ZZGP: hebben jurys een andere blik gekregen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:58

Ik vind ook dat er te snel winstpunten gegeven worden, maar dan ook nog eens onterecht.
Het gaat om de afwerking en niet om de show lijkt me ?
De jury moet er naar kijken hoe de figuren en gangen op zich zijn, niet hoe het paard showt, ookal toont dat beter, toch maken deze paarden vaak fouten omdat ze meer bezig zijn met de show dan de dressuur

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:44

[quote="beppies"]Niet alleen ZZGP juryleden hoor, kijk maar eens goed rond in de basis. Ik maak het regelmatig mee dat een paard met veel beweging met het voorbeen (spectaculair), en veel front punten rijden, terwijl de achterhand maar een beetje bij hangt. [quote]

Ben ik het helemaal mee eens. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik een zwart paard van 1.70m die heel spectaculair wordt gereden er op het eerste gezicht goed uitziet omdat je wordt 'verblind' door het plaatje. Tot je verder gaat kijken naar punten als achterbeengebruik, lossigheid ed.......

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 20:19

Vandaag weer wedstrijd gehad met hetzelfde paard in de ZZ Zwaar.

Nu met de overtuiging dat de jury graag meer aktie wil zien.

Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben 61% gehaald en 9e van de 25. Niet slecht dus.

Aktie wordt dus wel degelijk gewaardeerd, maar ik moet er wel enorm aan wennen; de proef is zó voorbij!

Helaas ging die aktie in de 2e proef ten koste van mijn paard. Het was net iets teveel van het goede en de pijp was leeg (ondanks dat ik zeer intensief heb getraint de afgelopen week). Niet zozeer dat de aktie kwijt was, maar door de impuls en het feit dat sluiten moeilijker ging, werd dit afgestraft naar nog geen 56%. Kon ik me enigzins in vinden. Deze proef was ook gewoon slordiger.

Ik heb weer enkele deelnemers gezien: er zaten hele fijne paarden bij die goed voorgesteld werden, en was het grotendeels eens met de einduitslag. Maar tóch zaten er weer 1 of 2 bij, waarvan het onbegrijpelijk was dat deze een dergelijk hoge uitslag hadden. Maar ja, ik ben (gelukkig Haha!) geen jury en misverstanden zullen wel nooit de wereld uitgeholpen worden.

Ik weet in ieder geval wat mijn taak de komende tijd zal zijn: aktiviteit!!! En dat is érg wennen voor me....

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:30

Citaat:
Maar tóch zaten er weer 1 of 2 bij, waarvan het onbegrijpelijk was dat deze een dergelijk hoge uitslag hadden.

Ja dit ben ik volledig met je eens, ik weet namelijk wie je bedoelt ..... Knipoog

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:48

Ben het merendeels met Tyrza eens.
En wat betreft de lagere scores de laatste tijd, dat komt omdat er steeds meer mensen de overstap naar t zzgp maken.
En niet alleen de goede paarden maar ook de mensen die er niet tussen horen.
Dat komt ook weer omdat de inschrijvings procedures zijn veranderd.
Vroeger moest je er een behoorlijk bedrag voor neertellen om mee te mogen rijden, en dan ging je pas als je zeker wist dat je kans maakte.
Nu kan elke jan* om t zo maar ff te zeggen de overstap maken.
En t wordt erg druk, dus nu gaan ze weer de scores aanpassen om zo de kwaliteit hoog te houden...
Is opzich geen slecht idee, allen sommige lijden daaronder......
Maar pesoonlijk ben ik ervoor om zo de mensen weer hun plek te wijzen en de jan*en er tuseenuit te halen. En t zo weer een mooie kijk sport te maken, want laten we eerlijk zijn de laatste tijd vindt ik nog maar weinig verschil te zien tussen de basis en de zzgp en dat vindt ik toch wel jammer....
En dat de goeie onder de kwade moeten lijden dat is al eeuwen zo..... maaar wat doe je daaraan??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:54

Tyrza schreef:
Vandaag weer wedstrijd gehad met hetzelfde paard in de ZZ Zwaar.

Nu met de overtuiging dat de jury graag meer aktie wil zien.

Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben 61% gehaald en 9e van de 25. Niet slecht dus.

Aktie wordt dus wel degelijk gewaardeerd, maar ik moet er wel enorm aan wennen; de proef is zó voorbij!

Zijn die jury's toch nog redelijk consequent.............

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 13:57

In die zin dat ze nowadays meer aktie willen zien he? Haha!

Overigens: je hoeft de Paardenkrant maar open te slaan en je leest zo'n beetje overal: ".... voorwaarts gereden,...... aktieve proef, ..... drang naar voren".

Jaja, ik ga mijn paarden maar kerosine voeren Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:18

Ik vraag me af hoe dat in de toekomst moet met al die "jonge Anky's" die nog geen uitgestrekte galop durven rijden omdat dat zo hard gaat.........

ho braaf.............ho braaf............. hoor je dan tijdens de proef, terwijl ik als omstander het dier wel wat peper in zijn reet zou willen douwen........

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 14:21

Nouwwww.... ik maak wel eens anders mee met losrijden hoor.... bijna frontale botsingen komen niet zelden voor.... Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:23

Dat komt omdat iedereen rijdt in een eigen wereldje.........

Schreeuwt de trainer opeens door het headsetje: "Pas op, er komt iemand van rechts..... !" Boem.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:39

ik rij nog lang geen ZZGP maar het valt me op gewone wedstirjden ook al op

ik rij nu M2 met een paard van 1.72, als die zn hals erop zet en wat vrolijk is en daardoor wat loperig wordt, waarbij hij dus wel af en toe met weggdrukte rug loopt en de achterhand er niet echt bij is, haal ik hogere punten dan wanneer ik een nette beheerste proef rijd

voor mijn gevoel had ik een paar weken geleden nog nooit zo'n gehaaste slordige proef gereden, hij was tug, zette die hals erop en dramde door

kreeg van mensen te horen dat mn paard zo mooi toonde en het er zo spectaculauir uitzag, nou, hij had nog nooit zo vast gezeten in zn hele lijf als tijdens die proef

krijg ik 2 winstpunten!

de week erna een nette proef gereden, lekker los in t lijf, 158 puntjes, nog niet verkeerd iig wel een wp, maar de keer erna was ie weer wat drammerig en ja hoor, weer hogere punten dan ik zelf vond dat ik verdiend had, net geen 2 wp maar wel een ruime wp

maar wat ik me dan afvraag, ik merk zelf dan meteen dat alle oefeningen dan moeilijker gaan, travers en schouderbinnenwaarts gaan dan gewoon niet zo netjes en soepel, hij loopt dan ook wat in 2 delen ipv mooi die achterhand eronder
als ik lang op die manier rij, dan rij ik hem toch hardstikke vast?

die ZZGP ruiters hebben veel moeilijkere oefeningen, vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen als ze dus zoals hier in dit topic is beschreven, t paard niet altijd evengoed op t achterbeen hebben en dat t ten koste gaat van de buiging enz
op di manier houd je het toch niet lang vol?

of zouden ze door de week heel rustig en beheerst trainen zodat t paard toch wel los in zn lijf blijft?en dan alleen in de proef zoveel aktie laten zien?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:59

Renske20 schreef:
of zouden ze door de week heel rustig en beheerst trainen zodat t paard toch wel los in zn lijf blijft?en dan alleen in de proef zoveel aktie laten zien?

Gister op de ZZGP-wedstrijd in Wormerveer viel me op dat die ruiters die ik onder de noemer 'goede ruiter' schaar, ook tijdens het losrijden hun paard lekker los door het lijf lieten lopen en systematisch aan het losrijden waren. d.w.z. naar een hoogtepunt toewerken en dat is de proef. Pas net vóór dat ze de proef in gingen ging de aktie er écht in, maar met behoudt van de losgelatenheid en ontspanning, zoals ze tijdens het trainen en losrijden hadden geoefend.
Echter, dit waren slechts enkele ruiters. De rest reedt tijdens het losrijden al voluit, de hele trukendoos kwam voorbij. De paarden lopen niet soepel door het lijf en dat uit zich heel sterk in de oefeningen. Maar die ruiters blijven gewoon net zolang bijv. een pirouette draaien totdat ze vinden dat het lukt. Dat het paard dan niet meer over de rug gaat, gaan ze aan voorbij. Op die manier houden ze het idd niet lang vol en rijden ze hun paard helemaal vast.
Tja, en dan de jury-beoordeling........ jammer dat ze niet het losrijden beoordelen..........

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:09

Aimee"]
[quote="Renske20 schreef:

Gister op de ZZGP-wedstrijd in Wormerveer viel me op dat die ruiters die ik onder de noemer 'goede ruiter' schaar, ook tijdens het losrijden hun paard lekker los door het lijf lieten lopen en systematisch aan het losrijden waren. d.w.z. naar een hoogtepunt toewerken en dat is de proef. Pas net vóór dat ze de proef in gingen ging de aktie er écht in, maar met behoudt van de losgelatenheid en ontspanning, zoals ze tijdens het trainen en losrijden hadden geoefend.Echter, dit waren slechts enkele ruiters. De rest reedt tijdens het losrijden al voluit, de hele trukendoos kwam voorbij. De paarden lopen niet soepel door het lijf en dat uit zich heel sterk in de oefeningen. Maar die ruiters blijven gewoon net zolang bijv. een pirouette draaien totdat ze vinden dat het lukt. Dat het paard dan niet meer over de rug gaat, gaan ze aan voorbij. Op die manier houden ze het idd niet lang vol en rijden ze hun paard helemaal vast.
Tja, en dan de jury-beoordeling........ jammer dat ze niet het losrijden beoordelen..........
[/quote]

(reactie op dik gedrukt)kijk dat zijn dan wat ik noem goede ruiters, en wanneer het paard los in t lijf blijft EN aktie laat zien, verdien je je punten ook

(reactie op cursief)
ja van die ruiters vraag ik me dus af hoe ze door de week zouden rijden

mijn paard loopt dus soms ook superaktief, maar wel met een weggedrukte rug en ik heb geen truckendoos, dus dan gaan de zijgangen echt beroerd, maar ja hij toont dan wel heel mooi groot en sterk en hij loopt wel te 'showen'
sommige juryleden geven dan dus hele hoge punten, terwijl ik daarna nog 2 dagen bezig ben hem weer los te krijgen!

vraag me dus af, als die ruiters altijd met trucjes rijden, dat kan toch niet goed blijven gaan?die paarden zitten dan na een tidj toch zo vast dat ook de trucjes niet meer werken?

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:25

Citaat:
Ik heb weer enkele deelnemers gezien: er zaten hele fijne paarden bij die goed voorgesteld werden, en was het grotendeels eens met de einduitslag. Maar tóch zaten er weer 1 of 2 bij, waarvan het onbegrijpelijk was dat deze een dergelijk hoge uitslag hadden. Maar ja, ik ben (gelukkig Haha!) geen jury en misverstanden zullen wel nooit de wereld uitgeholpen worden.

wie bedoel je dan tyrza!!!!!!!

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:32

ik heb je zien rijden en vond het veel beter als in maasdijk. Ik wist alleen niet zeker of het t zelfde paard was. als dat zo is gaat t de goede kant op....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:39

tom19 schreef:
Citaat:

wie bedoel je dan tyrza!!!!!!!

leedvermaak ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:52

Leedvermaak? Wat bedoel je CGJ12?
Als Tommie dat interessant vind, denk ik dat hij een terechte vraag steld. Bovendien wil ik er ook nog wel even bij zetten dat Tommie mij zondag positief opviel. In mijn vorige reactie hier mag je bij het stukje over goede ruiters zijn naam invullen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:55

Aimee schreef:
Leedvermaak? Wat bedoel je CGJ12?
Als Tommie dat interessant vind, denk ik dat hij een terechte vraag steld. Bovendien wil ik er ook nog wel even bij zetten dat Tommie mij zondag positief opviel. In mijn vorige reactie hier mag je bij het stukje over goede ruiters zijn naam invullen!

Ik heb me inderdaad even "verkeerd" uitgedrukt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:46

*LOL* druk in Wormerveer met bokkers

Overigens vielen mij dezelfde mensen als Tyrza en Jacobien op Knipoog

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:57

en wie zijn dan dan fritzroy of durf je niet te zeggen dat je mischien mij bedoeld!!

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:58

Dank je Aimee!!!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:02

Fitzroy schreef:
:)) druk in Wormerveer met bokkers

Overigens vielen mij dezelfde mensen als Tyrza en Jacobien op Knipoog

Wordt nu wel nieuwsgierig wie dat waren?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:03

Nee hoor, ik heb jou niet zien rijden dus daar kan ik niet over oordelen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:01

Ik heb niet het hele toppic gelezen, maar..

Toen ik een paar jaar geleden veelvuldig ging schrijven bij de zz-l kregen veel combinaties lage punten, puur en alleen omdat er in het ZZ-l vaak bagger werd gereden. Als er nog niet eens een fatsoenlijke keertwending gereden werd, kun je natuurlijk ook niet verwachten veel punten te krijgen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:17

Je moet geen spoken zien Tom,
als ze jou hadden bedoeld hadden ze dat veeeel onopvallender kenbaar gemaakt Knipoog

Als je zo nieuwsgierig bent kan je toch gewoon via pb opheldering vragen?