Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:05

Als je onderweg niet wil afstappen van je paard dan blijf je dus weg uit de gebieden waar dat dus wel gewenst is. Dus woonwijken heb je dan niets te zoeken en plekken waar je een hek open en dicht moet doen wat niet vanuit het zadel mogelijk is. Ingewikkelder is het niet.
Als je niet de stront van je paard uit de loop van andere verkeersdeelnemers kunt/wil verwijderen, dan blijf je maar weg uit woonwijken, zodat de ruiters die daar geen probleem mee hebben zonder problemen kunnen blijven rijden.

En ja, je kunt een paard gewoon leren stilstaan bij een paaltje, kost gewoon even wat oefening, moet je even wat tijd instoppen. Is inderdaad gewoon basisopvoeding, dat komt een paard niet vanzelf aanwaaien, daar zul je als eigenaar wat werk van moeten maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:09

F_Orumster schreef:
Volgens mij staan hier genoeg contra meningen waar ik totaal geen problemen mee heb, dus dat verwerpt je suggestie dat ik niet tegen kritiek kan. Beetje flauw en makkelijk, ik zeg toch ook niet ''als je niet tegen andermans mening kunt, moet je niet op bokt kijken''.
Het is de manier waarop jij het brengt. (zoals bokt dat zegt, op de man ipv op de bal). Schiet je zo in de verdediging omdat je het ergens toch ook niet handig vind dat op- en afstappen een probleem is?

Ik vraag me gewoon af wat een ander ervan vind, volgens mij heb ik níemand iets opgelegd. Nog een jammere suggestie die ik maar even in de wind sla.

F_Orumster schreef:
In de discussies over paardenmest op de openbare wegen en het (wel/niet) opruimen daarvan zie ik geregeld als argument voorbijkomen dat op- en/of afstappen een probleem vormt.

Dit schept mijn verbazing. Naar mijn mening behoor je je niet op de openbare weg te begeven als dit dus problematisch is.

Volgens mij wel :j

Als ik jouw denkwijze zou delen had ik gezegd dat je je niet op bokt hoort te begeven als je geen commentaar kunt incasseren, maar dat zei ik niet. Die denkwijze stel je niet alleen tentoon in je OP.
Citaat:
''als je niet tegen andermans mening kunt, moet je niet op bokt kijken''.

Ik heb er een beetje een hekel aan als mensen anderen iets gaan verbieden, daarom schiet ik in de verdediging.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:18

Ik begin die zin met naar mijn mening... Moet ik nog meer uitleggen?

Anoniem schreef:
Als ik jouw denkwijze zou delen had ik gezegd dat je je niet op bokt hoort te begeven als je geen commentaar kunt incasseren, maar dat zei ik niet. Die denkwijze stel je niet alleen tentoon in je OP.

Deze volg ik niet meer B-)

Kritiek vind ik prima hoor. Iedereen heeft een andere mening, prima toch? Maar dit is de mijne en na verschillende topics bleef ik me dit afvragen.
Ik zie dat mijn mening vaker in zo'n topic naar voren komt.
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat bokt ervan vind en ik snap de commotie tussen ons 2 niet zo goed.

Anoniem

Re: Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:20

Ik ook niet. Repelsteeltje komt een beetje heetgebakerd over, thats it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:38

F_Orumster schreef:
Ik begin die zin met naar mijn mening... Moet ik nog meer uitleggen?

[naam] schreef:

Deze volg ik niet meer B-)

Kritiek vind ik prima hoor. Iedereen heeft een andere mening, prima toch? Maar dit is de mijne en na verschillende topics bleef ik me dit afvragen.
Ik zie dat mijn mening vaker in zo'n topic naar voren komt.
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat bokt ervan vind en ik snap de commotie tussen ons 2 niet zo goed.

Zolang we elkaar nog niet verrot schelden valt de commotie toch nog wel mee ;)
De verbiedende factor vind ik niks. Als je nou zou zeggen dat mensen waarbij opstappen problematisch is zich zouden moeten afvragen of het wel verstandig is om met zo'n paard de openbare weg op te gaan dan is dat heel wat anders als "zouden zich niet op de openbare weg behoren te begeven".
Zonder veiligheidsproblemen (vanwege vluchtgedrag oid) is de openbare weg geen probleem nml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:57

Volgens mij zeg je precies hetzelfde wanneer je je mening geeft en daarbij aangeeft dat je je bewust bent van je subjectiviteitvdoor bijv. 'in mijn ogen' of 'volgens mij' toe te voegen aan hetgeen je zegt. :) ik snap wat je bedoelt hoor maar ik denk dat dat slechts een manier van formuleren is die niet zo bedoeld wordt, iets dat je via het internet ook lastig kunt nuanceren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 12:15

Mijn posts zijn iig niet bedoeld als opleggend of mijn mening doordrammend.
Juist door te benadrukken dat het mijn mening is wil ik aangeven dat het inderdaad slechts om mijn mening gaat en dat ik me er bewust van ben dat die totaal niet hoeft te stroken met die van een ander.
En dat is prima, maar ik verbaasde me soms hoeveel mensen een andere mening hebben en ik ben nieuwsgierig hoe men erover denkt, maar wil geen andere topics vervuilen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:21

Het lukte mij een tijdje niet om zelfstandig op te stappen omdat paarlief dan aan de wandel ging.
Ik vond zelf dat zolang we dat niet konden oplossen ik niet naar buiten hoefde. Gewoon omdat we elkaar schijnbaar nog niet helemaal begrepen.

Sinds dat probleem verholpen is rij ik lekker buiten.

Maar er zijn ook mensen die niet meer op hun paard komen omdat die gewoon te groot is of de ruiter klachten heeft ofzo, tja dan vindt ik dat niet perse een reden om niet naar buiten te kunnen. Alleen wel banketstaaf als je eraf moet om welke reden dan ook en je terug naar huis kunt lopen als je geen opstapje ergens vindt :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:35

Heb niet alles gelezen maar ben het niet eens met de OP. Op en afstappen kan namelijk ook een probleem zijn als de controle er WEL is en dan heeft het puur met de maat van het paard te maken (of een handicap van de ruiter). Ons kasteeltje bestijg ik liever met krukje, niet alleen voor zijn rug veel beter maar hij is best hoog dus voor mij is het ook comfortabeler. Maar goed, dat is ook 1 van de redenen dat ik vrijwel nooit op de openbare weg rijd. Bijkomend voordeel is dat ik het bos en de hei veeeeeeeel mooier vind om te rijden ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:18

Overal zijn opstapjes te vinden, je moet ze alleen wel WILLEN zien 8-)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:19

Ja, en dan krijg je weer naar je voeten van de buurtbewoners omdat je op een muurtje van hun gaat staan bijvoorbeeld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:21

Haha, nou ik denk dat de buurman het vast ook niet erg vind om een leuk paardenmeisje even een zetje te geven... maar of de buurvrouw dat dan ook leuk vindt?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:30

Sluit me helemaal aan bij de mening van de ts. Snap dat het wat lastig is met een groot paard maar idd overal zijn opstapjes te vinden en je beugels 3 gaatjes langer wil ook nog wel eens helpen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:35

Nou, drie gaatjes langer.. Ik dacht ook slim te zijn en dat te doen, tot ik dus met mijn voet in de beugel stond, en mijn been er niet over kreeg, haha. Dus ik sta liever op de grond in de spagaat om mijn voet in de beugel te krijgen, ging toch beter..

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:37

Over het algemeen ben ik het met je eens. Maar gevallen zoals oudere mensen met stijve spieren/reuma, een paard van 1.84 of zoals ik een paard die een trauma heeft voor opstappen, met name gewicht op de beugelriemen kan ik niet opstappen zonder voetje want hij laat zich anders vallen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:39

@Marocje tja het is kiezen of delen of klimmen om boven te komen of de spagaat vanaf de grond :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:59

@Happie: Haha, ja precies, maar ik stond wel ff te kijken toen ik daar boven stond, want hoe nu verder :+ Had ze dus niet al te lang moeten maken, haha. Maarja, gebruik meestal het krukje, ivm de rug, maar wil het zelf dus ook zonder kunnen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:13

Je kunt ook kameel gaan rijden, die gaan liggen voor het opstappen van hun berijder.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:18

Waratje schreef:
Overal zijn opstapjes te vinden, je moet ze alleen wel WILLEN zien 8-)

Hier heb je zeker een punt.

Een paard hoort stil te staan als jij opstapt. Dat is toch echt basis.
Ik vind het ook geen excuus om het mest van je paard op de weg te laten liggen, omdat de ruiter niet kan opstappen. Kom dan niet op de openbare wegen.

Het zou mij ook niet een veilig gevoel geven, als ik niet zou kunnen opstappen zonder hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:03

Ik ben wel benieuwd wie van de "normale opstappers" hier van zijn/haar paard stapt,de mest netjes opruimt, weer opstapt en verder gaat. (opruimen=meenemen, niet een meter verder aan de kant schoppen, als ik kranten op de grond gooi en die een meter aan de kant schop zijn ze ook niet opgeruimd :+ )

En waar ik nog meer naar benieuwd ben is.... wie van de mensen hier, die tegen paardenpoep op de weg is, en/of die vinden dat mensen met opstapproblemen niet op de openbare weg horen, katten hebben die buiten los rondlopen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:07

ik vind dat iedereen niet zo moeilijk moet doen, of ik nou wel of niet op kan stappen het is toch mijn eigen vrantwoordelijkheid? en kan ik niet op stappen moet ik maar naar huis lopen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:12

Ik kan niet op mijn paard stappen zonder opstapje omdat ik 3 jaar geleden een ernstig auto ongeluk heb gehad waarbij mijn enkel is verbrijzeld. Paardrijden is de enige sport die nog kan, het enige wat ik niet beheers is het opstappen zonder krukje. Maar dat ik daarom niet zou mogen buiten rijden ? No way, dat vind ik echt een idioot standpunt. ,
Mijn paard blijft keurig stilstaan als ik opstap (heeft wel wat oefening gekost, maar nu weet ze niet beter). Buiten dat ik het fysiek niet kan is het ook beter voor de rug van mijn paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:48

natuurlijk mag je wel buitenrijden, maar als je om de 1 of andere reden van je paard af moet onderweg en je kunt er niet meer op, heb je een probleempje, kun je terug lopen....

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:56

ja nou daar kies je dan toch zelf voor, ik vind dat mensen hier bestel wel moeilijk over doen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:01

Hier nog iemand die niet zomaar kan opstijgen, maar wel buiten rijd. Ik stap dus altijd op met een krukje omdat ik 2 jaar geleden mijn heup heb gebroken en zonder krukje kom ik er dus niet op. In principe stijg ik nooit af onderweg, moet het toch nodig zijn kan ik altijd een paaltje oid opzoeken. Overigens gaat er meestal wel iemand mee met de fiets om mijn paard evt. vast te houden, gelukkig staat ie over het algemeen wel netjes stil met opstijgen. Ik moet door een woonwijk, want mijn paard staat in een woonwijk in de wei, mocht ie ergens mesten en het ligt in de weg, dan zal ik dus later terug moeten om het op te ruimen.
Ik vind het belachelijk om mensen te verbieden buiten te rijden, dat zou dus betekenen dat ik nooit meer buiten mag rijden, want van mijn heup zal ik altijd last blijven houden.