niet vlechten vanwege het WELZIJN van mijn dier (knotten zitten strak, iriteerd de huid=schuren etc.)
Dit was GEEN excuus! "zeker als je straks in de hogere klasses komt zul je moeten vlechten, anders word je hier toch op afgerekend"
8)7

Ik was echt met stomheid geslagen dat het feit dat ik koos voor het welzijn van mijn pony belachelijk gevonden werd. Daar draait het toch allemaal om? }:0
en "zeker als je straks in de hogere klasses komt zul je moeten vlechten, anders word je hier toch op afgerekend" vond ik helemaal triest.......In die "hogere klasses" krijg je helemaal geen punt meer voor de verzorging :o? en nooit geweten dat het in die klasses dan om de knotjes zou draaien _O-

Affijn, voor mij part zouden zulke jury's terug gestuurd mogen worden naar de cursus!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:38

@ Floortje: die jury snapt er werkelijk niks van. En de opmerkingen slaan nergens op. In de hogere klasses is er geen punt te geven voor verzorging en het draait inderdaad niet om de vlechtjes maar om de fijn gereden proef.
Ik snap sowieso de collega's niet die zo focussen op vlechtjes etc. Tuurlijk, het hoort erbij, maar is voor mij het minst belangrijke punt dat je geven kunt als jury.
Daarbij komt dat niet gevlochten manen ook toegestaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:09

Nee die jury heeft het echt niet begrepen.. Ik zie liever een fijne proef met een oningevlochten paard, dan een bagger proef met een paard wat er tiptop uitziet :n En idd, in de hogere klasses is het punt voor de verzorging er niet eens meer :n

Maar ik blijf wel vinden dat invlechten een kleine moeite is (uitzonderingen zoals exceem daargelaten), maar ik neem het niet mee in het cijfer, domweg omdat invlechten niet verplicht is..

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:08

Urielle schreef:
ayhno schreef:
een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.

Dat vind ik altijd ZO ziek.
Mijn schimmel had ik nooit werk aan, die was zo superschoon op zichzelf, gewoon borstel erover en knotten en die was toch wel spierwit, incl. een zilverwitte staart. Ik hoefde er niet eens een dekentje op te leggen, heb wel eens gepresteerd om hem een week later met dezelfde vlechtjes, de hele week ongewassen recht uit zijn box te starten en hij zag er nog exact hetzelfde uit, zat geen vlek op en de vlechtjes nog strak in model :')
Terwijl mijn zwarte een voortdurende bron van ergernis is om hem glanzend zwart te kunnen presenteren, elk passerend stofje blijft er goed zichtbaar ophangen dus zelfs na dagelijks wassen en vooraf bewerken met glanssprays en noem maar op ziet hij er na de trailerrit en na losrijden in een stoffige baan weer bestoft uit.
De spikkel kan ik 4 uur op staan wassen en die houdt gele knieen, die moet ik eigenlijk voor elk concours weer helemaal scheren om hem helemaal zilverwit te presenteren (en daar pas ik voor, ook al heb ik wel eens een 6 met een opmerking gehad op het protocol over die knieen, had hem godsiemikke uuuuren staan wassen met 4 verschillende middeltjes.. )
Moraal van het verhaal: op de kleur van het paard kun je geen uren werk indiceren.

Dat vind ik ook! Mijn paard is een fries, wil ik deze een mooi glansje geven ben ik zeker ander half uur bezig met poetsen, hij slaat grijs uit elk stofje zie je erop, binnen poetsen is geen optie omdat al dat stof wat ik eruit poets weer op hem neer komt. Geef mij maar me appeloosa maar weer terug die was nooit smerig en een spierwit staartje waar ik 10 minuten een borsteltje overheen hoefde te halen.