Paard ging liggen tijdens opjagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:48

BlizzardBoy.... en wat heb je aan zo'n cursus als er geen wilde paarden meer bestaan???
Wilde paarden kunde....... sorry, maar deze gaat wel erg ver! :D :D :D

_aussi

Re: Paard ging liggen tijdens opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:08

Bijzonder dat iedereen kan oordelen zonder dat je er zelf bij was. Je kan wel een suggestie geven of je mening, maar sommige trekken conclusies.

Daarnaast vind ik het juist goed dat ts een topic heeft geopend. Als we zo door gaan durft straks niemand meer een topic te openen. Bokt is er toch juist om elkaar te helpen en van elkaar te leren? Waarom elkaar dan zo afblaffen. Sorry maar ik vind dit echt veel te ver gaan! Absoluut de omgekeerde wereld.

Ts geeft aan dat ze wilt leren van jullie expertise door een topic te openen. Helaas wordt het op deze manier verpest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:16

Ik dacht dat we er al lang aan uit waren eigenlijk.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:17

Als TS er maar aan uit is, dan is het goed.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:22

Snap niet dat iedereen zo bot reageer!
Zoals TS het uitlegt lijkt het erop dat het paardje helemaal niet bang is maar het gewoon niet snapte en dus haar eigen gang ging.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:31

inderdaad, ik denk dat paardje lekker op het zand werd losgelaten, niet direct snapte wat die mevrouw nu wilde en dacht: yes! rollen!

Anneliesj heeft wel een punt, de vier F's staan niet voor niets in een volgorde.
Pas als het paard niet meer kan vluchten, niet meer kan vechten, en in een freeze belandt, dan pas gaat ie in faint.
Zo te lezen had het paardje van TS alle ruimte om te vluchten (als ie dat al moest willen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:33

Natuurlijk is het goed dat TS hier over na denkt, want het is niet niks als je paard zich laat vallen natuurlijk.
Zoals ik de situatie kan inschatten ( en dan is het echt natte vinger werk!!) denk ik dat al de indrukken te veel zijn geweest voor het paard.
Net op een andere stal en dan moet hij gaan rennen omdat ze met een zweep achter je aan zitten.
Het was niet verkeerd bedoelt en als spelletje, maar paard snapt dat even niet, staat in een hem totaal onbekende omgeving en raakt daardoor even in de stress.
Juist met dit soort "spelen" is het heel belangrijk dat je lichaams taal dat ook uitstraalt, en dat is best moeilijk hoor!
Volgende keer een plastic zakje en je zak vol snoepjes mee.
Weg jagen en naar je toe laten komen en dan belonen en snoepje.
Ze hebben het meestal heel snel door wat spelen is, echt wegjagen of longeren.
In elk geval heb je het goed gedaan door na het liggen paard weer gerust te stellen en te gaan stappen door de bak, daarvoor compliment!
Je gaat echt wel de taal van je eigen paardje kennen en zal in de toekomst waarschijnlijk in een oogopslag zien hoe hij zich voelt.
Laat je in elk geval niet door dit voorval weerhouden om als hij is gewend en jij aan hem, om af en toe eens lekker op te jagen en te spelen, mijn paarden vinden dat helemaal geweldig!!!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:22

aerdenhout1 schreef:
BlizzardBoy.... en wat heb je aan zo'n cursus als er geen wilde paarden meer bestaan???
Wilde paarden kunde....... sorry, maar deze gaat wel erg ver! :D :D :D

Dan leer je hoe de rangen in een kudde werken enz

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:22

Amaris schreef:
inderdaad, ik denk dat paardje lekker op het zand werd losgelaten, niet direct snapte wat die mevrouw nu wilde en dacht: yes! rollen!

Anneliesj heeft wel een punt, de vier F's staan niet voor niets in een volgorde.
Pas als het paard niet meer kan vluchten, niet meer kan vechten, en in een freeze belandt, dan pas gaat ie in faint.
Zo te lezen had het paardje van TS alle ruimte om te vluchten (als ie dat al moest willen)

Precies.
Maw; het paard zat nog niet eens in de vluchtfase (dan was hij wel door de omheining gegaan), heeft niet gevochten (dan kon TS het topic niet openen), was niet bevroren van schrik (dan kun je zwaaien en slaan wat je wilt) en is niet flauwgevallen (dan staat hij niet meteen weer op om naar je toe te komen).

En blizzardboy; zo'n cursus is hartstikke leuk maar ik heb er mijn twijfels bij.
Wat je zegt klopt in elk geval niet. Als ze in het wild elkaar opjagen eindigt dat niet met een die op de grond gaat doodliggen.
Want dat is wat ze doen bij Faint; doodliggen in de hoop dat de vijand ze met rust laat.
Gebeurt dus alleen bij een situatie met een roofdier, niet onderling bij ruzie.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:20

Zo bedoelde ik het dan heb ik het zeker verkeer opgeschreven :)

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:18

Vergeet niet dat paarden ons zien als roofdier en zij zijn het prooidier. Als wij rechtop achter een paard aan gaan lopen dan weten de meeste paarden inmiddels wel dat wij niets doen en hun niet opeten. Maar een jong paard dat misschien alleen maar met andere paarden in de wei heeft gestaan en geen ervaring heeft met mensen, die weet nog niet dat wij niets doen en denkt misschien wel dat wij het willen aanvallen.
Ik vind opjagen altijd verkeerd, paarden jagen elkaar op als ze een hekel aan elkaar hebben (zie wilde paarden gedrag, ja ja je kunt een hoop leren van wilde paarden) en zo krijg je natuurlijk nooit een goede band met je jonge paard.
Laat het paard eerst maar eens een paar weken rustig wennen, ga alleen wandelen zodat hij leert braaf mee te lopen aan het halster en hou het daarbij. Door met jou langs enge objecten te gaan bouw je zijn zelfvertrouwen op en jullie vertrouwensband.
Een verhuizing heeft ook al een enorme impact voor een paard en als je dan teveel gaat vragen van het paard dan word het daar niet beter van.
Mee lopen aan het halster en netjes voetjes geven en stilstaan tijdens poetsen, begin daar maar eens mee.
Als je beweging wilt geven, dan liever los in de bak laten lopen zonder erachter aan te gaan. Of het paard achter jou aan lokken met wat lekkers, zodat het achter jou aan loopt. Op die manier krijg je echt een hele sterke band met je paard. Als je daar nu even goed tijd in stopt, heb je daar straks veel profijt van als je met de echte training gaat beginnen!
Vergeet niet dat een 3 jarige het geestelijke niveau van een kind van 8 heeft en dat je dus niet teveel kunt vragen/eisen van dit paard.
Succes!

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:38

Voor mensen die wat meer willen weten over de 4 F's; er staat een goede beschrijving op www.paardenbegrijpen.nl, Flight, Fight, Freeze, Faint. In de boeken van Emiel Voest staat ook meer info.
Tellington Touch. En zo zijn er natuurlijk nog wel meer. Ook nuttige onderzoeken en die zijn natuurlijk niet voor niets gedaan.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:47

Dit kan reactie zijn op de handeling, die wellicht te veel voor haar was. Maar je kunt haar ook eens laten nakijken door een dierenarts. Hartklachten?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:49

Talitha, los in de bak laten lopen is een mooi idee, maar niet ieder paard doet dit uit zichzelf denk ik. Die van mij zou er iig onmiddellijk bij gaan liggen als ik er niet achteraan loop met de juiste lichaamshouding, of als hij echt lui is die dag, toch echt met een zweepje. En dan zijn we weer terug bij het zogenaamde 'opjagen'.
Volgens mij hangt het allemaal af van de reactie van paardlief op jou en omgekeerd. Vrij longeren (vind ik prettiger klinken dan opjagen :P) lijkt mij eigenlijk gemakkelijker voor een paard dan meteen aan de longe? Maar dan moet je idd in de gaten houden dat je paard niet in de stress raakt. Maar als jij niet al te agressief doet maar de zweep rustig hanteert, gebeurt dat ook weer niet zo snel denk ik. Blijven kijken naar je paard is het devies :).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:23

Ben het helemaal met Sofy eens. Behalve dan dat ik de zweep gebruik als verlengstuk van mijn arm, om de dames naar buiten te wijzen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:04

Ik doe idd van alles met die zweep, naar buiten wijzen, drijven (door hem rustig richting de achterhand te wijzen), afremmen... net zoals bij gewoon longeren :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:19

TS, fijn dat je nu goede tips krijgt. Ik zou ook voorlopig lekker gaan poetsen, knuffelen, wandelen, zodat je paard en jij wennen aan elkaar. Dan zal het ´longeren´ (zonder touwtje neem ik aan eerst?) ook fijner gaan. Een jong paard reageert heel puur op jouw lichaamstaal, dat is niet te vergelijken met een volwassen paard dat al weet dat jij veel meer signalen afgeeft dan je zelf weet (want dat doen echt héél veel mensen). Een jong paard zal daar verward door raken, daarom is het zo belangrijk dat het paard jou leert kennen, zodat het paard al beter weet wat deze van je kan verwachten.

Ik wens je veel plezier met je jonge paard -als je je verdiept in je eigen lichaamstaal is (vrij) longeren echt ontzettend leuk! Het zal de omgang en de band met je paard alleen maar verdiepen.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:10

Toen ik de topic las dacht ik instinctief aan een lichamelijk probleem, niet aan een angst probleem. Ok, het is wat snel al gelijk hiermee te beginnen terwijl ze nog niet vertrouwd is in haar omgeving en ook nog niet met haar nieuwe eigenaren, maar om nu gelijk te zeggen dat ze zo angstig moet zijn geweest dat ze zich overgaf aan de dood lijkt me toch behoorlijk overtrokken. Ik heb vaak paarden 'opgejaagd' of 'losgegooid' in het land, misschien opvoedkundig niet het meest verstandige, maar een paard zal toch echt tot het uiterste gedwongen moeten worden voor hij de hoop opgeeft, gevoelig of niet...

Ik heb 2 keer een paard de hoop zien opgeven; Een keer toen een paard te water was geraakt en na uren proberen nog niet de wal op kon komen gaf hij idd op die manier de hoop op en had zich laten verdrinken als we er niet bij waren geweest om zijn hoofd boven water te houden. Een 2e keer met een paard met een acuut probleem met zijn longen zich niet meer liet vangen en door nogal onverstandige jonge meisjes erg lang door het land is opgejaagd. Hij is door het draad het water ingesprongen en daar pas de volgende ochtend dood gevonden door verdrinking... Dat waren dus echt extreme gevallen en daarbuiten heb ik nooit een paard zo ver zien gaan, in welke situatie dan ook.

Misschien struikelde ze, misschien wilde ze rollen, misschien was t gewoon een rare reactie van een jonge puber, maar je hoeft je echt niet zo'n schuldgevoel aan te praten denkende dat je haar door haar grenzen hebt gedrukt! Dat lijkt me toch echt te extreem..

Succes met je paard, hoe dan ook zal je nog wel meer fouten maken, net als iedereen op dit forum, maar als je maar eerlijk bent en je best doet dan zal t allemaal wel op zn pootjes terecht komen.. (Maar vraag misschien wel hulp van iemand die meer ervaring heeft, dat is nog 10 keer efficienter dat 20 boeken te lezen over paardengedrag! Ik heb zelf een jong paard en hoewel ik al wat ervaring heb met groene paarden had ik zelf altijd al beleerde paarden en ga ik die uitdaging toch maar niet alleen aan, want beter voorkomen dan genezen :-)

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:48

Hee,
inmiddels gaat het al een stuk beter met haar. Longeren gaat prima, hoofdstel in, longeersingel om. Alleen achter iemand aanlopen van de kudde af lukt nog niet helemaal vanzelf.
Ze is niet meer gaan liggen.
Ik ben al aardig over de schrik heen, ik denk dat het niks te maken heeft gehad met angst o.i.d. aangezien ze niet bezweet was, haar ademhaling was normaal etc. Ik heb het idee dat ze er gewoon niet zoveel van begreep.
Verder is ze wel in handen geweest van mensen, ze is heel knuffelig, nieuwschierig en totaal niet schuw. Ze heeft duwt je zelfs omver als je niet oplet.

Nu moeten we echt gaan werken aan het achter iemand aanlopen, ze denkt nu steeds dat ze dan gelongeerd wordt en rondjes om je heen moet gaan stappen. Ze loopt dus niet achter je aan maar om je heen te draaien, best lastig dus.

Maar het gaat wel de goede kant op!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:49

Bij haar fokker liep ze samen met haar moeder. Als ze uit de wei gehaald werd huppelde ze daar dus achteraan. Deed haar moeder een stap naar voren dan deed zij dat ook. Deed die moeder een stap op zij deed zij dat ook.
Nu moet ze op eigen benen lopen en dat is best lastig!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:15

Mooi dat het beter gaat. Eigenlijk werk je nu wel andersom, ze moet eerst leren achter je aan te lopen, daarna kun je gaan longeren. Maar dat is achteraf, dus daar heb je niks aan. Met veel geduld en veel belonen, kom je een heel eind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:47

Renaatt92 schreef:
Nu moeten we echt gaan werken aan het achter iemand aanlopen, ze denkt nu steeds dat ze dan gelongeerd wordt en rondjes om je heen moet gaan stappen. Ze loopt dus niet achter je aan maar om je heen te draaien, best lastig dus.

Eerst zorgen dat ze reageert op druk, als je ernaast staat geef je druk op het halster, achterwaarts en moet zij zelf een stap terug doen, dat kun je eerst aanleren door te helpen met wat duwen tegen de borst, zelf ook een stap achterwaarts enz. Maar het is de bedoeling dat ze het zelf kan op lichte druk op het halster, zowel voorwaarts als achterwaarts en met wat meer geduld kun je haar ook leren op druk neerwaarts te gaan met haar hoofd, dus richting de grond.

Als ze dat kan kan ze in princiepe ook goed naast je lopen, houd haar kort en in het begin kun je evt begrenzen met een zweepje oid.
Je moet echt zorgen dat de basis eerst goed zit voor je verder gaat, het heeft helemaal geen zin om te gaan longeren als ze niet eens goed mee kan lopen, dan raakt ze in de war en krijg je dus dit soort situatie's.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:03

Hmm ondanks alle negatieve reacties wil ik toch nog even reageren..

Enige tijd geleden had ik namelijk een zelfde soort gebeurtenis. Ik was mijn paard aan het longeren. Ze liep heerlijk ontspannen met haar hoofd over de grond en zonder enige aanleiding gaat ze ineens vanuit draf liggen. Paard word al 2 jaar gelongeerd, was in haar vertrouwde omgeving, geen gekke dingen eraan want ze had alleen een halster, geen dreiging met de zweep.. Helemaal niets..
Stalgenoot vond het ook maar raar dus we hebben het even aangekeken. Niets wees erop dat ze ziek was of helemaal over de kook was.
Het enige wat ik me kon bedenken was dat een vriendin haar in die periode regelmatig longeerde en haar altijd liet rollen aan de lijn. Bij mij rollen ze eigenlijk nooit aan de lijn maar gaan daarna nog even de paddock in. Toen ik klaar was met longeren nog even met haar gelopen en toen ging ze weer rollen, uiteindelijk kon ik gewoon bij haar gaan zitten. In mijn ogen was er dus absoluut geen spanning te bekennen..
Daarna is het nooit meer gebeurd.. Wat het dan ook uiteindelijk was weet ik niet. Ik wil maar even duidelijk maken dat je er niet van uit kan gaan dat het paardje helemaal over de kook was.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:24

Jeetje, stelletje drama queens op de 1e pagina.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar als je je paard langer hebt ga je meer zien, de volgende keer zie je vast signalen vast eerder en zie je wat je paard van plan is.
En waarom natuurlijk, die doodsangst voor een drafje wat sommige mensen zeiden :+ of iets anders..

edit; Ik lees dat het beter gaat, handig eerst reactie plaatsen en dan de rest lezen :Y)