los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:21

in de top houden ze van fatsoen nu mond dicht, en houden ze geen honden bij de ring. in de basis is dat anders

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:23

En als je eenmaal in de top mee draait, dan zijn al die familie leden en vriendjes het zat om te gaan supporteren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:30

dat valt wel mee hoor, zie vaak genoeg familie van mensen,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:36

nicky_rilana schreef:
maar dat is dus juist het probleem bij springen zou ik het ook niet zo erg vinden maar omdat het bij het dressuuren juist zo stil is schrikken ze er van.

Van een blaffende hond?
Dan zou ik de schuld bij mezelf zoeken en aan schriktraining doen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:39

dat maakt echt niet uit, als het dood stil is en er begint spontaan een hond te blaffen schrikt ieder paard, gewoon omdat dat paard ook in zijn concentratie zit. een paard blijft een vluchtdier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:42

Daarin denken wij dan anders. Ik vind dat een paard niet van ieder geluid mag schrikken. Gebeurt het wel, hartstikke jammer. Maar om dan de schuld van het schrikken bij de veroorzaker van het geluid te leggen, nee, dat doe ik niet. Dat kan je ook niet, de een schrikt van een hond, de ander van een paraplu en nog een ander van een blaadje dat van een boom valt, dat kan je niet allemaal verbieden/voorkomen. Het enige wat je kan doen is je paard zo bomproof mogelijk maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:46

nicky_rilana schreef:
in de top houden ze van fatsoen nu mond dicht, en houden ze geen honden bij de ring. in de basis is dat anders

Ach in die basis heb ik ook wel een keer heel hard gelachen en genoten van moeder met dochtertje.
Had mijn proef gereden in een Z ring, dus doodse stilte.
Ben klaar gaan moeder en dochter staan klappen!!! :+
Heb ze bedankt! Reed op mijn fjord, die vond het alleen maar leuk en he! onverwachte enthousiaste fans zijn altijd welkom!

Hier op stal overigens ook gewoon honden, paarden zijn hondproof, maar zegt niet dat ze nooit zullen trappen/schrikken.
Stalgenoot is in het bos van haar paard gevallen, omdat loslopende hond in been van haar paard beet.
(vloog eerst op mijn paard af, maar bedacht zich).
Dus ook al zijn ze honden gewend geeft geen garanties.
Mijn zwarte heeft iets? tegen dalmatiers, vraag me niet wat!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:47

Ja ergerlijk he. Dat heb ik weleens gezien.

Nou ik zou ze gewoon bruut wegjagen, Als ik jou was met een schreeuw of emmer water, gaat de eigenaar piepen? jammer dan, ze moeten aangelijnd zijn.

Als ze geen rekening houden met de eigenaars van de paarden dan hoef je dat ook niet met hun honden.

Paarden mogen dan gewend zijn aan de honden maar dan wel aan eigen honden en niet vreemde honden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:49

Maar het leuke van de western is.
Hoe beter je de proof rijdt, hoe meer gefluit en gegil vanuit het publiek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:50

nicky_rilana schreef:
dat maakt echt niet uit, als het dood stil is en er begint spontaan een hond te blaffen schrikt ieder paard, gewoon omdat dat paard ook in zijn concentratie zit. een paard blijft een vluchtdier.

echt niet, ik had een paar weken geleden een paard in mijn ring zitten (ruiter zat er nog op maar paard spookte er ineens tussenuit) en ik hoorde het de volgende dag pas, had er niks van gemerkt. Ik zat in mijn concentratiezone en peerdlief (die echt van het minste of geringste gespannen kan raken) heeft het ongetwijfeld geweten maar zolang ik niet reageerde was er niks aan de hand en is hij gewoon aan het lopen gebleven.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:52

Urielle dan zal ik niet meer reageren in mijn aangemaakt topic over ergenissen aan honden die niet zijn aangelijnd, mijn paard is verder totaal niet kijkerig aangelegd en mauwd dan ook niet om paraplu's en krijsende kinderen, dus ik moet mijn hond die zich niet kan gedragen bij paarden (vandaar dat ik hem nooit mee neem) maar meenemen zodat mijn paard kan wennen aan gevlieg van honden om haar heen op wedstrijd? sorry maar dat gaat mij net een streep te ver

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:54

Ach, ik heb 2 verlies punten opgelopen vanwege poezebeest dat in het weiland achter het juryhok vandaan kwam.
Zwarte kat he, krijg je dat... :D :+

Ik had hem echt niet gezien, stond dan ook ineens heel ergens anders dan wat de bedoeling was en had mijn handen vol.
Achteraf was het wel grappig, op het moment vond ik het niet grappig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:57

heleen88 schreef:
Urielle dan zal ik niet meer reageren in mijn aangemaakt topic over ergenissen aan honden die niet zijn aangelijnd, mijn paard is verder totaal niet kijkerig aangelegd en mauwd dan ook niet om paraplu's en krijsende kinderen, dus ik moet mijn hond die zich niet kan gedragen bij paarden (vandaar dat ik hem nooit mee neem) maar meenemen zodat mijn paard kan wennen aan gevlieg van honden om haar heen op wedstrijd? sorry maar dat gaat mij net een streep te ver

Mee eens, ook de omstanders, fans, publiek, moeten een beetje respect tonen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:06

heleen88 schreef:
dus ik moet mijn hond die zich niet kan gedragen bij paarden (vandaar dat ik hem nooit mee neem) maar meenemen zodat mijn paard kan wennen aan gevlieg van honden om haar heen op wedstrijd? sorry maar dat gaat mij net een streep te ver

Waarom niet? Je wilt je paard niet laten wennen aan honden, maar je wilt je hond ook niet opvoeden zodat die zich gedraagt in de buurt van paarden. Dan wordt het een beetje moeilijk he. Klagen en pleiten voor een hondenverbod is natuurlijk de weg van de minste weerstand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:13

heleen88 schreef:

Lees je ook wel a en b? Het is een optelsom he! EN hond aangelijnd EN hond onder appel EN paard goed voorbereid (of anders niet zeuren, als je het als oefening ziet ;) )
Overigens is je hond dan WEL heel handig om je paard te wennen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:24

Maar op eigen erf kan de hond geen probleem zijn.
Maar op het wedstrijd gebeuren kan een vreemde hond juist wel een probleem zijn.

Gelukkig weten de western honden houders dat een quarter heel makkelijk met een hond omgaat.
Een los lopende hond wordt gelijk aangepakt door het paard, koetjes verzamelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:32

Dan moeten ze dat maar leren hoor. Ben ik heel simpel in. Overigens zijn volgens mij de meeste westernpaarden ook heel netjes afgericht mede omdat er gewoon verondersteld wordt dat ze braaf zijn en niet lijp gaan lopen doen omdat er eens iets anders is? :P
(en nu moet ik echt gaan slapen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:13

De echte western ruiter op niveau, gaat op wedstrijd.
En dan heb je echt geen tijd en zin in het geklooi van je eigen hond.
Heel veel ruiters zie je alleen aankomen, zonder helpers.
Die mensen hebben ook nooit een probleem met het paard als die weer de trailer op moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:52

Het is een mes dat aan 2 kanten snijdt. De hondenhouders moeten hun dier netjes aangelijnd houden en onder appèl, dan storen ze niemand. de ruiters moeten hun paarden zo veel mogelijk aan allerlei dingen laten wennen om ongelukken te voorkomen en ook voor hun eigen gemak.

Een hond die braaf is maar de hele tijd erg enthousiast zit te blaffen en te piepen, daar krijg je het zelfs als toeschouwer van op je zenuwen.

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:54

Ja ! gewoon je hond aan de lijn houden ! of anders gewoon niet
menemen ! :(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:59

nicky_rilana schreef:

En wat als er ineens een straaljager over komt vliegen?
Als mijn paard ineens raar begint te doen op niets af wordt ze ook gecorrigeerd.

Las eerder in het topic ook iets over een voorlezer die harder voor moest lezen omdat er een hond blafte. In principe moet een ruiter de proef ook kennen, en dus zelfs goed rijden als de voorlezer verkeerd leest oid. Dus ook als de ruiter een voorlezer niet meer kan verstaan moet deze weten waar hij/zij heen moet.

Ben het er wel mee eens dat een hond aangelijnd hoort op wedstrijd terrein.
Loslopende honden en kinderen zijn gewoon gevaarlijk. Mijn hond wist thuis ook dat zij altijd op moest passen als ik reed omdat ik dat namelijk niet deed. Mijn merrie weet dus ook dat ze gewoon door hoort te lopen ook al staat er een hond.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:17

ik ben ook zón figuur die mn hond altijd mee heeft naar paarden dingen.

Hij is graag bij mij, het zijn lange dagen van huis en dan ga ik mn hond niet zón lange dag in huis laten verpieteren.

Mijn hond is opgevoed en kan perfect alleen thuis zijn, maar ik heb gewoon geen hond om hem soms hele weekenden alleen thuis te laten, dat vind ik not done.

De vergelijking met kat , hond , paard en goudvis raakt kant noch wal.

Maarrrr mijn hond zit wel altijd aan de lijn, en ik laat hem alleen bij paarden waarvan ik weet dat de eigenaar dat geen probleem vind of zelf zegt laat ze maar ff snuffen.

Waar ik me dan aan irriteer zijn de pensiongasten op zón manege die hun hond overal laten lopen, hoe vaak er wil niet zón hijgende rijende JR aan de poot van mn hond hangt zijn niet te tellen, en ik maar vragen of ze aub ff hun hond bij zich willen houden omdat mijn hond het ook weer niet zo heel tof vind dat gerij tegen hem aan.

Ik ben vele jaren vrijwilliger bij een hondenclub geweest, bij elke nieuwe puppengroep ging ik met mn paard 1 lesje de groep in, zo konden de pups leren omgaan met een paard, en zo ook te leren niet helemaal hysterisch te gaan doen bij het zien ve paard.

Ariebren, als jij mijn hond een schop geeft omdat hij aan jou snuffelt krijg je van mij een enorme rotschop terug, dat doe je gewoon niet een hond schoppen omdat ie alleen snuft.....maar goed, wij kennen elkaar al langer als vandaag he ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:38

Ariebren schreef:
De echte western ruiter op niveau, gaat op wedstrijd.
En dan heb je echt geen tijd en zin in het geklooi van je eigen hond.

Welk geklooi heb je het dan over?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:38

Mijn grootste ergenis van honden is het geblaf.
Niet dat de paarden en ponies er van schrikken, maar wanneer ik met mijn nichtje mee ga als groom
(mijn nichtje is 8 en heeft nu een paar keer in de b gereden) vind ik het wel sneu dat ik zo'n kind het al spannend vind en dan ook nog eens de halve proef niet kan verstaan omdat er een hond door heen blaft.

Dát vind ik dan jammer.
Want ik wil juist dat ze plezier heeft in het rijden.
Ook een honden eigenaar is geen hondenfluisteraar om de hond direct stil te krijgen maar loop dan even weg ofzo, of blijf in elk geval niet naast me staan terwijl ik een proefje voor lees..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:51

Saffier schreef:
nicky_rilana schreef:

En wat als er ineens een straaljager over komt vliegen?
Als mijn paard ineens raar begint te doen op niets af wordt ze ook gecorrigeerd.

Las eerder in het topic ook iets over een voorlezer die harder voor moest lezen omdat er een hond blafte. In principe moet een ruiter de proef ook kennen, en dus zelfs goed rijden als de voorlezer verkeerd leest oid. Dus ook als de ruiter een voorlezer niet meer kan verstaan moet deze weten waar hij/zij heen moet.

Ben het er wel mee eens dat een hond aangelijnd hoort op wedstrijd terrein.
Loslopende honden en kinderen zijn gewoon gevaarlijk. Mijn hond wist thuis ook dat zij altijd op moest passen als ik reed omdat ik dat namelijk niet deed. Mijn merrie weet dus ook dat ze gewoon door hoort te lopen ook al staat er een hond.

Mijn hond gaat dus altijd mee aan het lijntje, zit dan aan de trailer vast of erin als ik rijd.
En gaat mee als ik rond loop, steekt niet halverwege ringen zijn neus naar binnen, overigens meer omdat ik dan bang ben dat er een paard
mijn hond plet, zou zonde zijn in mijn ogen.

Wat betreft muisstil zijn op wedstrijden, je kan van alles tegen komen.
Naast de boxen staan terwijl er net een demo begint van bv de future guys, probeer dan je voorlezer nog maar eens te verstaan :+
De al door mij genoemde jachthonden demo, met hele meute, gaaf overigens om te zien.
Demo met paard en motor crosser, terwijl andere ringen gewoon doorgaan.
Voetbal wedstrijd bij de buur vereniging, incl. vuurwerk, en juichende fans en af en toe bijna bal in de ring.
Kermis vlak bij.
Rubber boot die langs komt lopen over het fietspad.
Boot die langs komt varen over het watertje naast de bak.
Pinken die aan de ren gaan vanwege 2 landende zwanen, naast je baan.
Paarden in de aangrenzende paddock die aan het spelen zijn.
Kip in de bosjes.
2 landende dan wel opstijgende zwanen in water naast de bak.
Kat in de wei achter het jury hok.
Straaljager die door de geluidsbarriere gaat (3 stuks, die was overigens spectaculair!).
Omwaaiende party tent/parasols.

Zo kan iedereen wel een lijstje maken met maffe dingen op wedstrijd, that's all in the game.
Uiteraard moet iedereen opletten een ander niet lastig te vallen met iets en proberen zo min mogelijk overlast te veroorzaken.
Echter er zal altijd wel iets zijn, wat kan gebeuren of ook echt gebeurt.