Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Leentje dat klopt precies op papier.

cissy schreef:met alle respect maar ik zou geen trailer met paard achter een Auris durven knopen....
welke Auris heb je? is je kogeldruk van je trekhaak hoog genoeg om er een trailer achter te mogen knopen?
tita schreef:.
Ikke was het vanplan te gaan meten haar combi incl paard hij wilde graag ook de kogeldruk weten
Is hier iemand in het topic die ooit kogeldruk heeft gemeten incl paard want die verhalen dat het 75kg is ...is geen bewijs.
pol013 schreef:Dan aan de ts. Ik persoonlijk zou voor grotere afstanden niet zo snel kiezen voor jou combi. Voornamelijk vanwege het koppel van 157 bij 5.000 toeren (ik neem aan dat je een 1.6 benzine hebt??)
. Ook grote afstanden
. Ik rij met mijn Toledo (2001) overal naar toe, natuurlijk wel maar met 1 Fjordy tegelijk haha. Geen probleem mee, trekt ook super weg. Met remmen ook nooit problemen had. pol013 schreef:Amber. Dat zal dan misschien een nieuwere 1.6 zijn dan de vorige 2.0? Ze halen tegenwoordig meer motervermogen uit kleine motoren.
Toch schat ik in dat ik het koppel wel zou missen. Had voorheen 300nm en dat ging ook prima. 157 is toch bijna de helft.
Heb er geen ervaring mee hoor. Daarom zeg ik ook 'persoonlijk zou ik er niet zo snel voor kiezen'.
44Myrthe44 schreef:Onze auto kan 1200 kg trekken.
We hebben een 1,5 paardstrailer (hotra) van 500 kg, en mijn paard weegt 500-600 kg.
Het gaat prima!
Ik denk dus dat het makkelijk kan als je een lichte trailer zoekt.
tita schreef:@ ikke wij werden de vorige keer ook flink ingehaald door vrachtwagens maar stond een freelander voor de trailer met 1 paard maar mijn vriendin rijdt gewoon 80-85 en niet harder en sommige vrachtwagens rijden harder dan 90
heb jij de kogeldruk nog gemeten met je paard erin?
ikke schreef:pol013 schreef:Amber. Dat zal dan misschien een nieuwere 1.6 zijn dan de vorige 2.0? Ze halen tegenwoordig meer motervermogen uit kleine motoren.
Toch schat ik in dat ik het koppel wel zou missen. Had voorheen 300nm en dat ging ook prima. 157 is toch bijna de helft.
Heb er geen ervaring mee hoor. Daarom zeg ik ook 'persoonlijk zou ik er niet zo snel voor kiezen'.
En daar zit ook het probleem. Doordat ze meer vermogen uit het blok peuteren, komt dat maximale vermogen vaak pas bij hogere toerentallen beschikbaar, waardoor je er relatief weinig aan hebt met een trailer aan de haak.
Mijn oude V8 heeft 170pk bij 4700 toeren en 310Nm bij 3100 toeren. Ik trek de trailer in 4-lock (automaat) bij 2100 toeren aan 90 echte km/h (naald geeft bijna 100km/h aan).
Wanneer ik dat vergelijk met de huidige 1.6 Auris 132pk bij 6400 toeren en 160Nm bij 4400 toeren, tja....
DE hamvraag die autoweek niet voor ons beantwoordt is de steilheid van de kopel-toeren kromme en de vermogens-toerenkromme. Daaruit zou je af kunnen lezen bij hoeveel vermogen en koppel beschikbaar is bij het bewuste toerental.
Ik weet van mijn V8 dat kromme redelijk vlak is; hij heeft er vol beladen met trailer niet echt moeite mee om snelheid te maken en dan heb je het over een combi die bijna 4500kg weegt.
Ik merk bijvoorbeeld wel aan mijn auto dat ik de automaat terug moet pakken naar 3 om helling-op iets te melden te hebben. Het toerental gaat dan naar 2600 toeren bij 90km/h. Je ziet dan dat het max koppel bijna gelevert wordt en dat er ook meer vermogen beschikbaar is.
pol013 schreef:ikke schreef:En daar zit ook het probleem. Doordat ze meer vermogen uit het blok peuteren, komt dat maximale vermogen vaak pas bij hogere toerentallen beschikbaar, waardoor je er relatief weinig aan hebt met een trailer aan de haak.
Mijn oude V8 heeft 170pk bij 4700 toeren en 310Nm bij 3100 toeren. Ik trek de trailer in 4-lock (automaat) bij 2100 toeren aan 90 echte km/h (naald geeft bijna 100km/h aan).
Wanneer ik dat vergelijk met de huidige 1.6 Auris 132pk bij 6400 toeren en 160Nm bij 4400 toeren, tja....
DE hamvraag die autoweek niet voor ons beantwoordt is de steilheid van de kopel-toeren kromme en de vermogens-toerenkromme. Daaruit zou je af kunnen lezen bij hoeveel vermogen en koppel beschikbaar is bij het bewuste toerental.
Ik weet van mijn V8 dat kromme redelijk vlak is; hij heeft er vol beladen met trailer niet echt moeite mee om snelheid te maken en dan heb je het over een combi die bijna 4500kg weegt.
Ik merk bijvoorbeeld wel aan mijn auto dat ik de automaat terug moet pakken naar 3 om helling-op iets te melden te hebben. Het toerental gaat dan naar 2600 toeren bij 90km/h. Je ziet dan dat het max koppel bijna gelevert wordt en dat er ook meer vermogen beschikbaar is.
ikke voor jou ten overvloede maar voor de rest niet: je hebt het wel over een benzine 1.6 hé. De 2.2 diesel doet het daar aanzienlijk beter. Die mag er aan de buitenkant dan wel hetzelfde uitzien maar is toch een heel andere auto voor de trailer.
Krijg vaak meewarige blikken van andere bestuurders. Hoeft niet hoor.
. Alleen is een Diesel voor mij verder niet aantrekkelijk...