Beugels, lang of liever kort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:38

ik rijd met lange beugels maar dat komt omdat ik een dressuurzadel heb met een spring zadel zou ik wel korte beugels doen maar het is maar wat je zelf het fijnste vindt

l_aura1

Re: Beugels, lang of liever kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:54

Soms rijd ik met wat kortere beugels en soms wat langere. Over het algemeen vind ik lange beugels iets prettiger.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:56

Gewoon goeie maat.
Want met lange zit ik heel erg op zijn rug, en heb ik weinig steun,
met korte beugels wordt ik drie meter omhoog gegooid in de galop.

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:57

Ik heb ze zelf altijd iets korter dan nodig is haha, omdat ik dat gewoon fijner vind, zeker bij van die wat stoutere paarden die wel eens bokken of gek doen ! :j

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:05

Ik zit er meer tussen in..als ik na buiten ga doe ik meestal een gaatje korter heb ik net iets meer stevigheid Haha

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:35

Ik rijd het liefst met lange beugels met korte beugels voelt het alsof ik mijn hak niet goed kan uitdrukken :)

lisajenifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:34

Ik rijd het liefst met iets kortere beugels. Vind ik gewoon fijner zitten.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:37

Lang met dressuur vind ik fijner
Kort met springen omdat je dan toch ook wel wat fijner zit op een springzadel

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:55

Lang :). Heb het gevoel dat ik veel steviger zit en ik heb het idee dat mijn been zo opgevouwen is als de beugels te kort zijn.

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:34

Ik meet de beugellengte altijd door de beugel in mijn oksel te leggen en mijn vinger toppen bij de gespenen. Of het lang of kort is weet in niet :P Maar dat werkte voor mij altijd goed.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:36

Joris_CKX schreef:
Ik meet de beugellengte altijd door de beugel in mijn oksel te leggen en mijn vinger toppen bij de gespenen. Of het lang of kort is weet in niet :P Maar dat werkte voor mij altijd goed.

ik doe dat net zo, maar dan doe ik 'm nog 1 gaatje korter :D

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:40

Durante schreef:
Joris_CKX schreef:

ik doe dat net zo, maar dan doe ik 'm nog 1 gaatje korter :D

Tja, het ligt ook aan het zadel....want niet met elk zadel zitten de gespen even hoog... Ik denk dat het ook erg ligt aan wat je gaat rijden. Rij je dressuur... of ga je springen... crossen... IK denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:46

Ik rij kort denk ik...
Afbeelding
Let niet op de bizarre houding van het paard :+ Op de moment van de foto was ze net van plan een daas weg te meppen :+

Rede hiervoor is dat ik op een redelijk slechte manege heb leren paardrijden... Er werd geen tijd besteed aan houding, juiste hulpen,... Het enige dat ik daar heb geleerd is op en neer gaan op het ritme van het paard (iets wat ik eigenlijk al kon) en galopperen. Een jammere zaak is dit eigenlijk, want ik heb daar 2 jaar gereden en zit nu een beetje met een 'foute' houding zeg maar. Mijn benen zitten dus vaak te kort, maar ik moet zeggen, het is al verbeterd! In het begin leek ik namelijk net een jockey :+
Ook heb ik nooit echt geleerd om mijn voeten uit te drukken, iets waar ik nu dus ook nog aan moet werken. En doorzitten is iets dat ik pas heb leren kennen 1 jaar geleden }:0
Nu probeer ik steeds langer te rijden, mijn hielen uit te drukken, doorzitten... Maar het probleem is dat ik dan sneller mijn beugels kwijt raak... :o

Edit: de foto was nogal klein :+

Cindy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:23

Het is inderdaad redelijk kort, maar ik heb ook nog korter gezien, hoor!
Je geeft aan dat je al proebert steeds wat langer te rijden, dan gaat het vanzelf ook prettiger voelen.
Ik zelf rij iets langer dan gemiddeld denk ik, maar ik rij op een dressuurzadel, en de meeste om mij heen op een veelzijdigheidszadel, dus dat scheelt ook.
Ik denk dat het van de discipline afhangt wat handiger is, en als je recreatief rijdt moet je gewoon doen wat je lekker vindt zitten :-)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:30

Cindy86 schreef:
Je geeft aan dat je al proebert steeds wat langer te rijden, dan gaat het vanzelf ook prettiger voelen.
Ik zelf rij iets langer dan gemiddeld denk ik, maar ik rij op een dressuurzadel, en de meeste om mij heen op een veelzijdigheidszadel, dus dat scheelt ook.
Ik denk dat het van de discipline afhangt wat handiger is, en als je recreatief rijdt moet je gewoon doen wat je lekker vindt zitten :-)

Ik vind langer zitten veel makkelijker, maar ik hou mijn beugels gewoon niet op de juiste plaats onder mijn voeten dan :+ Dan verkramp ik, ben ik teveel met de beugels bezig, geef ik het paard verkeerde signalen, raak ik gespannen en raak ik controle over het paard kwijt... Dus dan toch maar beter kort zitten lijkt mij :D En stelselmatig de beugels langer en langer zetten, zo doe ik het nu. Want ik merk ook dat ik de laatste tijd meer pijn krijg in mijn knieën als ik (weer eens) te kort zit...
Het is altijd wat met mij :+

Maar ik heb onlangs eens zonder beugels geprobeerd.
Eerst durfde ik dit niet uit schrik controle te verliezen zoals ik die verlies als ik beugels kwijt raak. Maar tot mijn grote verbazing reed ik zooo ontspannen :o Ik zat lekker in het zadel, ik kon netjes hulpen geven, het paard liep mooi aan de teugel en luisterde goed,... Ik kon zelfs netjes doorzitten voor een lange tijd !! :D (daarvoor was het max 1 lange zijde -.-")

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:31

Narita schreef:
Liever lang als kort. Komt ook omdat ik een tijd western heb gereden denk ik.

Idem hier :j

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:36

xLIESSSx schreef:
Cindy86 schreef:

Ik vind langer zitten veel makkelijker, maar ik hou mijn beugels gewoon niet op de juiste plaats onder mijn voeten dan :+ Dan verkramp ik, ben ik teveel met de beugels bezig, geef ik het paard verkeerde signalen, raak ik gespannen en raak ik controle over het paard kwijt... Dus dan toch maar beter kort zitten lijkt mij :D En stelselmatig de beugels langer en langer zetten, zo doe ik het nu. Want ik merk ook dat ik de laatste tijd meer pijn krijg in mijn knieën als ik (weer eens) te kort zit...
Het is altijd wat met mij :+

Maar ik heb onlangs eens zonder beugels geprobeerd.
Eerst durfde ik dit niet uit schrik controle te verliezen zoals ik die verlies als ik beugels kwijt raak. Maar tot mijn grote verbazing reed ik zooo ontspannen :o Ik zat lekker in het zadel, ik kon netjes hulpen geven, het paard liep mooi aan de teugel en luisterde goed,... Ik kon zelfs netjes doorzitten voor een lange tijd !! :D (daarvoor was het max 1 lange zijde -.-")

Heb je al van die anti slip beugelblokjes geprobeerd? Bij mij hebben die echt geholpen. En ook idd zonder beugels rijden, dan leer je vanzelf je benen goed lang te houden en te ontspannen :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:39

muntdrop schreef:
Heb je al van die anti slip beugelblokjes geprobeerd? Bij mij hebben die echt geholpen. En ook idd zonder beugels rijden, dan leer je vanzelf je benen goed lang te houden en te ontspannen :)

Ik rij op een manege, dus heb niet de mogelijkheid om dat zelf uit te testen... Maar om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat dat bestond :+ Dus misschien eens polsen of ze dat daar hebben en ik daar dan eens mee mag rijden :)
Bedankt voor de tip ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:40

xLIESSSx schreef:
muntdrop schreef:

Ik rij op een manege, dus heb niet de mogelijkheid om dat zelf uit te testen... Maar om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat dat bestond :+ Dus misschien eens polsen of ze dat daar hebben en ik daar dan eens mee mag rijden :)
Bedankt voor de tip ;)

Ik reed ook op een manege met die dingen :) Gewoon een setje kopen voor 2,50 aan het begin van de les in de beugels doen en aan het eind er weer uithalen :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:48

Ik zit liever lang dan kort, ik krijg snel last van m'n enkels en knieën als ik te kort zit. Met springen is dat dan ook steeds erg wennen en soms knelt er dan zelfs wat af waardoor m'n halve voet slaapt en ik überhaupt niet meer weet of ik nou op de beugel steun :+
Als ik de beugels uit heb, moeten ze net op m'n wreef vallen is mij verteld.
Bij hele jonge paarden of paarden die erg hoog opgooien zit ik net een gaatje korter zodat ik mijn knieën beter kan klemmen wanneer ik/paard uit balans raak.
Moet zeggen dat het ook erg per paard verschilt, wat nou echt lekker zit.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:48

Extreem kort. Renzadel ;)

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:56

Ik zit liever wat korter. Heb nog niet veel balans dus vandaar denk ik.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:57

Ik heb ze meestal kort dat vond ik lekker der rijden. maar nu heb ik ze langer...

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:22

Ik heb ze het liefste lang, gewoon normaal dus eigenlijk, haha :)

Eerst had ik ze wel altijd korter, maar ik kreeg op de een of andere manier na het rijden vaak last van m'n knieen, dus beugels wat langer gemaakt, en nu heb ik er helemaal geen last meer van! (vraag me niet hoe :') )

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:34

nenchyislief schreef:
Chaos schreef:
Te kort is niet fijn evenals te lang.
Dus gewoon goed doe ik ze. ;)

maar het lijkt me dat iedereen toch eigenlijk 'goed' zit dan voor zijn gevoel?

Nou ja, de meesten geven hier aan van; zo lang mogelijk / lekker heel kort.
Dus dan zeggen ze wel dat het aan de korte/lange kant zit.