Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Door het opjagen maak je het gedrag toch alleen maar steeds erger? Je leert je paard juist voor je weg te lopen. Volgens mij moet je, net als bij honden, jezelf interessanter maken dan de rest van de wereld... Hoe je dat doet is afhankelijk van wat jouw paard interessant vindt. Daarnaast moet je aan de verstandhouding met je paard werken. Als mijn paard een uur lang voor mij zou weglopen vind ik dat erg respectloos en dan zit er volgens mij iets niet goed in de relatie.
ponyparadijs schreef:Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat jij je paard alleen uit het land haalt om met hem aan het werk te gaan.
Meeste paarden gaan dat dus aan elkaar koppelen. Wordt ik overdag gehaald houdt dat werk in.
Daar zou je dus wat tijd voor moeten uit trekken. 2x daags naar stal.
Overdag haal je hem uit de wei. poetst hem. Geeft hem wat te eten en zet hem terug. Op het moment dat je wil rijden ga je dus 's avonds na het binnen halen nogmaals naar stal.
Als je hem niet gevangen krijgt moet je veel tijd en geduld hebben.
Loop naar hem toe. loopt hij weg loop je achter hem aan. Het is gewoon een strijd wie de langste adem heeft, dus blijf rustig lopen en blijf proberen.
capopjekop schreef:Mijn pony's mogen ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid niet vaak op het gras lopen. Als ze er dan op mogen is het feest en willen ze er niet binnen een half uur weer vanaf. Dan rennen ze hard weg. Ik blijf gewoon achter ze aanwandelen, dat zijn ze binnen 5minuten beu en dan kan ik ze zo pakken.
In hun kale weiland komen ze overigens altijd naar me toe.
ponyparadijs schreef:Dat denk ik dus ook. En daarom heeft TS ook een probleem met vangen.
Omdat het per paard verschilt!
xSaarSaar schreef:Die van mij komt absoluut niet, die is echt onmogelijk uit het land te krijgen voor het tijd is.
Dus ja, dat is aanpassen. Ik ga alleen 's ochtends vroeg of 's avonds naar stal (ze staat 's nachts binnen).
Waratje schreef:ponyparadijs schreef:Dat denk ik dus ook. En daarom heeft TS ook een probleem met vangen.
Omdat het per paard verschilt!
Hmmmm, al onze paarden laten zich gemakkelijk pakken of komen naar ons toe, maar eentje kwam nooit bij de vorige eigenaresse. Dat grapje heeft hij in het begin nog even bij ons geprobeert, maar hij had vrij snel door dat de zaken bij ons anders werken en dat komen niet vervelend is. Dus het is maar heel beperkt verschillend per paard
max66 schreef:xSaarSaar schreef:Die van mij komt absoluut niet, die is echt onmogelijk uit het land te krijgen voor het tijd is.
Dus ja, dat is aanpassen. Ik ga alleen 's ochtends vroeg of 's avonds naar stal (ze staat 's nachts binnen).
Kijk maar uit, want sommige bokkers denken dan gelijk dat je geen goede band met je paard hebt![]()
Paarden zijn imo ook gewoontedieren. Als ze normaal de hele dag buiten staan en je komt ze dan ineens eerder ophalen... Dat is volgens mij bij mij het probleem. Ik rijd ook meestal s'ochtends of s'avonds (in de zomerdag tenminste) en als ik dan ineens s'middags kom dan is dat dus kennelijk lastig...