Paard spoort niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:04

marieENfamke schreef:
ik koop een paard met het vertrouwen dat als die mensen zeggen dat ze 100% verkeersmak is. ze is gekeurd en 100% goedgekeurd als veelzijdigheidspaard..
dan verwacht ik gewoon een lief beest te hebben?

Het is/was ook vast een heel braaf beest!
Maar leg niet alle schuld bij het paard: de ruiter is minstens net zoveel van invloed op het gedrag van het paard! Een paard voelt het perfect aan als zijn nieuwe baas wat onzeker is en dan gaat hij uitproberen.
Er zal wel iets ingeslopen zijn, misschien niet altijd even consequent geweest voor je paard, waardoor zij jouw leiderschap nu in twijfel is gaan trekken.
*edit* Ik zie net dat ikke hier boven mij precies het punt beschrijft wat ik wil maken: beter zelfs nog! Ieder braaf paard zal veranderen als de baas de opvoeding niet goed onderhoudt!

Dit vond ik ook nogal vreemd om te lezen, ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp:
Citaat:
ik heb nieteens een zadel, hoe zou ik dan überhaubt buiten moeten gaan rijden...?
ik kan nieteens 100 meter lopen zonder dat ik duizelig word / last krijg van mijn enkel..
ben al blij als ik ff een half uurtje bij mijn paard kan zijn..
mijn vriendin (soort penny meisje die graag wilt leren )
gaat dan met me mee, en dat gaat prima!

Je rijdt zonder zadel buiten? En je bent zelf ook niet in goede conditie (gezondheid)?
Laatst bijgewerkt door mairead op 28-05-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:04

chagrijnig bedoel je? Ja is een moeilijk woord i know.
Nee we willen je niet af zeiken en je aan het huilen maken en je depressief laten voelen tot je jezelf van de brug gooit, maar we willen alleen zeggen dat je realistisch moet zijn.

Jij hebt hoogstwaarschijnlijk het ongeluk veroorzaakt, en dit is toch echt wel iets om over na te denken.
Jij geeft argumenten alsof het de schuld van het paard is terwijl dit niet zo is.

Je zegt dat je paard poeslief is en dat hij nu opeens wegrent, wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Je geeft aan dat het zijn schuld is, als je dit realistisch bekijkt durf je dan ook echt te denken dat dit jou paard zijn schuld is?
Je geeft aan dat je hem wilt verkopen aan mensen die meer verstand hebben van 'niet goed ingereden paarden' are you kidding me? Sorry hoor maar je geeft ieder ander de schuld behalve jezelf.

Het enigste wat ik met mijn post wil bereiken is dat jij realistisch gaat kijken naar wat nu eigenlijk het probleem is. En dat je naar jezelf kijkt en niet naar anderen.

Ik hoop dat het goed komt tussen jou en je paard, want ik gun het je echt wel hoor. Je moet alleen realistisch blijven. Verder zeg ik ook niet dat het aan je rijkunst ligt hoor.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:08

T.S helaas staat niet het andwoord wat je wilde horen erbij.
maar wat de mensen bedoelen is, als een paard iets doet wat jij/iemand niet onder controle krijgt/heeft dan heeft dat altijd een oorzaak.
is het niet dat het onbewust de ruiter is is het wel iets waar ze van schikken, en dan zijn ze gewoon sterker dan wij met hun kilo's.
ik zie ook dat ze je niet aan het huilen willen maken maar wel duidelijk willen maken dat je eens moet kijken naar wat het probleem kan zijn.

wat je aan geeft is dat ze het eerder al eens deed en nu na een tijd goed te gaan weer.

ga de route bvb eens gewoon lopen en kijk wat je tegen komt en waar ze het alle keren heeft gedaan of je een verband ziet.

wat mijn rij instructrice mij heeft geleerd wanneer ik bvb een dressuur les had en het lukte me niet, is dat het dan aan mij lag en niet aan het paard.
wat achteraf ook waar is.

dus zie het niet als afzeiken maar als medeleving en bezorgt zijn dat zoiets dus nog eens kan gebeuren en dat het dan mischien erger af loopt ik zeg niet dat je niet buiten moet rijden want een paard kan altijd aan de ren gaan.

wel is het zo dat jij nu weet dat je paardje dit doet af en toe en dat het gevaarlijk kan zijn.
dus neem dat mee in je gedachten als je weer een keer gaat rijden of wandelen hoe komt dat nou en hoe kan ik het oplossen.

wij kunnen jou niet de tip geven die je wil omdat wij het zelf niet hebben gezien/megemaakt met jou pony dus wij kunnen daar niet goed over oordelen alleen maar dat het gevaarlijk is.

Anoniem

Re: Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:21

Nounou.. Je hoeft niet boos te worden. Als je even heel eerlijk en met een realistisch oog naar jezelf en je paard kijkt, is het niet een hele slimme actie. Dit is niet een eerste keer dat je paard het doet, maar hij doet dit vaker. (nog) niet op een regelmatige basis, maar die kans zit er goed in als hij/zij hier iedere keer mee weg kan komen.

Misschien is het een optie als iemand een tijdje meeloopt/meefietst en je paard dan vast houdt met bijvoorbeeld een longeerlijn? Weet niet of het een goede oplossing is, maar misschien is het te doen. Ja, dan zal je alleen niet kunnen galopperen en hard door kunnen draven. Ja, dan zal het misschien een "saai" staprondje worden.

Maar eerlijk is eerlijk.. Hoe leuk is dit ritje nou geworden? Was dat de "kick" van het draven en galopperen waard?
Paardrijden is niet altijd stoer, snel en leuk. Soms is het ook langzaam, rustig en beheerst. En dat jij dat dan saai vindt.. Dan heb je denk ik niet het juiste (brave) paard gekocht..

Dat is niet afzeikerig bedoeld, niet vervelend bedoeld of om je de grond in te stampen of, in je eigen woorden, aan het janken te krijgen achter je pc. Maar dit is gewoon een andere kijk erop dan die jij hebt. Als jij sprintjes wil trekken omdat jij dat leuk vind.. Dan ben jij wellicht meer gebaat bij een veel beter bevestigd diertje.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:24

Wat een onzin zeg, 'je hebt je paard niet onder controle'. Ik lees een verhaal van een verstandig meisje die een probleem heeft. Ik heb precies hetzelfde met mijn paard, ineens ging het licht uit. Reed met dressuur bij wijze van spreken de sterren van de hemel, hij was verkeersmak en rustig. Tot hij ineens besloot te rennen en dan rende hij ook echt in volle galop tot ik hem eindelijk stil had. Levensgevaarlijk. Ik heb dan ook besloten hem weg te doen, hier in de randstad waar ik iedere dag door het verkeer moest. Ik denk dan ook dat dit gedrag er lastig uit te krijgen is en je goed moet gaan nadenken over of dit veilig is voor jou en een ander..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:47

TS heel vervelend maar het is jouw schuld, want jij was de berijder van dat paard.
Ik heb je openingspost nog eens doorgelezen, het enige wat mij stoort is dat je aangeeft dat dit al zo vaak is gebeurd, dus dat het logisch is dat het een keer mis gaat.
Daar ga je de fout in, je had van te voren moeten beseffen dat als dit mis gaat het goed mis kan gaan.

Dat alle reactie's op jouw als zeer negatief over komen komt omdat wij als mede ruiters maar al te goed beseffen wat voor risico's je loopt als je gaat buiten rijden, laat staan met een paard wat zulke dingen doet.

Ik hoop in ieder geval dat je zelf nu ook beseft dat dit niet voor herhaling vatbaar is, en in ieder geval niet meer alleen op pad gaat.
Dat je probeert te achterhalen wat de oorzaak van het wegrennen van je paard kan zijn.
En geef niet je paard de schuld, want jij blijft de verandwoordelijke voor je paard.

Wees zuinig op jezelf, en denk vooral aan je eigen veiligheid, dat is belangrijker dan lekker buiten rijden.
succes met je beslissing, hoop dat je eruit komt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:29

Meid, er denkt hier niemand 'goh we gaan TS eens afzeiken', er zijn hier alleen een boel mensen die de waarheid inzien. En ik snap best dat het moeilijk is om te horen dat jij gevaarlijk bezig bent.

Maar eerlijk is eerlijk, als jouw paard er vandoor gaat op de weg, ben je gewoon een gevaar voor anderen. Dat gevaar behoor jij te minimaliseren, door en training van jouzelf en je paard, en door iemand je te laten begeleiden op buitenritten. Ik zeg niet dat je geen buitenritten moet maken, ik zeg dat je gevaar moet leren inschatten. Op mijn 13e was mijn paard ook niet bepaald het makke lammetje dat hij nu is, dat is ook de reden dat er op die leeftijd iemand naast mij fietste als ik reed. Pas toen ik mijn paard goed kon inschatten, en toen ik hem in controle kon houden op straat, mocht ik alleen op pad.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:36

^^@ marjootje, lees lekker me andere berichten ofz? ik heb me paard een jaar, half jaar problemen gehad, half jaar goed gegaan (1e helft slecht / 2e helft goed) ik denk laat ik vandaag weer een lekker ritje maken. snappie??
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

beslissing snel gemaakt, ze gaat weg. iemand geintereseerd? -.-"
ben een hele aardige meid, maar van reactie's zoals je kan niet rijden, pff daar word elk mens boos van ;)

famke is een schat van een paard met een volwasse consequente ruiter met vele jaren ervaring. ze kan bijna een meter springen zonder problemen en vind dit ook het leukste om te doen (naast lekkere vlotte buitenritjes) ze is geboren op 04-06-2005. ze is slank gebouwd, maar rijd heerlijk. heeft prachtige gangen.
heeft ook een keer een veulen gekregen (weten we niks over) haar moeder heet roos en werkt als manege paard. intresse in dit knappe paardje via pb ;)

zo.. weten jullie dat ook weer. misschien begrijpen jullie dr nu beter ofz?

nog meer vragen??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:42

Naast lekkere vlotte buitenritjes.. Understatement van het jaar.

Nja ik heb er geen interesse in, vind het eerlijk gezegd ook jammer dat je niet ook eerst andere opties nagaat, heb het idee dat je d'r eerder verkoopt omdat de reacties in dit topic je niet aanstaan, dan dat je er ook daadwerkelijk over na hebt gedacht..

bedenk wel, van ruilen komt huilen ;)

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:51

omg is alles wat ik doe / zeg fout? -.-

ook mooi, je zegt tegen mij dat ik me paard te snel verkoop, terwijl je zelf op je profiel hebt staan dat je je pony hebt verkocht na een vlinke valpartij -.-
voor mij was dit ook een hele shock?? heb ik liever dat ze gewoon lekker bij iemand terecht komt die nog veel lol met dr kan hebben en misschien zelfs nog wat wedstrijdjes kan rijden dan dat ik met dr rond rijd in de bak en bang voor dr ben...

ik verkoop haar voor mijn eigen veiligheid, het intereseert me echt niet wat iedereen hier zegt -.-
een ervaren iemand mag mijn engeltje hebben. ze is een schat, bij volwassenen. t is geen paard voor kinderen. je kan dr makkelijk een kind op zetten maar niet dagelijks -.-
ze is ook mijn 1e paard, helaas was dit niet de beste combi..
koppig + koppig = ?
puber + puber = ?
jong + jong = ?
idd. geen goede combi dus..

weet je, als ik nu een leuk lief kinderponytje aangeboden krijg, heb ik liever dat ik veilig rond kan rijden met wat vertrouwen, dan dat ik met mijn paard waar ik een dood eng ongeluk mee heb gehad, nog jaren mee moet rijden..
ik heb liever dat mijn meisje verkocht word aan iemand die nog jaren plezier met haar kan hebben,
dan dat ik haar nog jaren heb met een brok in mijn maag..

hierbij denk ik aan mijn paard.
en zij is beter af bij iemand anders dan bij mij.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:59

Dit laatste bericht (hoewel een beetje boos ;) ) vind ik heel verstandig klinken.
Verkeerde combi's bestaan nu eenmaal en je hebt duidelijk gemaakt dat je gewoon lekker wil buitenrijden op een veilig paard. En voor iemand met een eerste paard lijkt me dat een heel verstandige keus. Is ook veel ontspannender voor jezelf en een brave pony hoeft heus niet per se een slome te zijn.
Ik wens je heel veel succes in de zoektocht.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:05

Ik probeer je beslist niet af te zeiken, of je aan te vallen, dat is zeker niet mijn bedoeling.

Vind het knap dat je deze beslissing hebt genomen, en hoop dat je voor je paardje een goed huisje vind bij iemand die goed met haar om kan gaan.
Het zal ook zeker niet makkelijk zijn, maar wel een verstandige beslissing.
wens je heel veel sterkte, en er komt vast een paardje op jouw pad die beter bij jou past en waar je wel lekker mee buiten kunt rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:07

Klinkt absoluut verstandig.
Heel veel begeleiding doet de truc ook, maar dat is ook een investering en ik zou dan beginnen met 2/3x per week.

Succes meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:13

marieENfamke ; mijn flinke valpartij was met 3 breuken in m'n rug als gevolg en daar heb ik goed over nagedacht; ze is niet dezelfde dag nog weggegaan, ze is pas verkocht toen ik daar goed over na had gedacht, en het was een paard van goed 1.70 en daar durfde ik gewoon niet meer op; ik ben echter wel zo wijs geweest om daar goed over na te denken en geen impulsieve beslissingen te nemen, en heb hierbij ook aan andere opties gedacht (paard aanhouden en laten rijden door iemand die d'r door wilde rijden tot ik weer kon rijden et cetera) dus ik vind persoonlijk dat daar wel een verschil in zit; een "snelle beslissing" tegenover een goed doordachte beslissing..

Wellicht dat je nu door de reacties dus ineens hebt besloten "dan moet ze maar de deur uit", maar zoals je zelf al zegt "beslissing snel gemaakt, ze gaat weg".

Haastige spoed is zelden goed.. Geldt ook voor de verkopen.. En als het verder gewoon klikt met de merrie (had van je eerdere berichten namelijk niet echt het idee dat je "bang" bent voor d'r, aangezien je weet dat ze dit doet en je toch het risico op zoekt op het buitenritje en daar het gevaar niet bepaald van inzag, kwam dat op mij zo over), is het zonde als je niet verder kijkt en nu "even snel" een beslissing maakt..

Maar goed als je de beslissing neemt in de welzijn van het paard, en je eigen veiligheid (en daarmee de veiligheid van de mede-weggebruikers!) dan wens ik je veel succes toe met de verkoop en hoop ik dat je er een hele lieve, brave pony voor terug kunt kopen waar je je crossmomentjes kan hebben! :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:15

Maar van deze pony dacht je in eerste instantie ook dat ie braaf was.. Zo werd hij ook aan jou verkocht schreef je.
Wat nou als je opnieuw een paardje koopt, die 100% verkeersmak is superbraaf is.. En na een halfjaar ook dit soort dingen gaat doen? Of als je er andere problemen mee krijgt?
Verkoop je die dan ook?

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:16

@ caranthir & marjootje, heel erg bedankt ;) we gaan morgen even bij een paardje van een kennis kijken, dat dier heeft ze zelf ingereden enz en is nognooit er vandoor gegaan of iets, en haar kinderen van maximaal 7 hebben dr ook op gereden zonder problemen. dus hopelijk is het wat :) en passen wij dan wel bij elkaar..

@ maritje1991,
alsof jij op je 14e als een prof reed -.- echt, ik vind dit gwn een zielige reactie?? alsof jij zo goed kunt rijden xD zoals zommige mensjes hier praten lijkt het wel alsof ze zeggen dat helemaal niemand hier kan rijden?? alleen hun zelf -.- nee das lekker logisch xD misschien staat jouw toon mij niet aan, maar de jouwe mij ook niet ;) weten we tenminste dat we nooit vriendinnen ofz zullen worden :D
^^
dit is opzich niet helemaal naar jou gericht, maar meer naar de mensen hier algemeen. (natuurlijk niet iedereen hoor! maar ook niet echt heel veel uitzonderingen.. )

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:25

dit paard heb ik aan de andere kant van nederland gekocht omdat me zus dr prachtig vond.. en ze heerlijk reed en braaf was.. kan ik moeilijk mee trug gaan als dat mens dr knie half verbrijzeld is??

als we weer een nieuw paardje kopen is dat zowiezo in de buurt, en dat de eigenaresse gewoon vriendelijk is en eventueel ook hulp wilt aanbieden..
zoals ik in mijn eerdere bericht al had vermeld, hebben we een leuk paardje op het oog. dus hopelijk is dat wat, dat paard staat ook echt op loop afstand van mijn huis dus makkelijk!
ze heeft ook aangeboden, gewoon een keertje een buitenritje te maken zodat ik ook zeker weet dat dat prima gaat :)

dat met dat denken dat zommige mensen doen alsof niemand kan rijden behale hun zelf, dat komt gwn zo op mij over.. niks persoonlijks.. ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:29

Tja, ergens heeft Maritje wel gelijk, ookal is dat natuurlijk niet leuk om te horen ;)
fout ligt niet bij het paard, maargoed, niet iedereen rijdt zo goed als Anky, ik ook niet, en iedereen maakt fouten!

En het is echt geen schande dat je dit probleem met je paardje niet aankan, je bent nog jong, moet natuurlijk nog veel leren. Maar wat ik me afvraag.. Als je met deze 'brave' pony al zulke problemen hebt.. Hoe zal dat dan met je volgende paardje gaan?
Je zal dan wel echt flink aan jezelf moeten gaan werken als je niet wilt dat je nieuwe paard ook op deze manier over je heen gaat lopen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:54

marieENfamke schreef:
@ caranthir & marjootje, heel erg bedankt ;) we gaan morgen even bij een paardje van een kennis kijken, dat dier heeft ze zelf ingereden enz en is nognooit er vandoor gegaan of iets, en haar kinderen van maximaal 7 hebben dr ook op gereden zonder problemen. dus hopelijk is het wat :) en passen wij dan wel bij elkaar..

@ maritje1991,
alsof jij op je 14e als een prof reed -.- echt, ik vind dit gwn een zielige reactie?? alsof jij zo goed kunt rijden xD zoals zommige mensjes hier praten lijkt het wel alsof ze zeggen dat helemaal niemand hier kan rijden?? alleen hun zelf -.- nee das lekker logisch xD misschien staat jouw toon mij niet aan, maar de jouwe mij ook niet ;) weten we tenminste dat we nooit vriendinnen ofz zullen worden :D
^^
dit is opzich niet helemaal naar jou gericht, maar meer naar de mensen hier algemeen. (natuurlijk niet iedereen hoor! maar ook niet echt heel veel uitzonderingen.. )

Sterker nog, ik kan helemaal niet goed rijden, daarom doe ik dat al helemaal niet op de weg ;)
Ik doe ook voornamelijk grondwerk met mijn pony.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:29

ik krijg heel sterk het idee dat je nu het paard te koop zet omdat je niet de gewenste reacties kreeg. Hoe staan je ouders daar trouwens tegenover? Ik neem aan dat die over het financiele deel gaan. En dat is ook zonde, investeer nu in goede les en over een jaar kan je wel veilig buitenrijden. Dan ben je ook weer een jaar ouder, en beter in staat de risico's te zien en inschattingen te maken. Er is zeker wel instructie die meegaat op buitenritten om je te helpen met de problemen die je daar tegen kan komen, buitenrijden is namelijk toch een andere tak van sport dan bakrijden, waarin je andere problemen tegen komt die je op een andere manier moet oplossen. En je te maken krijgt met allerlei omgevingsfactoren, zoals auto's, fietsers, trekkers, vrachtwagens, motoren, honden, andere paarden, kliko's, vissers en strepen op het wegdek. Om het maar niet te hebben over de bos/ straat/ tuin/ bermkabouters, en die zijn vele malen gevaarlijker dan bakkabouters volgens ieder paard. En dit is maar een kleine greep uit de beruchte probleemobjecten, al dan niet echt bestaand, die je op straat tegen komt.

Besef ook dat leiderschap voor een paard wel degelijk te maken heeft met leeftijd. Iemand die duidelijk nog niet volgroeid is, wat te merken is aan de houding, de stem, het gedrag, maakt op de meeste paarden minder indruk dan iemand die volwassen is. Ondanks dat ze precies hetzelfde doen, met dezelfde zekerheid. Leiderschap is nou eenmaal eenvoudiger te verkrijgen als je iets ouder bent, iets groter en iets volwassener. Reken maar dat paarden het verschil weten! En het rotte is: Daar kan je niets aan doen, behalve geduld hebben en opgroeien, en tot die tijd geen buitenritten maken in je eentje. En komop, je hebt de rest van je leven nog om alleen buiten te rijden!

Heb je ook nagedacht over wat ik je per PB schreef? Over de verzekeringen? Ook met een nieuw, bomproof paard gaat dat nog altijd op. En besef heel goed dat er hele volksstammen aan ruiters zijn die NOOIT de weg op gaan. Omdat ze niet durven, of het niet leuk vinden. Dat is ook geen schande.

En ik zal je verklappen: Voor m'n 33e jaar heb ik NOOIT alleen buiten gereden! Nooit met een paard een dusdanige combinatie geweest dat het kon, of de omgeving was gewoon compleet ongeschikt. En voordat ik 18 was hoefde ik er niet eens aan te denken, dat hadden m'n ouders NOOIT goed gevonden en ik had nooit meer mogen rijden als ik het toch gedaan had.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:28

Als je het echt niet meer vertrouwd met je huidige paard, dan is het een verstandig besluit om haar weer te verkopen. Jammer dat de markt zo moeilijk is nu...
Ik vind het ook wel een beetje snel gegaan, dit besluit.

Maar misschien is dit toch niet helemaal jouw droompaard, anders had je er alles aan willen doen, toch? Je schreef dat de vorige eigenaren er ook kinderen op lieten rijden en dat ging goed. Dat kwam omdat het paard daarnaast waarschijnlijk ook veel gereden werd door een consequente ruiter.
Jij schrijft dat je een volwassen bijrijdster hebt voor 1 keer in de week (die ik overigens een beetje miste in jouw verhalen: herkent zij dit gedrag?). Is deze bijrijdster wel consequent genoeg? Dan zou je nog kunnen proberen om het paard voor een langere periode (veel) vaker in de week te laten rijden door deze persoon, of anders een andere consequente ruiter.

Houd er echter rekening mee dat elk paard jou na een paar maanden ontzettend kan gaan uitproberen; zodra ze niet meer overdonderd zijn van de verhuizing en hun nieuwe baasje beter kennen. Het ligt niet altijd aan de verkoper die informatie verzwegen zou hebben en het ligt ook niet altijd aan het paard.
Als je volgende keer een proeftijd zou kunnen afspreken, zou dat misschien een uitkomst zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:04

marieENfamke schreef:
dit paard heb ik aan de andere kant van nederland gekocht omdat me zus dr prachtig vond.. en ze heerlijk reed en braaf was.. kan ik moeilijk mee trug gaan als dat mens dr knie half verbrijzeld is??

als we weer een nieuw paardje kopen is dat zowiezo in de buurt, en dat de eigenaresse gewoon vriendelijk is en eventueel ook hulp wilt aanbieden..
zoals ik in mijn eerdere bericht al had vermeld, hebben we een leuk paardje op het oog. dus hopelijk is dat wat, dat paard staat ook echt op loop afstand van mijn huis dus makkelijk!
ze heeft ook aangeboden, gewoon een keertje een buitenritje te maken zodat ik ook zeker weet dat dat prima gaat :)

dat met dat denken dat zommige mensen doen alsof niemand kan rijden behale hun zelf, dat komt gwn zo op mij over.. niks persoonlijks.. ;)

Klopt....kinderen van dertien kunnen ook niet rijden.Gewoonweg omdat ze pas dertien zijn.
Er is namelijk een verschil tussen netjes op een paard zitten en rijtechnisch dingen kunnen oplossen.
Dingen rijtechnisch kunnen oplossen moet je ervaring voor hebben en dat kan gewoonweg niet vanwege je leeftijd....daar kun jij natuurlijk ook niets aan doen ;)

Dus het paard moet weer weg?Ik heb zo en vermoeden dat dit de eerste is die niet voldoet, van een hele reeks volgelingen.
Neem lekker een verzorgpaard...gewoon een braaf beestje waar je achterstevoren op naar buiten kunt.
Ook wat veiliger voor de medemens.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:58

Ik kom ook even binnen vallen. Heb zelf twee dochters ven 13. Ze zijn geboren en getogen tussen de paarden, we hebben een privestal thuis. Mijn dochters maken paarden zadelmak, en rijden met of zonder zadel, hoofdstel, achterstevoren enz. Maar : GEEN KANS OP dat ze zonder volwassen begeleiding met een paard de weg op mogen. Onze paarden zijn braaf en verkeersmak in alle verkeer. Toch vind ik het als moeder onverantwoord om een kind van 45 kg met een dier van 500 kg alleen de weg op te sturen. Het verkeer is erg druk, andere weggebruikers houden geen rekening met je, en het blijft een dier wat onvoorspelbaar kan reageren.
Ik denk niet dat het paard van TS gestoord is. Het paard dacht : ik heb er genoeg van. Ik ga NU naar huis, doei ! Het feit dat het paard dit al eerder had gedaan, heeft het dier geleerd dat zulk gedrag lonend is. Hij zal het nog vaker proberen. TS lijkt mij, gewoon door haar leeftijd, niet in staat om dit patroon te doorbreken. Daarvoor heb je iemand nodig die sterker en ervarener is dan zij. Een Fries is ook een paard wat zich erg sterk kan maken in de hals. Daar kan een dertienjarige, met gelijk welk bit en tuig, niet tegenop.
Ik vind het verkopen van dit paard aan een ervarener sterker iemand een goed idee. TS kan dan uitkijken naar een braver, ouder paardje waar ze weer vertrouwen kan op krijgen. En maak buitenritten onder volwassen begeleiding ! OK, een rit maken in je uppie met je eigen paard is erg leuk. Leuk voor in de penny. Helaas is het in het echte leven anders. Je brengt jezelf, je paard en andere weggebruikers in gevaar. Dat is dan ook de reden det kinderen onder de 14 niet zonder begeleiding de weg op mogen. En van mij mogen ze die leeftijd gerust optrekken naar 18. Ik weet hoe ik zelf was op 14jarige leeftijd :D
Ik heb ook het idee dat je ouders totaal niet beseffen hoe gevaarlijk het is om een kind alleen met een paard de weg op te sturen. Ik ben ondertussen alweer 40. En het is heel uitzonderlijk dat ik alleen met een paard ga buitenrijden. Altijd met iemand anders erbij ! Vorig jaar ben ik gevallen. Paard schrok van een opvliegende fazant. Niet eens heel erg, maar ze ging onderuit op het beton bij het opzijspringen. Resultaat : dubbele open beenbreuk. Ze hebben mijn onderbeen letterlijk samen moeten puzzelen. Het pard waar ik mee reed was mijn braafste, rustigste dier. Een bomproof quartertje van 19 jaar oud.
Ik zeg dus niet dat je niet kunt rijden. Ook niet dat je paard niet spoort. Wel dat wat je doet niet verantwoord is. Autorijden is ook erg leuk. Helaas moet je ook daarvoor wachten tot je 18 bent... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:23

Ik heb niet alle reakties gelezen, je wil positieve reakties..

Sommige paarden zijn niet betrouwbaar alleen buiten...daar moet je erg ervaren voor zijn..
Veel paarden kun je alleen met lang teugeltje rijden als ze 100% bij je blijven, dus onder appel staan, daar moeten paard en ruiter volledig op elkaar zijn afgesteld.

Buiten rijden alleen met losse teugel is nl best gevaarlijken in jouw geval ten alle tijden volledig af te raden...paard schrikt, jouw paard is een renner, en je bent altijd te laat, trekken om stil te staan ga je altijd verliezen. Dus altijd teugles op maat met eventueel hals laten strekken. Altijd alert blijven.

Allen buiten rijden is altijd met risico en nooit zonder gevaren. Paarden voelen zich meer op het gemak met 2. Een paard dat je niet onder controle hebt buiten en alleen gaan galopperen is vragen om problemen...eenmaal in galop en je bent ze kwijt...dus niet meer in galop als je alleen bent, helaas.

Jij bent denk ik niet consequent en streng en op de momenten dat jij het niet doorhebt neemt zij al het initiatief...zij gaat met jouw een buitenrit maken...

Richting huis ook al maak je een omweg en neem je een ander pad of route is ALTIJD richting huis, paarden hebbe radar in hoofd en dat is altijd in een hoger tempo...dus losse teugel, zandpad = rennen = galop= eigen initiatief, dus alarmbel nl probleem, dit moet je altijd aan zien komen! Met jouw type paard...

Op weg naar huis of alleen al die richting uit is alert, teugels op maat en zorg controle te houden in de gang en snelheid...wees alert als je je paard de baas wilt blijven dat je verzet krijgt.

Een bit waar ze niet doorheen kan lopen is een optie....maar ik adviseer je daar eerst een paar lessen mee te nemen, want ook daar kun je mee verongelukken.

Door een slof kunnen ze heen lopen, ze kruipen achter het bit, nemen het bit tussen de kiezen, zetten onderhalsspieren erin en ze zij weg, met 13 zul je dat niet kunnen bemannen.

Mijn advies is zorgen dat je je paard kan en durft aan te pakken bij de eerse tekenen van ongehoorzaamheid en die zie jij volgens mij niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:27

Geerke mee eens, als ik dat bericht lees, kopen ze een paard dat mooi is en lief kan knuffelen.. Vraag mij af hoe veel lessen ze op de manege ze vroeger heeft gehad.....want zo werkt het niet.