Blijven wachten of benaderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:08

Ik heb er inderdaad daar op gereden. Samen met een ander paard naar buiten geweest en daar was ze braaf, aan de rustige kant. Hier bij mij heb ik eerst een zadel erop gehad, dat ik dacht dat redelijk paste en ben alleen op een klein stuk weiland wezen rijden. Helaas kwam ze toen omhoog, ook al had ik toen ontspannen teugels. Ik kon haar wel zover krijgen dat ze weer voorwaarts ging maar ik ben niet dol op steigeraars. (Dat heeft ze bij de handelaar niet gedaan anders had ik haar niet gekocht).
Ik heb dus niet meer gereden erna omdat ik haar geen slechte ervaring wil aandoen door een niet passend-zadel, en heb nu een zadel gekocht (maar dat duurt nog een week voordat ik hem heb) dat wel past.

Maar goed, ik merkte tijdens het rijden dat ze erg zoekende is (ook naar andere paarden). Dat vind ik niet erg, maar ik vind het gewoon niet leuk dat ze als reactie omhoog kwam. (en ik zat echt niet in de mond te trekken of zo). Dan wil ik graag dat ze buiten zich eerst alleen op haar gemak voelt voordat ik buiten ga rijden. Anders ben ik bang dat als ik erop zit en er komt iets ''engs'' aan, ze dan weer omhoog komt. En ik ben niet geschikt voor een steigeraar. Dan ben ik niet brutaal, ervaren whatever genoeg om daardoor heen te rijden :( en alleen maar bang dat ik achterover zal klappen op een gegeven moment

Dus denk ik dat ik het niet zo snel moet doen allemaal en ook dat ik een instructeur zoek om mij te begeleiden.

Ik had gewoon een ander beeld door de handelaar gekregen (mak paard, loopt zonder problemen buiten) dan het blijkt te zijn. Of ze is gewoon nog te onzeker zonder een ander paard erbij. Ik wil best in het begin iemand opzoeken om met mij naar buiten te gaan, maar wil er niet van afhankelijk blijven dat ik nooit alleen kan gaan.
En dat ze niet omhoogkomen als een regelmatige optie ziet (vandaar dat ik les moet hebben).

Oef, ik hoop dat ik me niet teveel hooi op de vork heb genomen. Ik wilde gewoon een lekker simpel buitenrijdpaard (heb geen wedstrijdambities) dus ik hoop dat we daar samen naar toe kunnen werken.

ps iemand een idee hoe ik het beste om kan gaan met haar steigerneiging of wie een goede lesgever zou zijn voor mij?

Aangezien ik toch wel een beetje de bibbers heb gekregen van haar omhoogkomen ;( (beetje erg geschrokken dat ze het deed)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:22

Paard moet nog wennen dus ik zou de eerste weken/maanden met ander paard naar buiten gaan, dan leren jullie elkaar ook kennen zonder dat er meteen gestresste situaties ontstaan. Alleen naar buiten zou ik (persoonlijk) eerst oefenen aan de hand, en onder het zadel dus met twee. Als dat goed gaat, paard opzadelen en aan de hand vertrekken, wandelen tot je zelf zeker bent, en tot je paard ontspannen toont, en dan opstappen en verder rijden. Waarschijnlijk gaat dit dan gewoon goed en kan je de volgende x gewoon opstappen en vertrekken.

Mijn eigen paard was ook een steigeraar en ik heb het zo aangepakt, op het steigeren zelf heb ik verder veel geoefend in de piste, want hij steigerde al als je gewoon opstapte. Hiervoor had ik een instructeur om me te helpen, want ik bevroor ook in de steiger en durfde er niet meer aan te rijden. Als mijn paard nu soms wilt steigeren (bv in een hele enge situatie is zijn eerste reflex nog steeds omhoog gaan) dan brul ik gewoon "nee" en zet mijn benen erin. Dit durfde ik eerst ook absoluut niet hoor :) maar mijn instructeur heeft me zover gekregen. Wij hadden tussendoor ook grondwerkles.

Momenteel kan ik gewoon met mijn paard alleen gaan wandelen, had ik zoveel jaren terug ook niet gedacht toen we al steigerend achterwaarts een aardappelveld indoken :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:24

Wellicht kun je beter overwegen haar te verkopen Samantha...
Eenmaal bang voor een paard geworden, is er eigenlijk geen weg terug...
Heb dat heel vaak teleurstellend zien aflopen; ruiter illusie armer, paard verpest. In beide gevallen zonde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:27

Dees schreef:
Wellicht kun je beter overwegen haar te verkopen Samantha...
Eenmaal bang voor een paard geworden, is er eigenlijk geen weg terug...
Heb dat heel vaak teleurstellend zien aflopen; ruiter illusie armer, paard verpest. In beide gevallen zonde.

Dat hoeft niet perse. Ik heb ook een tijd met een heel klein hartje op mijn paard gekropen, wat natuurlijk de situatie enkel verergerde, want door mijn spanning steigerde hij nog meer. Maar éénmaal ik de klik in mijn hoofd had gemaakt en een "whatever, we zien wel" houding had, is het steigeren ook gestopt. En die zeldzame keer dat hij nu toch omhoog gaat, los ik het gewoon voorwaarts op en lach ik er eens mee.

Dees

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:27

Je bent een uitzondering, Solleke.
Er zijn er meer die de angst niet hebben kunnen overwinnen en na lang modderen alsnog wel verkochten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:31

Dees schreef:
Je bent een uitzondering, Solleke.
Er zijn er meer die de angst niet hebben kunnen overwinnen en na lang modderen alsnog wel verkochten.

Misschien... ik denk dat het vooral staat of valt met een goede begeleiding. Ik heb écht wel schrik gehad, mijn instructeur stelde op een gegeven moment lachend voor dat hij me maar dronken ging voeren voor de les begon, zo erg zat ik in spanning. Het is dankzij zijn begeleiding dat we nu zorgeloos rondrijden :j

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:51

Tja, ik wil niet meteen weer verkopen (ik had toch zo gehoopt dat ik eindelijk een geschikt paard gevonden had, en zulke extreme wensen had ik toch echt niet dacht ik), maar heb wel hulp nodig. Alleen wordt het inderdaad modderen en dat is niet wat ik wil voor mezelf en voor het paard.

Ik moet zoieso eerst doorwerken aan mijn zelfverzekerde houding zodat ik haar ook steun kan geven en ze op mij zal willen gaan vertrouwen in ''enge zaken''

@Solleke: wie was jouw instructeur (jammer dat je in Belgie woont, want diegene zal daar ook wel wonen en ik niet ;-)) en welke grondwerkoefeningen zou je aanraden (als je dat via het forum uit kan leggen tenminste) en doe je dan ook oefeningen met zadel op of is dat nooit het geval (de meeste die ik zie zijn altijd zonder zadel)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:54

Ik zal even antwoorden in pb :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:56

maikeltje schreef:
Dat laatste heb ik niet geschreven, dat maak je er zelf van :D

Nee joh, dat laatste was niet voor jou bedoelt, daarom staan er alineas tussen ;)

Samantha, met het halster had je goed gedaan!
En idd niet gaan vervelen, dat moet je juist doen als ze iets niet wil, als ze het goed doet belonen en dan is het klaar.
Ik zou zeker niet verkopen, dan kun je wel iedere keer als er iets mis gaat je paard verkopen, whaha, er zal nog wel vaker tegenslag komen, dat hoort erbij.
Als jij graag de tijd neemt om elkaar te leren kennen voordat je gaat rijden, kan dat.
Maar als het gaat om uitstel, kan het ook steeds moeilijker worden, de drempel wordt dan steeds hoger des te langer je wacht!
Het is wel een goed idee om een tijdje de beginselen op te pakken, zo'n week of twee, dan met een instructeur of ervaren hulp erbij te gaan rijden.
Het is de eerste keren wel prettig als iemand zegt wat je moet doen, daar wordt je veel zelfverzekerder van.
Wat je evt. ook kan doen, is iemand anders te vragen je paard eerst te rijden, als je dan ziet dat alles goed gaat voel je je misschien ook zekerder.
Waar woon je, dat is wel handig om te weten ivm. hulp.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 12:59

Ik ben idd al aan het kijken naar iemand die zowel grondwerk als zit/rijlessen geeft. En misschien kan die dan eerst eens erop rijden, kan die meteen aanvoelen wat het paard onder het zadel wil vertellen :-)

Je hebt gelijk dat ik niet te lang moet wachten maar wel onder begeleiding van een deskundige.

Ik woon trouwens in het midden van Nederland

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:11

Nu woon ik in Groningen maar eerder in Noord Holland, daarom ken ik op meerdere plaatsen wel veel paardenmensen, maar waar jij zit nu net weer niet, haha!

Ik ben zelf niet onzeker aangelegd, maar vind het zelf ook best prettig om eerst m'n dochter te laten rijden, mijn paardje is heel erg braaf (anders zou dat wel erg zijn, whahaha) maar gewoon zodat je het vanaf de grond kunt zien, dat geeft altijd al heel veel inzicht.
Succes, ik hoop dat je snel iemand vind, en laat het allemaal weten he, (met foto's!!) hoe het gaat!
Je zal zien, over een tijdje is het allemaal heel gewoon geworden en denk je er helemaal niet eens meer bij na!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:58

Wat je kunt doen is nu de komende tijd met haar te gaan wandelen aan de hand. Wel hoofdstel aan, longeerlijn eraan en lekker kilometers maken. Zorg dat ze ter hoogte van jouw schouder blijft, wees heel consequent daarin. Regelmatig een paar pasjes terug en weer voorwaarts met de commando's TRRRUGG en KOM erbij. Je komt al wandelend allerlei situaties tegen waarbij jij zelfverzekerd doorwandelt zodat zij jou volgt. Verder lekker longeren en de stemcommando's nog eens extra aanscherpen. Daar heb je straks met rijden allemaal weer profijt van. Ga haar weer oppakken mbv een instructeur, zodat je het niet alleen hoeft te doen. Want er zullen best momenten zijn dat je onzeker wordt en met een instructeur erbij kan hij/zij jou net dat extra zetje geven om toch door te pakken op bepaalde momenten. Je zult zien dat je op die manier steeds beter weet hoe te handelen in een bepaalde situatie waardoor jij ook steeds zelfzekerder wordt.
Ik zou niet gelijk gaan verkopen, met ieder paard heb je dat je aan elkaar moet wennen en elkaar moet leren kennen. Het vertrouwen moet gewoon even groeien, bij beide. Dat is echt heel normaal. :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 05:36

Misschien ook eens bij je paard zijn zonder reden. Dan kan het paard je sneller leren kenne en makkelijker vertrouwen in je stellen. Bovendien zal hij dan liever bij jou zijn. Met bij je paard zijn zonder reden bedoel ik dat je echt gewoon erbij bent om erbij te zijn. Dus niet verzorgen of poetsen of voeren of zo, maar er gewoon bij zijn. Zeker in het begin werpt dat zeer goede resultaten af.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:21

Samantha_01 schreef:
Ik heb er inderdaad daar op gereden. Samen met een ander paard naar buiten geweest en daar was ze braaf, aan de rustige kant. Hier bij mij heb ik eerst een zadel erop gehad, dat ik dacht dat redelijk paste en ben alleen op een klein stuk weiland wezen rijden. Helaas kwam ze toen omhoog, ook al had ik toen ontspannen teugels. Ik kon haar wel zover krijgen dat ze weer voorwaarts ging maar ik ben niet dol op steigeraars. (Dat heeft ze bij de handelaar niet gedaan anders had ik haar niet gekocht).
Ik heb dus niet meer gereden erna omdat ik haar geen slechte ervaring wil aandoen door een niet passend-zadel, en heb nu een zadel gekocht (maar dat duurt nog een week voordat ik hem heb) dat wel past.

Maar goed, ik merkte tijdens het rijden dat ze erg zoekende is (ook naar andere paarden). Dat vind ik niet erg, maar ik vind het gewoon niet leuk dat ze als reactie omhoog kwam. (en ik zat echt niet in de mond te trekken of zo). Dan wil ik graag dat ze buiten zich eerst alleen op haar gemak voelt voordat ik buiten ga rijden. Anders ben ik bang dat als ik erop zit en er komt iets ''engs'' aan, ze dan weer omhoog komt. En ik ben niet geschikt voor een steigeraar. Dan ben ik niet brutaal, ervaren whatever genoeg om daardoor heen te rijden :( en alleen maar bang dat ik achterover zal klappen op een gegeven moment

Dus denk ik dat ik het niet zo snel moet doen allemaal en ook dat ik een instructeur zoek om mij te begeleiden.

Ik had gewoon een ander beeld door de handelaar gekregen (mak paard, loopt zonder problemen buiten) dan het blijkt te zijn. Of ze is gewoon nog te onzeker zonder een ander paard erbij. Ik wil best in het begin iemand opzoeken om met mij naar buiten te gaan, maar wil er niet van afhankelijk blijven dat ik nooit alleen kan gaan.
En dat ze niet omhoogkomen als een regelmatige optie ziet (vandaar dat ik les moet hebben).

Oef, ik hoop dat ik me niet teveel hooi op de vork heb genomen. Ik wilde gewoon een lekker simpel buitenrijdpaard (heb geen wedstrijdambities) dus ik hoop dat we daar samen naar toe kunnen werken.

ps iemand een idee hoe ik het beste om kan gaan met haar steigerneiging of wie een goede lesgever zou zijn voor mij?

Aangezien ik toch wel een beetje de bibbers heb gekregen van haar omhoogkomen ;( (beetje erg geschrokken dat ze het deed)

ik ben t wel eens met dees.....

als ik woorden les als,beetje de bibbers en beetje erg geschrokken, en dat je haar niet had gekocht als ze steigerde , en ook nog paard uit handel is, 1 die dus wel steigert ....

door je eigen reactie zou ik zeggen.....breng zon paard terug....

want simpel buitenrijdpaard is dit niet, en zonder teugeldruk, omhoog komen, dat lijkt mij een paard wat als ze niet wil , dus op beenhulp omhoog komt.....

lijkt mij een paard wat van de hoed en de rand weet, en een onzekere ruiter als jou, de baas word/is...onder zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:11

Misschien heb je inmiddels al wel een dusdanige angst voor het paard ontwikkeld dat het paard dat prima voelt en jou daarom ook in de stal het nakijken geeft.

Persoonlijk had ik het paard langer de tijd gegeven om te wennen en niet gelijk er op gesprongen.
Wil je het paard houden, ga dan verder met begeleiding en anders verkopen. Alhoewel ik dan wel vind dat je het erg weinig tijd zou geven. En verder laat een volgend paard wennen aan de nieuwe situatie, eer je er met niet passende zadels op gaat rijden. Of zorg dat je zelf zekerder wordt eer je een nieuw paard aanschaft.