hoog dressuur vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lienetjes

Re: hoog dressuur vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:44

Het is niet verplicht.
alleen als je zz zwaar rijdt of hoger. maar dat ga ik sws nooit doen

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:45

lienetjes schreef:
Het is niet verplicht.

maar TS had het over GP dressuur, en daar is het dus wel verplicht.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:46

Even een korte opmerking van mijn kant voor de TS. Als je meer wilt weten en de gedachtengang en theorie achter verschillende aspecten van dresuur wilt leren begrijpen, dan zou ik je willen aanraden om eens naar de Wiki van bokt te gaan: http://www.bokt.nl/wiki Gewoon eens bij het artikel dressuur beginnen en vanuit daar verder lezen. Ook is het misschien leuk om eens een boek over de dresuur en de gedachtengang daarahcter te lezen, want in de Wiki staat natuurlijk lang niet alles.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:47

lienetjes schreef:
Het is niet verplicht.

Bij de FEI is het verplicht, dus je kletst echt weer uit je nek. De FEI gaat over de internationale wedstrijden. De KNHS heeft recent ook in de hoge dressuurklassen het verplicht gebruik van S&T afgeschaft. Maar alle internationale evenementen vallen onder de FEI, dus uiteindelijk heeft een topsporter die keuzevrijheid niet :n

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:53

TS en lienetjes; Ik snap niet zo goed waarom jullie je zin moeten doordrammen terwijl je er klaarblijkelijk geen verstand van hebt. Als jullie je willen inlezen in dit soort onderwerpen dan kan je beter geen hyves gebruiken. Ook geen Wikipedia, lees dan artikelen die zijn geschreven door mensen die er verstand van hebben en die beoordeelt zijn op hun betrouwbaarheid.
Rollkür en LDR(laag diep en rond) zijn niet hetzelfde. Het zijn termen die voor twee verschillende dingen gebruikt worden. LDR ben ik daarom sowieso al niet op tegen. Rollkür kan inderdaad schade aanbrengen maar kan (op de juiste manier) ook een methode zijn die bepaalde oefeningen bevordert. Net zoals de slof, stang en trens, etc.
Daarbij denk ik dat als de paarden in de topsport continu blauwe tongen en tandvlees, open monden en gebroken wervels hebben, dat dat echt wel opgemerkt zou worden in de keuring of in de proef zelf.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:54

pffff.. jammer weer. eerste 2 pagina's met veel intresse gelezen hoe mensen hun suggetsies ervoor hadden en prima uitlegden hoe het zat. helaas kunnen de "voodoo-voodoo" mensen zich weer neit inhouden en moeten weer beginnen over hoe zielig dressuur wel niet is, en hoe erg rollkur is(al vind ik rollkur zoals jullie hem zien ook totaal niet bevorderend en aanmoedigend!!) maar wat ik gewoon jammer vind is dat dit weer zo word gereageerd...

TS. als je de western wereld in wilt gaan houd je dan maar vast, want daar kan ik je het een en ander van vertellen waardoor de tranen in je ogen gaan staan. helaas.....

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:57

vivian_ve schreef:
TS en lienetjes; Ik snap niet zo goed waarom jullie je zin moeten doordrammen terwijl je er klaarblijkelijk geen verstand van hebt. Als jullie je willen inlezen in dit soort onderwerpen dan kan je beter geen hyves gebruiken. Ook geen Wikipedia, lees dan artikelen die zijn geschreven door mensen die er verstand van hebben en die beoordeelt zijn op hun betrouwbaarheid.
Rollkür en LDR(laag diep en rond) zijn niet hetzelfde. Het zijn termen die voor twee verschillende dingen gebruikt worden. LDR ben ik daarom sowieso al niet op tegen. Rollkür kan inderdaad schade aanbrengen maar kan (op de juiste manier) ook een methode zijn die bepaalde oefeningen bevordert. Net zoals de slof, stang en trens, etc.
Daarbij denk ik dat als de paarden in de topsport continu blauwe tongen en tandvlees, open monden en gebroken wervels hebben, dat dat echt wel opgemerkt zou worden in de keuring of in de proef zelf.

_/-\o_ vooral de laaste zin _/-\o_

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:58

Ik stelde de Wiki alleen voor als start. Wil je er trouwens ip wijzen dat de bokt Wiki niet hetzlefde is als Wikipedia, maar dat terzijde.

Je inlezen is bij een gecompliseerd onderwerp als dressuur erg belangrijk. Het is niet alleen een erg breed onderwerp, maar ook nog eens waar veel verschillende opvattingen over zijn. Als je graag meer wilt weten waarom ze nu zulke bitten gebruiken en wat ze allemaal voor een meoilijke oefeningen doen, dan zijn er veel bronnen die je kunt raadplegen. Er zit zeker wel een gedachtegang en geschiedenis achter.

Je ogen gebruiken om waar te nemen is één ding, maar kennis vergaren moet je niet vergeten bij zulke onderwerpen

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:00

Ik doelde ook niet op jouw post hoor Dribbel ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:04

Dacht dat uit je post op te maken, maar maakt ook niet zo veel uit. Gaf me wel de kans om mijn punt te verhelderen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:06

Ik vind je suggestie inderdaad prima Dribbel! De bokt wiki is op veel gebieden van de sport echt een kapstok aan het worden: een overzicht dat je kan gebruiken om wegwijs te worden en je gemakkelijker te kunnen verdiepen in de literatuur :j (off topic: mijn complimenten, de boktwiki wordt echt goed +:)+ ) Zeker voor de TS en lienetjes aan te raden daar te gaan lezen (zal ook de nodige nuance brengen in de youtubefilmpjes waar ze naar mijn vermoeden hun oordeel nu op baseren).
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-04-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:06

Jodyy93 schreef:
pffff.. jammer weer. eerste 2 pagina's met veel intresse gelezen hoe mensen hun suggetsies ervoor hadden en prima uitlegden hoe het zat. helaas kunnen de "voodoo-voodoo" mensen zich weer neit inhouden en moeten weer beginnen over hoe zielig dressuur wel niet is, en hoe erg rollkur is(al vind ik rollkur zoals jullie hem zien ook totaal niet bevorderend en aanmoedigend!!) maar wat ik gewoon jammer vind is dat dit weer zo word gereageerd...

TS. als je de western wereld in wilt gaan houd je dan maar vast, want daar kan ik je het een en ander van vertellen waardoor de tranen in je ogen gaan staan. helaas.....

bedoel je hoe 'cowboys' het respect wilden winnen door vastbinden etc. en inrijden enzo ?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:07

vigo_is_lief schreef:
Jodyy93 schreef:

bedoel je hoe 'cowboys' het respect wilden winnen door vastbinden etc. en inrijden enzo ?

Nee, ik denk dat ze doelt op de praktijken die tegenwoordig in de topsport van de western worden ingezet. Daar wordt je net zo goed misselijk van. Western lijkt misschien lief leuk en aardig met de waslijntjesteugels, maar als je je daar eens verdiept in de trainingsmethoden kom je erachter dat ze daar ook nog lang niet heilig zijn...
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-04-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:08

Ja ik snap dat je dat dacht maar ik had je post nog niet gezien voor dat ik mijn bericht schreef. Maar goed, daar gaat het topic ook niet verder over :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:15

s6801881 schreef:
Nee, ik denk dat ze doelt op de praktijken die tegenwoordig in de topsport van de western worden ingezet. Daar wordt je net zo goed misselijk van. Western lijkt misschien lief leuk en aardig met de waslijntjesteugels, maar als je je daar eens verdiept in de trainingsmethoden kom je erachter dat ze daar ook nog lang niet heilig zijn...

ik ga op een stal rijden waar ze met veel geduld en vriendelijke manier je helpen met western rijden. ik heb ook al van veel mensen gehoord dat het daar heel fijn is en dolgraag vaker willen rijden. meer gericht op hoe je met je paard omgaat en rustig aanleren van alles(natuurlijk niet TE lief) dan snel hoog western niveau halen enzo

ik ben er heel blij mee dat er zo'n stal in de buurt is !

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:15

s6801881 schreef:
Ik vind je suggestie inderdaad prima Dribbel! De bokt wiki is op veel gebieden van de sport echt een kapstok aan het worden: een overzicht dat je kan gebruiken om wegwijs te worden en je gemakkelijker te kunnen verdiepen in de literatuur :j (off topic: mijn complimenten, de boktwiki wordt echt goed +:)+ ) Zeker voor de TS en lienetjes aan te raden daar te gaan lezen (zal ook de nodige nuance brengen in de youtubefilmpjes waar ze naar mijn vermoeden hun oordeel nu op baseren).

Ik speel je compliment ook even door naar de rest. Een veer in je reet zo af en toe kan geen kwaad :o

Ik snap best dat sommige mensen moeite hebben om in te zien dat materiaal en informatie partijdig en subjectief kan zijn, daarom mijn advies, dus nogmaals: lieve TS en anderen ga eens wat objectievere informatie bronnen gebruiken en vergaar info van meerdere kanten, zodat je slimmer, wijzer en begrijpender wordt naar de dressuur.

Om een voorbeeld te noemen: een spaanse pas is een hogeschool oefening en passage een GP oefening. Deze schud je niet zomaar uit een paard. Je moet juist veel trainen. Bij de passage moet een paard bijvoorbeeld sterk verzamelen en daarvoor moet hij zakken met de achterhand. Dit kun je alleen doen als een paard sterk is en de juiste training heeft gehad. De (nog diepgaandere) theorie hier achter is denk ik een interessant gebied en zeker de moeite waard om eens te bestuderen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:21

Western is inderdaad niet vriendelijker dan dressuur. Ben benieuwd voor welk bit je dan kiest. Ga je als echte penny op "westernbit" af .. Is het vaak 1 met flinke hefboom. Kortom.. Je roept vanalles,maar weet er eigenlijk niks van. Want bij western zie je ook weer die showsporen..maar in mijn omgeving worden ze zeker niet aleen geshowt..onthoud gewoon (imo) dat in de paardensport op het allerhoogste niveau (welke soort dan ook)het meer en meer om geld gaat en dan is het hoe het paard het vind niet belanrijk meer. Dat zijn mensen. Alles draait om geld.

Edit: ben beniuwd wanneer ts met het filmpje: de effecten van het bit ,aankomt!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:27

nou weet je wat de mijn da zegt, als een paard voort op z'n nivo loopt is hij voort verslaaft aan adrenaline, en dan komt en een stofje vrij ( ik heb het moeten leren maar weet eigenlijk niet meer hoe het heet, het komt ook vrij als je er een praam op zet). en als dat stofje vrij komt voelt hij/zij zicht prettig,. het is dus eigenlijk zieliger al je zo'n paard 3 dagen vrij geeft, dan dat je hem rijd. dat wil niet zeggen dat je een paard iedere dag op dat nivo moet trainen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:28

vigo_is_lief schreef:
s6801881 schreef:

ik ga op een stal rijden waar ze met veel geduld en vriendelijke manier je helpen met western rijden. ik heb ook al van veel mensen gehoord dat het daar heel fijn is en dolgraag vaker willen rijden. meer gericht op hoe je met je paard omgaat en rustig aanleren van alles(natuurlijk niet TE lief) dan snel hoog western niveau halen enzo

ik ben er heel blij mee dat er zo'n stal in de buurt is !

Hier blijkt al hoe tegenstrijdig je antwoord. Omgaan met je paard en het tempo dat je hem of haar iets aanleerd heeft NIKS met de disipline die je beoefend te maken. Dat is hoe je voor je paard bent. En je wilt niet te lief zijn..feit dat je dat er al bij zet? :?
En ook nog zo snel mogelijk naar de top.
Dat kan alleen door keihard trainen ten koste van alles (oa je paard) en op topniveau hoort dan wel 1 bit in plaats van 2 , zoals bij dressuur,maar bedenk je goed. Bij dresuur gp hoor je op je trens te rijden en de stang evt. (Die is wel scherper) ,maar bij western heb je 1 scherp bit ipv 1 zacht en 1 scherp (die laatste gebruik je dus amper)

Dus bij western top : als je aan je bit zit is het direct scherp.

Nu jij weer ;)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:29

ik wil het liefst later bitloos en ondertussen een billy allen snaffle bit en een enkel grbroken bit. ik ga nooit van me leven zo'n enorm scherp ding in de mond van me pony gooien ! en ik ben ook niet van plan sporen te gebuiken, ik wil dat hij goed op mijn been reageert, ook zonder sporen. ik ben ook helemaal niet van wedstrijd rijden, meer van lol hebben met buitenritjes !

ik kan niet zo goed uitleggen, dus met dat lief enzo klink idd vreemd
Laatst bijgewerkt door vigo_is_lief op 30-04-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:31

weet je wel waar sporen voor dienen??

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:33

ja, om je hulpen te verfijnen, maar er zijn natuurlijk ook scherpe en minder scherpe sporen

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:35

ik wil dus niet dat als ik een keer (als ik ooit met sporen ga rijden ) niet tien keer een schop hoef te geven voordat hij werkt. ik wil gewoon het lieft zonder alle ''hulpmiddelen''

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:37

dat licht aan je zelf, als je je paard goed aan het been maakt hoef je als het goed ik niet 10x te drijven, zo ie zo drijf ik nooit 10x. ik geef zachtjes been, dan iets harder, en dan 2x snel, en dan een schop, meestal is hij na 2x snel al weg.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:40

ja, maar het was als voorbeeld, gewoon iets dan je dan snel even zegt, bijv, ik moest een uur wachten terwijl het maar een paar minuutjes waren ofzo xD