Voorlezer niet kunnen verstaan, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:08

Casca schreef:
loesje166 schreef:
ik roep eigenlijk nooit WAT, want daar kun je voor gediskwalificeerd worden..

Ohja?

Dat stemhulpen niet mogen, logisch. Maar even een korte vraag om herhaling richting de voorlezen eigenlijk ook niet??

Nee, dat mag niet, is hulp van derden en zorgt voor uitsluiting(geen diskwalificatie)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:11

een doventolk :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:17

Remember schreef:
KNHS is daarin geloof ik heel zwart/wit, je kunt voor veel handicaps dispensatie krijgen maar in dit geval zeggen ze 'je kunt het oplossen door uit het hoofd te leren'. En daarmee sluiten ze het risico van misbruik van de oortjes ook helemaal uit. Aan de ene kant snap ik het (subtop moet ook veel uit het hoofd en starten ook meerdere paarden/klasses), uit het hoofd leren is misschien niet even makkelijk voor iedereen maar echt wel haalbaar. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zuur dat het hulpmiddel voor deze handicap nou net niet goedgekeurd wordt.

Wat mij betreft voeren ze voor de B t/m de Z2 ook in dat je de eerste proef uit je hoofd moet rijden. Prima training, meer concentratie en minder gebler en gekrijs rond de ringen.
Bij de top zullen er ook vast ruiters zijn die het lastig vinden om uit het hoofd te leren, maar ze doen het wel. Vaak een proef of 3-4 tijdens een meerdaags concours. En in de basis piept men over 2 proeven.
En nee, bij de top zitten niet alleen mensen die alles makkelijk kunnen leren hoor, voordat dit erbij gesleept wordt.

Bzoem

Re: Voorlezer niet kunnen verstaan, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:41

Ik dacht dat alles maar 2x mocht worden voorgelezen?
Als je na die 2e x dan 'WAT' roept, mag er toch alsnog niet een 3e x worden voorgelezen?
Wij proberen tijdens de huidige oefening al de volgende op te lezen zodat de ruiter zich al kan voorbereiden op wat komt en dan de 2e x vlak voor de oefening zelf (als daar nog tijd tussen zit).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:44

Laatst stond er kei-harde wind en regende het heel hard, ik kende de proef niet uit het hoofd en heb 3x WAT????!! geroepen. Geen commentaar gehad.

Wel een 2 omdat ik een lijn reed niet gevraagd werd. :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:52

Ik had gisteren een voorlezer (invaller) die het boekje uit 2006 mee had.... Duurde even voordat we doorhadden hoe het toch kwam dat dezelfde proef er anders uit zag als die in het boekje van de jury... Gelukkig geen minpunten voor gekregen..

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:07

wij hebben op de manege voor de gewone lessen van die microfoontjes met zon speakertje aan een riem die je om kan doen :) lijkt me heel handig alleen denk ik niet dat het mag.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:34

Remember schreef:
MiReRe schreef:
Ik zie soms mensen les krijgen met een oortje in, en de instructeur met microfoon en zendertje.
Dat lijkt mij een heel handig systeem voor voorlezers en ruiters. Zo kun je de voorlezer altijd verstaan, ook bij harde wind en hagel op het manegedak.

Dat mag niet tijdens de proef :n! KNHS geeft volgens mij zelfs geen dispensatie af voor slechthorende/dove ruiters, onder het mom 'je leert de proeven maar uit je hoofd'.

Dit gebeurde tot zeker drie jaar geleden wel nog. Daarna weet ik het niet meer zeker. Maar een stalgenootje was aan een oor voor ik meen 50% doof. Zij heeft hier dispensatie voor gekregen en startte met oortjes op.

Er zijn wel een aantal jury's geweest die de voorlezer vroegen om op de korte zijde, in de buurt van de jury, te komen staan, zodat ze konden horen dat ook écht alleen maar de oefeningen werden voorgelezen.

Ikzelf zorg ervoor dat ik de proef grotendeels uit mijn hoofd ken. De proeven zijn over het algemeen logisch opgebouwd en als je een oefening linksom rijd, krijg je die oefening vaak ook op de zelfde manier op de rechterhand.
Ook rijd ik voordat ik mijn proef op wedstrijd rijd, minstens één keer die proef thuis.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik pas mijn proeven zo goed ken sinds ik mij tijdens een grote nationale wedstrijd 3x in een proef ben verreden (moest zonder voorlezer)

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:59

AmberTiffany schreef:
Ik hoor dat de meeste roepen: 'Wat?' Krijg je dan geen puntenaftrek? Want, op mijn manege zijn ze best wel streng. :P

Ik denk het niet, ik weet het eigelijk niet want je moet je proef van buiten leren he !