Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:30

Dees schreef:
FloortjeM schreef:
jeetje, Dees, voor iemand die er echt heel weinig vanaf weet en in ieder geval de verkeerde conclusies trekt, ben je nogal eeeeeh, onsympathiek tegenover anderen in dit topic die er kennelijk iets meer vanaf weten, of die toevallig een juistere conclusie trekken.

Hahaha, dank voor de subtiele sneer, maar ook jij met al je 'deskundigheid' zult deze zaak eerder verliezen dan winnen.
Het eerlijkste advies wat iedere advocaat kan geven is "het gaat duur worden en je hebt een hele kleine kans, dus bezint eert ge begint".
Maar ja, dat brengt natuurlijk weer geen geld in het laatje en ook jij zult een boterham willen verdienen....

Leuk ook trouwens dat je zo inhoudelijk hebt gereageerd. Daar hebben we een boel van kunnen leren.

Ik ben Dees eerder tegengekomen in het "een nieuw paard kopen" topic en ze heeft zelf een paar paardjes te koop staan. Dees bekijkt een zaak dus liever "van de andere kant".

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:31

Wat is daar mis mee?

Ik denk dat TS daar meer aan heeft dan aan 'mee-praters'.
Hoe kan ze op basis van meepraterij een nuchtere inschatting maken van haar kansen?

Dit was trouwens mijn laatste bijdrage in dit topic. Ik kan niet anders meer dan in herhaling vallen.
TS heeft van mij genoeg gelezen en wat ze er mee doet is verder aan haar.
Ben wel benieuwd naar de uitkomst, dus TS, als je die nog wil plaatsen (mag ook per pb)...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:39

Dees schreef:
Succes :D

Bij Dwaling (het heet Dwaling en geen 'verzwegen gebrek') zou er inderdaad een kans zijn maar Non-Conformiteit en Verborgen gebrek kunnen alleen doorslag geven als het is terug te voeren op Dwaling (dus, informatie verzwegen en daardoor koper misleidt).
Dwaling is dus TS enigste kans. Ik heb nooit wat anders gezegd ;)

Nee Dees dat staat er niet. Een koop kan op ALLE 3 de criteria afzonderlijk worden ontbonden. Een verborgen gebrek, non-conformiteit EN/OF dwaling. Dat deze 3 vaak raakvlakken hebben is waar, maar het is in geen geval zo dat het paard op een verborgen gebrek - zeker als het te dateren is - niet hoeft teruggenomen te worden als de verkoper zegt dat ie er niks vanaf wist. Dat zou al te makkelijk zijn. Dat zegt ie namelijk altijd :D

Ik zou je adviseren je maar even in te lezen op de KNHS site. Een paard kan alleen op non-conformiteit ook terug, mits je in een verkoopcontract hebt vastgelegd wat het gebruiksdoel is. (Je hebt een leerpaard gekocht, maar hij is staatsgevaarlijk. Of een sportpaard, maar kan de trailer niet op. Of hij is niet bomproof maar moet dat wel zijn.)
Hier zijn er zeker raakvlakken met dwaling maar de koper hoeft dat niet aan te tonen.

Dwaling is altijd het moeilijkste om aan te tonen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:46

Iedereen kan wel leuk adviseren, maar ik zeg altijd: bel je rechtsbijstandverzekering! Die kunnen je iig informeren of je dekking hebt, anders kun je 200 euro per uur gaan dokken. Procederen begint vanaf zo'n 4000 euro.

Ik ben iig blij dat het paard op rust geen pijn heeft. Wanneer je het paard moet houden, kun je ervoor kiezen hem op pensioen te doen. Ik begrijp dat je een rijpaard wil, en als je geen 2 paarden kunt houden zou ik hem aanbieden als weidemaatje. Ik zou dan wel slachtprijs vragen, anders wordt ie gratis opgehaald en naar de slacht gebracht.
Of wellicht heb je een bekende die een weidemaatje zoekt.

De meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar ikzelf vind het ronduit barbaars om een paard af te maken wat nog een gelukkig en pijnloos pensioen kan hebben, alleen omdat wij mensen er niet meer op kunnen rijden.

-zegt ikkes met chronisch geblesseerde gepensioneerde pony-

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:49

Bij levende haven blijft dit altijd lastige zaken:) De ene keer wint de ene de andere keer de andere. Tja..hoe het percies is weet ik niet en is per geval zeer verschillend wat er uit komt. Het enige wat je echt kan helpen is naar een goede advocaat gaan met verstand van paardenzaken:) Zij kunnen een antwoord geven of je een kans maakt of niet in deze zaak om het paard nog terug te doen en je geld terug te krijgen. En vertellen wat daar voor nodig is. MEestal is het eerste advies gratis;) Maar denk dat je dat eerst moet doen:) Dan weet je teminste zeker waar je staat en als zij denken een zaak te winnen worden de kosten voor de zaak ook nog bij de tegenpartij gelegd.

Neem aan dat je de e-mail over het weven bewaard hebt? DIe kan dienen als bewijs dat je het na 3 dagen wel gevraagd hebt en dat ze tegenstrijdig antwoord is bewijs.

Wij kunnen hier veel over zeggen en speculeren maar de vele rechtzaken hebben uitgewezen dat het per geval zo verschillende is wie waar verantwoordelijk voor was en wat nog gaat. Dat is HET grote nadeel van paarden kopen en verkopen...het blijven levende dieren waar je nooit voor 100% goed kan zien en zinnig kan zeggen of het ontstaan is voor de koop of na de koop.

Almighty

Re: Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:49

Bo_Cassey je was me voor:) Bijna gelijk antwoord;)

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:53

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Ik zal jullie de afloop laten weten. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:55

Kostolany schreef:
Bij levende haven blijft dit altijd lastige zaken:) De ene keer wint de ene de andere keer de andere. Tja..hoe het percies is weet ik niet en is per geval zeer verschillend wat er uit komt. Het enige wat je echt kan helpen is naar een goede advocaat gaan met verstand van paardenzaken:) Zij kunnen een antwoord geven of je een kans maakt of niet in deze zaak om het paard nog terug te doen en je geld terug te krijgen. En vertellen wat daar voor nodig is. MEestal is het eerste advies gratis;) Maar denk dat je dat eerst moet doen:) Dan weet je teminste zeker waar je staat en als zij denken een zaak te winnen worden de kosten voor de zaak ook nog bij de tegenpartij gelegd.

Neem aan dat je de e-mail over het weven bewaard hebt? DIe kan dienen als bewijs dat je het na 3 dagen wel gevraagd hebt en dat ze tegenstrijdig antwoord is bewijs.

Wij kunnen hier veel over zeggen en speculeren maar de vele rechtzaken hebben uitgewezen dat het per geval zo verschillende is wie waar verantwoordelijk voor was en wat nog gaat. Dat is HET grote nadeel van paarden kopen en verkopen...het blijven levende dieren waar je nooit voor 100% goed kan zien en zinnig kan zeggen of het ontstaan is voor de koop of na de koop.

Als je het topic doorleest dan lees je dat TS dat al heeft gedaan (een advocaat in de arm genomen). Dat is haar meteen in het begin al geadviseerd.
In sommige gevallen kun je wel 100% zinnig zeggen dat het gebrek voor de koop is ontstaan. Haar dierenarts heeft dit geconstateerd en wil TS hierin steunen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:58

TS, ik wens je echt heel veel succes en hoor graag de afloop!!

En intussen lekker je paardje poetsen en knuffelen!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:42

Ik heb je topic door gelezen, kan je geen adviezen geven maar wens je veel sterkte! Ik het lijkt mij dat je een sterke zaak heb!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:56

sophia69 schreef:
Heb inmiddels juridisch advies ingewonnen en heb een vrij sterke zaak volgens advocaat.

Dat zeggen ze allemaal.....

Ik ben het met Dees eens. Weet waar je aan begint, want voor je het weet ben je een jaar verder en heb je nog niets 'bereikt'.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:19

wat doet iedereen lelijk over advocaten zeg ;-) Ik kan niet voor andere advocaten spreken, maar ik ben altijd eerlijk tegen mijn clienten. Ik heb er namelijk echt een verschrikkelijke hekel aan om procedures te verliezen en begin ook echt niet aan kansloze zaken 'om mijn zakken te vullen' (verdien meer dan genoeg), behoud liever mijn goede naam bij de rechtbanken.

Ik vertel clienten altijd dat dit en dit sterke kanten zijn, dat zus en zo zwakke kanten zijn, dan mijn ervaring leert dat de rechter daar zo en zo mee omgaat. Als het kantje-boord is zeg ik ze dat het mij een leuke zaak lijkt, maar dat dat voor hen slecht nieuws is, omdat zaken voor mij voornamelijk leuk zijn als het kantje-boord is. En ik adviseer ook minstens wekelijks mensen om hun verlies gewoon te nemen omdat de kosten van het mogelijk halen van je gelijk hoger zijn dan het resultaat dat je in het gunstige geval behaalt. En voor zover ik ze ken, doen de meesten van mijn collegae dat ook. Maar net als dierenartsen leveren wij geen resultaatsgarantie

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:59

Tja, je hebt eerlijke en verrotte advocaten. Ik heb ze beide meegemaakt.
Maar mijn nicht is ook advocaat en ik vind haar heel lief :-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:51

Maar puntje bij paaltje heeft de koper nog niet met de verkoper gesproken en vraag ik me nog steeds af waarom het paard alleen door een ervaren ruiter gereden kan worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:30

En niet iedere advocaat rekent urengeld, veel mensen die rond het minimum leven kunnen een advocaat van onvermogen krijgen. Wij doen ook veel van zulke zaken, dan hoeven de cliënten slechts de griffiekosten en x bedrag voor de advocaat.

Voor de rest ben ik het een met FloortjeM, zo handelen wij ook

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:01

kohtje schreef:
en vraag ik me nog steeds af waarom het paard alleen door een ervaren ruiter gereden kan worden.

Van een paard met kissing spines moeten de rugspieren goed in conditie gehouden worden. Er zit maar weinig beweeglijkheid in een ruggengraat, maar je kunt je voorstellen als de spieren zich aanspannen, dat dat de wervels iets uit elkaar trekt. Als je op de rug van het paard gaat zitten, terwijl je de spieren niet aanspant, dan zullen de wervels juist iets naar elkaar toe komen. Heeft het paard dus KS dan raken de uiteinden (takken) van de wervels elkaar eerder met pijn als gevolg. Je moet als ruiter dus de spieren goed in conditie weten te houden en daar is wel enige gevorderdheid voor nodig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:50

En een gevorderde ruiter koopt nooit zo'n paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:38

Idd, want voor de sport is het wel een beperking. Ik heb een kennisje met een paard met KS. Loopt nu in de M. Lang laag en rond gaat het prima, maar zodra je oprichting vraagt komt ie in verzet. Het is - en blijft - moeilijk.
TS heeft het paard gekocht als leerpaard voor haar dochters. Dus ik heb het vermoeden dat ie wel wat heeft gelopen in de sport. Dan kan ik het me niet voorstellen dat je dat niet merkt.

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:59

Hoi ts,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jou! Ik had een paard gekocht voor de sport en dit Paard bleek uiteindelijk 2 vastgegroeide ribben te hebben een verborgen gebrek,
Waarvan de verkopende partij ook niets wist! Ik ben weer terug naar de verkopende partij geweest en het verhaal uitgelegd! Hij heeft het paard weer terug genoem.
Succes en ik hoop dat je er samen met de verkopende partij uitkomt. En zo niet heb je een sterke zaak!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:15

TS, ik wens je veel succes en hoop dat het allemaal goed gaat uitpakken voor jullie.
Ik heb zelf ook in zo een soort situatie gezeten, prettig is het niet! Had (gelukkig) geen advocaten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:47

Misschien heb ik in het verhaal het e.e.a. gemist, maar is het paard verzekerd voor de sport? Wat is het aankoopbedrag en heb je een rechtsbijstandverzekering?
Als het om een vrij laag aankoopbedrag gaat en je hebt geen rechtsbijstandverzekering, dan loop je het risico dat je meer geld kwijt bent aan een eventuele rechtszaak dan dat het paard gekost heeft. Een rechtszaak en advocaatkosten lopen zo in de duizenden euro's. Ik zou alleen een procedure beginnen als je heel zeker weet dat je sterk staat. Als het paard verzekerd is voor de sport, dan zou ik het paard in laten nemen door de verzekering. Die vergoeden 90% van de verzekerde waarde.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:00

Update.

zoals beloofd zou ik nog laten weten hoe e.e.a. is afgelopen. De verkoopster bleef weigeren met ons om de tafel te gaan en stelde zich direkt hard op door alleen op papier te willen reageren. Hierin ontkende ze dat ze ooit iets aan het paard had gemerkt.

Echter Al gauw na het openen van dit topic kreeg ik diverse topic's op het oog waarin de oude eigenaresse vertelt dat haar paard (nu ons paard) een zwakke rug heeft, bokkerig gedrag vertoont etc. Hierna ben ik verder gaan zoeken en het bleek dat ze zelfs net voor de verkoop al eens een osteopaat had geraadpleegd. Dit in combinatie met het feit dat ze totaal geen contact met ons wilde en het hele bizare feit dat ze niet meer geinteresseerd was in haar voormalig paard wat ze 10 jaar heeft gehad, sterkte onze overtuiging dat ze dus zeker wel wist dat er iets niet goed zat.
De dierenarts heeft ook op papier gezet dat de aandoening zeker al aanwezig was voor de aankoop. al met al meer dan genoeg om een rechtzaak te kunnen winnen.

Ondanks dat ik uiteindelijk een brief door een advocaat liet opstellen, bleef verkoopster ontkennen en bleef weigeren eens te komen praten. Reste ons eigenlijk dus niets anders dan ons recht te halen middels een rechtzaak. Omdat een rechtzaak echter zeker 1,5 jaar gaat duren + een vermogen aan kosten, en onze emoties alleen maar zouden versterken, hebben we na lang twijfelen besloten om geen procedure te beginnen en ons verlies te nemen.

al die tijd konden we het probleem wat doen we met het paard nog even voor ons uitschuiven maar nadat we besloten hadden geen energie meer te verspillen aan onze kwaadheid, moesten we hierover serieus gaan nadenken. Afmaken was het beste zei iedereen maar mijn gevoel ging hiertegenin, wie zijn wij om een paard af te maken alleen omdat er niet meer op valt te rijden, op stal of in de wei heeft hij schijnbaar (nog) geen pijn. Na ongeveer een week of 7 pakte iemand bij ons op stal ,met een uitstekende reputatie op het gebied van trainen van gebleseerde paarden, hem spontaan uit zijn stal. Ze vroeg ons of ze het met hem mocht proberen. Omdat wij niets te verliezen hadden en we vonden dat we hem deze kans moesten geven gaven we onze instemming.

Ze longeert hem nu zo'n 5 weken 4 x per week, doet oefeningen en ondanks onze lage verwachtingen ging hij beter lopen, werd vrolijker, ging glanzen, kortom een metamorfose. Vandaag kwam onze osteopaat en deze constateerde dat hij geen tekenen van pijn kon ontdekken bij druk op de rug of hals. Hij durfde zelfs te adviseren dat de trainster volgende week eens heel voorzichtig op hem gaat rijden. Ook gaat hij in contact met de dierenarts om zijn bevindingen te bespreken en of de dierenarts hier een nieuwe prognose op wil afgeven. Wij zijn nog steeds afwachtend, we kunnen haast niet geloven dat een paard met zo'n slecht prognose door de juiste manier van trainen misschien toch weer pijnvrij bereden kan worden. Maar voor nu zijn we toch weer een heel klein beetje voorzichtig blij. En ik ben vooral blij dat we nog even hebben uitgesteld om hem te laten afmaken. En mindfields bedankt!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:28

Nou, dan weet je nu dat de verkoopster je gewoon keihard heeft opgelicht!

Ik ben heel blij dat het zo goed gaat met je paardje! Wat fijn dat je goede hulp hebt.
succes!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:46

Mooi balen :( !
Fijn dat er iemand is die haar zo verbetert voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:57

Wat een walgelijke uitslag, van de verkoopster dan he. Bah! Koop jij in goede weten een paard, wordt je keihard opgelicht. Bah! Ik snap heel goed dat je geen zaak wilt, maar alleen voor het moraal zou je t bijna doen. Kun je niet alleen de kosten op haar verhalen? Of moet je dan dezelfde soort rechtszaak aan gaan?