is er vraag naar om een 2 jarige ruin te leasen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: is er vraag naar om een 2 jarige ruin te leasen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:07

Persoonlijk zou ik dit nooit doen.
Ik heb niet alles helemaal doorgelezen maar kun je het beestje niet 2 jaar op het land gooien (opfok idee) en lekker laten groeien? Daarna wegbrengen zodat iemand er rustig mee aan de slag kan en de basis kan leren en dan kun jij daarna kijken of je er zelf mee aan de gang gaat of alsnog verkoopt.

Ik vind lang niet iedereen op de juiste manier een paard beleren en je hebt hiermee grote kans net iemand te treffen die misschien wel helemaal geen verstand en/of ervaring blijkt te hebben en vervolgens zit jij zometeen met een paard waarbij de basis niet goed is aangeleerd. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Ik zou in jou geval, mits opfok geen idee is, toch verkopen. Tegen de tijd dat je wel weer tijd hebt voor een extra paard kun je op zoek naar een ander paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:08

myk_en_shant schreef:
Sizzle, een twe jarige begin je wel met de basis dingen zoals het leren voetje geven (voor de hoefsmid), aan de hand meelopen, leren wat borstelen is. of te wel de pure basisverzorging.

een kinderpony kan ik zeker wel gebruiken, sta eigenlijks op punt om 1 van mijn shetjes te laten beleren voor mijn kinderen. en daarnaast zou ik die in mijn lessen kunnen gebruiken voor de kleinere ruiters die ik heb.

als het goed is zitten die dingen er al in , als veulen zijnde de basis er op zetten, dan lekker in de wei mikken en af en toe eens een aai over de bol , hoefsmid , enten en lekker laten lopen
die basis blijft er op die manier echt wel in zitten , zou me er eens niet al te druk over maken, als het niet het geld en de ruimte is, lekker zo veel mogelijk op de wei laten staan met gezelschap en klaar , je hoeft met zo'n jong ding echt niet bezig te blijven,

en anders toch een leuk opfok adresje zoeken?
dat kan echt wel voor heel wat minder dan die 200 euro die ik voorbij zag komen en het niet zachtzinnig met elkaar om gaan? kom op , ze zijn niet van suiker , ze kunnen echt wet wat hebben en bij een goeie opfok zetten ze ook niet zomaar alles bij elkaar maar zorgen ze wel een beetje voor balans in de groep

als de basis er nog niet in zit, heb je die in principe er zo op gezet en kun je hem daarna nog een tijde in het land zetten

leasen van een 2 jarige zal niet snel gebeuren, ik bedoel, je betaald dan voor ene paard wat je kunt /mag borstelen
je zou eventueel een verzorger/ster kunnen zoeken, maar het gros van degenen die dit willen zal jong spul zijn en die wil je de verantwoording over een jong dier niet geven , of je hebt er extra werk ana omdat je het in de gaten moet houden ...

BigOne

Re: is er vraag naar om een 2 jarige ruin te leasen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:16

Dit is wel het tegenovergestelde van opfok, je zoekt iemand die wil betalen voor het zorgen voor en aaien van een paard. Meestal betaald de eigenaar hiervoor. Als hij ontzettend braaf en betrouwbaar is kun je hem misschien gratis uitlenen aan een zorgboerderij maar anders breng je voor twee jaar naar de nederlandse opfok in Tsjechie, goedkoper dan hier maar wel goed.