Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:16

op het strand kan je wel altijd lekker los gaan, vaak gaan wij ook met de paarden naar het strand om even lekker te crossen!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:23

Ik heb ook vaak met maneges strandritten gemaakt en die gingen ook heel erg hard.. := Zo hard dat die paarden zelfs gingen ontsporen. Was ook geen succes. Ik heb nu zelf een pony waar ik wekelijks mee naar het strand ga. Meestal aan het einde van de week dat ze gewoon even lekker uit haar bol kan gaan. Ze kan flink hard gaan, maar als ik zachter wil, dan gebeurt dat ook. Het is niet zo dat ze een ongeleid projectiel is. Stukjes stappen en gewoon draven doe ik er ook altijd doorheen. Het lijkt me namelijk geen goed idee als ze strand aan rengalop gaat koppelen.

De manier waarop jij het doet is naar mijn idee prima. Op het strand rijden is echt niet zo onschuldig als het lijkt en er kunnen erge dingen gebeuren. Controle is dan ook heel belangrijk.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:26

Ik heb een aantal keer strandritten gemaakt bij een manege. De eerste keren op Terschelling, das nuruim 20 jaar geleden. Nog nooit gedaan, reed een jaar of drie/vier op een manege, en ze vroegen naar ervaring.. (Tja, op een manege was dat gevorden, en ik had idd een goed evenwicht..)
Komen we op het strand, na even stappen kregen we het sein om ineens voluit te gaan, en mijn paard schoot weg. Knoerdhard! Zat heerlijk in verlichte zit, maar verloor wel mijn beugels. (niet dat dat uitmaakte hoor, je zit als een huis..) Mijn paard haalde zo alle paarden in, maakte er echt een wedstrijd van. Toen ik de hoeven wat minder hoorde besefte ik dat de anderen dus zachter gegaan moesten zijn, en nam ik mijn paard terug wat ie gelukkig ook deed. Tijdens de terug weg hoorde ik dus dat het paard waar ik op zat, een ex-renpaard was... jee, dat had ik gemerkt!

Nu achteraf vond ik het wel onverantwoord. Mij als 10 jarig meisje zo mee laten gaan.. Ik vond het gaaf en het ging ook prima, maar ik weet wel dat heel veel meiden zeker van die leeftijd, dit niet zo leuk hadden gevonden. (Helaas heeft mijn vriendin dus op 12 jarige leeftijd in Zeeland zo'n rit gemaakt, en was de pony niet zo makkelijk. Die gaat dus nooit meer op strandrit..

Heb op oudere leeftijd (26?) een keer zo een paard meegekregen met mijn schoonzus. Ik dacht dat zij kon rijden, ze had een eigen paard gehad.. Bleek dus helemaal niet zo te zijn, ze viel er al bijna af toen ik ineens aandraafde (had ik ff moeten aangeven idd). We kregen de paarden op het strand niet het harde op, dus zijn er de afslag erna alweer afgegaan. Weer vloog ze er bijna af toen ik (nadat ik het aangaf) omhoog galopeerde..

Ik ben die vakantie dus nog een keer alleen gegaan, maar dan met een groep mee op een andere manege.. Doe dat dus ook niet meer, alleen een paard meenemen..

Nu wil ik graag binnenkort met een andere vriendin het strand op, dat is zij nooit geweest. Zij heeft een eigen paard, maar dat is best lastig om die mee te krijgen. (Geen trailer, geen E, dure boottocht..) We gaan dan nl naar Texel... Zit nu dus te kijken bij Elzenhof..

gino_sjors

Re: Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:25

Mijn pony wil eigenlijk altijd uit zichzelf losgaan. Gelukkig heeft hij weinig conditie. Maar me zus heeft een renpony. Als wij een wedtrijdje doen op het strand ligt zij al kilometers voor :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:43

Ik heb wel een vermoeden om welke manege het gaat.
Met crossen is op zich niets mis, mits de ruiter de controle houdt en het zelf het tempo kan blijven bepalen. Manegeruiters zijn vaak overgeleverd aan de pony van de manege waar ze op rijden, die niet beter weten dan te moeten crossen op het strand. Geef dan inderdaad maar de maneges waar het rustig aan gaat.
Bij Ponyhof in Aagtekerke zijn de strandritten heel beheerst en doen ze een rustig handgalopje, nooit in rengalop ;) Zoals jullie het gedaan hebben, klinkt het ook erg goed.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:46

ik zou het afwisselen
de ene keer lekker hard
de andere keer door het water
dan stappen en draven

want anders raakt hij gewend en gaat ie uit zichzelf
net als in het bos
altijd op andere stukken galloperen :j

Laralois

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:06

Ja zeker gaan eerst meteen heel hoog draven en
Als je dan hem dan spoort gaat die wel meteen
In galop

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:04

Tot drie jaar terug, vóór ik mijn eigen paard had, ging ik eindeloos vaak strandritten rijden bij steeds dezelfde manege. En ja ik deed dat zeker voor de rengalop, wat een kick! *\o/* Bij deze manege wordt streng gecontroleerd op paardrijkleding, als je geen goed schoeisel aan hebt mag je niet mee. Ook wordt altijd gevraagd naar je ervaring en wordt ervoor gewaarschuwd dat de paarden erg hard gaan en dat het geen beginnersritten zijn. Als de gidsen bij het opstijgen zien dat iemand onervaren overkomt kunnen ze hem alsnog weigeren. De gids bepaalt te allen tijde! Maar sommige ruiters liegen zich er door heen en dan blijkt dat ze toch niet zo goed kunnen rijden als ze dachten. Soms bepaalt de gids dan dat er niet hard gegeloppeerd kan worden. Maar om heel eerlijk te zijn, dat is best moeilijk met paarden die dat gewend zijn wel te doen. Het lukt altijd wel, maar dan in een rijtje achter elkaar. Normaal mogen ze in rengalop elkaar inhalen (alleen niet de gids voorbij). Maar altijd eerst stappen op het strand, de gids overziet het strand op kuilen en toeristen en andere ruiters. Is het te druk, helaas dan kan het niet, of pas later.
Met mijn eigen paard ben ik ook een paar keer geweest, maar zij staat niet aan het strand dus dat kan ik niet heel vaak doen. Met haar ben ik vooral bang dat ze een keer onderuit gaat omdat ze zo verschrikkelijk hard gaat. Blijkt wel dat ik om mijn eigen paard bezorgder ben. Maar dat is ook logisch, je weet er veel meer van dan toen ik nog manege paarden reed; je denkt dan toch als de gids het zegt zal het wel goed zijn, je ziet minder problemen/risico's.
Een goede gids, met overwicht is dus van essentieel belang denk ik. En natuurlijk de mentaliteit van de ruiter.
Dus als je het verantwoord aanpakt is rengalop prima!! (wij deden het trouwens ook 's nachts in de volle maansritten <3 )
Helemaal zonder risico is het natuurlijk niet, maar dat is paardrijden uberhaupt niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:36

ikke schreef:
Ach, ik ben ook weleens in een hele forse galop door het bos gegeaan met een groepje, waarbij twee mensen hadden aangegeven niet zo hard te willen gaan. De voorruiter had echter een paard met een gaspedaal en die begon heel rustig en steeds een streepje erbij. Goed ie goed dames? Ja hoor, gaat prima en weer een streepje erbij. Na de rit vonden deze mensen dat de begeleider erg fijn had gereden en of ze nog eens met hem mee mochten rijden. Toen ik hen vertelde dat het tempo aardig voluit was gegaan, wilden ze me niet eens geloven!

Maar daar gaat het hier volgens mij ook juist om, correct me if i'm wrong TS...De groepen die juist als een horde wilde olifanten dat strand op sjezen. Dat heeft helemaal niets meer met controle te maken. Bovendien is dit dan inderdaad na een paar keer een gewoonte geworden voor de paarden, imo levensgevaarlijk. Het is gewoon veel verstandiger om niet altijd op dezelfde plek altijd hetzelfde tempo te rijden zodat de paarden normaal controleerbaar blijven.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:39

ik vind het ontzettend onhandig, dat is dan ook hetgene wat ik wil voorkomen bij mijn paardje!
Een grote hoeveelheid van de paarden die ik ken zijn aangeleerd strand betekend VOL HARD! nou lijkt mij dus verschrikkelijk irritant :')
Maarja waarom iedereen dat perse wil.. tja. xd

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:10

tja, ga gewoon met een vertrouwde manage op pad!

Ik ben ook niet van de sjees galop... een rengalopje of een lekkere draf op het strand is zo veel meer genieten.

Helaas geen eigen paarden... idd wordt er te vaak onverantwoord hard gereden..jammer voor de paardjes... zo moet het niet.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:20

daarom nemen wij onze eigen manegepaarden mee, onze lesklanten vinden dat geweldig!