Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lienetjes schreef:Het is niet verplicht.
alleen als je zz zwaar rijdt of hoger. maar dat ga ik sws nooit doen

vivian_ve schreef:TS en lienetjes; Ik snap niet zo goed waarom jullie je zin moeten doordrammen terwijl je er klaarblijkelijk geen verstand van hebt. Als jullie je willen inlezen in dit soort onderwerpen dan kan je beter geen hyves gebruiken. Ook geen Wikipedia, lees dan artikelen die zijn geschreven door mensen die er verstand van hebben en die beoordeelt zijn op hun betrouwbaarheid.
Rollkür en LDR(laag diep en rond) zijn niet hetzelfde. Het zijn termen die voor twee verschillende dingen gebruikt worden. LDR ben ik daarom sowieso al niet op tegen. Rollkür kan inderdaad schade aanbrengen maar kan (op de juiste manier) ook een methode zijn die bepaalde oefeningen bevordert. Net zoals de slof, stang en trens, etc.
Daarbij denk ik dat als de paarden in de topsport continu blauwe tongen en tandvlees, open monden en gebroken wervels hebben, dat dat echt wel opgemerkt zou worden in de keuring of in de proef zelf.
vooral de laaste zin
(off topic: mijn complimenten, de boktwiki wordt echt goed Jodyy93 schreef:pffff.. jammer weer. eerste 2 pagina's met veel intresse gelezen hoe mensen hun suggetsies ervoor hadden en prima uitlegden hoe het zat. helaas kunnen de "voodoo-voodoo" mensen zich weer neit inhouden en moeten weer beginnen over hoe zielig dressuur wel niet is, en hoe erg rollkur is(al vind ik rollkur zoals jullie hem zien ook totaal niet bevorderend en aanmoedigend!!) maar wat ik gewoon jammer vind is dat dit weer zo word gereageerd...
TS. als je de western wereld in wilt gaan houd je dan maar vast, want daar kan ik je het een en ander van vertellen waardoor de tranen in je ogen gaan staan. helaas.....
vigo_is_lief schreef:Jodyy93 schreef:pffff.. jammer weer. eerste 2 pagina's met veel intresse gelezen hoe mensen hun suggetsies ervoor hadden en prima uitlegden hoe het zat. helaas kunnen de "voodoo-voodoo" mensen zich weer neit inhouden en moeten weer beginnen over hoe zielig dressuur wel niet is, en hoe erg rollkur is(al vind ik rollkur zoals jullie hem zien ook totaal niet bevorderend en aanmoedigend!!) maar wat ik gewoon jammer vind is dat dit weer zo word gereageerd...
TS. als je de western wereld in wilt gaan houd je dan maar vast, want daar kan ik je het een en ander van vertellen waardoor de tranen in je ogen gaan staan. helaas.....
bedoel je hoe 'cowboys' het respect wilden winnen door vastbinden etc. en inrijden enzo ?
s6801881 schreef:Nee, ik denk dat ze doelt op de praktijken die tegenwoordig in de topsport van de western worden ingezet. Daar wordt je net zo goed misselijk van. Western lijkt misschien lief leuk en aardig met de waslijntjesteugels, maar als je je daar eens verdiept in de trainingsmethoden kom je erachter dat ze daar ook nog lang niet heilig zijn...
s6801881 schreef:Ik vind je suggestie inderdaad prima Dribbel! De bokt wiki is op veel gebieden van de sport echt een kapstok aan het worden: een overzicht dat je kan gebruiken om wegwijs te worden en je gemakkelijker te kunnen verdiepen in de literatuur(off topic: mijn complimenten, de boktwiki wordt echt goed
) Zeker voor de TS en lienetjes aan te raden daar te gaan lezen (zal ook de nodige nuance brengen in de youtubefilmpjes waar ze naar mijn vermoeden hun oordeel nu op baseren).

vigo_is_lief schreef:s6801881 schreef:Nee, ik denk dat ze doelt op de praktijken die tegenwoordig in de topsport van de western worden ingezet. Daar wordt je net zo goed misselijk van. Western lijkt misschien lief leuk en aardig met de waslijntjesteugels, maar als je je daar eens verdiept in de trainingsmethoden kom je erachter dat ze daar ook nog lang niet heilig zijn...
ik ga op een stal rijden waar ze met veel geduld en vriendelijke manier je helpen met western rijden. ik heb ook al van veel mensen gehoord dat het daar heel fijn is en dolgraag vaker willen rijden. meer gericht op hoe je met je paard omgaat en rustig aanleren van alles(natuurlijk niet TE lief) dan snel hoog western niveau halen enzo
ik ben er heel blij mee dat er zo'n stal in de buurt is !