Onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:09

Droog weer en onweer is heel gevaarlijk, dus als het van te vore al niet regend en de onweer komt boven drijven, doen wij ze in een holletje naar binnen, maar eigenlijk doen wij ze met onweer altijd binnen.....in de wei staan toch meer kans op inslag, de lichtmast van het licht, de stroom van de omheining....ben vorig jaar getuige geweest, we zaten onder het adfdak en keken naar een heldere hemel, ik sta op om nog wat te drinken te halen......draai mij om en kijk tegen een zwarte lucht aan die mijn kant op komt. In een holletje alles naar binnen, 5 minuten later barst het los...wij zitten droog onder onze afdak te kijken naar een hoosbui en de bliksem slaat met een meter dikke draad in in de wei en verspreid zich bliksemsnel ;) , als een energie laken over de wei, zo de vaart in en schiet door naar de buren hun mast in......... Tja hadden ze daar gestaan was ik ze allemaal kwijt.....

Hierdoor nooit meer buiten...........paarden zijn niet bang, hebben wel hekel aan de enorme buien die er bij horen...maar door regen kan de electiciteit weg, water geleid, droog weer is inslag en BBQ

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:14

russel schreef:
Droog weer en onweer is heel gevaarlijk, dus als het van te vore al niet regend en de onweer komt boven drijven, doen wij ze in een holletje naar binnen, maar eigenlijk doen wij ze met onweer altijd binnen.....in de wei staan toch meer kans op inslag, de lichtmast van het licht, de stroom van de omheining....ben vorig jaar getuige geweest, we zaten onder het adfdak en keken naar een heldere hemel, ik sta op om nog wat te drinken te halen......draai mij om en kijk tegen een zwarte lucht aan die mijn kant op komt. In een holletje alles naar binnen, 5 minuten later barst het los...wij zitten droog onder onze afdak te kijken naar een hoosbui en de bliksem slaat met een meter dikke draad in in de wei en verspreid zich bliksemsnel ;) , als een energie laken over de wei, zo de vaart in en schiet door naar de buren hun mast in......... Tja hadden ze daar gestaan was ik ze allemaal kwijt.....

Hierdoor nooit meer buiten...........paarden zijn niet bang, hebben wel hekel aan de enorme buien die er bij horen...maar door regen kan de electiciteit weg, water geleid, droog weer is inslag en BBQ

Zo ist russel....en wat betreft hoge bomen rond de wei...die bieden geen beschutting,maar juist een ekstra gevaar.

Babeth

Re: Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:03

Hier staan de paarden gewoon buiten, weer of geen weer. Dus ook met onweer. Ze hebben een schuilstal om in te staan, plus dat er zat bomen en dingen staan waardoor er niet heel snel op een paard ingeslagen zal worden, de bomen zullen eerder ingeslagen worden dan de paarden. Daarbij kunnen de paarden niet onder de bomen staan (die staan net naast het weiland) en dus ook niet indirect via een boom ingeslagen worden. Tuurlijk is het risico er altijd, maar ook op een stal kan ingeslagen worden en brand veroorzaken.
Risico houd je altijd.
Mijn paard staat al haar hele leven buiten, ook met onweer en toch blijft ze ervoor kiezen om buiten te staan ipv in de schuilstal.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:31

Ik heb ook een enorme hekel aan onweer. Hier staan ze gewoon overdag buiten, dus ook bij onweer. Ik laat de stroom wel van de draden af, aangezien er ooit eens blikseminslag op de draad was en het stroomkastje binnen (houten stal) uit elkaar is gesprongen en deels zwartgeblakerd was. 's nachts gaan ze naar binnen, maar goed, houten stal.... Zoals ik de laatste tijd lees ben je ook in je eigen woning niet veilig voor blikseminslag. Je kunt je dus wel druk maken, als hij je gaat treffen gebeurt dat toch wel. Ik probeer me er dus niet zo druk om te maken. :D

Dat bliksem overigens altijd inslaat op het hoogste punt is niet altijd. Volg de programma's maar eens op Discovery en lees maar eens eea over de verschillende soorten ontladingen die bestaan. Een inslag kan ook gewoon via een zijmuur van een woning naar binnen slaan. Overigens hoeft het niet in de directe omgeving te onweren. Blikseminslag bij heldere hemel bestaat. Een inslag kan wel 20 km verder dan waar de onweersbui hangt inslaan. Interessant hoor om te lezen wat er allemaal is en kan bij bliksem. ;)

Aanvulling: ;lees net op een weersite dat een bliksem soms een bereik heeft van 100 kilometer. :wow:

Trouwens ook een leuke site: www.bliksem.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:50

Heb al verschillende inslagen mee gemaakt, vind het elke keer weer eng...

Nagellakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:14

Als het midden op de dag is blijven ze gewoon buiten hoor, wel doe ik het stroom uit, dat trekt de bliksem aan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:26

Nagellakje schreef:
Als het midden op de dag is blijven ze gewoon buiten hoor, wel doe ik het stroom uit, dat trekt de bliksem aan.

Dat is onzin........dat geld alleen als je een stroomkast op het net hebt,,,,niet met een paddestoel.
Overigens moet je een netstroomapparaat dan wel uit het stopcontact halen,anders maakt hij nog gewoon contact met aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:31

Nee hoor dat is zeker niet overdreven, die van mij gaat ook naar binnen met onweer. Wel als enigste uit de kudde maargoed, ik ben er gewoon geruster op als ze op stal staat. Heb ook een keer een inslag van dichtbij meegemaakt wat ontzettende indruk op mij heeft gemaakt (vooral de brute kracht die ermee gepaard gaat). Overdag lukt het mij helaas niet om mijn paard binnen te halen wanneer het losbreekt en aangezien de rest van de eigenaren er niet mee zit worden ze ook niet binnen gehaald door stal zelf. 's Avonds lees ik wel altijd even de voorspellingen en op basis daarvan zet ik haar binnen of laat ik haar buiten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:48

wij halen ze altijd binnen.

als mijn oude pony in de zomer s nachts buiten loopt en het begint te onweren schiet mijn moeder gauw haar ochtendjas aan
en rente even heen en weer naar de stallen. _/-\o_

Rockystreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:59

Als het bij ons onweerde deed ik de staldeuren open, dan kunnen ze dus zelf kiezen waar ze willen staan. Toch hoop ik dan dat ze wel op stal staan :o
Maar omdat onze stallen best hoog zijn en van hout en het mocht inslaan dan kunnen ze de wei invluchten.

Bij ons op de manege blijven ze trouwens buiten, eigelijk alleen al omdat je anders pas klaar bent met de paarden naar binnen brengen als het grootste gedeelte van de onweer al voorbij is.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:49

De paarden die 24/7 buiten staan blijven buiten als het onweert. De anderen worden op stal gezet.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:40

Mijn paarden lopen 24/7 buiten maakt niet uit wat voor weer, ze kunnen wel steeds in hun stal als ze dat willen, maar meestal blijven ze gewoon buiten. Ookal onweert het of sneeuwt het. Ze staan aan huis dus wel kunnen alles wel goed in de gaten houden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:37

Buiten.
Meneer heeft in wind dichte inloopstal van 4x5 met een heerlijk strobed waar hij direct in kan gaan staan. Maar hij blijft pontificaal buiten staan. Eigen keus. Want zodra het zachter begint te regenen en de onweer weg is gaat hij wel naar binnen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:40

Naar binnen, ze staan bij ons op een groot open land (waar meerdere landen naast elkaar liggen) dus dan zetten wij ze gewoon in stal, de stal is niet het hoogste punt dus daar lopen de paarden geen gevaar. :)
Laatst bijgewerkt door xJess op 15-07-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:40

dubbelpost

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:49

@xJess
Dat bliksem op het hoogste punt slaat is dus niet zo.
Hij kan overal op inslaan,ook op lagere punten.Je hebt gewoon heel veel pech als hij inslaat,je kan het niet voorkomen.Maar omdat paarden heel goed het natuur geweld voelen aankomen,heb ik ze liever op het land.Daar kunnen ze nog vluchten eventueel.

MelissavdZee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:53

Met onweer gaat die van mij ook gelijk naar binnen, of als ik weet dat het gaat onweren blijft hij binnen.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:26

bij onweer gaan ze naar binnen of blijven ze binnen dat vind ik veel te griezelig

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:01

bij onweer zou ik de paarden naar binnen doen ;) (vind het zelf ook best griezelig :=)
Ik ken iemand die had de paarden buiten staan, en ineens begon het keihard te omweren! en 1 van haar paarden stond bij het stroomdraad en het bliksem sloeg in op het stroomdraad en dus naar het paard, toen viel het paard om.. en bleef even liggen.. maar gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:09

Ik doe m gewoon buiten houden hoor :)
Hij heet niets voor niets Bliksem ( Grapje := )

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:12

schrikdraad schreef:
Er is geen goed antwoord bij onweer.
Slaat het in op stal wil je ze daar niet hebben.
Slaat het in op je wei zou je willen dat ze binnen stonden.
Zonder goed werkende glazen bol geen goed antwoord :+

amen _/-\o_
hier ben ik het mee eens,
bij ons blijven in de zomer gewoon buiten als het inslaat heb ik liever dat mijn paard of die van een ander meteen dood is
als dat het verbrand door inslag in de stal( en nee wil mijn paard of die van andere niet dood hebben ;) )

het blijft altijd gokken wat verstandig is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:13

Die van mij gaan 's nachts altijd op de ruime zandpaddock met een uitloopstal, met extreme regen ook(meer voor het behoud van het gras). Omdat onweer vaak gepaard gaat met regen staan ze meestal wel op de paddock en is er keus zat of ze binnen of buiten willen.
Staan ze toevallig wel op gras, mogen ze van mij gewoon blijven staan hoor.

Klinkt heel cru, maar ik heb liever in 1x dood door blikseminslag op het land, dan blikseminslag nabij de stal wat brand tot gevolg (kan) hebben. Liever lekker op het lang en dan dood, dan opgesloten op stal en dan dood. Inslaan kan het overal. Ben 1x in de binnenbak aan werk geweest toen daar met mega veel kabaal alle stoppen doorsloegen, was best eng. Sindsdien heb ik ze buiten met onweer.

Ikheetik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:36

Die van mij blijven eigenlijk altijd buiten. Hebben er ook helemaal geen last van, dus waarom niet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:59

De mijne gaan regelrecht naar stal en de baanderdeur van de stal blijft van slot af, zodat hij in nood snel open kan. Maar ik ben er echt niet gerust op wanneer ik ze buiten zou laten staan.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:34

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Zelf ben ik bang voor onweer maar om de paarden maak ik me niet druk met onweer.