Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_Soraya

Re: Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:14

Ik rijd alleen met cap maar vind het zeker niet onverstandig om met bodyprotector te rijden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:59

Meestal wel met cap en BP. Maar dat komt waarschijnlijk door de combi jong paard en al 2x aan m'n rug geopereerd.
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel hinder ondervind van m'n BP, ik heb een BP met flexiblocks.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:32

Vroeger (20 jaar geleden) reed ik alleen met cap als het moest (wedstrijd, ponykamp oid) frapant genoeg gebeurde er dan ook altijd wel iets waardoor ik van mijn paard stuiterde en ik dan ofwel mijn cap verloor en een hersenschudding opliep of de cap klapte met een noodgang op mijn neus toen we de grond raakten. Alle andere keren voornamelijk letsel aan het lichaam, weet niet of een bp daar positief aan bij had kunnen dragen.
Tegenwoordig rijd ik wel met cap omdat ik een jong paard heb en het meer standaard is geworden. Vroeger was het eerder uitzonderlijk om met cap te rijden tegenwoordig is dat meer andersom.
Bp lijkt me een belemmering, maar nooit gedragen...

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:35

Ik rij altijd met cap en met springen doe ik ook nog een bp aan.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:45

Ik rij sowieso met cap, het voelt een stuk veiliger aan en ik heb het zo van jongs af aan aangeleerd. Op stal mocht je namelijk niet zonder rijden, zowel de lesklanten als de pensionklanten niet. Een BP heb ik één keer gedragen maar het zat mij in de weg. Misschien dat ik het draag als ik ooit aan springen/cross-country ga doen, maar anders hou ik het ding liever in de kast ;)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:53

Een bp vind ik maar niets, ik heb dan het gevoel dat ik bijna niet kan bewegen.
Cap heb ik meestal op, wanneer het heel warm is niet.

m3lisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:27

Omdat een BP vaak strak zit om alles bij elkaar te houden is de druk dus het ergste richting je hoofd en benen. En als je dan een klap op de grond maakt, wordt daar de druk dus het grootst waardoor je het eerste letsel aan je hoofd/benen kunt krijgen. Als je geen BP gebruikt is de druk gelijkmatig verdeeld en heb je minder kans op letsel omdat je ook kunt bewegen tijdens je valt. Met BP valt je als een plank op de grond. Dat is haar theorie. Haar dochter rijdt als enige in de springles niet met BP terwijl dat volgens mij verplicht was daar.

Ik denk dat er wel wat van waarheid in zit als je het zo bekijkt, maar het beschermt wel je romp. Als dat t enige is rijd ik toch liever zonder.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:36

Thuis op de oude stal reed ik mijn merrie zonder en ruin met cap.

Op de nieuwe stal rijd ik beiden met cap, omdat ik daar een voorbeeldfunctie heb. Veel kleine kinderen, die langs fietsen of aan de overkant op de manege rijden.
Met de merrie start ik wel zonder cap, met een hoedje in de dressuur.

Ik rijd nooit met BP. Vind ik gewoon niet nodig. Vind ze niet fijn zitten en ben nog nooit zo gevallen, dat ik hem gemist heb in 22 jaar.

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:59

Ik rij alleen met cap

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:19

m3lisz schreef:
Omdat een BP vaak strak zit om alles bij elkaar te houden is de druk dus het ergste richting je hoofd en benen. En als je dan een klap op de grond maakt, wordt daar de druk dus het grootst waardoor je het eerste letsel aan je hoofd/benen kunt krijgen. Als je geen BP gebruikt is de druk gelijkmatig verdeeld en heb je minder kans op letsel omdat je ook kunt bewegen tijdens je valt. Met BP valt je als een plank op de grond. Dat is haar theorie. Haar dochter rijdt als enige in de springles niet met BP terwijl dat volgens mij verplicht was daar.

Ik vind het toch link als iemand die geen expert op dat gebied is uitspraken doet dat het met een bepaald veiligheidssysteem juist onveiliger zou zijn dan met een dergelijk systeem.
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar veiligheid in de paardensport waarbij de aanbeveling werd gedaan om een bodyprotector te dragen.

Zo heb ik ook wel eens mensen horen beweren dat je beter geen autogordel kunt dragen terwijl dit al jaren erkend wordt als belangrijk veiligheidshulpmiddel.

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:35

Ik rijd alleen tijdens het springen met bp, ik vind het zelf niet zo fijn, die van mij is best stug en zonder ben je toch vrijer en kan ik beter bewegen met bp geeft me wel een zekerder gevoel.

taantje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:55

ik rijd allen met cap als je valt met een bodyprotector val je als een baksteen en als de pony/paard ook valt lig je eronder en zonder kun je nog wegrolllen :j :j

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:21

ik rijd eigenlijk altijd wel met cap... (soms wel eens even een stukje uitstappen zonder :+
bp heb ik wel.. maar vind het niet erg lekker zitten...
moet hem straks aan omdat ik hoger wil gaan springen (met pony bij de paarden 1meter)
want dat had ik mams beloofd hihi

dan moet het maar he

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:24

Ik rij alleen met cap en met de TREC in juni heb ik een BP van een vriendin geleend.
Ben wel van plan een eigen BP te kopen voor dat soort wedstrijden, maar in het "dagelijkse leven" gebruik ik deze niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:27

Ik heb niet eens een BP :=
Cap wel, en die gaat IEDERE keer op :j

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:34

taantje123 schreef:
ik rijd allen met cap als je valt met een bodyprotector val je als een baksteen en als de pony/paard ook valt lig je eronder en zonder kun je nog wegrolllen :j :j

Dan doe ik toch iets fout die keren dat ik viel zonder bodyprotector.. :') Vind het maar onzin, waarom zou je met een bp niet kunnen rollen? Zie daar geen logica in hoor.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:54

ik rij altijd met cap.... behalven op een shet, en met wedstrijden rij ik meestal met cap en bodyprotector, voorderest rijd ik nooit met bodyprotector

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:56

Ik rij altijd met cap. Ik heb ook wel een bp maar die had ik alleen voor springen. Maar uiteindelijk had ik meer bewegingshinder van dat ding dan dat hij zijn werk heeft gedaan. Omdat ik te veel belemmerd werd draag ik hem nu niet meer.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:58

Ik rijd altijd met Cap en toch ook vaak met Bodyprotector heb net een nieuwe zit erg lekker:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:03

Alleen met cap. De enige keer dat ik goed gevallen ben had een BP toch geen zin gehad, ik viel op mijn kont. En ik hoor ook verhalen dat als je erop valt je ook flink pijn kan doen als je op de rand van je BP valt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:05

Alleen met cap rijden,
In Feb mn arm gebroken, maar denk niet dat je dat voorkomt met een BP :)
BP moet iig goed passen, hoor ook wel verhalen dat juist door MET BP er letsel in de rug is ontstaan..

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:08

Alleen met cap, een BP heb ik niet dus dat wordt moeilijk.
Als er iets gebeurt, dan tja... heb ik pech, dan had ik maar niet op een paard moeten klimmen, mijn verantwoordelijkheid... :o

Ikheetik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:46

Ik heb altijd alleen maar met cap gereden. Mijn zusje rijdt wel met beide. Haar bevalt het goed dus..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:37

Alleen met cap. Heb geen BP en persoonlijk vindt ik een beetje onzin hoor. Ze gaan steeds verder met zulke dingen over 50 jaar moeten we volledig in het harnas het paard op. Nee mij niet gezien cap vindt ik voldoende.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 13:37

nog meer mensen die een bp gebruiken bij het rijden